نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

بررسی منابع موجود دربازار برای درس عربی

منابع درس عربی 1400

چگونه عربی بخوانیم؟

عربی، یکی از دروس تکنیکال می باشد و از قسمت هایی همچون ترجمه، درک مطلب و قواعد تشکیل شده است، که برای کسب درصد های خوب در آزمون ها و البته کنکور لازم است که تیپ سوالات کاملا شناسایی شوند، سوالات مطرح شده در این درس عمدتا سوالات روتین می باشند و  شما با سوال هایی با ایده متفاوت کمتر در آزمون ها برخورد خواهید کرد و این به معنای این است که اگر به میزان تسلط متوسط در مفاهیم و نکات برسید، میتوانید به درصد های خوب برسید.

سوالات عربی از ۴ بخش تشکیل می شود، ابتدا سوالات ترجمه را میبینیم که گاها بصورت تک کلمه مشاهده می شود و برای حل این سوالات شما به یک درسنامه لغات نیازمندید که این درسنامه می تواند همان شامل باکس های لغات در ابتدای هر درس در کتاب درسی، پاورقی ها و البته لغات آخر کتاب باشد همچنین می توان از کتاب های لقمه و یا باکس لغات کامل در درسنامه های کتاب کمک درسی باشد. سوالات ترجمه با توجه به نیاز زمانی بهتر است بصورت تکنیکی یعنی ابتدا توجه به فعل و ضمیر و بعدا بصورت ترجمه کامل پاسخ داده شوند. تیپ بعدی سوالات درک مطلب که شما چند سوال از متن که قدرت درک و میزان تسلط شما به واژگان را تا حدودی می سنجد و هم چنین دارای سوالات تیپ تجزیه و تحلیل صرف عربی نیز می باشد، تیپ آخر سوالات قواعد است که شما برای پاسخ به آن ها نیازمند نکات و تکنیک های مفهومی هستید. توجه داشته باشید که عربی یک درس عمده تکنیکال است بنابراین تست های شما نیز باید مشابه آزمون ها بیشتر تیپ بندی شده باشد. بعد از مطالعه درسنامه (که میتواند جزوه استاد یا درسنامه کتاب کمک درسی باشد) شما نیازمند تست های طبقه بندی شده از نظر سختی و تیپ سوالات می باشید تا به تسلط کافی برسید، علاوه بر این بخش های لقمه ای این درس که در ادامه به آن میپردازیم نقش به سزایی در تکمیل آموزش دارند، بعد از آموزش شما نیازمند سرعتی و زماندار زدن تست های نشاندار می باشید که این تست ها شامل تست های نزده غلط و نکته دار شما در دوره اول تست زنی می باشند.

 در نظر داشته باشید که منابع مناسب برای هر داوطلب باید شخصا انتخاب شود و تعمیم مناسب بودن یک کتاب برای هر فرد توصیه نمی شود.

در ادامه ی این محتوا در مورد منابع مختلف درس عربی صحبت خواهیم کرد

جامع خیلی سبز

این کتاب دارای چندین ویژگی بارز است:

1. جدول لغت نامه کامل که تمام ِلغات دروس را شامل می شود، هم چنین مترادف و متضاد لغات را در جدولی بیان شده است.

2. درسنامه کامل مفهومی که قواعد را با لحن روان بیان شده است

3.بیان نکات ترجمه ای در درسنامه

4. بیان نکات قواعد به صورت جمله کوتاه

5. تعداد تست غنی و چینش از آسان به سخت

6.دربرداشتن سوالات منتخب آزمون ها

7. تست های سطح متوسط برای آموزش و تست های چالشی برای زمان دار و سرعتی کار کردن

8. داشتن بخشی با عنوان درک مطلب مفید برای کوئیز و لقمه ای کار کردن

در کنار این ویژگی ها بهتر است از زاویه ای دیگری نیز این منبع را بررسی کنیم:

کتاب بسیار مفید و جامع برای کسانی است که سطح نسبتا مطلوب و مطلوب دارند، با توجه به تیپ محور بودن تست های عربی در آزمون ها به صورت تکنیکی و جامع کار کردن برای شما در این کتاب میسر خواهد بود. لازم به ذکر است این کتاب بصورت درس به درس می باشد. جامع بودن و در برداشتن تمامی موارد مورد نیاز، از ویژگی های خوب این کتاب است و اما از معایب این کتاب می توان به تعداد کم تست  در مباحث تجزیه و ترکیب اشاره کرد.

