نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

جمع‌بندی دروس تکنیکال کنکور

جمع بندی دروس تکنیکال

جمع‌بندی دروس تکنیکال یکی از مهم‌ترین بخش‌ سال کنکور شما است. اگر در این دوران بهترین جمع‌بندی را داشته باشید می‌توانید رتبه تان را بهترکنید. اگر استفاده لازم را از این دوران نکنید احتمال افت شما وجود دارد. این دوران تعین کننده آینده و جایگاه شما در سال‌های پیش رو هست. در نتیجه استفاده از منابع و روش درست از اهمیت بالایی برخوردار است. آکادمی دکتر امیر میرهلی در این مقاله سعی دارد بهترین روش جمع‌بندی دروس تکنیکال را برای شما بازگوکند، با ما همراه باشید.

جمع‌بندی زیست کنکور

با توجه به اهمیت درس زیست‌شناسی در کنکور تجربی و زیاد بودن حجم مباحث در این درس میتوان نتیجه گرفت که جمع‌بندی زیست شناسی، جز مهم‌ترین جمع‌بندی دروس تکنیکال می‌باشد. درس زیست در کنکور 50 تست دارد. و بالاترین تعداد سوال به این درس اختصاص داده شده‌است برای یک جمع‌بندی صحیح توجه به نکات زیر کمک زیادی به شما خواهدکرد.

 

مطالعه و تست‌زنی ترکیبی

سعی‌کنید مباحثی را که قرابت و وابستگی مفهومی دارند باهم مطالعه و جمع‌بندی‌کنید. برای مثال کل مباحث گیاهی در زیست‌شناسی یا کل مباحث مربوط به ژنتیک و تقسیم یاخته کنار هم و مباحث مربوط به بدن انسان باهم تست‌زنی و مطالعه شود تا تسلط شما در هر موضوع بالا برود و قادر باشید تست‌های ترکیبی که از آن‌ها مطرح میشود را پاسخ دهید. اما ترکیبی خواندن به چه معناست؟
شما در زیست شناسی نمی‌توانید مبحثی را به طور مستقل بخوانید. مباحث همانند حلقه‌های یک زنجیر هستند و هر حلقه که نباشد زنجیری در کار نیست، پس برای زیست‌شناسی ما باید نکات مختلف هر مبحث را در کنار همدیگر یاد بگیریم. به عنوان مثال ما در فصل دوم زیست‌شناسی دهم با سلول جانوری و اجزای آن آشنا می‌شویم و در همین کتاب در فصل ششم از یاخته تا گیاه شکل سلول گیاهی را داریم. پس طراح می‌تواند در سوال به شباهت‌ها و تفاوت‌های سلول‌های گیاهی و جانوری بپردازد.

 منابع در جمع‌بندی دروس تکنیکال

 در دوران جمع‌بندی کنار آزمون‌های جامع، آزمون‌های تک درس زیست‌شناسی هم کار کنید و از منابعی که تست‌های جامع دارند حتما استفاده کنید. استفاده از منابع مختلف در دوران جمع‌بندی باعث می‌شود بتوانید هم با تیپ تست‌های مختلف که در کنکور مطرح می‌شود آشنا شوید و میزان توانمندی خود در زدن تیپ‌های مختلف را ارزیابی‌کنید و هم با نظر طراحان مختلف آشنا شوید و بتوانید از جنبه‌های مختلف به تست‌ها توجه‌کنید.

تمرین مهارت آزمون

با زدن آزمون‌های جامع مهارت آزمون را تمرین‌کنید و حتی متوجه شوید که به چه ترتیبی سوالات رو پاسخ بدید، بهتر عمل میکنید. مثلا فردی ترجیح میدهد همه تست‌های شمارشی رو بگذارد برای آخر کار یا در دور اول به سوالات مربوط به ژنتیک پاسخ ندهد. فرد چون کامل مسلط نیست و وقت بیشتری  برای پاسخ دهی نیاز دارد.

رفع اشکال مبحثی در جمع‌بندی

رفع اشکال مبحثی در کنار زدن آزمون‌های جامع برای بیشتر کردن تسلط در مباحث مختلف می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشد. برای مثال در آزمونی که امروز زدم سوال مربوط به نوار قلب رو به خاطر بی دقتی یا فراموشی یک نکته درست پاسخ ندادم می روم سراغ کتاب تستم و از نوار قلب چندین سوال حل میکنم تا مطمئن بشم مسلط شدم و اینطوری همراه زدن آزمون‌های جامع تسلط ام رو به صورت تک تک هم روی مباحث بالا میبرم.

