نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

دفتر برنامه ریزی خوب + ویژگی های آن

دفتربرنامه ریزی خوب

دفتر برنامه ریزی چیست؟

یک دفتر برنامه ریزی خوب سبب خارج شدن شما از مرزهایتان می‌شود. گاهی ممکن است توانایی‌های شما ورای تصوراتتان باشد دفتر برنامه ریزی خوب باعث می‌شود بیشتر از معمول تلاش کنید و نقص هایتان را بفهمید و بپذیرید و برای حل آن گام بردارید. هر فردی برای پیشرفت خود نیاز به برنامه‌ ریزی دارد. نداشتن دفتر برنامه‌ ریزی باعث می‌شود زمان بیشتری را بدون آنکه متوجه شوید تلف کنید. هنگامی که اطرافیانتان اهداف شما را غیر ممکن تصور میکنند آن زمان طلایی شما، برای پیشرفت است شما علاوه بر ایمان داشتن  به خود و صبر و استقامت نیاز به یک دفتر برنامه ریزی عالی و بدون نقص دارید. آکادمی دکتر امیر میرهلی در این مقاله قصد دارد ویژگی های کتابچه برنامه‌ریزی خوب را به شما توضیح دهد. با ما همراه باشید.

برنامه‌ ریزی چیست؟

در ابتدا باید با معنا و مفهموم برنامه ریزی آشنا شوید. برنامه‌ ریزی به معنای مشخص کردن طرح و نقشه برای پیشرفت است. برنامه‌ ریزی مقدم بر همه تلاش ها و اقدامات است، چرا که این برنامه‌ ریزی خوب است که فعالیت و اقدامات لازم را برای دستیابی به اهداف مورد نظر تعیین میکند. مک فارلند برنامه‌ ریزی را مفهومی از اقدامات اجرایی توصیف می‌کند که تجسم مهارت‌های پیش‌بینی، تأثیر و کنترل ماهیت و همچنین تغییر جهت است.

هدف گذاری مهم ترین رکن یک دفتر برنامه ریزی خوب است. کنکور یک هدف بلند مدت و آزمون های آزمایشی جز هدف‌های کوتاه مدت هستند که باید برای آن برنامه‌ ریزی مفیدی داشته باشیم. برای مثال (من در کنکور میخواهم تک رقمی شوم) یک هدف بلند مدت است که باید برای آن اقداماتی انجام دهیم تا به آن برسیم همچنین داشتن تراز خوب در آزمون های آزمایشی نیز یک هدف کوتاه مدت است که تعداد تست و ساعت مطالعه در آن مورد بررسی قرارخواهد گرفت. بنابراین ابتدا باید بدانید برای چه کنکور می دهید؟ هدفتان چیست؟ این را باید بدانید که هدف والا نیاز به تلاش بیشتر دارد همچنین علاوه بر تلاش نیاز به یک برنامه‌ ریزی خوب دارد.

 

برای داشتن تراز و رتبه خوب در کنکور باید در دفتر برنامه ریزی خود زمان بندی را با دقت بررسی کنید. برای مثال اگر در آزمونی درصد خوبی در درسی کسب نکردید ممکن است با بررسی ساعت مطالعه متوجه شوید، ساعت مطالعه کمتری به این درس اختصاص داده بودید در این غیر این صورت مشکلات دیگری دارید که باید آن را بررسی کنید. مسلما هرچقدر که تعداد تست بالا تر باشد به همان میزان ساعت مطالعه ما نیز افزایش میابد.

لزوماً ثبت و بررسی ساعت مطالعه در دفتر برنامه‌ ریزی باعث موفقیت شما در کنکور نمی‌شود بلکه باید تعداد تست و درصد دروس هم ثبت کنید برای مثال ممکن است در آزمونی ادبیات درصد کمی کسب کردید ولی وقتی کتابچه برنامه‌ ریزی خود را بررسی میکنید، متوجه خواهید شد که درصدهای شما در خانه خیلی بالا تر است که ممکن است بخاطر مشکل در مهارت آزمون و غیره باشد. نوشتن تعداد تست به صورت روزانه و به صورت هفتگی در پایان هفته باعث می‌شود ارزیابی بهتری نسبت به خودتان داشته باشد و بتوانید با اصلاح روش و برنامه‌ریزی خود روز به روز پیشرفت کنید.

