نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

نحوه مطالعه درس زبان انگلیسی در سال کنکور

زبان انگلیسی در کنکور - مطالعه حرفه ای زبان انگلیسی در سال کنکور

نحوه مطالعه درس درس زبان انگلیسی برای کنکور سراسری

ضریب در تمامی کنکور ها: 2
به طور کلی داوطلبان در برخورد با درس زبان انگلیسی دو دسته اند: گروهی چون سطح نسبتا خوبی در زبان مدرسه داشته اند، آن را درسی راحت و بی اهمیت می‌دانند و زمان زیادی را برای تست و تمرین تکنیک‌ها اختصاص نمی‌دهند، گروهی هم که از اول در این درس مشکل داشته اند، از آن غولی بزرگ ساخته و خیلی وقت‌ها جرئت نزدیک شدن به تست هایش را ندارند و برای کنکور این درس را به کل حذف کرده اند! اصلی ترین مشکل داوطلبان درس ریدینگ است، به گونه‌ای که ظاهر طولانی و گنگ متن ریدینگ داوطلب را از جواب دادن به سایر سوالات هم ناامید می‌کند!
به طور کلی سوالات درس زبان انگلیسی در آزمون کنکور به چند قسمت تقسیم می‌شود:

✔لغات زبان انگلیسی

تعداد سوال در کنکور سراسری: 8

نحوه مطالعه لغات زبان انگلیسی
می‌شود گفت لغات ساده‌ترین سوالات زبان کنکور را تشکیل می‌دهند، با این وجود برخی داوطلبین در این قسمت مشکل دارند، خیلی‌ها فکر می‌کنند باید دامنه لغت بالایی داشته باشند تا بتوانند به این دسته از سوالات جواب دهند اما تسلط بر لغات کتاب برای جواب دادن به اکثر سوالات کافی است، در نگاه اول ممکن است معنای کلمات را بارها فراموش کنیم یا با همدیگر قاطی کنیم اما با تکرار و تمرین معنی کلمات در ذهن ما تثبیت می‌شود؛

تحقیقات نشان داده حدود ۸ بار مرور معانی لغات زبان کافی است تا در حافظه بلندمدت ما تثبیت شده و برای همیشه یا مدت طولانی در خاطرمان بماند.

البته هر خواندنی نمی‌تواند باعث یادگیری کامل لغات شود، وقتی هنگام خواندن، معادل فارسی لغات در کنارشان باشد، یا حتی موقعی که لغات را در صفحات کتاب و کنار تصاویر خاصی می‌بینیم، یادآوری معنی لغت‌ها کار راحتی است و ذهن زیاد خودش را به زحمت نمی‌اندازد؛

بنابراین صرفا روخوانی معانی لغت‌ها کافی نیست و کمک زیادی به یادگیری نمی‌کند؛ باید سعی کنیم با دیدن صرفا خود لغات در یک بخش جدا، معانی آن را بخاطر بیاوریم، در این شیوه از مغزمان بیشتر کار می‌کشیم اما در عوض یادگیری عمیق تر خواهد بود، حتی بهتر است برای یادآوری معادل های انگلیسی کلمات فارسی (به صورت برعکس) نیز تلاش کنیم،

روش فیش نویسی برای این یادآوری مناسب است؛ به این صورت که در چند تکه کاغذ، لغات انگلیسی را در یک طرف و معانی فارسی آن ها را در طرف دیگر می‌نویسیم و در تاریخ های معین برای مثال هرشب لغات یا معنی آن ها را از خودمان می‌پرسیم، می‌توانیم اگر درست جواب دادیم تیک بزنیم و اگر غلط جواب دادیم ضربدر، تکرار این تمرین تا زمانی ادامه میابد که برای چند روز متوالی لغت های مورد نظر یک فیش را کاملا درست جواب دهیم، آن وقت هست که میتوانیم مطمئن شویم یادگیری ما کامل شده و نیاز به تکرار مرور شبانه نیست، البته چند هفته یا چند ماه دیگر نیز ممکن است به مرور لغات نیاز داشته باشیم. روش موثر دیگر توجه به کلمات متضاد و مترادف است، این کلمات را نیز میتوانیم به صورت فیش نویسی یاد بگیریم.

