نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

روش مطالعه زبان عمومی

روش مطالعه تست زبان کنکور

با اینکه تعداد زیادی از دانش آموزان از سنین کودکی در معرض زبان انگلیسی بوده‌اند، همچنان برای بسیاری از داوطلبان، زبان‌کنکور یکی از بخش‌های سخت محسوب میشود. این موضوع میتواند نتیجه ی بی‌ علاقگی به درس، آموزش نامناسب در دوران تحصیل و بی‌ انگیزگی دانش‌ آموزان باشد. به‌ همین علت تغییر ذهنیت نسبت به این درس و نگرش صحیح برای مطالعه، تاثیر بسزایی در پیشرفت خواهد داشت. برنامه ریزی صحیح و انتخاب منابع مناسب تستی برای دریافت نتیجه‌ی مطلوب حائز اهمیت است. همچنین قراردادن زبان در برنامه روزانه خود حتی برای نیم ساعت میتواند به پیوستگی یادگیری مطالب کمک کند. دانش‌ آموز باید با توجه به سطح فعلی خود و زمان باقیمانده تا آزمون برنامه ریزی را انجام دهد. گرچه ضریب این درس عمومی در کنکور 2 است، مداومت در مطالعه به نتایج خوبی در این درس و نهایتا رتبه کلی منجر خواهد شد.

روش مطالعه زبان عمومی

آخرین سری سوال‌های دفترچه عمومی کنکور ، زبان‌ انگلیسی است که شامل 25 سوال از کتاب‌های دهم تا دوازدهم میباشد و متقاضی باید در زمانی حدود 20 دقیقه به تمامی سوالات این بخش پاسخ دهد. پیش از آغاز مطالعه زبان انگلیسی برای آزمون سراسری، خوب است بودجه بندی زبان را بدانید. این میتواند به برنامه‌ ریزی بهتر کمک کند، مخصوصا افراد با سطح زبان پایین یا کسانیکه زمان کافی برای مطالعه تمام بخش‌ها را ندارند.توانمندی دانش‌آموزان در بخش‌های مختلف زبان، متنوع است و باید نقاط قوت و ضعف به خوبی شناسایی شوند. از طرفی مطالعه زبان برای کنکور کمی متفاوت از مسیر عادی یادگیری زبان است. حتی افراد با سطح بالای زبان انگلیسی نیز برای کسب درصدهای بالا، نیاز به آمادگی برای سوالات آزمون دارند.در ادامه چهار قسمت که سوالات زبان عمومی را تشکیل میدهند را بررسی میکنیم.

واژگان انگلیسی

یکی از مهمترین بخش‌های آزمون واژگان است. 8 سوال در آزمون سراسری مستقیما به لغات مرتبط است و 32 درصد از نمره زبان را شامل می شود. همچنین با به یاد داشتن لغات بیشتر، درک سوالات از مباحث دیگر نیز آسان‌ میشود. برای کسب بهترین نمره در این قسمت چاره‌ای جز حفظ تمام لغات کتاب‌های دهم، یازدهم و دوازدهم نیست. برای به‌خاطر سپاری لغات، داوطلبان از روش‌های متنوعی استفاده میکنند. یکی از بهترین روش‌ها، حفظ واژگان در جمله و با توجه به کاربردشان است. راه‌های دیگر مانند جعبه‌ی لایتنر یا استفاده از جزوه و کتابچه‌های قابل حمل نیز مؤثر هستند. تکرار و تمرین روزانه میتواند از فراموشی لغات تا زمان آزمون جلوگیری کند. توصیه میشود روزانه حداقل 15 دقیقه به مطالعه واژگان اختصاص دهید. برای مرور، تست های تالیفی و کنکور سال‌های قبل منابع مناسبی هستند. لغت‌های جدید در سؤالات را نیز یادداشت کرده و در دفترچه‌ای دسته‌ بندی کنید.

گرامر زبان

4 سوال کنکور متعلق به مبحث گرامر است. بسیاری از داوطلبان از این بخش به‎‌عنوان یکی از قسمت‌های ساده یاد میکنند. زیرا تعداد گرامرها در منابع کنکور محدود است و با تسلط بر آن‌ها میتوان نمره‌ی دلخواه از این قسمت را به آسانی کسب کرد. بهترین روش برای مطالعه‌ی گرامر زبان در کنکور، استفاده از مطالب کتاب درسی، در کنار مطالعه جزوه معلم است. خلاصه‌ نویسی گرامرها در یک دفتر، به همراه مثال‌های مربوط، دسترسی به مطالب را برای مرور آسان میکند. در نهایت تست های تالیفی و تحلیل پاسخ‌ها از پاسخنامه، موجب تسلط بیشتر بر مباحث خواهد شد.

