نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

روش مطالعه لغات درس زبان انگلیسی کنکور

واژگان، یکی از مهمترین بخش‌های درس زبان در دفترچه عمومی است. ضریب این درس 2 می باشد و  8 سوال  به طور مستقیم در کنکور زبان مرتبط به لغات است که 32 درصد را به خود اختصاص می دهد. البته توجه کنید که با  دانستن معنی واژگان، دیگر سوالات از جمله درک مطلب و کلوز تست را می توان به راحتی پاسخ داد. برای کسب درصد بهتر در درس زبان باید در ابتدا تمامی لغات پایه و دوازدهم را کامل حفظ کنید .سپس سراغ کلمات خارج از کتاب بروید و آنها را حفظ کنید. آکادمی دکتر امیر میرهلی قصد دارد در این مقاله به شما روش مطالعه لغات درس زبان انگلیسی کنکور را توضیح دهد. با ما همراه باشید.

 

لغات زبان

یکی از بهترین روش مطالعه لغات، حفظ کلمه در قالب جمله می باشد.  روش هایی دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت . استفاده از کتابچه های لقمه ای نیز در زمینه بسیار مؤثر می باشد.  البته باید بدانید معنی لغات زبان بسیار فرار هستند تکرار و تمرین مستمر می تواند مانع فراموشی آن می شود.

در روز های اولی تست زنی ممکن است معنای کلمات را فراموش کنید اما با تست زنی و مرور کافی این کلمات، روش برخورد با تست ها کامل یاد می گیرید.  پیشنهاد می کنیم. روزانه حداقل 10-15 دقیقه به مطالعه واژگان اختصاص دهید. این کار را می توانید در تایم های رفت و آمد و یا قبل خواب انجام دهید.

 

تصویر سازی لغات

یکی از چالش های اصلی زبان نحوه حفظ کردن مطالب می باشد. تصویر سازی یکی از بزرگ ترین کشف روانشناسی در صدسال اخیر است. بهترین و موثرترین روش برای حفظ کلمات استفاده از تصویرسازی ذهنی است. در این روش دو نیم کره مغز فعال می شود و تمامی حواس را در هنگام مطالعه درگیر می کند. چرا که مغز بیشتر شامل تصاویر و نماد ها است تا کلمات و واژه ها بنابراین با یادآوری تصویر مورد نظر می توان معنی را به یاد آورد.

 

فیش نویسی لغات

روش فیش نویسی برای مرور لغات مناسب است؛ در این روش ابتدا در  چند تکه کاغذ، لغات انگلیسی را در یک طرف و معانی فارسی آن ها را در پشت آن بنویسید و در زمان های خالی آن را مرور کنید هرشب لغات یا معنی آن ها را از خودتان بپرسید،  اگر درست جواب دادید آن کاغذ را از سایر جدا کنید و اگر غلط جواب دادید در کنار آن تیک بزنید. هروز کلمات را مرور کنید الویتتان کلماتی باشد که غلط جواب دادید سپس کلمات جدید را بخوانید و در آخر سراغ کلماتی بروید که در روز های گذشته درست جواب دادید.

 جعبه لایتنر

جعبه لایتنر که به آلمانی به آن Lernkartei گفته می‌شود. حفظ لغات در حافظه نیازمند این این است که کلمه در حافظه بلند مدت بماند. برای ثبت آن از جعبه لایتنر استفاده می کنیم. جعبه لایتنر از ۵ بخش تشکیل می‌شود که هر یک از این بخش ها ظرفیت مشخصی دارند.بخش اول فقط ظرفیت ۱ ردیف برگه دارد، بخش دوم ظرفیت ۲ ردیف، بخش سوم ۴ ردیف، بخش چهارم ۸ ردیف و در نهایت بخش پنجم که ظرفیت 15 دسته کارت را دارد.

