نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

مرور دروسی که در یک ماه پایانی می تواند موثر باشد

مرور درسی که در یک ماه پایانی میتواند موثر باشد

⭕️حذفیات

اگر متوجه شده اید که در مبحثی حتی با تکرار مدام و رفع اشکال مکرر به تسلط کافی نمی رسید می توانید به شرط داشتن تسلط در سایر قسمت ها مبحث مورد نظر را حذف کنید و برای تقویت قسمت هایی که نقاط قوت محسوب می شوند با مرور مدام و صرف زمان بیشتر درصد بالایی کسب کنید.
حذف کردن یک سری از مباحث در ماههای پایانی یک عمل هوشمندانه است. چون با اینکار در وقت صرفه جویی‌ می شود و ‌می توانید وقت را روی‌ مباحثی که قبلا خوب خوانده شده و فقط نیاز به رفع اشکال دارد بگذارید که این کار بازدهی شما را در ‌جمع بندی بقیه دروس بالا می برد.

همچنین در زمان آزمون با تکنیک ×و – و کنار گذاشتن تست های مربوط به مباحث حذفی می توان حداکثر استفاده را از تایم محدود آزمون کرد.که این به خودی خود روی آرامش روانی شما به شدت تاثیر گذار است.

برای حذف مباحث ۲ عامل مهم را در نظر بگیرید :
۱. زمان باقی مانده و ‌حجم آن مبحث
۲. هم خوانی آن‌ با توان علمی شما

⭕️تعادل در دروس عمومی و اختصاصی

در این بازه زمانی دروس عمومی نسبت به زمانی که برای مطالعه شان صرف می شود درصدشان بصورت قابل توجهی بالا می رود؛ بنابراین توصیه‌ می شود یک‌ برنامه منظم برای مرور این دروس تنظیم کنید. زدن جامع عمومی بصورت مرتب و یک روز درمیان و برنامه هایی در قالب برنامه های رفع اشکال لقمه ای ( برای قرابت. درک مطلب و…. ) می تواند در این‌ زمینه به شما کمک کند.
🔰در آزمونهای جامع عمومی خیلی از مطالب برای شما بصورت (فرا خوانی) بازیابی مرور می شود که باعث ماندگاری مطالب در ذهن شما و‌ کم شدن استرس در این ماههای‌ پایانی می شود‌.

با توجه به اینکه در ماه پایانی کار کردن عمومی می تواند خیلی تاثیر گذار باشد ولی غفلت از اختصاصی نیز می تواند باعث افت شدید و ناگهانی شما در این دروس شود. بنابراین برای ایجاد تعادل صحیح می توانیم تفکیک تاثیر گذاری داشته باشیم :

  1. دانش آموزانی که میانگین عمومی بالا ولی میانگین تخصصی پایین تر دارند : نباید از دروس تخصصی غافل شوند و حتی باید آن ها را دو برابر کنند.
  2. دانش آموزانی که میانگین عمومی پایین ولی میانگین تخصصی بالاتر دارند: بدون غفلت از اختصاصی باید عمومی را نیز دو برابر کنند.
  3. اگر بین اختصاصی و عمومی تعادل دارید باید هر دو را به میزان متعادل و حتی مقداری دروس اختصاصی را بیش از پیش تقویت کنید.

⭕️عملکرد ماه های پایانی

در ماه های پایانی اولویت با مرور مطالبی است که قبلا خوانده شده و الان فراموش شدند (با توجه به ماهیت آن درس و میانگین نمرات در آزمون های سراسری ۳ روز یکبار و جامع های اخیر سنجش)

💢مباحث پیشنهادی برای هر درس💢

⭕️ادبیات
مرور مباحثی مانند واژه و املا / تاریخ ادبیات / آرایه های روان / تست قرابت ⬅️بصورت روزانه

دستور زبان ⬅️بصورت گزینشی و مرور انبوه

⭕️ عربی
تعیین برنامه ی لقمه برای درک‌ مطلب و تست ترجمه = مثلا هر شب ۱۵ تست ‌ترجمه و ۲ درک ‌مطلب عربی

