نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

نکاتی در ارتباط با مدیریت زمان حین آزمون

نکاتی در ارتباط با مدیریت زمان حین آزمون

گاهی هنگامِ تحلیلِ آزمون، با سوالاتی روبرو می شوید که قادر به حل آنها بوده اید ولی حینِ آزمون، به دلیل عدمِ مدیریتِ صحیحِ زمان،
فرصتِ لازم برای پاسخ گویی به آنها را نداشته اید و نتیجه ای کمتر از سطحِ توانمندی خود کسب کرده اید.

-توجه به نکات زیر می تواند در مدیریتِ زمانِ آزمون به شما کمک کند:

خواندنِ سریعِ سوالات را تمرین کنید:
تلاش کنید سوالات را یک بار بخوانید و همان دفعه ی اول، نکاتِ مهمی را که برای پاسخ گویی نیاز دارید، استخراج کنید. زیر اعداد و اطلاعاتِ کلیدیِ سوال خط بکشید و همزمان با خواندنِ صورتِ سوال، روند حل را در ذهن خود پیگیری کنید، این کار در ذخیره ی زمانِ اضافی کمک زیادی به شما می کند.

آزمون های آزمایشی را جدی بگیرید:
آزمون های آزمایشی و کوییز های زمانداری که در خانه می زنید، بهترین راه برای تمرینِ مدیریتِ زمان است. سعی کنید در این آزمون ها، تکنیک های مختلف مانند تکنیکِ ضربدر منها، تکنیکِ زمان های نقصانی یا استراتژی های مخصوصِ خودتان در هر درس را تمرین کنید تا به بهترین کارایی در پاسخ گویی به سوالات برسید.
(فرض کنید که شما به مرور زمان و با آزمون های زیادی که داده اید،متوجه شده اید که در درسِ فیزیک ابتدا به سوالاتِ موج و نوسان پاسخ دهید،بعد سوالاتِ دهم را پاسخ دهید،بعد به سراغِ سوالاتی که از یازدهم طرح شده بروید و در نهایت به باقیِ سوالاتِ دوازدهم جواب دهید.شما با شناخت از میزانِ تسلط بر فصولِ یازدهم تصمیم می گیرید که به عنوانِ آخرین دسته به سوالاتِ آن قسمت پاسخ دهید.)

دسته بندی سوالات برای پاسخ گویی مزایایی دارد:

۱_ با این اولویت بندی، سوالاتِ بیش تری را می توانید پاسخ دهید.
۲_ زمانِ بیش تری ذخیره می کنید.این زمانِ ذخیره شده را می توانید به سوالاتی که زمانِ بیشتری برای پاسخگویی نیاز دارند اختصاص دهید.

ذهنِ خود را در شرایطِ بحرانی،مدیریت کنید:
مدیریت زمان، رابطه ی مستقیم با مدیریتِ شرایط ذهنیِ شما در جلسه آزمون دارد. مثلا اگر با سوال سختی از یک مبحث، حین آزمون مواجه شدید که حساب ویژه ای روی پاسخ دهی به آن باز کرده اید، استرس می گیرید و تمامِ تکنیک های مدیریتِ زمان مثل تکنیکِ ضربدر منها را زیر پا می گذارید و برای حل آن پافشاری می کنید.همین موضوع باعث می شود کنترلِ آزمون از دستِ شما خارج شود.

همچنین در ارتباط با خستگی و افتِ انگیزه سرجلسه ی آزمون: اگر موضوعِ خستگیِ زود هنگامِ سر جلسه را برطرف نکنید، باعث می شود انتهای آزمون توان و تمرکزِ لازم را نداشته باشید و کندتر از حد معمول در پاسخ گویی عمل کنید.

⬅️همه ی این چالش های ذهنی را تا قبل از کنکور شناسایی و برای رفع آن ها اقدام کنید. ضمنا آزمون های آزمایشی فرصتِ خوبی برای تمرین این موضوع می باشد.

دقت و سرعت را همزمان به کار بگیرید:
دقت را فدای سرعت یا سرعت را فدای دقت نکنید. مثلا اگر برای سریع تر عمل کردن، گزینه های دیگر را کامل نخوانید، یا محاسباتِ پیچیده تر را ذهنی حساب کنید، تعداد اشتباهات و در نتیجه پاسخ های نادرستِ شما بیشتر می شود.
⬅️پس هنگامِ تمرینِ تند خوانی، بی دقتی های مختلفی را که ممکن است انجام دهید، شناسایی و برطرف کنید.

به زمان بندی های از پیش تعیین شده تان پایبند باشید:
گاهی داوطلبان، حین آزمون، به زمان بندی هایی که از قبل مشخص کرده اند، پایبند نیستند؛ همین باعث می شود درصدِ پایینی را در درسی که در انتها جواب می دهند کسب کنند.پس سعی کنید قبل از آزمون زمان بندیِ دقیقی را معین کنید.(مثلا تعیین کنید، برای هر درس چقدر زمان نیاز دارید و چه ساعتی چه درسی را پاسخ می دهید.
⬅️توصیه می کنیم، زمان بندیِ مخصوص به خودتان را روی کاغذ یادداشت کنید و چند بار مرور کنید تا احاطه کامل به آن پیدا کنید و سر جلسه آزمون اگر به ساعتی رسیدید که باید درسی را شروع کنید، به زمان بندی متعهد باشید و از درس قبلی عبور کنید.

خروج از نسخه موبایل