نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

نکات جمع بندی صحیح درس زیست شناسی

نکاتی در مورد جمع بندی صحبح زیست شناسی

با توجه به اهمیت درس زیست شناسی در کنکور تجربی و زیاد بودن حجم مباحث در این درس شیوه صحیح جمع بندی از اهمیت بالایی برخوردار است برای یک جمع بندی صحیح توجه به نکات زیر کمک زیادی به شما خواهد کرد:

🔸 مطالعه و تست زنی ترکیبی :
سعی کنید مباحثی را که قرابت و وابستگی مفهومی دارند باهم مطالعه و جمع بندی کنید برای مثال کل مباحث گیاهی در زیست شناسی یا کل مباحث مربوط به ژنتیک و تقسیم یاخته کنار هم و مباحث مربوط به بدن انسان باهم تست زنی و مطالعه شود تا تسلط شما در هر موضوع بالا برود و قادر باشید تست های ترکیبی که از آنها مطرح می شود را پاسخ دهید . اما ترکیبی خواندن به چه معناست؟
شما در زیست شناسی نمی توانید مبحثی را به طور مستقل بخوانید . مباحث همانند حلقه های یک زنجیر هستند و هر حلقه که نباشد زنجیری در کار نیست، پس برای زیست شناسی ما باید نکات مختلف هر مبحث را در کنار همدیگر یاد بگیریم. به عنوان مثال ما در فصل دوم زیست شناسی دهم با سلول جانوری و اجزای آن آشنا می شویم و در همین کتاب در فصل ششم از یاخته تا گیاه شکل سلول گیاهی را داریم. پس طراح می تواند در سوال به شباهت ها و تفاوت های سلول های گیاهی و جانوری بپردازد.
🔸توجه به منابع مختلف :
سعی کنید در دوران جمع بندی کنار آزمون های جامع، آزمون های تک درس زیست شناسی هم کار کنید و از منابعی که تست های جامع دارند حتما استفاده کنید، استفاده از منابع مختلف در دوران جمع بندی باعث می شود بتوانید هم با تیپ تست های مختلف که در کنکور مطرح می شود آشنا شوید و میزان توانمندی خود در زدن تیپ های مختلف را ارزیابی کنید و هم با نظر طراحان مختلف آشنا شوید و بتوانید از جنبه های مختلف به تست ها توجه کنید.
🔸 تمرین مهارت آزمون :
سعی کنید با زدن آزمون های جامع مهارت آزمون را تمرین کنید و حتی متوجه شوید که به چه ترتیبی سوالات رو پاسخ بدید بهتر عمل می کنید مثلا من ترجیح می دهم همه تست های شمارشی رو بگذارم برای آخر کار یا در دور اول به سوالات مربوط به ژنتیک پاسخ ندم بهتره چون کامل مسلط نیستم و وقت بیشتری نیاز دارم و…
🔸رفع اشکال مبحثی:
رفع اشکال مبحثی در کنار زدن آزمون های جامع برای بیشتر کردن تسلط در مباحث مختلف می توانند بسیار کمک کننده باشد، مثلا در آزمونی که امروز زدم سوال مربوط به نوار قلب رو به خاطر بی دقتی یا فراموشی یک نکته درست پاسخ ندادم می روم سراغ کتاب تست ام و از نوار قلب چندین سوال حل می کنم تا مطمئن بشم مسلط شدم و اینطوری همراه زدن آزمون های جامع تسلط ام رو به صورت تک تک هم روی مباحث بالا می برم .
🔸یاداشت برداری :
نکات ترکیبی را که در آزمون های جامع بلد نبودید حتما یادداشت کنید و مجدد مرور کنید تا ملکه ذهنتان بشوند و هربار که تست اشتباهی می زنید یا نکته ی جالبی در تست توجه تان رو جلب می کند حتما به کتاب رجوع کنید و ببینید که طراح به کدام قسمت کتاب و با چه دیدی نگاه کرده که توانسته آن تست را طراحی کنید. با این کار شما هم تسلط به کتاب را به دست می آورید و هم با دید طراح آشنا می شوید.
🔸حرکت در خط کنکور:
سعی کنید هنگام زدن کنکور های گذشته خط کنکور را شناسایی کنید و در همان مسیر حرکت کنید یعنی روی سوالات کنکور و مشابهات آن بیشتر تمرکز کنید تا مباحثی که بیشتر مورد توجه کنکور است شناسایی کنید و تسلط تان در آنها را بیشتر کنید.
🔸توجه به کتاب درسی:
در این دوران شما باید تسلط کاملی روی متن کتاب به دست بیاورید که هم می توانید به صورت شبانه شما کتاب های زیست خودتان را تورق داشته باشید و به شکل ها و نکات زیر شکل ها و همچنین به متن کتاب توجه زیادی داشته باشید. و هم هنگام رفع اشکال های مبحثی که اشاره کردیم تسلط تون به متن کتاب رو بالاتر ببرید.
🔸 صرف زمان مناسب :
نکته ی بسیار مهم و ابتدایی برای این درس وجود دارد که بچه ها کمتر به آن توجه می کنند: این درس بالاترین ضریب را در بین درس های اختصاصی شما دارد. پس زمانی که در روز برای خواندن زیست در نظر می گیرید باید بیشتر از دروس دیگر باشد و همچنین نسبت های زمانی با نسبت های ضریب کنکور رعایت شود. برای مثال در زیرگروه یک ضریب زیست چهار و ضریب ریاضی دو است پس نسبت تایم درس خواندن این دو درس هم باید چهار به دو باشد.
🔸طرح سوال:
هر بار که متن کتاب را می خوانید سعی کنید با دید طراح به آن نگاه کنید و جملات مختلف را به شکل سوال در آورید و با حذف کلمات مختلف آن ها را تبدیل به جملات صحیح/غلط کنید و با فعل های آخر جمله ها بازی کنید. با این کار ذهن شما برای بازی دادن های طراحان مختلف آماده می شود.
خروج از نسخه موبایل