نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

نکاتی در ارتباط با مهارت های آزمون

تا حالا برایتان پیش آمده است که به سوال سخت و چالش بر انگیزی در جلسه‌ی آزمون‌های آزمایشی برسید و نتوانید به آن پاسخ دهید؟ تا به حال شده که زمان برای پاسخگویی به یک درس کم بیاورید؟ و یا آنچه که تصورشان را می‌کردید یعنی بهترین عملکرد خود را نتوانید در جلسه پیاده سازی کنید و این باعث به هم خوردن مدیریت زمان و یا حتی استرس شما شود؟ در اینجا علاوه بر آمادگی علمی عوامل دیگری نیز دخیل هستند که باعث می‌شود نتوانید به خوبی از پس آن بر بیایید! در واقع در اینجا تنها موضوع مهارت آزمون مطرح است. که نگران آن نباشید. با تمرین زیاد می‌توانید به خوبی آن را تقویت و افزایش بدهید. در این مطلب سایت آکادمی کنکور دکتر امیر میرهلی قصد داریم به بررسی این موضوع و ذکر نکات مهم در خصوص آن بپردازیم با ما همراه باشید.

رابطه کنترل شرایط بحرانی و مهارت آزمون

با وجود آمادگی علمی و مهارت آزمون، مدیریت کلی آزمون از حیث اتفاقات احتمالی بسیار اهمیت دارد. و نوع برخورد شما بر نتیجه‌ی آزمون موثر است. چه اتفاقاتی ممکن است در جلسه‌ی کنکور رخ بدهد؟! کنکور، آزمونی غیر قابل پیش بینی‌ است. و هیچ کس نمی‌تواند با قاطعیت سطح و ترتیب سوالات را حدس بزند. در همین راستا؛

جو و شرایط موجود در جلسه:

چند نکته در باب مهارت آزمون

در ادامه می‌خواهیم به بررسی دو موضوعاتی مانند ترتیب دفترچه و تکنیک‌هایی که مهارت آزمون و … شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بپردازیم. و نکاتی را در خصوص این موضوعات مطرح کنیم.

به هم زدن ترتیب دفترچه

تاکید اکثر مشاوران و رتبه برترها بر روی رعایت ترتیب دفترچه است. و این تنها یک حرف نیست که بقیه مجبور شوند کورکورانه آن را تقلید کنند. یعنی در واقع استدلال خاصی برای آن وجود دارد. در چینش دروس دفترچه، بعد از دروس عمومی که اکثرا حفظی یا ترکیبی از حفظی و تکنیکال هستند، یک درس محاسباتی مثل ریاضی قرار گرفته تا ذهن گرم شود. و وارد پیچیدگی‌های سوالات شود.
بعد از ریاضی زیست باید پاسخ داده شود که سوالات آن ترکیبی از مباحث مفهومی و حفظی است. درس سومی که به سراغ آن میروید فیزیک که باز محاسباتی است. در آخر هم درسی که باید به آن پاسخ دهید، شیمی است که یک درس حفظی، مفهومی و مسئله‌ای است.

تعادل خاصی بین دروس دفترچه وجود دارد

تعادل خاصی بین نحوه توزیع دروس از جهت محاسباتی و حفظی و مفهومی بودن وجود دارد. اما اگر فردی در دروس اختصاصی ابتدا به زیست و شیمی و بعد به دو درس محاسباتی سنگین پاسخ دهد، غالبا عملکرد خوبی ندارد خصوصا در دروس آخر چرا که ذهن کشش این حجم از سوالات محاسباتی را به صورت زماندار و پشت هم ندارد. به ویژه که گذاشتن ریاضی به عنوان درس آخر، اشتباه بزرگی است. زیرا محاسبات ریاضی به مراتب از فیزیک سخت‌تر است. نکته‌ی مهمی که باید به آن حتما توجه شود این است که ترتیب دفترچه و ترتیب پاسخگویی به دروس کاملا بستگی به شرایط هر داوطلب دارد و او باید بنا بر شرایط خود و آزمون‌هایی که در خانه و یا آزمون‌های آزمایشی می‌زند چنین مهارت آزمون هایی را تمرین کند تا بتواند بهترین عملکرد خود را در جلسه‌ی کنکور داشته باشد.

شخصی بودن تکنیک‌های آزمون

نحوه اجرای تکنیک‌های زمان نقصانی و استراتژی بازگشت، شخصی و سلیقه‌ای است. همچنین فرد باید با توجه به شناختی که از خود دارد آنرا شخصی سازی کند. اما‌ استثنا‌هایی نیز وجود دارد. و حتی بین رتبه‌های برتر نیز کسانی وجود داشته‌اند که ترتیب دفترچه را به هم زده‌اند و یا حتی سوالات هر درس را تقسیم کرده‌اند. مثلا قبل از زیست، بخشی از سوالات شیمی را پاسخ داده‌اند و نتیجه خوبی هم گرفته اند.‌ پس همه چیز بستگی به داوطلب دارد. بحث اصلی این است که اگر کسی از روشی نتیجه گرفته است، آن نتیجه‌ی حاصل شده قابل تعمیم به همه نیست. و باید در قالب‌های تعریف شده تغییرات اعمال شود.

سوالات چالش برانگیز!