 

یاداشت برداری برای جمع‌بندی

نکات ترکیبی را که در آزمون‌های جامع بلد نبودید حتما یادداشت کنید و مجدد مرورکنید تا ملکه ذهنتان بشوند و هربار که سوالاتی که اشتباه میزنید یا نکته‌ی جالبی درتست توجه تان رو جلب میکند حتما به کتاب رجوع‌کنید و ببینید که طراح به کدام قسمت کتاب و با چه دیدی نگاه کرده که توانسته آن تست را طراحی‌کنید. با این در دوران جمع‌بندی کار شما هم تسلط به کتاب را به دست می‌آورید و هم با دید طراح آشنا می‌شوید.

حرکت در خط کنکور

 یکی از مهم‌ترین کارها در جمع‌بندی دروس تکنیکال حرکت در خط کنکوراست. سعی‌کنید هنگام زدن کنکورهای گذشته خط کنکور را شناسایی کنید و در همان مسیر حرکت‌کنید. یعنی روی سوالات کنکور و مشابهات آن بیشتر تمرکزکنید تا مباحثی که بیشتر مورد توجه کنکور میباشد را شناسایی‌کنید و تسلط تان در آنها را بیشترکنید.

توجه به کتاب درسی

توجه داشته باشید در این دوران شما باید تسلط کاملی روی متن کتاب به دست بیاورید که هم می‌توانید به صورت شبانه شما کتاب‌های زیست خودتان را تورق داشته باشید و به شکل‌ها و نکات زیر شکل‌ها و همچنین به متن کتاب توجه زیادی داشته باشید. و هم هنگام رفع اشکال‌های مبحثی که اشاره کردیم تسلط تون به متن کتاب رو بالاتر ببرید.

صرف زمان مناسب در جمع‌بندی دروس تکنیکال یکی از مهم‌ترین بخش‌ سال کنکور شما است. اگر در این دوران بهترین جمع‌بندی را داشته باشید می‌توانید رتبه تان را بهترکنید. 

نکته ی بسیار مهم و ابتدایی برای این درس وجود دارد که بچه‌ها کمتر به آن توجه میکنند: این درس بالاترین ضریب را در بین درس‌های اختصاصی شما دارد. پس زمانی که در روز برای خواندن زیست در نظر می گیرید باید بیشتر از دروس دیگر باشد و همچنین نسبت‌های زمانی با نسبت‌های ضریب کنکور رعایت شود. برای مثال در زیرگروه یک ضریب زیست چهار و ضریب ریاضی دو است پس نسبت تایم درس خواندن این دو درس هم باید چهار به دو باشد.

طرح سوال

هنگام جمع‌بندی دروس، مخصوصا درس زیست شناسی هر بار که متن کتاب را می‌خوانید سعی‌کنید با دید طراح به آن نگاه‌کنید و جملات مختلف را به شکل سوال در آوری. با حذف کلمات مختلف آنها را تبدیل به جملات صحیح/غلط کنید و با فعل‌های آخر جمله‌ها بازی‌کنید. با این کار ذهن شما برای بازی دادن‌های طراحان مختلف آماده می‌شود.

جمع‌بندی شیمی کنکور

شیمی در کنکور سه مدل سوال: مسئله، مفهومی و حفظی دارد البته در کنکور سال‌های اخیر سوالات حفظی تقریبا جای خود را به مفاهیم دادند.

 

جمع‌بندی

ابتدا باید فصل به فصل مرورکنید بهتراست اول فصول پایه و سپس دوازدهم را دوره‌کنید. مرور به روش بازیابی باشد یعنی اول از هر مبحث فصل مورد نظر، تعدادی تست از تست‌های نشاندار قبلی یا اگر مایل هستید از تست های جدید بزنید تا بتوانید ضعف‌ها و اشکالات خود را کشف کنید و با خواندن درسنامه و نکات و زدن تست بیشتر از آن مبحث آنها را رفع‌کنید سپس با مرور سریع و به دور از وسواس، کل نکات آن فصل را یادآوری‌کنید.
اگر فصلی را خیلی وقت پیش خوانده اید و احساس می‎‌کنید تقریبا بیشتر نکات آن را فراموش کرده‌اید از روش بازیابی استفاده نکنید از همان ابتدا به مرور بپردازید و سپس سراغ تست بروید.

 

 

دسته بندی مطالب در جمع‌بندی

درمرحله بعدی جمع‌بندی دورس تکنیکال مثل شیمی باید بعد از دوره تمام فصول مباحث را به صورت دسته بندی شده بخوانید. این دسته بندی شامل سه بخش می‌شود.