 

جامع میکرو گاج:

1. ساختار کتاب بصورت موضوعی و نه درس به درس است.

2.درسنامه کامل برای ترجمه و قواعد

3.وجود بخشی به اسم خلاصه فن ترجمه که برای مرور های سریع و قبل از آزمون ها بسیار کاربردی است.

4. بیان نکات کاربردی در بخش قواعد

5.وجود تست های واژگان بصورت جامع و نه درس به درس

6. وجود تست های منتخب آزمون ها

7. ارائه آزمون های جامع در آخر کتاب

در کنار این ویژگی ها بهتر است از زاویه ای دیگری نیز این منبع را بررسی کنیم:

 کتاب به دلیل موضوعی بودن و درس به درس نبودن به عنوان منبع اول توصیه نمی شود اما اگر در هر پایه تست های مربوط به آن را حل کرده اید و به میزان تسلط خوبی در موضوعات دروس و هم چنان متن کتاب رسیده اید، این کتاب میتواند برای شما مفید باشد. هم چنین اگر به تست بیشتری نیازمندید و تمرین بیشتری برای تسلط نیاز دارید این کتاب مناسب شما خواهد بود. به دلیل کم بودن تست های تجزیه و ترکیب و نبود درسنامه ای برای لغات، استفاده از کتاب مینی میکرو طلایی تحلیل صرفی و مینی میکرو لغات به عنوان مکمل توصیه می شود.

 

جامع مهرماه

1. نبود درسنامه در ابتدای هر درس و جایگزین شدن این بخش با مینی کتاب ضمیمه

2.تست های ترجمه با کیفیت و کمیت مناسب هر درس و چینش آن ها از آسان به سخت

3. جامع بودن تست های ترجمه از نظر تیپ بندی(بسیار مناسب تکنیک و تیپ شناسی تست ها)

4. ارائه تیپ تست های متفاوت لغت

5. وجود بخشی به نام مفهوم که میزان تسلط شما به مطالب و مفاهیم دروس را بصورت تستی می سنجد.

6. ارائه تست های قواعد نکته دار که گاها میتواند آمیخته به سوالات نظام قدیم باشد.

7.وجود بخشی با عنوان بخش ویژه که شامل تعداد زیادی تست برای مباحث حرکه گذاری ،صرف عربی و درک مطلب می باشد.(مطالعه این بخش به ویژه در دوران تابستان بصورت کوئیز و برای تقویت هر چه بیشتر تسلط در این درس بسیار توصیه میشود)

8. داشتن آزمون های جامع مشابه کنکور

9. ارائه مینی کتاب ضمیمه که شامل تمامی نکات ترجمه و قواعد، درسنامه های کاربردی با لحن روان و جداول لغات کامل می باشد.

در کنار این ویژگی ها بهتر است از زاویه ای دیگری نیز این منبع را بررسی کنیم:

این کتاب برای داوطلبانی که سطح متوسط و متوسط رو به بالایی دارند بسیار مناسب است، به دلیل نبود درسنامه به روش های رایج(همانطور که گفته شد درسنامه در یک کتاب مینی قرار گرفته است) برای دانش آموزانی که تسلط کم در این درس و نیاز به آموزش فراتر دارند توصیه نمی شود، اما برای دانش آموزان با سطح مطلوب به دلیل جامع بودن و تست های چالشی و تکمیل بسیار توصیه می شود.

مطلوب است به هنگام تهیه این کتاب حتما مینی کتاب ضمیمه را هم درخواست نمایید.

 

فراموش نکنید که شما باید با توجه به سطح علمی و شناختی که نسبت به خود دارید، منبع موردنظر را انتخاب کنید.
مسلما کتاب های موجود در بازار، از معرفی های صورت گرفته در این مقاله بیشتر هستند.
کافی است بهترین روش مطالعه را که برای شما جواب می دهد، انتخاب کرده و با تهیه ی یک منبع مناسب، درصد درس عربی خود را ارتقا دهید.

خروج از نسخه موبایل