نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

معرفی راهکار هایی برای پایبندی به برنامه درسی

پایبندی به برنامه درسی چیست؟ چگونه به برنامه ریزی پایبند باشیم؟اهمیت برنامه درسی در درس خواندن

درس خواندن همواره یکی از مهم ترین کارها و وظیفه های اصلی و مهم دانش آموزان و دانشجویان است, و یک سری اصول دارد. اما خیلی ها با اینکه به طور مداوم درس می خوانند, باز هم موفق نمی شوند. به نظر شما دلیل آن چیست؟ این افراد برنامه ریزی درسی ندارند. برنامه درسی کمک می کند که بتوانید, ساعت درس و استراحت را به اندازه کافی داشته باشید و بین آن ها تناسب ایجاد کنید.

بسیاری از دانش آموزان یا دانشجویان نصوری غلط و اشتباه در رابطه با درس خواندن دارند. آن ها تصور می کنند که اگر چند ساعت به طور متداول و پشت سر هم درس بخوانند بهتر یاد می گیرند, اما این اشتباه است. به طور استاندارد مغز تنها می تواند 70 دقیقه فعالیتی پشت سر هم داشته باشد, و بعد از آن خسته می شود. بدین ترتیب باید در کنار مطالعه استراحت هم کرد. داشتن درس و استراحت در کنار هم نیاز به برنامه درسی دارد. در ادامه برای شما نکات برنامه درسی و پس از آن نکات پایبندی به برنامه درسی را شرح می دهیم. بدین ترتیب دلیل با ما همراه باشید.

 

 

برنامه درسی و نکات نوشتن آن چیست؟

برنامه درسی چیست؟ این پرسشی است که مطمئنا ذهن خیلی ها را به خود درگیر کرده است. مطمئنا نام برنامه درسی را تا کنون شنیده اید. اما شاید از جزئیات یک برنامه درسی خوب و مفید خبر نداشته باشید. شاید اطلاع نداشته باشید که یک برنامه درسی خوب و مفید باید چه ویژگی هایی داشته باشد. به همین دلیل ما قصد داریم شما را کاملا با این نکات آشنا نماییم.

در یک برنامه ریزی درسی مفید و خوب باید نکات و ویژگی های زیادی باشد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. اما اول قصد داریم که شما را با کاربرد های برنامه ریزی برای دروس آشنا نماییم. برنامه درسی به شما کمک می کند که درس هایتان نظم بگیرد و بتوانید به تمامی کارهایتان برسید. کارهایی که اعم از استراحت, تفریح, مشارکت در کار های خانه و غیره می باشد. به غیر از درس خواندن که کاری بسیار ضروری و مفید است, این کارها هم برای زندگی انسان لازم است. اما یک برنامه درسی خوب چه ویژگی هایی دارد و باید بر اساس چه نکاتی نوشته شود؟

به زندگی خود نگاهی بی اندازید

اولین نکته ای که باید برای نوشتن یک برنامه درسی خوب و مفید به آن توجه کنید, سبک زندگی خود است. مسلما هر کی یک نوع سبک زندگی دارد, برای همین باید برنامه درسی خود را بر اساس زمان و سبک زندگی خود برنامه ریزی کنید. برای مثال یک نفر فقط صبح ها زمان درس خواندن دارد. ولی نفر بعدی عصرها وقت درس خواندن دارد. بدین ترتیب باید در قدم اول برای نوشتن یک برنامه درسی مفید به سبک و زمان زندگی خود نگاهی بی اندازید.

برای کار های دیگر هم وقت بگذارید

وقتی می گوییم برنامه درسی به این معنا نیست که فقط باید زمان درس خواندن در آن نوشته شود. در یک برنامه درسی مفید باید کار هایی اعم از کارهای شخصی, تفریح, ورزش, خواب و استراحت و غیزه هم زمان بگذارید.

پایبندی به برنامه درسی

سومین و آخرین نکته که باید برای نوشتن برنامه ریزی درسی آن را رعایت کنید, پایبندی به آن است. اگر تمام این نکات را در نوشتن یک برنامه درسی رعایت کنید اما به آن پایبند نباشید, فقط وقت خود را تلف کرده اید. این نکته ای بسیار مهم است به همین دلیل در ادامه نکاتی برای پایبندی به برنامه درسی برای شما شرح می دهیم.

 

 

نکات پایبندی به برنامه درسی

در قسمت های بالای این مقاله مواردی را در رابطه با نکات نوشتن آن برای شما شرح دادیم. حالا در این قسمت می خواهیم موضوع اصلی این مقاله یعنی پایبندی به برنامه درسی را با هم بررسی کنیم.این نکات طبق صحبت های یک روان شناس نوشته شده است. به همین دلیل بسیار مهم و کاربردی هستند, پس به آن ها عمل کنید.

