پاسخ داده شد
0
0

چگونـه از اُفت کیـفیـت مطالعـه جلوگیـری‌ کنیم؟

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

 اندازه‌گیـری‌ و پایـش‌های کمـی

شما می‌توانید با مولتی‌کرنومتر (اپلیکشنی برای ثبت زمان‌های روزانه)، تمامی اعمال‌تان را در طول روز ثبت کنید، برای مثال در طول روز چه مقدار مطالعه کردید، اتلاف داشتید، غذا خورید، تفریح کردید و… .

در مجموع با کنارِهم قرار‌دادن آن‌ها، در پایان هفته، ماه، فصل و سال می‌توانید آن‌ها را پایش کنید. این قسمت اندازه‌گیری‌های کمی است که عدد و رقم‌ها و درصدها را محاسبه می‌کنید.

اندازه‌گیـری و پایـش‌های کیفـی

بخش دیگر اندازه‌گیری‌کیفی است، یعنی از تک‌تک کارهایی که در طول روز انجام دادید، چه میزان رضایت دارید، و #رضایت‌مندی در گرو آن است که آن کار:

چه مقدار بازدهی خوبی برای شما داشت و چقدر آن را خوب یاد گرفتید.
چقدر از نظر احساسی توانستید با آن ارتباط خوبی برقرار کنید و حس مثبتی به آن داشتید.

معمولاً اکثر مردم هنگام تحلیل عملکردشان یک دید کلی ارائه می‌دهد، و وقتی از آن‌ها می‌پرسید: «امروزت چطور بود؟»، می‌گویند: «خیلی بد بود و…»

این افراد در دام Remembered Self (خودِ به یاد آورنده) قرار می‌گیرند؛ اما در Experienced Self (خودِ تجربه شده) ما منطقی‌تر و گسترده‌تر به موضوع نگاه می‌کنیم، یعنی دقیقاً مانند آنچه که گفته شد، تک‌تک اتفاقات یک روز، یک ماه و… را کاملاً #واقع‌بینانه بررسی می‌کنیم.

برای مثال: اگر امروز زیست خواندید، چقدر یاد گرفتید و چقدر حس‌و‌حالتان با آن خوب بود. و به تک‌تک درس‌هایی که خوانده‌اید و حتی استراحت‌هایتان و هر کاری که انجام داده‌اید، از خیلی‌زیاد، زیاد، متوسط، کم تا خیلی‌کم نمره می‌دهید، و همه‌ٔ این‌ها را در کنار هم می‌گذارید و سپس یک روز را مورد قضاوت قرار می‌دهید.

کیفیت مطالعه هم همین‌گونه است، بلکه باید ببینید چه مقدار تست زدید و آن‌ درس‌ها را یاد گرفتید، حتی اگر تعداد بالایی از تست‌ها را غلط زدید، چه اندازه باعث شد درس را خوب یاد بگیرید، رشد کنید و… .

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما
اگر قبلاً حساب کاربری دارید با پر کردن فیلد های زیر یا به عنوان مهمان ارسال کنید.
نام*
ایمیل*
وب سایت