کلوز تست

قسمت چالش برانگیز تست‌های زبان عمومی در کنکور مربوط به 5 سوال کلوز تست است. سختی این نوع سوالات احتمالا در ترکیبی بودن آن‌هاست. این نوع سوالات همزمان به سنجش درک مطلب، گرامر و لغت میپردازد. تسلط بر هر سه این جنبه‌ها میتواند به کسب نمره‌ ی بیشتر کمک کند. به همین علت به دانش‌ آموزان با سطوح پایین توصیه میشود پس از یادگیری تمام گرامرها شروع به مطالعه بخش کلوز تست کنند. در غیر اینصورت ممکن است به علت پیچیدگی سؤالهای این بخش، در درک کامل سوالها ناکام بمانند. دانش آموزان با سطوح بالا میتوانند تنها پس از یاد گرفتن یک سوم گرامرها شروع به تست زنی کنند. تست‌های تالیفی و سراسری را با زمان‌ بندی محدود بزنید، هر تست را تحلیل نمایید و خود را محدود به یافتن جواب صحیح نکنید. در عین حال سعی کنید علت نادرست بودن گزینه های دیگر را دریابید.

درک مطلب

آخرین بخش سوال‌های زبان در کنکور، درک مطلب و شامل دو متن طولانی است. ضعف بسیاری از داوطلبان در این بخش، سرعت خواندن متون است. هرچند برای پاسخ به این سوالات، گاهی نیازی به خواندن کامل متن نیست. اما دانش بالای لغوی و گرامر، به سرعت و  دقت پاسخگویی کمک زیادی میکند. برای کسب این مهارت‌ها نیاز است که در خانه تمرین‌ کافی، و پس از مطالعه متن، تحلیل انجام دهید. در هفته حداقل سه متن ریدینگ در شرایط آزمونی کار کنید. ابتدا سوالات را بخوانید و با توجه به کلمات کلیدی سوالات، در متن به دنبال پاسخ‌ها باشید. پس از اتمام زمان با توجه به پاسخ صحیح سوال‌ها، دوباره متن ها را موشکافانه مطالعه نمایید. لغت‌های جدید و نکات گرامری را یادداشت کرده و بارها مرور کنید. بهترین منبع برای این کار، سوالات کنکور سالهای گذشته و پس از آن تست‌های تالیفی میباشند.

نکات مهم پس از آغاز مطالعه زبان

تغییر در سطح زبان انگلیسی فرایندی زمانبر و نیازمند تلاش زیاد و مداومت است. سعی کنید لغات را با مرور و تکرار زیاد به‌ خاطر بسپارید. برای این کار حتما واژگان را دسته بندی کنید و در جمله های ساده انگلیسی به‌ کار ببرید. لغات را با معانی فارسی آنها و درصورت وجود با مترادف‌های انگلیسی یادداشت کنید. سعی کنید خود را به خواندن متنهای طولانی عادت دهید و همزمان به نکات گرامری متون توجه کنید. این کار شما را برای بخش کلوز تست و درک مطلب مجهز میکند. با زمانبندی طولانی شروع کنید و به‌ تدریج زمان تست زنی را به 15 دقیقه کاهش دهید. اگر پس از مدتی نتایج مطلوب را دریافت نکرده اید دلسرد نشوید، روش خود را تغییر دهید. از مشاور و دوستان کمک بخواهید و مدتی به خود استراحت دهید تا خسته نشوید. اما پیوستگی را حفظ کنید و به توانایی خود ایمان داشته باشید.

در نهایت

برای کسب درصد خوبی در درس زبان‌‌انگلیسی، باید بر تمام لغات و گرامر از هر سه کتاب دوره‌ی دوم متوسطه مسلط باشید. ممکن است برخی ترجیح دهند درس به درس مطالعه کنند، اما باید برای هر مبحث زمان جدایی اختصاص یابد. در قسمت گرامر، مهم است که درس جدید را به مطالب قبلی اتصال دهید. مطالعه به تنهایی کافی نیست و در کنار آن مهارت، سرعت و دقت بالای تست زنی میتواند رسیدن به نمره ‌ی مطلوب را ممکن سازد. به‌ طور کلی دانش‌زبان و تکنیک تست زنی و استمرار به هنگام مطالعه، موفقیت داوطلبان در زبان‌ عمومی کنکور را تضمین میکند.

سخنی با دانش آموزانی که در این درس ضعیف هستند

بسیاری از داوطلبین در کنکور به اندازه دروس عربی یا فارسی برای زبان اهمیت قائل نیستند. درحالیکه زبان انگلیسی نه تنها در کنکور که در برنامه درسی اکثر رشته های دانشگاهی هست. حتی در زندگی روزمره مهارتی بسیار کاربردی و متمایزکننده نسبت به سایرین است. اگر برای شما درس سختی محسوب میشود ناامید نشوید و آن را کنار نگذارید. ذهن خود را از من نمیتوانم، دوست ندارم، سخت است، از برنامه عقبم، دیر شروع کردم و… پاک کنید. از مطالبی که دوست دارید یا برایتان جذاب است شروع به خواندن کنید و بعد از مدتی معجزه فهمیدن و پیشرفت را در خود ببینید و از آن لذت ببرید. اگر به کسب این مهارت علاقه دارید و آرزوی یادگیری و تسلط بر آنرا دارید. بدانید که آرزو بدون تلاش و پشتکار خود به خود اتفاق نمی‌افتد پس در این مسیر پر پیج و خم با عزم و اراده‌‌ای قوی قدم بگذارید.

خروج از نسخه موبایل