نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

نحوه مطالعه دروس عمومی کنکور در دوران جمع بندی

نحوه مطالعه دروس عمومی کنکور در دوران جمع بندی و مرور

مطالعه دروس عمومی کنکور در دوران جمع بندی و مرور یکی از مهم ترین دغدغه های داوطلبان کنکوری در هر رشته است. معمولا دانش آموز نمی تواند راجب زمان شروع مطالعه دروس عمومی در دوران جمعبندی تصمیم بگیرد. دسته ای از دانش آموزان براین باور هستند که دروس عمومی نسبت به دروس دیگر ساده تر هستند.

این ها تکنیک خاصی ندارند و خواندن و جمع بندی آن‌ها سریع تمام می‌شود. به این خاطر آخرین مرحله مطالعه در دوران جمع بندی را به دروس عمومی اختصاص می‌دهند که ممکن است یا با کمبود زمان مواجه شوند یا به کل؛ دیگر مرور این دروس را نادیده می‌گیرند.

 

 

اولویت بندی مطالعه و جمع بندی دروس

دسته ای دیگر از داوطلبان کنکور سراسری هستند که مطالعه دروس عمومی را در اولویت قرار می‌دهند و دلیل این تصمیم آن‌ها دیدگاه هوشمندانه‌ای است که نسبت به دروس عمومی دارند و این دروس را به عنوان سکوی پرتاب خود در نظر می‌گیرند. این دسته از دانش آموزان از بهمن ماه یا حتی خیلی زودتر شروع به مطالعه و به یاد سپردن مطالب دروس عمومی و جمع بندی آن‌ها می‌کنند و حدودا یک ماه قبل از زمان برگزاری کنکور؛ به مرور مطالب جمع بندی شده دروس عمومی می‌پردازند.

تجربه ثابت کرده دانش آموزانی که زودتر از انتظار به مطالعه دروس عمومی اقدام می‌کنند، برای آن‌ وقت می گذارند و سریع تر به دوران جمعبندی این دروس می‌رسند؛ معمولا به نتایج رضایت بخشی دست یافته اند. منظور این نیست که دروس عمومی به اهمیتی بیشتر یا  هم سطح با دروس اختصاصی نیاز دارد خیر. قطعا اهمیت کم‌تری دارد ولی از دو مزیت بزرگ برخوردار هستند یک اینکه سریع تر آنها را مطالعه می‌کنید و سریع تر به پایان می‌رسانید و دوم اینکه به عنوان سکوی پرتاب شما به سمت نتایج دلخواهتان هستند پس چه بهتر که هر چه زودتر آن‌ها را مطالعه کرده، از لیست انجام نشده ها حذف کنید و با خیال راحت به مطالعه دروس اختصاصی بپردازید.

 

زود شروع کن زود تموم کن

همچنین مطالعه  این دروس قبل از دروس اختصاصی مدار فکری منظم و جدیدی به اسم “روند مطالعه و جمع بندی کنکور” در ذهن شما ایجاد می‌کند و شما با آمادگی بیشتر و انگیزه قوی تری  به سمت مطالعه دروس اختصاصی می‌روید اما این روش مناسب دانش آموزی است که :

 

 

در یک کلام "مطالعه دروس عمومی را باید زود شروع و زود تمام کرد" 
 بعد از آن سریع به جمعبندی مطالب دروس عمومی پرداخته و سپس به سراغ مطالعه دروس اختصاصی و جمع بندی آن‌ها نیز بپردازید. دو ماه مانده به کنکور با حوصله به "مرور" جمع بندی‌های دروس عمومی و سپس "مرور" جمع بندی‌های دروس اختصاصی بپردازید.

 

 

روش های انجام جمع بندی دروس عمومی

همانطور که اشاره شد اگر با رعایت تمامی شرایط مذکور مطالعه دروس عمومی را شروع کنید با ذهن آماده و با انگیزه بیشتری به سراغ مطالعه دروس اختصاصی می‌روید. جالب اینجاست که در کنکور سراسری دقیقا با همین روند مواجه می شوید یعنی هنگام باز کردن دفترچه، اول با سوالات دروس عمومی رو به رو می‌شوید و بعد از پاسخ دادن به آن‌ها با ذهنی آماده به سراغ سوالات اختصاصی می‌روید.

برای انجام روش های جمع بندی دروس بهتر است به شرایط و لوازم مورد نیاز هم اشاره ای بشود:

جمه بندی مشکفانه باشد

 

 

جمع بندی درس به درس

جمع بندی دروس عمومی را باید پس از خواندن هر درس انجام دهید به این صورت که برای مثال مطالعه “درس اول” عربی را به پایان رسانده اید و قبل از شروع “درس دوم” حالا آماده خلاصه نویسی و نکته برداری درس اول هستید. در این روش فراموش نکنید برای نوشتن نکات هر یک درس حداکثر بیست دقیقه زمان بگذارید. در طول دوره مطالعه و جمعبندی دروس عمومی هر شب، سی دقیقه قبل از خواب را به مرور نکاتی که در طول روز یادداشت کرده اید بپردازید. بسیاری از دانش آموزان علاوه بر جمعبندی مطالب کتاب درسی همزمان به مطالعه و جمعبندی کتاب های تست و آزمون های مختلف نیز می‌پردازند. بر این روش واقعا ایرادی وارد نیست و خیلی هم عالی است. اما با توجه به شناختی که در خود می‌بینید و سرعتی که دارید دست به انجام این کار بزنید. بسیاری از دانش آموزان همزمان به تحلیل کتب تستی و آزمون ها می پردازند و ناگهان متوجه می شوند تمام وقت خود را به طور اختصاصی فقط به یک مبحث درسی معطوف کرده اند. پس معمولا این روش سردرگم کننده توصیه نمی شود.