روز اول

در ابتدا لغات را روی کاغذ و جواب را پشت کاغذ یادداشت نمایید. هنگامی که حدود 20-30 تا برگه کوچک نوشتید، آنها را در خانه شماره ۱ قرار دهید. البته طوری باشد که شما جواب ها را نبینید. روز بعد اولین کاغذی را که روبروی شماست بردارید و آن را بخوانید، چند ثانیه صبر کنید، اگر پاسخ آن یادتان آمد آن را در بخش شماره ۲ قرار می‌دهید و در غیر این صورت، پاسخ آن را مرور کرده و آن را در بخش اول قرار دهید.

روز دوم

در روز دوم برگه‌های بخش اول را بردارید و آن‌ها را بخوانید، اگر بلد بودید به آن را به بخش دوم منتقل و در غیر این صورت آن ها را به بخش اول برگردانید. شما در روز دوم هم 20-30 لغت جدید به بخش دوم اضافه می کنید. پس در حال حاضر شما دو ردیف برگه در بخش  اول دارید؛ برگه‌هایی که بلد نبودید در ردیف دوم و برگه‌هایی که جدید اضافه کردید در ردیف اول قرار دهید.

روز سوم

در روز سوم  ابتدا کار را با بخش هایی آغاز کنید که ظرفیتشان تکمیل است. سراغ بخش اول بروید و برگه‌ها را بخوانید. اگر بلد بودید داخل بخش دوم قرار دهید و در غیر این صورت آن را در انتهای  بخش اول بگذارید.

روز چهارم

در روز چهارم به سراغ سوم  دوم بروید چرا که این خانه 2 ظرفیت دارد و آن نیز تکمیل شده است. برگه‌های ردیف اول را بر میدارید و مرور می‌کنید، در صورت یاد داشتن آن را به بخش سوم و در غیر این صورت به انتهای بخش اول منتقل می‌کنید. حتما پشت برگه‌های بخش  سوم نیز برگه رنگی قرار دهید. حال نیاز است تا برگه‌های باقی مانده در بخش دوم را جلوتر ببرید و کاغذ رنگی را پشت آن‌ها قرار دهید و پس از آن به سراغ بخش اول می‌روید و مرور را ادامه می‌دهید.

 البته هر روز پس از ورود برگه‌ها از بخش دوم به بخش سوم، پشت این برگه‌ها یک کاغذ رنگی قرار می‌دهید تا قسمت سوم نیز به تدریج و پس از چهار روز تکمیل شود.

به همین ترتیب بخش چهارم جای ۸ گروه برگه دارد و هشت روز پس از ورود اولین برگه ها، می‌توانید مرور آن را آغاز کنید و بخش پنجم نیز که جای ۱۵ گروه برگه دارد و ۱۵ روز پس از ورود اولین برگه، نوبت به مرور آن‌ها می‌رسد. یعنی در مجموع اگر در کارتان وقفه‌ای نیندازید، سی روز زمان نیاز است تا اولین سری از برگه‌ها را به حافظه بلند مدت خود انتقال دهید.

پرسخ و پاسخ با امیر میرهلی در رابطه با روش مطالعه لغات

پرسش

به نظر خیلی از مشاوران، راه کسب درصد خوب در زبان داشتن یک دایره لغات وسیع هست.
من هم بعد از دادن آزمون های به این نتیجه رسیدم چون وقتی تست میزنم در همه تست ها نه صرفا تست واژگان
کلی لغت هست که بلدشون نیستم به نظر شما از این کتابچه های لغات برای دوازدهم استفاده کنم کافیه یا نه نیازه از پایه برم دوباره لعات رو بخونم؟ راهکارتون چیه؟

پاسخ

صد در صد همین طور هست چون سوالات مستقیم دارد و هم تاثیر مستقیم بر درک مطلب دارد.
قاعدتا اگر پایه دهم و یازدهم و حتی قبل از آن که زیاد هم واژگان سختی ندارد. تست نزدید و یا معانی آن را بلد نیستید کار بکنید.
واژگان فراکتابی را حتما باید بخوانید.TICK EIGHT

گاج و کتاب های مهر و ماه را در این زمینه پیشنهاد می کنم. گرامر هم همین الان کار بکنید. تست زنی به صورت سیستماتیک یعنی تست زنی آموزشی و پوششی داشته باشید.

