نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

هدف گذاری در سال کنکور چگونه است؟

همه ما از زبان مشاوران و معلمان و حتی دوستان و آشنایان شنیده ایم که هدف گذاری در سال کنکور بحث مهمی است. باید بگوییم که در درست بودن آن شکی نیست. چرا که آدمی بر اساس هدف هایی که دارد رو به جلو حرکت می کند. کنکور هم در مسیر زندگی همه ما وجود دارد و برای سربلند شدن در آن نیاز به هدف گذاری حرفه ایی داریم. چراکه با وجود هدف گذاری حرفه ای و درست ما به خواسته خود می رسیم و متوجه اشتباه خود می‌شویم. آکادمی دکتر امیر میرهلی سعی دارد در مقاله هدف گذاری در سال کنکور، نکات مهم و کاربردی را بازگو کند. با ما همراه باشید و مقاله را با دقت بخوانید.

هدف چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که هدف با آرزو متفاوت است. آرزوها یک سری از خواسته ها هستند که برای رسیدن به آن برنامه ایی نداریم و تلاشی نمی کنیم. برای رسیدن به آرزو باید آن را به هدف تبدیل کنیم. در ابتدا آیا واقعا می خواهیم به آن برسیم و استعداد در آن داریم یا صرفا آن را دوست داریم؟ هدف گذاری اصول مهمی دارد که آن را به چند دسته تقسیم کرده ایم.

یکی از اساسی ترین مشکلات دانش آموزان این است که دقیقا نمی‌دانند می‌خواهند چه کار کنند و این آفت بزرگی است. ولی این به آن معنا نیست که دانش آموز به طور واضح درصدهای خود را برای رشته ی مورد نظر بدست آورد. سپس آن ها را هدف قرار دهد. زیرا اصلا قابل پیش بینی نیست.

در ارتباط با سال کنکور مهم ترین و شفاف ترین هدفی که می توان داشت این است که من می خواهم رتبه ی خوبی کسب کنم و این یعنی یک هدف واضح. سپس در طول مسیری که به کنکور منتهی می شود، تمام توجهم به روی رسیدن به این هدف باشد و موارد دیگر اهمیتی نداشته باشند.
تمام اتفاقات زندگی باید به هدفی که در نظر گرفته شده است معطوف شوند و حتی در مورد رشته و شغل آینده هم دغدغه نداشته باشیم و هدف‌ فعلی فقط کنکور باشد!

یکی دیگر از اساسی ترین موضوعات در خصوص هدف گذاری در کنکور، بحث واقع بینی است. مادامی که ارتباط دانش آموز با واقعیت قطع می‌شود، شروع به زدن حرف های بیهوده می کند. یا به تفسیر دیگر؛ موضوع کاملا مشخص و عیان را به گونه واقعی آن نمی بیند. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که دانش آموزان، همه مسائل را به شکل واقعی آن ببینند. چرا که خیال پردازی، فرد کنکوری را روز به روز از هدفش دور می کند و مانع رسیدن او به هدفش می‌شود.

بعضی از دانش آموزان احساس می‌کنند که اگر هدفی که انتخاب کرده اند حتی به مقدار کمی چالش برانگیز شد یا سختی داشت باید قید آن را بزنند و فکر کنند هدف، خوبی نیست. اما در واقعیت برعکس است.

« اصل مهم در هدف‌گذاری این است که هدف سخت باشد. چون هدف اگر آسان باشد همه می توانند آن را به دست آورند»

یک سری از دانش آموزان یک یا دو روز برنامه را خوب اجرا می کنند و بعد آن را رها می کنند. این رها کردن بسیار بد است. این جریان، دقیقا مثل ورزش کردن برخی از افراد است. مثلا فردی اندام معمولی دارد که بعد از یک مدت ورزش منظم، ورزیده می‌شود‌. حال تصور کنید یک باره ورزش را رها کند. حتی این احتمال وجود دارد که اندامش، بدتر از وضعیت اول شود. پیامدهای این کار چیست؟
این کار باعث یک سری آسیب های روانشناختی می شود. فرد دیگر به خودش اطمینان ندارد. به هدف و توانایی های خود شک می کند و سرخوردگی به وجود می آید. طبیعتا فراز و نشیب هایی مثل افت تراز و اتفاقات دیگر هم در این راه وجود دارد که باید آن ها را پذیرفت و با وجود تمامی آن ها همچنان تعهد داشت و ادامه داد.

بازخورد خیلی مهم است. ولی تعریف ما از بازخورد متفاوت است. بعضی از دانش آموزان به دنبال این هستند که بازخوردشان فقط به تراز مربوط شود. درست است که بخشی از بازخورد مربوط به تراز است. اما اینکه چقدر کیفیت مطالعه ی دانش آموز خوب بوده، با اهمیت تر است. این اصلی است که ما همواره به دانش آموزان خود می گوییم. آرامش داشته باشید و نگذارید کمیت های عددی، عدم رسیدن کامل به بودجه بندی و امثال این ها، شما را آشفته کرده و از مسیر اصلی منحرف سازند.
این که چقدر شما در خواندن آرامش دارید، اینکه چقدر از برنامه ای که در حال اجرای آن هستید، لذت می برید، چقدر روی مباحث احساس تسلط می‌کنید و همگی این ها، بازخورد هستند. ما باید هدف را به گونه ای تنظیم کنیم که این بازخورد ها را داشته باشد. بازخورد ها باید قابلیت اندازه گیری داشته باشند. یعنی ما بتوانیم در یک بازه ی زمانی میزان پیشرفت خود را اندازه بگیریم.

