نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

روش مطالعه عربی

عربی، یکی از دروس تکنیکال می باشد. این درس دومین درس دفترچه عمومی را به خود اختصاص داده‌است، همچنین به یاد داشته باشید که ضریب این درس دو میباشد. برای کسب درصدهای خوب در آزمون‌ها و البته کنکور لازم است که تیپ سوال‌ها کاملا شناسایی شوند. سوال‌های مطرح شده در این درس عمدتا سوال‌های روتین می باشند. شما با سوال‌هایی با ایده متفاوت کمتر در آزمون ها برخورد خواهید کرد.

  معنایش این میباشد که اگر به میزان تسلط متوسط در مفاهیم و نکات برسید، میتوانید به درصدهای خوب و ممتازی برسید. توجه داشته‌باشید که این درس، تاثیر زیادی در رتبه و تراز نهایی شما در کنکور سراسری دارد. زیرا طبق آمار سال‌های اخیر کنکور سراسری، عربی، بیشترین انحراف معیار منفی را داشته‌است. آکادمی امیر میرهلی در تلاش است صفر تا صد روش مطالعه درس عربی را در قالب این مقاله به شما دانش آموزان عزیز توضیح بدهد، باما همراه باشید.

سوالات عربی

تعداد سوال‌های عربی در  کنکور در تصویر بالا نشان داده شده‌است. توجه داشته‌باشید ممکن‌است درطی سال‌های مختلف تعداد این سوال‌ها تغییر کند. با توجه به تعداد سوال‌ها در کنکور متوجه خواهید شد که در کجا بیشتر تمرکز و تمرین‌کنید. برای مثال سالانه تقریبا 10 سوال مربوط به سوال‌های ترجمه و تعریب می باشد بنابراین باید وقت بیشتری برای این بخش بگذارید. تمامی قسمت‌های سوال‌های عربی را به طور جداگانه برای شما در این مقاله  توضیح داده ایم.

ترجمه و تعریب

اولین بخش عربی در  دفترچه کنکور سوال‌های مربوط به ترجمه و تعریب میباشد. در این قسمت بخشی هست که نیاز به ممارست و کار مدارم دارد. اول از همه از متن کتاب درسی و تمارین غافل نشوید. توجه داشته‌باشید خیلی وقت‌ها متن کتاب یا عبارات تمرین‌ها در تست ها مورد پرسش واقع می‌شود. علاوه بر آن روی لغات مسلط باشید. برای تسلط و افزایش مهارت بر بخش ترجمه‌ی عربی، باید بر قسمت هایی از قواعد و حتی نکات ترجمه و مهارت های تست زنی مسلط باشید. ابتدا سعی کنید نکات مرتبط از قواعد را پیداکنید و به صورت دسته بندی شده و خلاصه برای خود یادداشت‌کنید.

*میتوانید از قسمت‌های درسنامه ی کتب اموزشی هم استفاده‌کنید.

*در نظر داشته باشید برای پاسخگویی به سوال‌های ترجمه، دانستن تک تک کلمات عبارت پرسش نیاز نیست. شما میتوانید با تکنیک‌های تستی و رد گزینه به راحتی به سوالات این بخش پاسخ دهید.

*هر بار در حل سوال‌های ترجمه، سعی کنید قلق‌های تستی را بیابید. خلاقیت داشته باشید و روش‌های میانبر را پیدا کنید. در بسیاری از تست‌ها، میتوان با ترجمه ی صحیح فعل ها، چند گزینه را رد کرد و بعد به برسی ضمایر، اسم‌های اشاره، معرفه و نکره، جملات شرطی‌ و غیره پرداخت.

*برای پاسخگویی صحیح بخش ترجمه، لازم‌است تا تست زیاد کار شود. توصیه می‌شود هر شب یا حداقل یک شب درمیان، به تست زنی از بخش ترجمه بپردازید.

