چگونه بعضی از افراد، ١۵ساعت در روز درس میخوانند ولی من بعد از ٣ساعت مطالعه دچار خستگی میشوم و توان ادامهدادن ندارم؟!
طبق مطالعات انجام شده، متوجه میشویم که خستگی دارای دو جزء است؛
جزء درونی؛ در هنگام مطالعه دیده میشود و فرد ادعا میکند که دیگر توانایی ادامه دادن و مطالعهٔ بیشتر را ندارد.
جزء عینی؛ یعنی یک فرد دیگر، کارکرد و راندمان شخص را میسنجد.
تفاوت فردی که ساعت مطالعهٔ بالایی دارد و فردی که ساعت مطالعهٔ پایینی دارد، در جزء درونی است؛ یعنی بعضی از افراد زودتر احساس خستگی میکنند ولی عدهای دیگر، دیرتر این مسئله را در وجود خود حس میکنند.
برای مثال:
یک فرد بعد از ٣ساعت مطالعه دچار خستگی میشود، ولی فرد دیگر همچنان ادامه میدهد تا ساعت مطالعهاش را به ١٠ساعت برساند؛ بخش عمدهای از تفاوت این دو باهم، وجه درونی احساس خستگی است؛ یعنی، این وجه در بعضی از افراد کمتر است و به صورت درونی احساس خستگی نمیکنند.
با بررسی عینی متوجه خواهیم شد که میزان یادگیری این دو فرد مذکور با یکدیگر یکسان است و به عبارتی دیگر، راندمان و کارکرد یکی از آنها پس از ۶ساعت به همان میزان است که دیگری در همان ۴۵دقیقه اول، خسته شده است و توان ادامه دادن ندارد.
لذا شما تلاش نکنید که ساعت خود را با دیگران تنظیم بکنید؛ مسئلهای که حائز اهمیت است، برونده یا راندمان است.
اگر شما نگرانِ ساعت مطالعهٔ پایین خود هستید، میزان راندمان و یادگیری را در نظر داشته باشید و آگاه باشید که بعضی از افراد با اینکه ساعت مطالعهٔ پایینی دارند، اما تراکم یادگیری بالایی دارند.
دیدگاهتان را بنویسید