نکته‌ی مهم دیگر این است که سوالات چالش برانگیز و دام دار را حتما یادداشت کنید. و آنها را مکرر مرور کنید. این کار باعث می‌شود اگر این تیپ سوالات با تغییرات جزئی طرح شد شما کاملا آماده باشید.

تیپ تست‌های زیادی کار کنید

نکته‌ی بعدی این است که شما باید تیپ تست‌های زیادی را کار کرده باشید. اگر شما تیپ تست‌های متفاوت و زیادی را دیده باشید، میزان شوکه شدن شما از چالش‌های سوالات سر جلسه خیلی کمتر می‌شود. دیدن و بررسی تیپ تست های متفاوت، مرور مکرر این تیپ‌ها، تسلط بر متن کتاب درسی در دروسی مثل زیست شناسی، توجه به قیود، افعال، افزایش تعداد تست‌های زماندار (پس از کار کردن روی تست‌های آموزشی و پوششی) همگی باعث روان شدن مبحث برای شما می‌شود.

اگر این موارد دقیق رعایت شوند در عرض چند ماه بعد، ممکن است با سوالات چالشی جدید رو به رو شوید اما با توجه به اطلاعات قبلی و مهارت های آزمونی که به دست آورده‌اید، می‌توانید به خوبی آن‌ها را پاسخ دهید. و تعداد سوالات چالشی غیر قابل حل برای شما اگر نگوییم به صفر می‌رسد، حداقل بسیار کاهش پیدا می‌کند.

بهار فرصتی طلایی برای تمرین مهارت آزمون!

خیلی نگران این موضوع نباشید فصل بهار و دوران بعد از عید فرصت بسیار زیادی خواهید داشت برای این که مهارت های آزمون را در قالب آزمون‌های سه روز یک‌بار و یا آزمون‌هایی که به صورت هفتگی از خودتان می‌گیرید، و یا در قالب کتاب‌هایی مانند موج آزمون و فصل آزمون یا کتاب‌ها فار و کتاب‌ها و آزمون‌های دیگری که وجود دارند. این کار را انجام بدهید. کسانی که استارت از صفر هستند یا کسانی که پراکنده خواندند سعی کنند بیشتر بر یادگیری متمرکز باشند. حتی افرادی که از نظر علمی جلو هستند نیز نگران نباشند بعد از عید فرصت بسیار خوبی برای یادگیری و تمرین این مهارت‌ها است.

چرا سر جلسه‌ی آزمون بی دقتی می‌کنیم؟

بی دقتی‌های سر جلسه‌ی آزمون به دو دسته‌ی عوامل بیرونی و درونی دسته بندی می شوند. که یکی از مهم‌ترین عوامل درونی تمرین مهارت آزمون است. که پس از ذکر عوامل بیرونی به بررسی آن‌ خواهیم پرداخت.

عوامل بیرونی:

از جمله عوامل بیرونی خستگی و تغذیه‌ی نامناسب است. گاهی اوقات بی دقتی‌ها ناشی از خستگی هستند. یعنی این که مثلا شما شب قبل از آزمون نخوابیده‌اید یا برنامه‌ی خواب و تغذیه‌ی شما در طول هفته‌ی قبل از آزمون، تنظیم نبوده است.
از نظر علمی اگر شما در طول چند ماه گذشته برنامه‌ی منظمی از نظر خواب یا حتی غذا نداشته باشید، به مرور زمان این موضوع در دقت، حافظه و تمرکز شما تاثیر می‌‌گذارد پس سعی کنید از نظر خواب و خوراک، حرفه‌ای عمل کنید.

عوامل درونی:

در ادامه به ذکر چندین عوامل درونی از قبیل تمرین مهارت آزمون و … خواهیم پرداخت.

مهارت تست زنی و شناختن دام‌های تستی:

عدم تسلط کافی بر مبحث:

عدم مرور خوب:

اضطراب و دستپاچگی:

کارکردن کوییز و تمرین مهارت های آزمون:

در آخر …

هر چه شما بیشتر آزمون‌های جامع و تست زماندار کار کنید، اعتماد به نفس و مهارت آزمونتان افزایش خواهد یافت. و طبیعتا در جلسه‌ی کنکور هم بهترین عملکرد را خواهید داشت. ما در این مقاله سعی کردیم به ارائه نکاتی در خصوص مهارت آزمون بپردازیم. این را هم در نظر داشته باشید که اجرای صحیح تکنیک‌های ضربدر و منها و زمان نقصانی رابطه‌ی مستقیمی با افزایش مهارت آزمون شما خواهد داشت. که در مطلب دیگری به بررسی و‌ واکاوی دقیق آن خواهیم پرداخت.
به عنوان کلام آخر شما می‌توانید به بلاگ سایت دکتر امیر میرهلی مراجعه کرده و سایر مقالات مفید و کاربردی را مطالعه کنید. همچنین می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ دکتر میرهلی را در وویس زیر در رابطه با به هم زدن ترتیب دفترچه و تکنیک‌های زمان نقصانی و… گوش کنید. (توضیحات بسیار مهم در ارتباط با مهارت‌های آزمونی در جلسه)

دانلود

نکاتی در ارتباط با مهارتهای آزمون
خروج از نسخه موبایل