نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

نکاتی در خصوص روش های صحیح مطالعه

روش های صحیح مطالعه چیست؟

مطالعه به یک سری اصول نیاز دارد که خروجی خوبی بگیرد. اما این اصول چیست؟ اگر روش های صحیح مطالعه به درستی صورت نگیرد می تواند خستگی زیادی به همراه داشته باشد و حس نا امیدی را در انسان ها افزایش دهد. در واقع مطالعه و درس خواندن هنری ظریف است که نکات و اصول خاص خودش را دارد.

همانطور که می دانید دانشجویان از همان دوران ابتدایی به دنبال روش‌ های مطالعه و درس خواندن و یادگیری بوده‌ اند.

 شیوه‌ هایی هست که می توانیم با استفاده از آن مطالب را در ذهن خود ذخیره کنیم مانند حفظ کردن گرفته تا حبس کردن خود در یک اتاق.

به نظر شما آیا این مشکل راه حلی دارد؟ جواب خیلی روشن است. بله راه حل دارد. ما در  ادامه می خواهیم روش های صحیح مطالعه را برای شما بازگو کنیم. پس با ما همراه باشید.

برای این که یک روش صحیح مطالعه و درس خواندن داشته باشید، ابتدا باید چند مهارت مهم و پایه‌ ای را بیاموزید.

روش صحیح مطالعه و درس خواندن

مهارت گوش دادن

اولین مهارتی که باید برای روش های صحیح مطالعه فرا بگیرید, مهارت گوش دادن است. شاید با خودتان بگویید که خب من که می توانم گوش کنم. اما به هیچ وجه اینطوری نیست. شما حرف‌ ها و صدا ها را می‌ شنوید، اما معنایش این نیست که آن‌ ها را درک می‌ کنید. 

هرچه با دقت‌‌ تر گوش دهید، بیشتر موضوع را درک می‌ کنید. یعنی در واقع به جرئت می توان گفت که ناتوانی و ضعف در گوش دادن، علت بسیاری از مشکلات ارتباطی و یادگیری است. این موضوعی است که خیلی ها درگیر آن هستند.

مهارت یادداشت ‌برداری

دومین مهارت روش های صحیح مطالعه , مهارت یادداشت برداری است. شاید با خودتان بگویید که موقع مطالعه و درس خواندن ما جزوه می نویسیم. نه این اشتباه را نکنید جزوه نوشتن با یادداشت برداری فرق می کند. مهارت یادداشت برداری به درک بهتر مطلب و تکمیل دانسته‌‌ ها کمک می‌ کند و با جزوه ‌نویسی فرق دارد. در کل یادداشت ‌برداری یعنی ما انتخاب کنیم  و به ثبت نکات کلیدی و مهم بپردازیم.

مهارت خلاصه ‌نویسی

سومین مرحله ای که برای روش های صحیح مطالعه باید فرا بگیرید مهارت خلاصه نویسی است. شاید بعضی از شما که دارید این مقاله را مطالعه می کنید معنای دقیق خلاصه نویسی را ندانید. خلاصه به معنای مرور مطلبی‌ است که خوانده‌ اید. در واقع اگر بخواهیم به زبان ساده تر بگوییم می توانیم بگوییم که بیان مجددی از نکات اصلی به زبان خود شما است. یک خلاصه نه ‌تنها باید شامل نکات اصلی باشد، بلکه باید بیان‌ کننده روابط میان نکات اصلی هم باشد. خلاصه ای که شما می نویسید باید منسجم باشد, یعنی ارتباط منطقی بین جملات وجود داشته باشد.

روش صحیح درس خواندن

این مرحله بعد از سه مرحله بالا می آید. یعنی شما اگر مراحل بالا را با دقت رعایت کرده باشید و یاد گرفته باشید این مرحله هم به صورت خودکار یاد می گیرید. بعضی ها به دلیل نداشتن اعتماد به نفس کافی از پرسیدن سوال می ترسند. اما شما نباید بترسید زیرا سوال پرسیدن مهارت شما را افزایش می دهد.

 

اصول مطالعه مؤثر در روش صحیح درس مطالعه

در قسمت های بالا شما را با روش های صحیح مطالعه و درس خواندن آشنا کردیم. حالا شاید در این قسمت و بعد از خواندن روش های صحیح مطالعه یک سوالی برای شما پیش بی آید. اصول مطالعه مؤثر در روش صحیح درس خواندن چیست؟ اما شاید بعضی دیگر از شما یک سوال دیگر به ذهنتان خطور کند. تفاوت اصول و روش چیست؟ آیا این ها فرق و تفاوتی با هم دارند؟ در پاسخ این پرسش باید بگوییم که بله این دو با هم متفاوت هستند و فرق دارند. در بالا به شما روش های صحیح مطالعه را گفتیم, حالا می خواهیم اصول آن را به شما بگوییم. پس با ما همراه باشید.