 

کل حفظیات سه پایه

شامل‌ واکنش‌های شیمیایی، فرمول‌ها و ساختار و نماد شیمیایی مواد و کاربردها و ویژگی‌ها آن‌ها، متن کتاب جمع‌بندی مطالب حفظی باید با تست زنی صورت بگیرد به گونه ای که تست های حفظی مبحث مورد نظر زده شود سپس تحلیل و بررسی با کمک پاسخنامه و کتاب درسی انجام شود.  در دوران جمع‌بندی نکاتی که در این تست ها فراموش کرده بودید را در کتاب نشاندار‌کنید.

کل مفاهیم سه پایه 

شامل‌مفاهیمی که از متن کتاب، نمودارها، جداول و فعالیت‌های کتاب درسی استنباط می‌شود. برای جمعبندی مطالب مفهومی قاعده و قانون‌های لازم را به خوبی فرابگیرید و با زدن چندتست از هرمبحث و بررسی پاسخ نامه به درک بیشتر مفهوم بپردازید. برای کسب درصد خوب از بخش حفظیات و مفاهیم درس شیمی باید در همه موارد زیر تسلط داشته باشید و هیچ نکته ای را جانیندازید.

 

موضوعات، حفظیات و نکات متن هر سه کتاب پایه‌ی دهم تا دوازدهم

 شکل ها، واکنش‌ها و حاشیه‌نویسی‌های کتاب‌های درسی

تاکیدها، جزئیات مورد توجه طراح‌ها و قیدها

مفاهیم جداول و نمودارهای کتاب درسی و مقایسه آنها

 

 

کل مسائل سه پایه

شامل تمامی انواع تیپ تست‌های مسائل هر فصل میباشد. جمع‌بندی مسائل شیمی می تواند با تست‌هایی که از قبل نشاندار کرده اید صورت بگیرد اما اگر تست‌نشاندار ندارید میتوانید از تست‌های علامت دار خود کتاب‌های تست استفاده‌کنید. یا از کتاب‌های تیپ بندی مسئله‌های شیمی که در بازار هست استفاده‌کنید و به این وسیله تیپ تست‌های مختلف را مرور‌کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از آزمون‌های متعدد این مبحث را مرورکنید و به سرعت حل خودبیافزایید.

مسائل شیمی یک بحث مهارتی‌است و به زمان نیاز دارد که شما بتوانید سرعت خود را بالا ببری پس انتظار نداشته باشید که خیلی زود به سرعت لازم برای حل مسائل دست یابید.

 حل سریع ضرب و تقسیم‌های دو رقمی و سه رقمی رو یاد بگیرید، تا در حل مسائل شیمی به سرعت آن ها را انجام دهید و به جواب نهایی برسید.

 

فصول مهم شیمی

کسانی که در مسائل ضعف زیادی دارند. می توانند در دوران جمع‌بندی، مسائل فصولی مثل محلول (آب آهنگ زندگی) اسید و باز (مولکول ها در خدمت تندرستی) و الکتروشیمی (آسایش و رفاه در سایه ی شیمی) کنار بگذارند و وقت خود را روی مسائل ساده تر بگذارند.

فقط به یاد داشته باشید که، برای خواندن نکته‌های جدید و استفاده از روش‌های جدید وسوسه نشوید. بهتر است بیشتر وقتتان را برای مرور خوانده‌های قبلی بگذارید.

 

 

نکات مهم در جمع‌بندی دروس تکنیکال

دانش آموزان رشته تجربی می توانند از سوالات شیمی کنکورهای سال‌های اخیر رشته ریاضی و همین طور دانش آموزان رشته ریاضی از سوالات رشته تجربی برای محک زدن خود استفاده کنند. همچنین می تواند منبع خوبی برای تمرین تست‌های ترکیبی و بالابردن سرعت باشد، بدون شک در ماه آخر تست‌های شناسنامه دار کنکوری بر تست‌های تالیفی ارجحیت دارد.

طبق آزمون‌های اصطلاحا سه روز یک بار که در زمان جمع‌بندی می‌زنید باید سوالاتی را که غلط و نزده را بررسی‌کنید و به دنبال« علت » بگردید و سرسری از آن نگذرید!

اگر فراموشی اتفاق افتاده بود به مبحث مربوط در کتاب رجوع‌کنید و دوباره آن قسمت را بخوانید. اگر بی دقتی کرده بودید حتما علت بی دقتی را پیداکنید و سعی کنید با تست بیشتر از آن مبحث برطرف‌کنید.