خودتان را بشناسید

اولین و مهم ترین نکته برای پایبندی به برنامه درسی شناخت و درک درست از خودتان است. شناخت خود به معنی شناخت توانمندی‌ ها، میزان گیرایی، امکانات و منابعی است که در حال حاضر در دسترستان قرار دارد. تصور کنید فردی تنها به کتاب‌ های درسی خود دسترسی دارد و نمی‌ تواند منابع و دوره‌ های آموزشی دیگری را خریداری کند.

چنین شخصی با فردی دیگری که چندین پکیج آموزشی برتر را در اختیار دارد، فرق می‌ کند. یا برای مثال تصور کنید شخصی در مدت یک ساعت بتواند یک فصل کامل از دروس تخصصی را فرا بگیرد، اما فردی دیگر آن فصل را در دو ساعت و نیم تمام کند. یا فردی یک فضای کاملاً اختصاصی برای تحصیل در اختیار داشته باشد، اما فردی دیگر در یکی از اتاق‌ های خانه‌ شان درس بخواند که هر سر و صدایی در محیط خانه، حواسش را پرت کند. باید حواس شما به این نکات باشد, و بتوانید به آن پایبند باشید.

برای مطالعه، تناسب ایجاد کنید

دومین نکته برای پایبندی به برنامه درسی ایجاد تناسب است. ایجاد تناسب و هماهنگی بسیار مهم است. شاید با خودتان بپرسید که تناسب و هماهنگی چیست؟ ما در این قسمت از مقاله کاملا پاسخ این پرسش را برای شما شرح دهیم. همان طور که در اوایل این مقاله به آن اشاره کردیم, طبق استاندارد جهانی مغز بعد از هفتاد دقیقه فعالیت متداول خسته می شود و نیاز به استراحت دارد. دین ترتیب در درس و استراحت باید تناسبی مناسب ایجاد کنید که مغز کارایی بهتری پیدا کند. شما می توانید هر هفتاد دقیقه یک استراحت 15 دقیقه ای انجام دهید. اما بعضی ها با این که به اندازه کافی در بین مطالعه و استراحت تناسب ایجاد می کنند باز هم مغز آن ها کارایی کافی را ندارد. به نظر شما دلیل آن چیست؟ وقتی می گوییم استراحت یعنی مغز و چشم باید استراحت کنید.

اما بعضی از افراد در زمان استراحت فعالیت هایی مانند بازی با تلفن همراه یا تماشای تلویزیون انجام می دهند. این کار بسیار نا درست است. زیرا زمانی که شما در حال انجام این کارها هستید مغز شما در حال فعالیت است و استراحتی نمی کند. بنابراین ما به شما پیشنهاد می کنیم که در زمان استراحت هیچ فعالیتی انجام ندهید.

 

 

 

خوب بخوابید

سومین و مهم ترین نکته ای که برای پایبندی به برنامه درسی خواب کافی است. مقصود ما از خواب کافی استراحت بین دروس نیست. منظور ما خواب شب است. در هنگام شب باید خواب کافی بکنید. خوابی که برای یک نو جوان تا یک بزرگسال کافی است, هفت تا نه ساعت است. اگر شما در هنگام شب خواب کافی داشته باشید, در هنگام  درس خواندن و مطالعه مغز شما کارایی بهتری دارد. بهترین ساعات خواب برای انسان بین ساعت ۱۱ شب تا شش صبح است. بنابراین در برنامه خود این ساعات را برای خوابیدن در نظر بگیرید و از درس خواندن در ساعت خواب اجتناب کنید. حتی اگر از برنامه خود جا مانده‌ اید، آن را در ساعت خواب‌ تان جبران نکنید. سعی کنید برای جبران، زمان مناسب‌ تری را در نظر بگیرید.

چگونه برای برنامه‌ ریزی خود، زمان جبرانی در نظر بگیریم؟

در قسمت های بالای نکاتی در رابطه با پایبندی به برنامه درسی برای شما بازگو کردیم. حالا در این قسمت از مقاله می خواهیم نکته ای بسیار مهم را برای شما بازگو کنیم. اگر از برنامه درسی خود جا ماندیم چگونه برای آن زمان جبرانی در نظر بگیریم؟ این سوالی مهم است و مطمئنا برای خیلی از شما این سوال پیش آمده است. در نظر گرفتن زمان جبرانی برای برنامه‌ های درسی از اهمیت فراوانی برخوردار است. اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی، مثل بیماری، مهمانی و ….. جزو مواردی هستند که ممکن است در مسیر برنامه‌ ریزی ما تداخل ایجاد کنند و بعدا نیاز به جبران داشته داشته باشند. پس شما می‌توانید از روز های تعطیل برای زمان جبرانی خود استفاده کنید یا ساعاتی از شب (بین ساعات ۹ تا ۱۱) را به جبرانی اختصاص دهید.

جمع بندی

در پایان تمام نکاتی که به شما درباره پایبندی به برنامه درسی گفتیم, یک نکته بسیار مهم را می خواهیم بگوییم. هرچه بیشتر تلاش کنید بیشتر موفق می شوید. پس تلاش کنید تا موفق شوید.

خروج از نسخه موبایل