نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

واکاوی بودجه بندی سوالات کنکور 98 تجربی نظام قدیم و نظام جدید

واکاوی سوالات کنکور

🔸از آنجاییکه بودجه بندی سوالات کنکور تجربی 98 چه برای نظام قدیم از نظر ناهمسانی با کنکور های سالهای قبل در بودجه بندی سوالات و چه برای نظام جدید که برای اولین بار سوالات مختص به کنکور آنها طرح میشد،تا حدودی بحث برانگیز بود، بودجه بندی سوالات کنکور تجربی امسال را با کمک رتبه های برتر مجموعه تهیه کردیم که میتواند برای عزیزان جالب باشد که بدانند طراحان به چه صورت بودجه بندی را در نظر گرفته اند.

🔸ابتدا از خانم مهسا مهربان رتبه ی 724 تجربی منطقه1 که زحمت تهیه مطالب نظام قدیم و خانم زهرا محمدی رتبه 395 منطقه1 تجربی که زحمت تهیه مطالب برای نظام جدید را کشیدند،تشکر میکنم.
البته ممکن است که در بودجه بندی سوالات، یکی دو مورد تفاوت وجود داشته باشد و برخی از دبیران ممکن است نظرات متفاوت داشته باشند اما میتوان گفت تقریبا بالای 90% این بودجه بندی ها صحیح هستند.

«نظام قدیم»

✔️شیمی
همانطور که می بینید، از سینتیک سوالی طرح نشده و از تعادل سوالات بیشتری مطرح شده است. محلول تعداد سوالات قابل توجهی دارد و تعداد و سبک سوالات کووالانسی که یکی از مباحث چالش برانگیز است مثل گذشته بود. اسید و باز و الکتروشیمی و ترمودینامیک هم مثل قبل بوده اند.
به طور کلی به جز سال دوم که یک مقدار سهم کمتری دارد میتوان گفت که بین سه سال تعادل خوبی وجود دارد که همیشه هم همینطور بوده است و فقط کمی تفاوت در بودجه بندی فصول ایجاد شده است.

✔️فیزیک
حدودا 7% سوالات از سال اول،17 % سوالات از سال دوم ،30 % سوالات از سال سوم و عمده ی سوالات که حدود47% میباشند از پیش دانشگاهی طرح شده است و به خاطر دو فصل سنگین اول و دوم پیش دانشگاهی همیشه به این شکل بوده است و قاعدتا این فصول تعداد سوال بیشتری(7عدد) را به خود اختصاص میدهند

✔️ریاضی
در ریاضی هم میبینیم که از مشتق و کاربرد مشتق حدود 6 سوال طرح شده که مثل قبل بوده است.
هندسه هم بودجه ی خود را تا حدودی حفظ کرده است.بودجه بندی سوالات در درس ریاضی تفاوت خیلی محسوسی با سالهای گذشته نداشته است.

✔️زیست شناسی
در درس زیست میبینیم که حدود 48% سوالات ،یعنی چیزی نزدیک به نیمی از سوالات از پیش دانشگاهی طرح شده است که در نوع خود جالب بود و سال دوم سهم کمتری داشت با وجود اینکه فصول مهمی در سال دوم داشتیم و سال سوم هم تقریبا 33% سوالات را شامل میشد. بااینکه این تصور وجود داشت که ممکن است ژنیتک سهم کمتری را به خود اختصاص دهد اما میبینیم که از ژنتیک جمعیت 4 سوال و از ژنتیک و خاستگاه آن 3 سوال طرح شده است.
باوجودیکه تفاوت هایی در سوالات کنکور امسال ایجاد شده بود اما باز از ترکیب آغازیان و باکتری 1 سوال، آغازیان 3 سوال، قارچ ها 2 سوال و از ترکیب ویروس و باکتری 2 سوال طرح شده است یعنی تعداد سوالات از فصولی که برای نظام جدید حذف شده بود ، در نظام قدیم زیاد است.ممکن است برای یک عده این سوال پیش بیاید که با توجه به این شرایط و این که زیست شناسی نظام جدید کمی سبک تر میباشد و قاعدتا اگر همین رویه را پیش بگیریم سال آینده ، هم از ژنتیک و هم از فصول حذف شده سوال خواهیم داشت آیا پیشنهاد نمیکنید که نظام کنکور خود را عوض کنیم؟که خب این بحث مفصلی است و در آینده دراین باره صحبت میکنیم.

«نظام جدید»

در نظام جدید حاشیه ی کمتری در طرح سوالات داریم.

