نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

عوامل موثر برای موفقیت در دانشگاه

عوامل موفقیت

شما با ورود به دانشگاه عرصۀ جدیدی را آغاز می کنید. اگر بخواهیم عامیانه صحبت کنیم، ما زندگیمان را به دو بخش تقسیم می کنیم قبل از کنکور و بعد از کنکور که این خود نشان دهندۀ عرصۀ جدیدی از زندگیمان در دوران دانشگاه و بعد از آن است. دورانی که شما مفهوم و منظور اصلی زندگی را می فهمید و با آن روبرو می شوید.

چرا برخی در دوران دانشگاه رشته خود را رها می کنند یا دانشگاه را ادامه نمی دهند؟

۱)انتخاب رشتۀ صحیح

شاید اولین و مهمترین دلیل که روی ادامۀ روند تحصیلی شما در دوران دانشجویی ودر نهایت در شغل شما تاثیر می گذارد، انتخاب رشتۀ صحیح و عاقلانه قبل از دانشگاه است، انتخاب رشته باید در کمال منطق و عاری از احساسات باشد، شما باید باشناخت کامل از بازار کار، آینده ی شغلی، طول مدت تحصیل و از این قبیل اطلاعات وارد یک رشته بشوید.
در نظر داشته باشید هر چه رشته ای که شما در آن تحصیل میکنید و آن را برگزیده اید به شغل مربوطه ای که برای خود انتخاب کرده اید نزدیکتر باشد، بازدهی آن برای شما بهتر خواهد بود.

۲)شرایط و اتفاقات در دوران دانشگاه

دومین دلیل میتواند شرایط و اتفاقات خاصی باشد که در ادامه مسیر و در دوران دانشگاه مانع از ادامه مسیرتان در دانشگاه شوند که البته شاید بتوان گفت در یک درصد مواقع ممکن است این اتفاقی بیوفتد و مسیر شما را طولانی تر کند.

حال سوالی که مطرح می شود این است که چگونه با وجود انتخاب رشتۀ صحیح در ادامه ی مسیر دانشگاه موفق باشیم؟

1⃣درگیر جاذبه های ابتدایی دانشگاه نباشید و هیجان های خود را کنترل کنید.

ورود به دانشگاه با هیجان هایی همراه است که کنترل این هیجانات لازمۀ موفقیت شما در مسیر است.

فراشناخت بالا:

کنترل هیجاناتی که گاه ممکن است حتی به صورت ناخواسته بر انسان غالب شوند به فراشناخت بالا نیاز است.(این که بدانیم در هر حالت هیجانی عموما چه عکس العملی داریم و چگونه میتوانیم آن را در خود کنترل کنیم.)

هدف:

در کنار فراشناخت بالا باید هدفمند در عرصۀ جدید زندگی خود گام برداریم و به سمت مکان و هدف مشخصی حرکت کنیم. فراشناخت بالا و حرکت هدفمند در زندگی شما را از حاشیه های منفی دوران دانشجویی دور می سازد و نتیجه ی دوری  از حاشیه های منفی استفاده و مدیریت صحیح از زمان خود مخصوصا در دورانی که از لحاظ جسمی، روحی و عملکرد ذهنی بدنمان بیشترین بازدهی را برایمان دارد می باشد. دوران جوانی دوران طلایی زندگی هستند بنابراین مدیریت صحیح زمان در این دوران طلایی لازمۀموفقیت در سنین بالاتر است.

2⃣تک بعدی نباشید

در کنار علم جویی و تحصیل در دوران دانشجویی به اشتغال و یادگیری در زمینه های دیگر و همچنین کار عملی و پژوهش در رشتۀ خود نیز بپردازید. اشتغال با کسب علم هیچ منافاتی نداشته بلکه می تواند برای شما سود فراوانی داشته باشد. منظور از سود حاصل از اشتغال فقط سودهای مادی و از لحاظ درآمدزایی نیست( ذهن خود را تنها بر روی درآمدزایی متمرکز نکنید) بلکه علاوه بر آن، کسب تجربه و افزایش خلاقیت ناشی از بودن در محیط کار خیلی در عملکر شما در محیط کار آینده تان وهمچنین در همین دوران دانشجویی شما تاثیر‌داشته و ذهن سما را بازتر می سازد.
مطالعات فرادانشگاهی یکی از موضوعات مهم در دوران دانشگاه است که شما را چندین قدم نسبت به جایی که باید باشید به جلو می برد، میتواند به شما کمک کند تا قدم هایتان را در مسیر زندگی هدفمندتر بردارید و مثل یک مشاور خوب شما را راهنمایی میکند.

3⃣مدیریت زمان

مدیریت زمان صحیح نیاز به برنامه ریزی صحیح و مطابق با شخصیت خود شما دارد.
طبق نظریه ی مسیر شغلی-تحصیلی ساویکاس:

برای این که برنامه ریزی هایمان با کمترین ناقصی پیش رود نیاز به رعایت چهار پارادایم است:

1) دغدغۀ مسیر شغلی:

دانشجو نسبت به آیندۀ خودش احساس مسئولیت می کند و این مسئولیت پذیری او منجر می شود دغدغه هایش در مسیر زندگی تبدیل به هدف مشخص شوند.
پس در پارادایم اول مسئولیت پذیری و داشتن دغدغه و هدف به عنوان نیروی محرکی شناخته می شوند که شما را در مسیر ساخت زندگیتان هدایت می کنند.

2)کنترل مسیر شغلی تحصیلی:

برای هدفی که در پارادایم اول به آن اشاره شد برنامه داشته باشیم. نکتۀ مهم اینجاست که این برنامه کاملا باید کنترل شده باشد یعنی به خوبی کنترل و مسئولیت برنامه مان را به دست بگیریم( اگر در مسیر قدم بگذاریم ولی روی مسیر کنترل نداشته باشیم از نظر ساویکاس این مسیر مردود می باشد)

3) کنجکاوی در مسیر شغلی تحصیلی:

باید برای پیشرفتتان در مسیر کنجکاو باشید که چه راه حل ها و یا کارهایی باعث پیشرفت سریع تر شما در این مسیر می شوند. یا چه روش هایی را دیگران تجربه کرده اند و نتوانستند موفق شوند و با شکست همراه است.

این را به یاد داشته باشید که بهترین مشاور برای شما خودتان هستید ولی در عین حال باید از نظریات گوناگون افراد باتجربه نیز استفاده کنید. اینکار مسیر را برای شما هموارتر می سازد.

4)اعتماد به مسیر شغلی تحصیلی:

از لحاظ برنامه ریزی به خودتان و برنامه خود اعتماد داشته باشید، دائم برنامۀ هر روزتان را تغییر ندهید و مطمئن باشید همین برنامه ای که دارید شما را به هدفتان می رساند.

خروج از نسخه موبایل