در هفته آخر قبل از کنکور هم که دوران تورق سریع هست. به صورت کلی کتاب‌های شیمی، نکاتی رو که یادداشت کرده بودید.
سوالاتی رو که نشاندار کرده بودید را ورق بزنید تا چشمتان دوباره با عناوین و سرتیتر های اصلی آشنا شود و در ذهنتان دوباره موارد یادآوری شوند.

 

 

جمع بندی فیزیک و ریاضی

سوالات کنکور در درس فیزیک به دو صورت مسئله و حفظی است. در سال‌های اخیر یک الی دو تست مربوط به بخش‌های مفهومی و یا حفظی میباشد. در سوالات ریاضی هم تابع و مثلثات جز پراهمیت مباحث هستند و بیشترین تعداد سوال را دارند. بنابراین پیشنهاد میشود از این دو مبحث غافل نشوید.

فرمول‌ها

به‌دو دسته  فرعی و اصلی تقسیم میشود. فرمول‌های اصلی مستقیماً داخل کتاب آورده شده که کامل و دقیق باید حفظ شود. فرمول‌های فرعی درواقع با اعمال تغییراتی از همان فرمول‌های اصلی ایجاد میشوند که حتما اثبات آن‌ها را باید یاد بگیرید. البته فرمول‌های فرعی را داخل درسنامه‌های کتاب‌های تست و جزوه‌ها می‌توانید پیداکنید.هنگام جمع‌بندی دروس فیزیک و ریاضی توجه داشته باشید که فرمول‌ها برای چه تیپ سوالاتی استفاده می‌شود.

نیازی نیست که همه‌ی فرمول‌های فرعی حفظ شود. فقط پرکاربردها را حفظ‌کنید. فرمول‌های فرعی ای که کاربرد کمتری دارند. به دلیل اینکه در تست‌ها خیلی از آن ها استفاده نمی‌کنید. ممکن‌است زود آن‌ها را از یاد ببرید و این باعث می‌شود سرجلسه اگر به تستی در ارتباط با آن فرمول برخوردید وقت زیادی را صرف‌کنید که فرمول را به یاد بیاورید. پس بهتر‌است هنگام جمع‌بندی این فرمول‌های فرعی کم کاربرد را خودتان با استفاده از فرمول‌های اصلی به دست بیاورید.

روش حل در جمع‌بندی دروس تکنیکال

به‌یک فرمول و جایگذاری نیاز هست که این ساده ترین حالت تست‌های فیزیک و ریاضی هست. در سوالات سخت تر تعداد مجهول‌ها بیشتر می شود. و شما با چند مجهول روبه رو می شوید که باید از فرمول‌های دیگر حتی گاهی از فرمول‌های ریاضیات هم استفاده‌کنید. مجهول‌ها را یکی یکی پیداکنید تا درنهایت پارامترهای فرمول اصلی را پیداکنید و به جواب برسید.

سخت ترین حالت تست های فیزیک این هست که سوال به سمت مفهومی شدن برود طوری که شما با نگاه اول نمی توانید فرمول مورد نظر را تشخیص بدهید. باید سوال را کامل بفهمید جمله به جمله‌تست را برای خودتان ترجمه کنید تا بتوانید یک سری اطلاعات از دل سوال بیرون بکشید و با استفاده از آن ها فرمول لازم را تشخیص بدهید. برای همین ضروری هست که توضیحات دقیق پارامتر های یک فرمول روا به خوبی فرا بگیرید.

تکنیک

درتست‌های آموزشی  که در ابتدا می‌زنید باید کل مراحل و مسیر حل را مرتب و دقیق بنویسید. فرمول و جایگذاری اعداد کامل نوشته شود که به خوبی بر فرمول و روش‌های ساده کردن مخصوص به آن فرمول مسلط شوید. ولی در تست های پوششی و زماندار، دیگر نیازی نیست فرمول ها نوشته شود و از همان اول شروع به جایگذاری و ساده کردن اعداد کنید.

هنگام جمع‌بندی به زبان خودتان مساله را بازنویسی کنید. اطلاعات مفید مساله را یک گوشه بنویسید. طرح و شکل بکشید تا یک تصویر درست از مساله داشته باشید. موضوع اصلی سوال را کشف کنید که درباره‌ی چیست؟ کار؟ انر‌ژی؟ سرعت؟ گرما؟ فشار؟… حالا سوال را با دانسته هایتان حل کنید. ازاین روش میتوانید برای سوالات ریاضی هم استفاده کنید.

