نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

چند ساعت در روز باید درس بخوانیم تا رتبه برتر شویم؟

کسب رتبه برتر

سلام خدمت همه‌ی شما همراهان عزیز. خیلی خوشحالم که با یکی دیگر از مقالات سایت مشاوره تحصیلی امیر میرهلی در خدمت شما عزیزان هستم. دغدغه‌ی خیلی از شما این هست که برای کسب رتبه برتر باید چند ساعت مطالعه‌ی مفید داشت؟ در این مقاله قصد دارم پاسخ این سوال را با هم برسی کنیم. البته که بیشتر با بعد فراشناختی به این موضوع می‌پردازیم. با من همراه باشید.

 

ساعت مطالعه‌ی مفید برای کسب رتبه‌ برتر باید به چه میزان باشد؟ 

در زمینه‌ی مدیریت زمان به طور کلی دو دسته هستند:

1. موافقین بهره‌وری از زمان به شکل حداکثر با کار و تلاش بیشتر
2. دسته ی دوم مخالفین مدیریت زمان معتقدند.

دسته‌ی اول: به نوعی کسانی هستند که مسائل کاری را در چهارچوب موفقیت و کسب دستاوردهای کلان و پیشرفت‌های علمی و کاری می‌بینند.
دسته‌ی دوم: کسانی هستند که خوش و خرم‌اند. مگر اینکه مانعی داشته باشند از جایی. شرایط‌شان به هر ترتیبی میسر باشد نیازی به کار بیشتر ندارند. احتمالا افرادی که ساعت مطالعه‌‎ی پایین دارند انتخاب‌شان این است. به نظر این افراد زندگی ارزشی ندارد که همیشه کار کنیم ما به دنیا آمدیم از زندگی لذت ببریم در کنارش کار و درس.

 

حقیقت مطلب 

 به نظر من ‌دسته‌ی اول واقع‌بینانه‌تر صحبت می‌کنند چون نگرش دسته‌ی دوم برای یکسری آدم است که آن‌ها مرفهین بی‌درد می‌گوییم. یعنی کسانی که خیلی مشکلات مالی زیادی ندارند می‌توانند بیشتر بخوابند بیشتر استراحت کنند. شما هر چه قدر بیشتر کار کنید و ساعت کاری و راندمان را افزایش دهید، بیشتر تحریک می‌شوید برای انجام کار بیشتر. چون کارهایشان سریع‌تر تمام می‌شود. هر چه کارها را تیک سبز می‌زنید کارهای جدیدتری خلق می‌کنید و این چهارچوب و چرخه‌ی تولید کار هیچ وقت متوقف نمی‌گردد. دسته‌ی اول نسبت به دسته‌ی دوم خیلی جلوتر هستند ولی کمتر از مسائل زندگی لذت می‌برند.

 

برای یک دانش آموز کنکوری با هدف کسب رتبه مطلوب

به نظر من نظریه‌ی اول کاربرد دارد یعنی کسی که می‌خواهد در یک مقطع کوتاهی دو الی چهار سال پیشرفت‌های مالی کلان داشته باشد باید ساعت مطالعه‌ی بالایی داشته باشد. برای شخص کنکوری که مثلا ۱۱ ساعت می‌خواند به شرط مفید بودن مساله‌ای نیست. اما وقتی در یک رقابت حساب می‌کنیم، کسی که میگوید من ۱۴ ساعت مفید درس میخوانم سه ساعت از این داوطلب بیشتر است. فرض کنید 4 ماه تا کنکور فرصت باشد. اگر این شخص با وضعیت علمی یکسان و مطالعه‌ی مفید 120 روز به مدت سه ساعت بیشتر از شما مطالعه داشته از شما جلو می‌زند. این انتخاب شماست که قصد دارید با میزان مطالعه در دسته‌ی اول قرار بگیرید یا دوم. من یک ساعت مطالعه‌ی مفید را برای هر رشته‌ای با هدف کسب رتبه درخور همراه با 6 الی 7 ساعت خواب بین 12 تا 14 ساعت مفید می‌دانم.

 

 

ساعت مطالعه‌ی نوسانی شما را به نتیجه‌ مناسب نمی‌رساند!

مشکل شما دو موضوع است: برنامه ریزی و دوم انگیزه. برای خودتان هدف‌گذاری کنید اگر برای شما مقدور بود فایل هدف‌گذاری را گوش دهید. بازبیبی روی برنامه‌ها انجام دهید. اینکه انگیزه و هدف من در بلند مدت چیست؟ همین را کوتاه مدت کنید. برنامه‌ریزی خود را قوی‌تر کنید. دائما میزان تست و ساعت مطالعه‌ی خود را پایش کنید. خود به خود مطالعه و زندگی شما یک ریتم مشخصی می‌گیرد. همچنین سعی کنید برنامه‌ای فشرده‌ای داشته باشید که شما را درگیر می‌کند. مجموعه‌ی این دو کار یعنی انگیزه و هدف و برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند ساعت مطالعه‌ی شما را به حد عالی برساند. شما انگیزه و هدف نداشته باشید مطالعه‌ی صحیح و با کیفیت نخواهید داشت. پس در نهایت برنامه‌ریزی بلند مدت بعد کوتاه مدت و سپس روزانه را بچینید تا به نتیجه دلخواه نزدیکتر شود.

