نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

چگونه با تمرکز بالا مطالعه کنیم؟ – روشهای مطالعه در سال کنکور با تمرکز بالا

تمرکز در مطالعه در سال کنکور

در دنیای کنونی، تمرکز پدیده‌ای است که به راحتی به دست نمی‌آید. همچنین با توجه به افزایش رسانه‌ها در زندگی ما انسان‌ها به نظر می‌رسد میزان حواس پرتی‌ها کم کم در حال افزایش است.
برای اینکه بتوانیم کیفیت مطالعه‌مان را در سال کنکور افزایش دهیم، باید یاد بگیریم که چگونه تمرکز کنیم. محققان مهمترین راه برای افزایش تمرکز را تغییر سبک زندگی دانسته اند. واقعیت این است که مغز ما در دنیای کنونی که دائماً در حال تحول است، به دنبال چیزهای جدیدتر و جالب‌تر می‌گردد و توانایی تمرکز زیاد روی یک چیز را از دست داده است. برای ذهن یک دانش‌آموز کتاب نسبت به شبکه‌های اجتماعی جذابیت کمتری دارد و همین باعث می‌شود مدام هنگام مطالعه تمرکزش را از دست بدهد و به سمت موبایل خود برود.
در واقع موبایل و شبکه‌های اجتماعی یکی از متهمین اصلی کاهش میزان تمرکز ما انسان‌ها هستند.

🔘قاتلان تمرکز را بشناسید 

شاید مجازات کردن قاتلان تمرکز خود به خود باعث بهبودی تمرکز و از بین رفتن حواس پرتی شما شود.
بنابراین ابتدا می‌خواهم چند قاتل بدجنس تمرکز را به شما معرفی کنم.

✔قاتل اول: شبکه‌های اجتماعی

به هنگام مطالعه از ورود به شبکه های اجتماعی خودداری کنید. البته که استفاده صحیح از هر تکنولوژی می‌تواند زندگی را آسان‌تر کند و اتلاف وقت و انرژی را به حداقل برساند.

اما آیا اعتیاد به موبایل هم همینطور است؟

آیا گوش دادن بیش از حد اخبار یا گشت و گذار بدون هدف در شبکه‌های اجتماعی هم همینطور؟ آیا این کارها باعث نمی‌شود از هدفتان دور شوید و وقت کافی برای انجام کارهای مهم‌تر و موثرتر را نداشته باشید؟

راه حل:
اگر احساس می‌کنید باید هر از گاهی حتماً شبکه‌های اجتماعی‌تان را چک کنید، لااقل بگذارید برای زمان‌های معینی در روز. برای مثال می‌توانید نیم ساعت قبل از خواب‌، شبکه‌های اجتماعی‌تان را بررسی کنید و اگر پرسشی از مشاور یا دبیر خود دارید بپرسید. همچنین سعی کنید هنگام مطالعه کتاب خود را به جایی ببرید که نه موبایل باشد و نه اینترنت!

✔قاتل دوم: چند وظیفه‌ای بودن

یکی از قاتلین تمرکز همین چند وظیفه بودن است؛ یعنی چند کار را به فاصله بسیار کوتاهی از هم انجام دادن. مطالعات نشان می‌دهد سوئیچ کردن و گذار از یک کار به کار دیگر، باید طی فرایندی خاص انجام شود. اگر ناگهان وسط کارتان کاری دیگر انجام دهید، وقت زیادی را به هدر خواهید داد.

راه حل:
زمان خود را به پارت‌های نسبتاً طولانی (مثلاً سه ساعت) تقسیم کنید. اگر درسی که می‌خوانید تکنیکال و نیازمند تمرکز زیاد است، این زمان بیشتر می‌شود. این به معنای عدم استراحت نیست. بین کارها استراحت کافی کنید؛ اما وظیفه‌تان را تغییر ندهید.
مثلاً سه ساعت درسی مثل ریاضی را مطالعه کنید و آن وقت پس از استراحت درس دیگری را شروع کنید.

✔قاتل سوم: خستگی و کم خوابی

خستگی به شدت بر میزان تمرکز شما اثر منفی می‌گذارد. به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید. هرچه خسته‌تر باشید و کار کنید، بازدهی شما کمتر است.

راه حل:
با خودتان معامله کنید. اگر برای مدت معینی کار کنید، یک استراحت 15 یا 20 دقیقه‌ای به خودتان بدهید. البته این استراحت نباید رفتن به شبکه های مجازی باشد؛ بلکه می توانید چیزی مثل یک همبرگر، اسنک یا میوه بخورید. چند دقیقه‌ای پیاده روی کنید. یک آهنگ گوش کنید و کش و قوسی به بدنتان بدهید.
همچنین هرگاه هنگام مطالعه چشمانتان خسته شد و پلکتان سنگین شد بدون وقفه مطالعه را متوقف کنید و سعی کنید یک خواب کوتاه درحد 20 دقیقه داشته باشید(می‌توانید از هشدار گوشیتان برای این کار استفاده کنید) و سپس به مطالعه ادامه دهید.

✔قاتل چهارم: نگرانی و استرس

نگران چیزهای دیگر بودن تمرکز شما را به هم می‌ریزد. ممکن است درحال مطالعه باشید اما نگران آزمون آخر هفته باشید یا به این فکر کنید که چرا همکلاسی‌تان از شما بهتر است!
شاید هم نگران نرسیدن به بودجۀ آزمون باشید. به هر شکل نگرانی از عوامل حواس پرتی است.

راه حل:
یک راه حل خوب برای جلوگیری از نگرانی این است که پیش از انجام یک کار، لیست نگرانی‌هایتان را یادداشت کنید و به خودتان بگویید که قبل از خواب نگرانی هایم را بررسی می‌کنم.
زمانی که این افکار بر روی کاغذ هستند، ممکن است بتوانید به آن‌ها اجازه دهید مدتی از ذهنتان خارج شوند. شب میز هنگام بررسی لیستتان متوجه می شوید که خیلی از این نگرانی ها بی مورد بوده و ارزش توجه کردن نداشته است!

خروج از نسخه موبایل