یک سری شباهت ها با چالش برانگیز بودن دارد. ولی توضیح بیشتری که باید درباره آن بدهیم این است. زمانی که شما هدفی را ترسیم می کنید، از همان روز اول نمی توانید تمام برنامه و اتفاقات را مشخص کرده و آن ها را پیش بینی کنید. مثل اینکه من قصد دارم از اصفهان به تهران بروم. می دانم که مقصد تهران است. حتی با وجودی که بارها هم این مسیر را رفته ام ولی باز هم نمی دانم که برای مثال در ۳۰۰ کیلومتری این جاده پیچ به سمت چپ وجود دارد یا راست. بالاخره در مسیر حرکت پیچیدگی هایی وجود دارد که باید آمادگی داشته باشیم که هر زمان پیچیدگی به وجود آمد از مسیری که آمده ایم پشیمان نشده و همچنان ادامه دهیم.

هر فردی از هدف خود انرژی دریافت می کند. بنابراین می توان گفت ارزش هدف شما با میزان انرژی شما در طول روز ارتباط دارد. برای مثال فردی که هدفش رشته خاصی است صبح زود با انرژی از خواب بیدار می شود و برای آن تلاش می کند. سپس این عادات را تا روز کنکور ادامه می دهد. البته باید توجه داشته باشید که اهداف خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و بر اساس توانایی های خودتان هدفی را تعیین کنید و به آن ارزش دهید.

در ابتدا خوب است بدانید در زندگی همه ما مسئله هایی پیش می‌آید ‌که تعادل آن را بر هم می‌زند. پس شما اولین فردی نیستید که با عدم استمرار در اهداف و بهم خوردن برنامه ها مواجه شدید. در گام بعدی باید ریشه یابی کنید که دقیقا چه موضوعی باعث کم کاری شما شده است. پس از ریشه یابی باید تمام تلاش خود را برای به دست آوردن دوباره این تعادل بگذارید. درست مانند ناخدایی که در زمان طوفان، تلاش خیلی زیادی برای ایجاد تعادل دوباره در کشتی می‌کند. این تحلیل ها بسیار کاربردی و مفید است. به علاوه با حفظ کیفیت مطالعه و ساعت مطالعه بالا، باعث پیشرفت هفتگی شما می شود.

برای مثال هدف شما رسیدن به یک رشته عالی در یک دانشگاه تاپ است. شما باید بدانید رسیدن به آن آسان نیست و رقابت در آن زیاد است. همچنین برای رسیدن به آن باید به طور مدام تلاش کرد و ناامید نشد. در این راه ممکن است مشکلاتی برای شما و بستگانتان پیش بیاید و شما باید در آن زمان مدیریت بحران کنید تا دچار افت تحصیلی نشوید. یا ممکن است درصد شما ثابت باقی مانده باشد.

در این مورد باید ریشه یابی کنید و مشکل را حل کنید. نباید فراموش کنید که درباره ی همه این ها بایستی یک مسئله اساسی وجود داشته باشد و آن، در نظر گرفتن همه واقعیت های موجود و دوری از هر گونه خیال پردازی است.

آیا هدف گذاری برای درصد کنکور درست است؟

خیر، متاسفانه بسیاری به دنبال درصدهای قبولی ها هستند تا بتوانند هدف گذاری در سال کنکور انجام دهند. اما این کار بسیار اشتباه است. بگذارید برایتان مثال بزنیم.
در کنکور ۱۴۰۰ درس ریاضی جز دروسی بود که بسیار سخت طراحی شده بود. افرادی بودند که با درصد خیلی پایین در ریاضی رتبه خیلی خوبی آوردند. اما در سال های قبل درس ریاضی سطح مطلوبی داشت و نیازمند درصد بالا برای قبولی بود. بنابراین نمی توان به طور قطعی گفت داشتن x درصد باعث رسیدن به هدف می شود. همواره در آزمون ها تلاش کنید تا بهترین خود باشید و تمرکزتان را روی کسب درصد بالا بگذارید. چراکه شما اطلاعی از سطح کنکور پیش رو ندارید و نمی‌توانید به طور قطعی تصمیم بگیرید چند درصد بزنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی داشتیم هدف گذاری در سال کنکور را به شما توضیح دهیم. همچنین برای دریافت کارگاه هدف گذاری می توانید فایل را از منشی در تلگرام دریافت کنید. امیدواریم بهترین استفاده از این مقاله را برده باشید. برای شروع برنامه خود حتما مقاله دفتر برنامه ریزی خوب را مطالعه کنید. آکاذمی دکتر امیر میرهلی سعی دارد برخی از آموزش‌ها را به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد. از این رو می‌توانید با استفاده از سایت و کانال‌ها از این آموزش‌ها به صورت رایگان بهرمند شوید. برای آشنایی بیشتر می‌توانید رزومه امیر میرهلی را بخوانید.

پرسش و پاسخ رایگان، برگزاری سمینارهای آنلاین با مخاطبین کانال و ارائه راهکارهای مطالعاتی و درسی

ویدیوهای آموزشی و علمی در حوزه کنکور انسانی، پرسش و پاسخ رایگان و سمینارهای آنلاین با مخاطبین کانال کنکور انسانی

ویدئوهای آموزشی و علمی در حوزه کنکور هنر، پرسش و پاسخ رایگان و سمینارهای آنلاین با مخاطبین کانال کنکور هنر

ویدیوهای آموزشی و علمی در حوزه کنکور زبان، آموزش زبان انگلیسی کنکور و آموزش مفهمومی و تکنیکی زبان انگلیسی

خروج از نسخه موبایل