تا به جواب نرسیدید سراغ پاسخنامه روید پس از حل تست ابتدا پاسخ نامه کلیدی را نگاه‌کنید و اگر اشتباه بود سعی‌کنید دوباره به روشی دیگر آن را حل‌کنید. شروع‌کنید به نقد کردن راه‌حل خود، از راه حل تان دفاع‌کنید. ببینید تا کجا می‌توانید پیش بروید. این بررسی‌ها باعث می‌شود ذهن شما حسابی درگیر مساله شود. خودتان اشتباهتان را پیدا کنید تا به گزینه صحیح برسید و در نهایت اگر نشد حالا میتوانید پاسخ نامه تشریحی را نگاه‌کنید. سپس پاسخ نامه را ببندید و مجدداً خودتان تست را حل کنید که مطمئن شوید خوب یاد گرفته اید. این روش باعث‌ می شود اصول حل سوال را یاد بگیرید. ولی اگر بخواهید به راحتی از سوالات غلط و نزده خود رد شوید، فایده ای نداره و شما هنوز اشکالاتتان در آن تست برطرف نشده است.

زمان

سر جلسه آزمون برای فیزیک و ریاضی باید خیلی حواستان به زمان باشد. زود به زود به ساعت نگاه کنید چون ممکن است شما درگیر حل سوال شوید و زمان از دستتان در برود. وقتی می بینید تستی را نمی توانید حداکثر در دو دقیقه به جواب برسانید سریع ضربدر بزنید و از روی آن رد شوید تا در انتها دوباره سراغ این تست بیاید.

فصل های مهم و پرتست مثل دما و گرما، الکتریسته ساکن، الکتریسته جاری، حرکت شناسی، دینامیک و نوسان و موج را مدام کار کنید. سعی کنید حتما در دوران جمع‌بندی این تست ها را در کوییز های شبانه قرار دهید. اگر این فصول برای مدتی طولانی رها شوند ممکن است درصد شما در این فصول سریع افت کند.

نکات مهم در جمع‌بندی دروس تکنیکال

از حفظیات و مفاهیم فیزیک هم غافل نشوید که به راحتی می شود از آن ها درصد گرفت. برای فیزیک آن چنان نیازی به خلاصه نویسی و یادداشت برداری نیست چون فیزیک یک درس مهارتی است و نکات اصلی باید از حل تست به دست بیاد و ذهن شما نهادینه شود. گاهی سوال‌های تکراری حل کنید. این کار هم سرعت شما را بالا می برد. هم به شما اعتماد به نفس می‌دهد به خصوص در دوران جمع‌بندی در زدن چند باره ی تست های کنکور کوتاهی نکنید. برای حل مساله‌های فیزیک باید با یک سری مباحث ریاضی مثل مشتق آشنا باشید.

اگر در درس فیزیک ضعف جدی دارید می توانید فصولی مثل حرکت شناسی و دینامیک و الکتریسته جاری را کنار بگذارید. مرکز خود را بر فصول روان و تست خیزی مثل دما و گرما، فیزیک اتمی و هسته ای، بخش هایی از نوسان و موج بیشتر کنید.

و در آخر هم نکته ای که برای درس های محاسباتی مثل ریاضی و فیزیک وجود داره این هست که حدود %30 یادگیری خواندن درسنامه و فرمول هااست. حدود %70 تست زدن اهمیت دارد و تست باعث می شود که شما مسلط شوید و بتوانید  تست های فیزیک آزمون ها و کنکور را حل کنید.  مسلط شدن در فیزیک به زمان و مداومت و پیوستگی نیاز دارد و افزایش درصد در این درس ممکن است کمی زمان بر باشد.

سخن آخر

دراین مقاله سعی داشتیم جمع‌بندی دروس تکنیکال کنکور به شما توضیح دهیم امیدواریم بهترین استفاده را از این مقاله کرده باشد. آکاذمی دکتر امیر میرهلی سعی دارد برخی از آموزش ها را به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار دهد ازاین رو میتوانید با استفاده از از سایت و کانال‌ها از این آموزش ها به صورت رایگان بهرمند شوید. برای آشنایی بیشتر می‌توانید رزومه امیر میرهلی را بخوانید.

پرسش و پاسخ رایگان، برگزاری سمینارهای آنلاین با مخاطبین کانال و ارائه راهکارهای مطالعاتی و درسی

ویدیوهای آموزشی و علمی در حوزه کنکور انسانی، پرسش و پاسخ رایگان و سمینارهای آنلاین با مخاطبین کانال کنکور انسانی

ویدیو های آموزشی و علمی در حوزه کنکور هنر، پرسش و پاسخ رایگان و سمینارهای آنلاین با مخاطبین کانال کنکور هنر

ویدیوهای آموزشی و علمی در حوزه کنکور زبان، آموزش زبان انگلیسی کنکور و آموزش مفهمومی و تکنیکی زبان انگلیسی

خروج از نسخه موبایل