تعیین هدف

در وهله اول باید برای رعایت اصول روش های صحیح مطالعه هدف آن را در نظر بگیرید. هدف خودتان را مشخص کنید. می خواهید کل مطالب را یاد بگیرید با اینکه فقط بخشی از مطالب را. این نکته ای بسیار مهم است و باید به آن دقت کنید.

تعیین مدت زمان مطالعه

برای قدم دوم در رابطه با اصول مطالعه موثر در روش صحیح مطالعه باید مدت زمان مطالعه را تعیین کنید. یعنی در واقع باید باید تعیین کنید که چه مقدار زمان می‌ خواهید صرف مطالعه کنید. اما شاید از خودتان بپرسید که خب این چه تاثیری بر روی مزالعه می گذارد؟ تعیین زمان مطالعه به فرد آرامش خاطر می‌ دهد و این آرامش موجب افزایش میزان یادگیری و سرعت مطالعه می‌ شود.

مطالعه فعالانه داشته باشید

بای قدم سوم در رابطه با اصول موثر در روش صحیح مطالعه  باید فعال باشید و منظم مطالعه کنید. منظم مطالعه کردن سبب می شود که مغز درس را بهتر یاد بگیرد. شما می‌ توانید با خلاصه‌ برداری، حل تمرین، علامت‌ گذاری و گزینش نکته ‌های مهم، مطالعه خودتان را فعال کنید.

جدیت داشته باشید و در عین حال به خود استراحت دهید

قدم چهارم که از همه مهم تر است این است که جدیت داشته باشید و در عین حال به خود استراحت دهید. یعنی در واقع منظور ما این است که در هنگام درس خواندن و مطالعه تمام افکار بد را از خود دور کنید و با جدیت مشغول مطالعه شوید. اما یک نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که استراحت هم بسیار مهم است و باید به آن اهمیت دهید. به طور استاندارد باید پس از حدود 45 دقیقه مطالعه به خود استراحت کوتاهی (15 ـ 10 دقیقه) بدهید.

 

روش پس‌ ختام از روش های صحیح درس خواندن

طبق تحقیق مدرسان یک روش مطالعه بسیار پر طرفدار و کاربردی است که ناک آن ختام است. این روش مطالعه سه مرحله دارد که شامل مراحل زیر است:

پیش‌ خوانی

در روش مطالعه ختام یک ترفند بسیار خوب وجود دارد که اسم آن پیش خوانی است. اما آیا می دانید که مرحله پیش خوانی چیست؟ مرحله پیش خوانی به فرد کمک می کند که علاوه بر یک آشنایی مقدماتی با موضوع، نکات اصلی و فرعی را تا حد بسیار زیادی تشخیص دهد.

سوال کردن

بعد از اینکه مرحله پیش خوانی را به پایان رساندید نوبت به مرحله سوال کردن می رسد. اما شاید با خودتان سوال کنید که خب سوال کردن در روش مطالعه ختام دقیقا چیست؟ منظور ما از سوال کردن در روش ختام این است که باید تعداد زیادی سوال جمع آوری و طرح کنید. ولی خب شاید با خودتان بپرسید که سوال کردن چه کمکی می کند. به طور چشمگیری تمرکز حواس، دقت و سرعت عمل شما را افزایش می‌ دهد و موجب سهولت یادگیری شما می‌ شود.

خواندن

تمامی ما وقتی مطالعه می کنیم و درس می خوانیم به این معنی است که بفهمیم، حفظ کنیم و به خاطر بسپاریم، برای همین سعی می‌ کنیم خط به خط کتاب و جزوه را بخوانیم، حفظ کرده و در ذهن خود تکرار کنیم. ولی شاید ندانید ولی هدف از خواندن یادگیری و به خاطر سپردن مطالب نیست. هدف از مرحله خواندن فقط فهمیدن و انتقال اطلاعات از کتاب به یادداشت ‌است.

جمع بندی

در اینجا نکاتی در خصوص روش های صحیح مطالعه را برایتان آوردیم. شما می توانید با دیدن مقالات دیگر این سایت به مطالعه و سنجش مفیدی برسید.

با ما همراه باشید

خروج از نسخه موبایل