درک مطلب

روش مطالعه عربی در این بخش کمی خاص تر از بخش های دیگر است. در تصویر بالا شیوه پاسخگویی به درک مطلب‌عربی توضیح داده شده توجه داشته‌باشید که درک مطلب‌عربی جزو بخش هایی است که معمولا داوطلبان از آن ترس دارند یا کلا به سراغ سوال‌های آن نمی‌روند. برای پاسخگویی به سوال‌های درک مطلب، لازم است درک خوبی از عبارات عربی داشته باشید و بتوانید جملات را راحت ترجمه کنید. روش‌های پاسخگویی را بشناسید و حتی به بعضی قواعد (زمان‌های فعل، حروف مشبه، و غیره)مسلط باشید. توجه داشته باشید که خیلی وقت ها فهمیدن تک تک عبارات متن برای پاسخگویی نیاز نیست.

*ابتدا از درک مطلب کنکورسراسری سالهای دورتر شروع کنید و به مرور سطح درک مطلب هایی که کار میکنید را بالاتر ببرید.

*سعی کنید روش هایی را پیدا کنید که سوال‌های ساده تر را تشخیص دهید و به سرعت پاسخ دهید.

*گاهی عبارتی در متن گفته میشود و چند خط بعد نقض میشود. وقتی درک مطلب‌های متنوعی کار کنید، به مرور بر این دام‌های تستی و روش‌های صحیح پاسخگویی اشراف پیدا می‌کنید.

تحلیل صرفی و تشکیل (ضبط حرکات)

بخش تحلیل صرفی از جمله قسمت‌های چالش برانگیزی میباشد که خوشبختانه در کنکورهای سال‌های اخیر، از سطح ساده تری برخوردار می باشد. ولی برای این بخش نیازاست که همه ی قواعد را بدانید و حتی قلق های تستی را پیدا کرده باشید. اینکه از چه بخشی شروع به پاسخ دادن‌کنید و چگونه سریع تر به پاسخ برسید. برای این بخش بعد از اموزش نکات اصلی در تحلیل صرفی، سعی‌کنید جملات متن درس را تحلیل‌کنید. مثلا نقش کلمات مختلف را پیداکنید و اسم یا فعل را با توجه به نکاتی که آموخته اید، تحلیل‌کنید. این کار به شما کمک میکند مهارت بیشتری در این قسمت کسب‌کنید.

*برای بخش حرکت گذاری، لازم است روی ۸ باب فعل و زمان های مختلف آن، شناخت اسم فاعل، مفعول، مبالغه و همچنین سایر قواعد کتاب و تاثیر آن بر روی حرکت افعال یا اسامی را بیاموزید.(مثلا فعل شرطی چگونه است یا ویژگی های مستثنی منه و غیره مسلط باشید)

مفهوم

سوال‌های مفهوم را میتوان حتی به قرابت معنایی ادبیات ارتباط داد. اینگونه که عبارتی عربی داده می‌شود و اشعار و ابیات مرتبط را از شما می‌خواهد مشخص‌کنید.
معمولا عبارات انتخاب شده از تمارین کتاب درسی هستند و علاوه بر مهارت ترجمه و درک مفهوم، لازم است تا در معنی کردن ابیات و پیدا کردن مفهوم آن مهارت داشته باشید. این قسمت سوالات بسیار دشواری ندارد ولی گاهی بعضی سوالات درک مطلب میتواند در قالب مفهومی شدن یا پیدا کردن ایده ی کلی متن و غیره باشد.

قواعد عربی

قواعد نیز از جمله بخش‌های تکنیکال عربی‌است. هر سال یکی دو مورد تیپ تست جدید در کنکورها مطرح می‌شود ولی بقیه‌ی سوالات قواعد، تیپ تست مشابهی با سالهای گذشته دارند. بنابراین روش مطالعه عربی خاصی ندارد فقط کافی است به این نکات توجه کنید.

*معمولا بعد از خواندن قواعد و تست زنی تالیفی همچنین برسی سوالات کنکور های چند سال اخیر، میتوانید روند کلی تست های این بخش را پیدا کنید و ساده تر به سوالات آن پاسخ دهید.