تعیین یک برنامه ی رفع اشکال برای قواعد عربی به صورت‌ مبحثی (مثلا مبحث زمان فعل ) + زدن تست های نشان دار بصورت زماندار

⭕️ دینی
اگر جزو آن دسته از داوطلبان هستید که دروس دینی را یکبار خوانده و رفع اشکال کرده اید بهترین برنامه برای زمان باقی مانده مرور درس به درس است. یعنی روزانه ۱ یا ۲ درس از پایه های ‌مختلف دینی را در برنامه خود قرار دهید.
و‌ اگر جزو معدود داوطلبانی هستید که هنوز این درس را کامل مطالعه ننموده اند توصیه می شود از فایل پیشنهادی مباحث درسها را بصورت گزینشی انتخاب و مطالعه کنید.

🔰 در ماههای پایانی برای این درس بیشتر مرور آیات ، خواندن‌ و مطالب و بررسی نکات ، بررسی تیپ تستهای قبلی به منظور دسته بندی مطالب در ذهن شما ، توصیه می شود.

⭕️زبان
گرامر زبان ⬅️ گرامر زبان را به راحتی‌ می توان در ۲ الی ۳ روز جمع بندی کرد. (مرور انبوه)

واژگان زبان ⬅️ واژگان زبان ‌چون نیاز به مرور مداوم دارند بهتر است که روزانه مرور کلمات چند درس را در برنامه خود قرار دهید.

⚠️نکته ی کلیدی درس های عمومی

یک روش معجزه آسا برای مرور دروس عمومی در ماه های‌ پایانی :
همزمان با مرور کلمات یک درس ادبیات یا زبان و… تمام کلمات سخت یا جدید درسهایی که در شبهای قبل مرور کردید را دوباره مرور‌ کنید. این‌ تکرار مداوم باعث حک شدن کلمات در ذهن‌ شما می شود.

⭕️زیست

آزمونهای ۳ روز یکبار ⬅️ تحلیل و شناخت مباحث اشکال دار ⬅️ مرور و رفع اشکال بصورت مبحثی ⬅️ زدن روزانه یک جامع زیست برای افزایش مهارت و سرعت عمل

🔰مرور زیست بصورت مبحثی مثل‌ گیاهی / دستگاههای بدن / تولید مثل و… به ارتباط مطالب و تثبیت نکات ترکیبی کمک می کند.

🔰یک‌ نکته ی اساسی درباره زیست خواندن پاسخنامه ی تشریحی بطور کامل است.
توصیه می شود تست های اشکال دار آزمونهای سراسری سه روز یکبار مرتبا مرور شوند اینکار کمک بسیاری می کند .

⭕️شیمی
🔰در ماههای پایانی مرور حفظیات اهمیت بسیار زیادی دارد.

🔰مرور واکنش های شیمی بطور مرتب

🔰کوییز از مسائل شیمی حداقل ۳ بار در هفته⬅️ تقویت محاسبات و سرعت عمل

🔰زدن روزانه یک جامع شیمی برای افزایش مهارت و سرعت عمل

⭕️فیزیک و ریاضی
اگر برای این دو درس سطح پایینی دارید بهتر است در ماه های ‌پایانی منطقی رفتار کنید چون احساسی رفتار کردن شما را از واقعیت دور می کند . بهتر است در این دو درس گزینشی رفتار کنید و با زدن آزمون جامع از این درسها سرعت عمل و مهارتتان را تقویت و درصدتان را در حد قابل قبولی بالا ببرید.

🔰برای این دو درس تکنیکال مرور تست های اشکال دار تمام آزمونهای اخیر (جامع سنجش و قلمچی /‌ کوییز های شبانه و …) توصیه می شود. این کار تیپ شناسی را تقویت کرده و باعث افزایش مهارت شما می شود.

⭕️مرور مرتب خلاصه ها و حاشیه نویسی ها

⭕️و در آخر اهمیت آرامش روانی در این بازه
بحث تراز را طوری در نظر بگیرید که علی رغم مهم بودنش تنها عامل موفقیت تلقی نشود بلکه به چشم‌ وسیله برای سنجش و مقایسه هر شخص با خودش باشد .

تهیه شده در دپارتمان آموزشی امیر میرهلی

خروج از نسخه موبایل