 

برای رسیدن به هدف‌های بلند مدت باید هدف‌های کوتاه مدت خود را درکتابچه برنامه‌ ریزی اولویت بندی کنید برای مثال من در آزمون این هفته ریاضی درصد کمتری داشتم و در زیست درصد بالایی بدست آوردم بزرگترین اشتباه این است که درس‌هایی که درصد بهتری کسب کردید را بی پروا در الویت های آخر قرار دهید شما باید تمام نکاتی که در کتابچه برنامه‌ ریزی خود نوشته‌اید بررسی کنید سپس اولویت بندی کنید در مثال زده شده اگر در ریاضی افت درصد داشتید ممکن است پس از بررسی ها متوجه شوید که برای آن باید وقت بیشتری بگذارید که ممکن است شامل تست بیشتر و یا یادگیری مجدد باشد.

سعی کنید واقع‌بین باشید و اهداف خودتان را با توجه به سطح خودتان بنویسید چرا که کمال گرایی در یک فرد کنکوری گاهی سبب استرس و اضطراب او می شود. برای مثال فرد پشت کنکوری طی ارزیابی هایی که در کتابچه برنامه‌ ریزی اش کرده است به جای زدن تست آموزشی هدفش این است که تست بیشتر در حالت آزمون بزند زیرا در کنکور علی رقم سطح علمی بالا مشکل زمان و… پیدا کرده است.

 

انگیزه عبارت است از حالتی درونی که انسان را به انجام فعالیت خاصی ترغیب می کند. برخی از صاحب نظران انگیزه را همان نیاز و خواسته، تمایل یا نیروی دورنی می‌دانند که افراد را برای انجام کار، راغب میسازد. یک دفتر برنامه‌ ریزی خوب نیز میتواند حاوی جملات انگیزشی باشد تا شما را به انجام کاری وا دارد گاهی ثبت تعداد روز باقی‌مانده به کنکور نیز محرکی برای انجام کارها و جلوگیری از کاهلی میباشد.

کتابچه برنامه‌ ریزی یک دفتر شخصی است که فقط و فقط متعلق به شما میباشد. برخی از افراد با نوشتن یک نقل قول حال خوبی پیدا می‌کنند که همین سبب می‌شود تا پایان روز حس خوبی داشته باشید و برنامه‌ی خود را به درستی انجام دهید. اگر در طول روز دچارناامیدی شدید با آن نقل قول را بخوانید تا حالتان بهتر شود.

 

‌برای اینکه بدانید وقتتان چگونه می گذرد در دفتر برنامه‌ ریزی خود عاداتتان را بررسی کنید. ابتدا باید عادت‌هایی را انتخاب کنید که واقعا میخواهید آنهارا دنبال کنید. این عادات میتوان بیدارشدن صبح زود، خوابیدن قبل از دوازده شب، مطالعه با ساعت مطالعه بالا، ورزش، تغذیه مناسب، تعداد تست بالا و غیره باشد که باید آن را به صورت ماهانه بررسی کرد که آیا پیشرفتی در این زمینه داشته‌ای یا نه؟ برای تغییر عادت هایمان تلاش کردیم یا نه؟

 

داشتن برنامه غذایی یکی از بهترین کارهایی است که یک کنکوری برای سلامت خودش میتواند انجام دهد لازم نیست برنامه‌‌ی پیچیده‌ایی باشد اگرنیاز به مکمل دارید آن را در دفتر خود ثبت کنید تا مصرف آن را فراموش نکنید در طولانی مدت دچارمشکل و کمبود آن نشوید.

 

مرور برنامه هفتگی در کتابچه برنامه‌ ریزی این امکان را به شما میدهد که در چه روز هایی افت مطالعاتی داشتید و در چه زمان هایی از هفته مطالعه خوبی داشتید. میتوانید شکاف های برنامه ریزی خود را بسنجید و کار مهمی را در آن زمان اختصاص بدهید. برای مثال اگر در پنجشنبه ها افت مطالعاتی داشتید میتوانید در زمان کم وو کاستی هایتان را در طول هفته جبران کنید تا دیگر دچار افت نشوید.

 

مرور دروس را فراموش نکنید. برخی از دروس و فصول جنبه حفظی دارند. میتوانید با نوشتن یک لیست ازآن ها در دفتر برنامه ریزی خود برنامه مفیدتری داشته باشید این دروس میتوانند در فاصله زمانی مدرسه به خانه یا بالعکس مرور شوند.

 

نکات مهم

موارد دیگری که می توان در دفتر برنامه‌ ریزی نوشت عبارتنداز:

  1. درصدهای کل دروس عمومی و اختصاصی اعم از تست آموزشی، آزمایشی که در طول روز، تست زنی کرده‌ایم.
  2. روش های جدیدی که در درس خواندن یاد گرفته‌ایم و نتیجه خوبی برای ما داشته را نیز می‌توان یادداشت کرد.
  3. تعداد تست درست یا نادرست و سفید پاسخی که داشته‌ایم.
خروج از نسخه موبایل