*علاوه بر تست های سراسری، تست های تالیفی را هم کار کنید. و خلاصه های خوب و مفیدی برای خود یادداشت‌کنید.

*این مدل دسته بندی ها میتواند برای طبقه بندی بهتر مطالب در ذهن و همچنین مرور سریع تر و کارآمدتر قبل از آزمون موثر باشد.

*پیدا کردن اصول کلی پاسخ دادن به سوالات قواعد میتواند بسیار کمک کننده باشد.

لغات عربی

برای این قسمت توصیه می‌شود موقع خواندن دروس لغات را بخوانید و روش فیش نویسی را پیاده‌کنید. یعنی با علامت لغاتی که بلد نبودید را مشخص کنید تا دقعات بعدی حتما مرور شود. مرور این لغات در دراز مدت در حفظ لغات بسیار ضروری است. با هربار موقع خواندن لغت، قبل از برسی لغات جدید، لغات قبلی را مرورکنید. این باعث میشود در عین حفظ مطالب قبلی در ذهن، مطالب جدید را بیاموزید و با هر بار پیشروی و گذر زمان، مطالب قبلی ریزش‌نکند.

*جمع های مکثر و استفاده از لغات در ترکیبات و مثال هایی که گاهی در واژه نامه درس ها ذکر شده است را خوب یادبگیرید.

* همچنین اگر برای یک لغت دو یا چند معنی وجود دارد همه را به حافظه بسپارید تا در تست زنی با مشکل مواجه نشوید.

جمع بندی عربی

در ماه های پایانی، از روش مطالعه عربی به صورت جمعبندی غافل نشوید. در قالب آزمون‌های جامع عمومی، مطالب را دوره‌کنید. اشکالات خود را زیر ذره بین قرار دهید و برای رفع آن ها تلاش‌کنید.
اگر تسلط خوبی در این درس دارید و از درصدهای موجود راضی هستید. می توانید در کنار آزمون‌های سراسری از منابع دیگری مانند موج آزمون نیز استفاده‌کنید اما اگر سطح قابل قبولی ندارید، تستهای غلط و نشانه دار منابع قبلی خودرا مجددا بررسی‌کنید.

*پیشنهاد ما این است که به پاسخ نامه سوال هایعربی، اهمیت ویژه ای دهید. پاسخ نامه به نوبه ی خود می تواند نقش آموزشی و یادگیری داشته باشد.

ترجمه روان ترین مبحث درس عربیاست که به شما فرصت کسب درصد مناسب را می دهد. سوالات ترجمه آنچنان چالش برانگیز نیستند و داوطلب با بررسی نکات آن، می تواند نتیجه ی خوبی بگیرد. ترجمه ی افعال، ضمایر و دقت به جمع و مفرد بودن کلمات، اسکلت سوالات ترجمه را شامل می شوند.

قواعد را اصولی یاد بگیرید و با تست زنی فراوان روی مباحث گوناگون آن تسلط پیدا کنید.فراموش نکنید که قواعد درس‌عربی نیازمند مرور و جمع بندی جدی هستند.

توجه کنید برای پاسخ دادن به سوالات تحلیل صرفی، باید کلمه شناس خوبی باشید. قدرت تحلیل شما تاثیر زیادی در پاسخ دهی دارد.
درک مطلب جز مباحثی است که نیاز به تمرین و ممارست زیادی دارد.

سخن آخر

در این مقاله سعی داشتیم صفر تا صد روش مطالعه عربی به شما توضیح دهیم امیدواریم بهترین استفاده را از این مقاله کرده باشد. آکاذمی دکتر امیر میرهلی سعی دارد برخی از آموزش ها را به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار دهد ازاین رو میتوانید با استفاده از از سایت و کانال ها از این آموزش ها به صورت رایگان بهرمند شوید. برای آشنایی بیشتر میتوانید رزومه دکتر امیر میرهلی را بخوانید.

خروج از نسخه موبایل