علل بی انگیزه شدن و کمرنگ شدن اهداف و راه های مقابله با آن

زمان موردنیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

این موضوع یک بحث ناب فراشناختی است از این قرار که ممکن است دانش آموزان ما وقتی یک هدف را مشخص می کنند (بنابر اصل شفافیت درهدف که ما بارها اشاره کرده ایم) این ترس برایشان به وجود بیاید که نکند هدف مشخص نباشد یا دچار آرمانگرایی و کمال گرایی شده اند و نکند در دام این اشتباهات افتاده باشند که در واقعیت اینطور نیست.

 

یک اصل در بحث هدف وجود دارد و آن هم این است که :
«گاهی اوقات برای ما هدف کمرنگ می‌شود ولی بی رنگ نمیشود و این کمرنگ شدن طبیعی است»

 

عوامل این بی انگیزه شدن میتوانند خستگی،حرفهای منفی اطرافیان،شرایط منفی اطراف و…باشند.
زمانی که شما در مسیر حرکت میکنید میبینید که ممکن است گاهی pause(توقف)هایی رخ بدهد که البته کوتاه مدت هستند و به معنای توقف کامل هم نیستند.

در این شرایط باید چه کرد؟

1_تلاش بر کاهش تعداد توقف ها
دفعات این توقف های کوتاه مدت کم باشد. مثلا در ده یا سی روز یکبار این اتفاق بیفتد و نباید اینگونه باشد که هر روز دچار این حالت شویم و یا دانش آموز یک روز خوب درس بخواند و یک روز بد.

2_تجدید قوا در مواقع خستگی
این احساس آلارم و هشداری است که به محضی که احساس شد دقیقا همان زمان باید یک قدم عقب گذاشت تا بتوان به حرکت خود ادامه داد و به قولی عقب گرد کرد.

«این دور خیز و عقب گرد یک چرخشگاه زمانی است»

یعنی دقیقا همان نقطه ی عطفی که ما به عقب می‌رویم،فکر میکنیم ،از دور به شرایطی که در آن بوده ایم نگاه می کنیم،عوامل خستگی را شناسایی میکنیم ،دوباره هدف را بازیابی میکنیم،
با خودمان گفت و گو میکنیم ؛روشی که همواره گفته ایم بسیار تاثیرگذار است« با خود خلوت کردن و گفت و گو کردن»
در بعضی مواقع با یک آدم مثبت و واقع بین مشورت میکنیم‌ و در آخر باز به سمت هدف می‌رویم و دوباره شروع میکنیم.

 

پس نگران نباشید چون این احساس” کاملا طبیعی“است
سعی کنید تعداد دفعات و بازه ی زمانی هر توقف کوتاه را کم کنید یعنی اگر احساس کردید که دچار این شرایط شدید «یک الی دوساعت» طول بکشد نه اینکه چند روز کارتان مختل شود…

دانلود

80%
Awesome
  • Design