مسلما یکی کار هایی که بابد انجام بدید تمرین مهارت ترجمه هست. درک مطلب بذارید جلوتون ترجمه هم بذارید کنارتون و جمله به جمله بخونید و روش های گفته شده در مقاله را برای حفظ لغات انجام دهید.
بعد از مدتی به مهارت دست پیدا می کنید.

پرسش:

استاد من تست لغت زبان می زنم خیلی اشتباه دارم از ۴۰تا ۱۳تا غ میزنم. ی سوالی که دارم اینه که باید قبل از تست زدن لغت های درس رو خوند؟ من هیچ وقت لغت های کتاب درسی رو نمیخونم مستقیم میرم سراغ تست به نظرم اگه لغت بخونم تست زدن ارزش نداره چون گزینه پاسخ از لغت های همون درس.

پاسخ:

کاری که شما انجام می دهید یادگیری واژه در قالب تست هست که آن را تبدیل یک تست آموزشی می کند. وقتی تست آموزشی باشد درست و نادرست خیلی معنی پیدا نمی کند از این جنبه که نباید خیلی ذهن را درگیرش باشه به هر حال تو بلد نیستی واژگانت احتمالا ضعیفه و مسلما وقتی سراغ تست میری تعداد غلط هات زیاده وقتی لغت را قبل تست زنی بخوانی درصدی که بدست میاوری درصد فیک خواهد بود.

دو شیوه برای خواندن واژگان وجود دارد یکی که شب امتحان با روش کد گذاری و فیش نویسی و لاینتر فشرده آن را حفظ می کردم. در امتحان موفق می شوی ولی در دراز مدت فراموش میکردم. شیوه کنکور در دراز مدت مثل همه درس های کنکور با روش کد گذاری و فیش نویسی و مرور های روشمند بخوام این واژگان را در ذهنمان قرار بدهیم تا در جلسه امتحان و کنکور دیگ ملکه ذهنمون شده باشه گویی داریم سوال فارسی حل می کنیم.

 

سایر نکات روش مطالعه لغات

 

سخن آخر

در این مقاله سعی داشتیم روش مطالعه لغات درس زبان انگلیسی کنکور را به شما توضیح دهیم امیدواریم بهترین استفاده را از این مقاله کرده باشد. آکادمی دکتر امیر میرهلی سعی دارد برخی از آموزش ها را به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار دهد از این رو می توانید با استفاده از از سایت و کانال‌ها از این آموزش ها به صورت رایگان بهره مند شوید.  پیشنهاد می شود در ابتدا مقاله نحوه مطالعه درس زبان انگلیسی در سال کنکور را بخوانید. برای آشنایی بیشتر می‌توانید رزومه امیر میرهلی را بخوانید.

پرسش و پاسخ رایگان، برگزاری سمینارهای آنلاین با مخاطبین کانال و ارائه راهکارهای مطالعاتی و درسی

ویدیوهای آموزشی و علمی در حوزه کنکور انسانی، پرسش و پاسخ رایگان و سمینارهای آنلاین با مخاطبین کانال کنکور انسانی

ویدیو های آموزشی و علمی در حوزه کنکور هنر، پرسش و پاسخ رایگان و سمینارهای آنلاین با مخاطبین کانال کنکور هنر

ویدیوهای آموزشی و علمی در حوزه کنکور زبان، آموزش زبان انگلیسی کنکور و آموزش مفهمومی و تکنیکی زبان انگلیسی

خروج از نسخه موبایل