 

 تهیه دفتر جمع بندی

در عوض با مدیریت زمان جمع بندی کتب درسی را به پایان برسانید. سپس کتاب‌ها را کنار بگذارید و برعکس، دفتر‌های جمعبندی را دم چشم و دم دست قرار دهید.

یک دفتر را برای مثال دفتر جمع بندی درس عربی را بردارید. در طول یک یا حداکثر دو روز به مرور تمامی جمع بندی هایی که قبلا یادداشت کرده اید بپردازید.

سپس با ذهنی آماده سراغ آزمون یا کتاب تست مورد نظر درس عربی بروید؛ شروع به حل تست ها و آزمون های سال های اخیر و بررسی جواب‌های درست کنید. 

در ادامه دفتر جمعبندی عربی یا در دفتری جدید طبق استانداردهای قبل؛ شروع به یادداشت جمع بندی های تستی کنید. طبق معمول هر شب سی دقیقه قبل از خواب جمع بندی هایی که در طول روز یادداشت کرده اید را مطالعه و مرور کنید.

 

 

 

 

شروع جمع بندی دروس اختصاصی

در مرحله جمع بندی آزمون ها و تست‌های دروس عمومی لازم است برای کنترل زمان؛ یک برنامه جدید را وارد روند قبلی کنید. مثلا اینکه روزهای فرد را به جمع بندی “مطالب تستی” دروس عمومی بپردازید و روزهای زوج را به جمع بندی “کتاب‌های درسی” دروس اختصاصی بپردازید. این روش بسیار مناسب، باعث می شود از اینجا به بعد افسار زمان را هم برای دروس عمومی هم دروس اختصاصی به دست گیرید. پس از غافله عقب نمانید.

 

تهیه کتاب جمع بندی

بعد از به اتمام رساندن جمع بندی‌ های تمام دروس و منابع عمومی برای اطمینان خاطر و بیشتر به عنوان جایزه خود؛ می توانید برای هر درس عمومی یک “کتاب جمع بندی آماده” تهیه کنید.

دقت کنید این کتاب ها در آن لحظه یک مکمل عالی برای اطلاعات شما هستند. ولی هرگز جایگزین نکاتی که خود برای آنها زحمت کشیده اید نیستند.

چون بعضی دانش آموزان برای اینکه از زیر بار نوشتن نکات شانه خالی کنند.

یا مثلا وقت بیشتری بخرند به خرید این کتاب ها اکتفا می‌کنند. اما فراموش نکنید جمعبندی مطالبی که به روش شخص شما نوشته شده و آهسته و پیوسته پیش رفته و مرور شده خیلی ارزشمندتر و قدرتمند تر از یک منبع آماده است. که شخص دیگری برای شما نوشته است. اما این منابع را به عنوان جایزه برای زحمات خود فراهم کنید و در کنار مرور نکات خود به مطالعه آن ها نیز بپردازید.

 

 

کلام آخر

اصلا نگران این نباشید که برای خواندن کتاب های جمع بندی، آمادگی ندارم یا می ترسم وقت نکنم تمام آنها را مطالعه کنم. فورا با خواندن کتاب متوجه می شوید مطالب آن دقیقا همان نکاتی است که خود قبلا یادداشت کرده اید. قرار نیست با مطالب جدید مواجه شوید و تعجب کنید یا دچار استرس شوید.

جمع بندی ها همه برای شما آشنا هستند فقط با نگارش شما ممکن است متفاوت باشد. تهیه این کتاب ها یک نوع محکم کاری است، برای دانش آموزی که بطور کامل و استاندارد موفق به جمع بندی تمام دروس شده هیچ الزامی در مطالعه آن‌ها نیست. با این حال چند نمونه از این کتاب ها عبارت اند از:

 

نتیجه گیری

دقت کنید در خواندن این کتاب ها وقت کم آوردن، اصلا اهمیت ندارد. به هیچ وجه موقع مطالعه کتاب‌های جمع بندی نیاز به نکته برداری و خلاصه نویسی آن‌ها ندارید و این یک کار بیهوده است.

شصت روز قبل از کنکور هر روز به مرور نکات خود و کتاب های جمع بندی بپردازید.(فراموش نکنید جمع بندی های شما در اولویت هستند)

 

 

 

کتابخانه عمومـــی و تخصصــی فراســـوی دانــش

 

 

 

 

خروج از نسخه موبایل