نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

پیشرفت در راستای خودباوری و فراشناخت

پیشرفت در سال کنکور

🔹️ابتدا باید بگوییم که اعتماد به نفس، بیش از آنکه ذاتی باشد، اکتسابی است و تمرین کردن می تواند آن را در ما تقویت یا تضعیف کند. دیدگاه‌، عمل و احساس ماست که بر اعتماد به نفس تاثیر میگذارد . این سه عامل در چرخه ای هستند که با هم رابطه تنگاتنگی دارند. در درس خواندن هم به همین صورت است یعنی باور منجر به عمل و عمل منجر به احساس میشود.

مثلا دانش آموزی که باور کند میتواند ضعف خود را ریشه یابی کند و وقتی ریشه یابی کرد ، در جهت رفع آن نیز اقدام می کند، این عمل کردن منجر به موفقیت های هر چند کوچک میشود و در نهایت احساس خوب را به وجود می آورد. این احساس نیز میتواند آغازگر یک موفقیت یا پیشرفت بزرگ باشد. این شرایط دومینو وار ادامه پیدا می کنند و باعث رفع یا کاهش ضعف ها می شوند.

درگیری های ذهنی در جهت رسیدن به موفقیت در کنکور

🔹️اکثر اوقات درگیری های ذهنی از این قبیل که دیگران چگونه میخوانند، چه کلاس هایی میروند، نتایجشان چگونه است و … برای داوطلبان وجود دارد و این مقایسه های غیر منطقی، شما را از حرکت در مسیر بازمیدارد.

حقیقتا توجه به صحبت دیگران و مقایسه های بیهوده، تاثیر منفی روی عزت نفس و خودباوری شما خواهد داشت چون هر کس شرایط خود را دارد و نباید سطحی مقایسه انجام داد و در پی آن نتیجه گیری کرد!

همین مسائل فراشناختی هستند که به شدت روی راندمان کار و نتایج شما موثرند. اینکه شما سعی کنید هر عامل حاشیه ای که ذهن را به هم میریزد کنار بگذارید و آن را دنبال نکنید ،خیلی اهمیت دارد.

این خوب است که حس رقابت طلبی و جنگجویی را در خود تقویت کنید و حتی دیگران را آینده ی خود قرار دهید تا بتوانید اشکالاتتان را پیدا کنید اما مهم است که این نگاه به دیگران و انجام مقایسه ها به دور از رفتار های نابخردانه، غیرمنطقی و احساسی باشد.

رقابت ها ی سالم شما را وادار به پیدا کردن اشکالات خود و رفع آن میکند البته باید عملگرا بود و در موقعیت های مختلف، بازخورد های عقلانی و منطقی نشان داد. اینکه آدمی همیشه به خود بگوید من پیروز و شکست ناپذیر هستم، اگر بر مبنی منطق، حقایق و اسناد باشد، غرور نیست بلکه همیشه یک شوری در انسان برای پیشرفت و حرکت رو به جلو ایجاد میکند.

اعتماد به نفس دانش آموز در سال کنکور

🔹️گاهی اوقات نیز به خاطر ضعف در یک درس خاص دانش آموز اعتماد به نفسش را از دست میدهد یا دچار یک نگرش منفی نسبت به آن درس و مبحث می شود درصورتی که اگر برگردد ،کار کند و گام اول یعنی خواستن و حرکت به سمت آن را محکم و صحیح و خارج از کلیشه بردارد ،حتی میتواند این درس به نقطه ی قوت خود تبدیل کند.

از آن طرف ممکن است دانش آموزی هیچ وقت سراغ آن درس نرود و در نهایت هم چیزی جز ندامت دستگیرش نخواهد شد. قاعدتا رفتن به سراغ درسی که در آن ضعف وجود دارد ، رشد دادن آن و برداشتن گام های اول بسیار سخت است اما‌ نباید خسته شوید؛ ممارست کنید و به مرور از آن نتیجه بگیرید. البته اصل صبوری هم بسیار اهمیت دارد و نباید زود دلسرد و ناامید شد.

ساختن یک باور موفق

🔹️ذهن ما ماشین باور سازی است و این باورسازی ها در مسیرمان بسیار موثر است. شما خیلی سریع و حتی در کسری از ثانیه می توانید یک باور درست را تبدیل به یک باور غلط کنید یا بالعکس! یعنی یک لحظه فکر می کنید که من می توانم این کار را انجام دهم و اعتماد به نفس ایجاد میشود و همین تمام قوای ذهنی شما را به سمت توانستن سوق می دهد.

از طرفی برعکس آن هم هست که باور منفی و ترس از یک درس موجب می شود اعتماد به نفس دانش آموز کاهش یابد و هیچگاه سراغ آن نرود. این باور شماست که باعث می شود یکی از این دو مسیر را انتخاب کنید. پس باور های صحیح و منطقی در ذهن خود ایجاد کنید و در پی آن بعد از ایجاد اعتماد به نفس درونی برای عملی شدن آن تلاش کنید.

📌در پایان:
《اولین گام برای افزایش اعتماد به نفس، کسب آگاهی است. اینکه عامل تخریب اعتماد به نفس من چیست؟! چه کسانی یا چه چیزهایی؟ نتیجه ی عدم آگاهی، عدم امادگی است و این، کار را خراب میکند》

خروج از نسخه موبایل