نکاتی در ارتباط با مهارتهای آزمون

زمان موردنیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
بهم زدن ترتیب دفترچه

اینکه اکثر مشاوران روی رعایت ترتیب دفترچه تاکید میکنند تنها یک حرف نیست که بقیه مجبور شوند کورکورانه آن را تقلید کنند و استدلال خاصی برای آن وجود دارد.
در چینش دروس دفترچه ،بعد از دروس عمومی که اکثرا حفظی یا ترکیبی از حفظی و تکنیکال هستند،یک درس محاسباتی مثل ریاضی قرار گرفته تا ذهن گرم شود و وارد پیچیدگی های سوالات شود.
بعد از آن زیست باید پاسخ داده شود که سوالات آن ترکیبی از مباحث مفهومی و حفظی است،سوم فیزیک که باز محاسباتی است و در آخر شیمی که یک درس حفظی-مفهومی و مسئله ای است.

تعادل خاصی بین نحوه توزیع دروس از جهت محاسباتی و حفظی و مفهومی بودن وجود دارد.
اما اگر فردی در دروس اختصاصی ابتدا به زیست و شیمی و بعد به دو درس محاسباتی سنگین پاسخ دهد،غالبا عملکرد خوبی ندارد خصوصا در دروس آخر چرا که ذهن کشش این حجم از سوالات محاسباتی را به صورت زماندار و پشت هم ندارد.
به ویژه که گذاشتن ریاضی به عنوان درس آخر،اشتباه بزرگی است چرا که محاسبات ریاضی به مراتب از فیزیک سخت تر است.

 

شخصی بودن تکنیکهای آزمون

نحوه اجرای تکنیکهای زمانهای نقصانی و استراتژی بازگشت،شخصی و سلیقه ای هستند.صرفا مشاوران قالب را در اختیار دانش آموز قرار میدهند و فرد باید با توجه به شناختی که از خود دارد آنرا شخصی سازی کند.
اما‌ استثنا هایی نیز وجود دارد و حتی بین رتبه های برتر نیز کسانی وجود داشته اند که ترتیب دفترچه را بهم زده اند و یا حتی سوالات هر درس را تقسیم کرده اند و مثلا قبل از زیست،بخشی از سوالات شیمی را پاسخ داده اند اما نتیجه خوبی هم گرفته اند.آنچه خطرناک است این است که در دست این افراد تریبونی مثل کانال های مشاوره ای وجود داشته باشد و بخواهند روش خود را به همه توصیه کنند.

صحبت اصلی هم این است که اگر کسی از روشی نتیجه گرفته،آن نتیجه قابل تعمیم به همه نیست.

در قالبهای تعریف شده باید تغییرات اعمال شود.

ما دو مدل زمان نقصانی داریم :

۱-زمان اختصاص داده شده به هر درس رند شود و در پایان ۲۰ یا ۳۰ دقیقه اضافه بیاید که روی همه سوالات باقی مانده دروس یک مرور داشته باشیم.

۲-برای هر درس زمان نقصانی اعمال شود یعنی بگوییم ۴۰ دقیقه برای زیست زمان می گذاریم.در ۳۰ دقیقه به سوالات پاسخ میدهیم و در ۱۰ دقیقه روی بعضی سوالات برمیگردیم.

مدل دوم دو اشکال دارد:

۱- اگر‌ کسی نتواند عملکرد خوبی در درسی داشته باشد، ذهنش در دروس بعدی همچنان درگیر درس قبلی است.
۲- گاهی حافظه به اصطلاح قفل میکند و بعد از زدن تستهای دروس دیگر و برگشتن دوباره روی درس اول، احتمال پاسخ دادن به سوال بیشتر میشود و این کار مثل یک ریکاوری برای ذهن است.توضیحات داده شده مثالی از نحوه اجرای متفاوت یک تکنیک مشخص است و در مورد جابجایی دروس دفترچه هم این جابجایی برای داوطلبان کنکور تجربی نهایتا دو حالت دارد :
۱- طبق دفترچه سوالات پاسخ داده شوند‌.
۲- جای زیست با ریاضی و یا جای شیمی با فیزیک عوض شود.

اما اعمال تغییرات عمده منطقی نیست مگر اینکه از آن نتیجه گرفته باشیم.

دانلود

80%
Awesome
  • Design