علاوه بر این توجه به کلمات هم خانواده هم بسیار مفید است، خیلی از کلمات انگلیسی منشاء فعلی یکسانی دارند و معناهایشان هم مرتبط و مشابه است، پس با دانستن معنای یکی از این هم خوانواده ها، یادگیری بقیه کلمات مرتبط راحتتر خواهد بود.
یک نکته مهم در مورد پاسخ‌دهی به سوالات لغت این است که صرفا خواندن معنی فارسی کلمات به هیچ عنوان کافی نیست! هرچند ممکن است ساده بودن بعضی سوالات این قسمت و تفاوت فاحش بین گزینه‌ها به قدری باشد که فقط با معنی فارسی خواندن بشود پاسخ داد اما خیلی از سوالات، پیچیده‌تر از آن هستند که بشود با حذف گزینه و معنای حدودی کلمه جواب آن را یافت، بنابرین برای تشخیص بهتر کاربرد کلمه در جمله نیاز است که یک یا چند مثال بصورت جمله انگلیسی از آن کلمه خوانده شود، همچنین بسیار مهم است که به نوع و کاربرد کلمه از جهت صفت، اسم، فعل و قید و انواع آن توجه کنیم؛

همه این اطلاعات در دیکشنری یافت می‌شود، توجه کنید نیاز نیست برای تک تک کلمات کتاب به دیکشنری مراجعه کنید، خیلی از کلمات معنی و کاربردشان بدیهی است و شما به راحتی میتوانید تشخیص بدهید و نیازی به مراجعه به دیکشنری نیست، اما برای کلمات پیچیده و جدیدتر حتما به دیکشنری نگاهی بیندازید.

پیشنهاد میکنم از برنامه های دیکشنری قابل نصب در گوشب که توضیحات انگلیسی هم دارند استفاده کنید، مثل برنامه تحلیل گران که برگرفته از دیکشنری لانگمن است و توضیحات جامع و کاملی دارد.

✔گرامر درس زبان انگلیسی در سال کنکور

تعداد سوال در کنکور سراسری: 4

نحوه مطالعه گرامر زبان انگلیسی
این بخش از درس زبان انگلیسی بیشتر جنبه تکنیکال دارد؛ مانند بخش محاسبات دروس اختصاصی، یادگیری آن نیاز به تمرین بیشتر و تفکر عمیق تر دارد، اما بعد از یادگیری به نسبت به مرور کمتری نیاز دارد، اینجور مباحث به آنالیز و تفکر بیشتر روی درسنامه قبل از تست زنی نیاز دارد.
نحوه یادگیری این بخش برای خود من به اینصورت بود که قوانین گرامر را بر روی تخته وایت برد برای خودم توضیح می‌دادم، همچنین چون خیلی از این قوانین به همدیگر مرتبط اند، گاهی لازم بود به مطالب درس ها و سال های قبل برگردم.
بنظر من گرامر خود به چند دسته تقسیم می‌شود، مثلا دسته اول همان قوانین مربوط به افعال، نقش و جایگاه کلمات در جمله و… است که حالت منظم تری دارد و شاید در نگاه اول پیچیده بنظر برسد اما با تکرار و تمرین می‌شود تسلط بر این بخش را افزایش داد.
دسته دوم همان استثناءات و توضیحات اضافه در مورد نقش کلمات است که نیاز به مرور و بررسی بیشتری دارد، پیشنهاد می‌کنم برای یادگیری این قسمت از کتابکار یا جزوه های معتبر مثل کتابکار زبان مبتکران شهاب اناری به عنوان منبع، کمک بگیرید همچنین نکته های مهم و سختتر را هایلایت و خلاصه نویسی کرده و شب های قبل آزمون نگاهی به آن ها بیندازید، در کل این بخش هم حجم چندانی ندارد و با کمی زمان گذاشتن میشود به تسلط قابل قبولی رسید.