 

اگر چند ساعت از دست دادیم چه کنیم؟

لفظ اینکه من می‌فهمم وقتم را می‌کشم بسیار با ارزش است. خود این مورد را دست کم نگیرید. اکثریت این مسئله را نمی‌فهمند. یعنی از اصلی به عنوان مدیریت زمان آشنایی ندارند. به این علت که اولین راهکار برای رفع هر گونه عادت یا کار بد آگاهی از این است که این کار اشتباه من چیست؟ و بعداً می‌رویم سراغ اینکه چگونه رفع کنیم. شاید بیش از نیمی از راه حل مشکل را با شناخت همین موضوع حل کردیم. خود تخریبی هیچ نتیجه نخواهد داشت. چه خودتان و چه دیگری شما را سرزنش و تخریب کند. لذا این مورد منتفی است. وقتی که خود شخص آگاه می‌شود نسبت به این موضوع قطعا یک ناراحتی‌ای از خودش دارد. ولی همین‌طور که شما انتظار دارید اگر شخصی چیزی از شما متوجه شد سر شما فریاد نکشد و شما را تحقیر و توهین نکند. شما هم نباید این کار را انجام دهید.

 

راهکار مواجه با این اشتباه  

من اگر کار اشتباهی انجام دادم به عنوان دانش‌آموز، مشاور یا معلم من می‌گوید من از این نحوه‌ی ‌کار کردن تو بسیار متاسفم. با این وضعیت امکان اینکه شما رتبه کسب کنید بسیار کم است. گفت‌وگوی حاکی از واقعیت و نه یک سری حرف‌های احساسی هیجانی منفی. با خودتان اگر چنین دیالوگی چندین بار داشته باشید مسلما در دفعات بعدی کمتر این اتفاق می‌افتد.

 

نوع هوش شما برای کسب رتبه برتر

نکته‌ای دیگر که باید اشاره کنم و مایل هستم خیلی خوب به آن توجه کنید موضوع هوش منطقی ریاضی است. که به نظرم در انواع نه گانه دو هوش هست که بی‌نهایت در پیشرفت فرد و موفقیت‌ در زمینه‌های علمی می‌تواند کمک کند. یکی هوش درون فردی است یعنی آگاهی فرد نسبت به احساسات و هیجانات خودش و دوم هوش منطقی ریاضی. یعنی میزان منطقی بودن فرد و واقع‌گرایانه و چهارچوب‌بندی شده با مسائل و مشکلاتی که پیش می‌آید. این دو هوش از بین نه مورد واقعا برای شما کاربردی است. هوش‌های دیگه هم تاثیر گذارند اما این دو مورد خیلی مهم هستند.

 

تاثیر هوش دورن فردی و منطقی برای کسب رتبه 

این هوش کمک می‌کند من خودم را بشناسم، نسبت به  هیجانات‌م کاملا آگاه باشم که چیستند و در کجا بروز می‌کنند؟ شدت آن به چه میزان است و چه گونه جلوی آن را بگیرم؟ در خانواده به نظرم هوش بین فردی می‌تواند بهتر کمک کند. هوش منطقی می‌گوید هیچ کاری جز در قواعد منطقی نباید انجام شود. یعنی حتی گاهی اوقات به عنوان احساسات شناخته می‌شود باید رگه‌هایی از منطق و واقعیت از آن وجود داشته باشد. این نوع از هوش گاردنر کارکرد مفیدی دارد و به نظرم در بسیاری از مناسبات کاری، علمی، دانشگاه، کنکور و شغل به موفقیت شما کمک می‌کند.

 

می‌توانم به شما پیشنهاد بدهم 

وقتی کاری را دارید انجام می‌دهید حتما باید دو دوتا چهارتای منطقی آن انجام شود. اگر به این نتیجه رسیدم  وقت من حدود یک ساعت الی دو ساعت کشته می‌شود وقتی سریعا خواستم انجام دهم هوش منطقی جلو می‌آید مگر دفعه‌ی قبل با خود در این زمینه گفت‌وگو نکردی و عواملی که باعث اتلاف وقت می‌شود برسی نکردی برای چی قصد داری این کار را انجام دهی؟ بعد احساسات وارد می‌شوند که دوست دارم. منطق می‌گوید دوست دارم ندارد شما تصمیم گرفتید که این کار را انجام ندهید. حتما سعی کنید بر این مسائل کار کنید می‌تواند برای کسب نتیجه بهتر تاثرگذار باشد.

 

در پایان

در این مقاله سعی کردم میزان ساعت مطالعه‌ برای کسب رتبه‌ برتر و موارد فراشناختی در این زمینه، مورد برسی قرار دهیم. توجه داشته باشید شما هر روز 24 ساعت برای نزدیک شدن به هدفتان فرصت دارید و باید از تک تک ثانیه‌ها در این راستا استفاده کنید. برای مقالات بیشتر در زمینه‌ی کنکور و موارد فراشناختی با سایت مشاوره تحصیلی امیر میرهلی همراه باشید.

خروج از نسخه موبایل