✔️زیست شناسی
در این درس تعداد سوالات طرح شده از هر سه سال کاملا مساوی هستند. سال یازدهم و دوازدهم هرکدام 34% و سال دهم 32% سوالات را به خود اختصاص میدهند درحالی که اصلا این تعادل در نظام قدیم نبود و به ناگهان دیدیم که نیمی از سوالات از پیش دانشگاهی طرح شده بود.
از فصل تولید مثل نهاندانگان2سوال، پاسخ گیاه به محرک ها1 سوال،از یاخته تا گیاه 3 سوال،
از جذب و انتقال مواد درگیاهان 2 سوال که مجموعا 8 سوال از فصول گیاهی داشتیم.
از بعضی از فصول هم اصلا سوال طرح نشده است مثل زیست شناسی دیروز،امروز و فردا که انتظار آن هم میرفت.تقریبا 5-6 سوال ترکیبی داشتیم و بقیه سوالات اختصاصی هر فصل بود
فصل انتقال اطلاعات 3 سوال داشت که انتظار سوال کمتری از این فصل داشتیم.
در کلیت بودجه بندی زیست متعادل بود همانطور که دیدیم درصد های بالایی هم در این درس داشتیم برای مثال خانم ویدا عباسی رتبه برتر ما که95% زیست شناسی را زده بود و بین بقیه هم درصد های 90 به بالا داشتیم.

📎احتمالا سال بعد هم ،همین شرایط حفظ میشود به دلیل اینکه شما دانش آموزان نظام جدید هنوز تجربه ی کنکور ندارید، طراحان، زیاد سختگیری نمیکنند و اگر واقعا عالی کار کرده باشید میتوانید به سوالات به راحتی پاسخ بدهید
البته هرچقدر هم سوالات آسان باشد، میانگین درصد ها بالاتر میرود و شما میبینید که ممکن است تفاوت رتبه ی هزار و چهار هزار فقط در چند درس و آن هم با اختلاف درصد کم باشد . کما اینکه خیلی از دانش آموزان من، با توجه به نمونه کارنامه های کانال و بررسی هایی‌که انجام داده اند،میگفتند مثلا فقط در درس زیست 20% تفاوت داشتند و سه الی چهار هزار، رتبه جابجا شده است.
وقتی سوالات آسان طرح شود این اتفاقات قابل پیش بینی است.

✔️ریاضی
همانطور که تعداد سوالات را میبینید ،از مشتق و کاربرد مشتق هم مثل ریاضی نظام قدیم 6 تست طرح شده بود و از هندسه هم 4 سوال و در نظام قدیم 3 سوال آمده بود و تاجایی که امکان داشت سعی کردند سوالات نظام قدیم و جدید را به هم نزدیک طرح کنند.

✔️فیزیک
از دهم قدری کمتر سوال طرح شده است که طبیعی است چون فقط مبحث گرما ممکن است تست خیز باشد اما سال یازدهم و دوازدهم که اصل کار میباشد، تقریبا 73-75% سوالات را به خود اختصاص داده اند. حرکت شناسی دوازدهم 3سوال، نوسان و موج 4 سوال داشته اند.

✔️شیمی
در این درس هم سوالات ترکیبی مبحث استوکیومتری 17% سوالات را به خود اختصاص داده اند و سال یازدهم و دوازدهم هرکدام 34 % سوالات را شامل میشوند.

 

 توضیحاتی که دادیم نمایی از نحوه بودجه بندی سوالات در کنکور 98 برای رشته ی تجربی بود.
رشته ی انسانی، ریاضی و هنر محل بحث هستند که بعدا ممکن است درباره آنها هم صحبت کنیم.
به داوطلبان هیچکدام از رشته ها توصیه نمیکنم از الان به بودجه ها خیلی توجهی داشته باشند.
شما همه ی مطالب را عالی بخوانید و معمولا اهمیت دادن به این سبک مطالب بهتر است برای زمستان به بعد باشد چون در آن زمان یک عده،مباحث و فصول نخوانده دارند و به سراغ حذفیات میروند و فصول تست خیز و در عین حال روان برای مطالعه در اولویت هستند.
در این بازه زمانی شما باید همه ی فصول را خوب کار کنید و ان شاءالله که در کنکور 99 بتوانید نتیجه خوبی بگیرید.

دانلود

واکاوی تقریبی از بودجه بندی سوالات کنکور 98 تجربی نظام قدیم و نظام جدید
خروج از نسخه موبایل