✔کلوز و ریدینگ در سال کنکور

تعداد سوال در کنکور سراسری: کلوز 5 ریدینگ 8

نحوه مطالعه کلوز و ریدینگ در سال کنکور
برای بهتر جواب دادن به سوالات این قسمت بالا بودن دامنه لغات کمک کننده و تاثیرگذار است اما اگر دامنه لغاتتان بالا نیست به این معنی نیست که باید بیخیال این بخش شوید! اولا اکثر لغات مهم و تاثیرگذار کلوز و ریدینگ از لغات کتاب است، دوم اینکه می‌توانید در تایم اضافه برای یادگیری لغات خارج از کتاب زمان بگذارید، کتاب های خوبی در این زمینه وجود دارد مثل کتاب 504، همچنین برخی کتابکارهای مخصوص زبان به لغات خارج از کتاب هم اشاره می‌کنند؛

البته این مورد برای داوطلبانی که در دوران حساس نزدیک کنکور به سر می‌برند و زمان زیادی ندارند توصیه نمی‌شود و اولویت با لغات خود کتاب درسی و یادگیری کاربرد آن هاست. همچنین زیاد کار کردن کلوز و ریدینگ هم به مرور می‌تواند به دامنه لغت شما بیفزاید. پیشنهاد می‌کنم به طور منظم روزانه یا هرهفته چندروز برای ریدینگ و کلوز وقت بگذارید، برای این منظور اکثر کتابکارهای موجود در بازار مناسب هستند؛

نکته قابل توجه این است که برای پاسخ دادن به سوالات این قسمت نیازی نیست بر همه لغات متن مسلط باشید، سعی کنید حدس زدن معنی لغات نامعلوم را از طریق عبارات معلوم کنارش یاد بگیرید.

نحوه پاسخ دادن به ریدینگ: در قدم اول، نگاهی کلی و روزنامه وار به متن بیندازید تا یک شناخت حدودی به موضوع متن و ترتیب زیرموضوعات به دست بیاورید، در قدم دوم به سوالات نگاهی بیندازید و سپس در متن صرفا دنبال عباراتی بگردید که در سوال خواسته شده، در این شیوه حتی بدون دانستن معانی عبارات میتوان به اکثر سوالات حواب داد؛

برخی سوالات طرح شده از ریدینگ مفهومی تر هستند و نیاز است که کل متن را بهتر درک کنید، البته باز نیازی به دانستن معنای دقیق تک تک کلمات متن نیست و صرفا مفهوم کمک زیادی می‌کند، این تیپ سوالات، سختترین سوالات مطرح شده از ریدینگ هستند که بسته به سطح سوالات ممکن است درست جواب دادن به آن ها کار هرکسی نباشد، اما کارکردن پیوسته و تمرین مستمر ریدینگ شبانه، درصد پاسخ صحیح دادن به این سوالات را بالا می‌برد.

نحوه پاسخ دادن به کلوز: سوالات کلوز معمولا ساده‌تر از ریدینگ هستند، در کلوز هم بهتر است در قدم اول بدون اینکه به سوالات پاسخ دهید، یک‌ نگاه کلی به کل متن بیندازید و جاهای خالی را حدس بزنید، توجه کنید در صورت کامل خواندن کلوز درصد بی‌دقتی و افتادن در دام آموزشی کاهش می‌یابد هرچند در مواردی که خیلی در کلوز زدن حرفه ای هستین میتوانید فقط بخشی از متن را بخوانید؛

در قدم دوم سعی کنید پاسخ هایی که برای جای خالی حدس زدید را از بین گزینه‌ها پیدا کنید، جواب دادن به کلوز هم نیازی به دانستن معنی همه لغات ندارد اما قطعا هرچقدر دامنه لغت بالاتر باشد با اطمینان و درصد دقت بالاتری می‌توانیم به سوالات پاسخ دهیم.

در هربار کار کردن ریدینگ و کلوز، ممکن است در پاسخ تشریحی با لغات جدید زیادی آشنا شوید، شاید یادگیری و یادداشت همه آن لغات زمانبر باشد اما پیشنهاد می‌کنم هر بار چند تا از آن لغات جدید که بنظرتان معنی ساده تر اما پرکاربردتری دارد را یادداشت کنید، بخصوص کلماتی که در کلوز و ریدینگ آزمون های سراسری پرتکرار است.

و در آخر اینکه، ممکن است افزایش درصد زبان، زمانبر باشد اما استقامت در تلاش و تمرین زیاد و اندکی صبر نتیجه خود را نشان خواهد داد.

مریم گلوانی درصد 89 زبان کنکور 99 (مصاحبه با رتبه 256 کنکور تجربی 99)

خروج از نسخه موبایل