نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

نحوه‌ی جمع‌بندی دروس عمومی برای کنکور

جمع بندی دروس عمومی

سلام خدمت همه‌ی شما همراهان عزیز. در خدمت شما هستم با یکی دیگر از مقالات سایت مشاوره‌ی کنکور امیر میرهلی. روش جمع‌بندی دروس عمومی، از موضوعات مهمی است که فکر هر داوطلب را درگیر می‌کند. در روزهای پایانی تقریبا همه‌ی دانش‌آموزان متناسب با زمان و فرصتی که در اختیار دارند در تلاش‌اند تا با جمع‌بندی و مرور صحیح نتیجه‌ی دلخواه را از مطالعه‌ی خود کسب کنند. شما بعد از عید تا کنکور فرصت مناسبی برای دروس عمومی دارید. می‌توانید با دوره‌ی هوشمندانه، مطالب را به خوبی در حافظه‌ی خود تثبیت کنید و به خصوص در قسمت‌های حفظی، درصد خود را ارتقا دهید. با من همراه باشید تا در این مقاله بیشتر شما را با نحوه‌ی مرور پایانی هر درس عمومی آشنا کنم.

 

جمع‌بندی درس ادبیات

درسی است که هر مبحث بودجه‌بندی مشخصی دارد و بر این اساس میزان اهمیت هر مبحث می‌توانید بر هر بخش تمرکز کنید.

 

قرابت

 بخش اصلی سوالات شما به قرابت معنایی اختصاص دارد که برای پاسخگویی به نحو احسنت باید به مفهوم شعر و متون ادبی کتاب درسی تسلط کافی داشته باشید. توصیه می‌کنم حتما روزانه تست تمرینی و حتی زمان‌دار از این بخش داشته باشید. بعد از برسی تک به تک چه تست را درست زده باشید چه غلط همه‌ی گزینه‌ها و مفهوم هر کدام را برسی کنید.

 

لغت تاریخ ادبیات و املا

برای بخش لغت و تاریخ ادبیات که بیشتر حفظی هستند روش فیش نویسی را پیشنهاد می‌کنم. که روی فیش لغت یا سوال تاریخ ادبیات را بنویست و پشت آن جواب. بخش لغت و املا و تاریخ ادبیات را با مرور روزانه می‌توان به تسلط نسبی رسید. این بخش نیاز به تعدا تست بالا ندارد صرفا برای تیپ‌شناسی تعدادی تست  بزنید.

 

آرایه و ستور زبان

آرایه های ادبی و دستور زبان بیشتر تکنیکی هستند و دلیل اشتباه زدن تست‌های داوطلبان در این حوزه بیشتر به علت ضعف علمی است. توصیه می‌کنم برای یادگیری حتما یک درسنامه‌ی مناسب را مطالعه کنید. سپس در قالب تست یادگیری خود را تکمیل کنید. مسئله‌ای که می‌توانید به رفع ضعف علمی شما در این زمینه کمک کند این است که تمامی گزینه‌ها را درست و نادرست حتما برسی کنید.

 

در نهایت در روزهای منتهی به کنکور

 

  1. واژه و املا را مکرر مرور کنید.
  2. هر روز چند تست قرابت بزنید.
  3. اگر در آرایه و زبان فارسی مسلط هستید، می‌توانید تست این دو مبحث را در قالب جامع عمومی و سراسری کار کنید. اگر در قسمتی مشکل داشتید، رفع اشکال مبحثی داشته باشید.
  4. توصیه می‌شود اگر در قسمت‌های تکنیکال نظیر دستور ضعف وجود دارد، فعلا در الویت‌های بعدی باشد و زمان را صرف خواندن مطالب روان‌تر کنید.

 

جمع‌بندی درس عربی

با مطالعه‌ی اصولی و صحیح این درس حتما می‌توانید درصد خوب و در نتیجه تراز و رتبه‌ی خوب کسب کنید. زیرا این درس نسبت به سایر دروس حجم مطالب کمتری دارد و اکثر داوطلبان از آن فراری هستند. برای تست‌های ترجمه معنی لغات کتاب کافی‌ است. حتما در این زمینه به ضمیر، مفرد و جمع کلمات، معرفه و نکره و زمان فعل کاملا تسلط داشته باشید. تست بزنید و با تحلیل آن‌ها از پس این بخش به راحتی بر می‌آیید. برای قواعد درسنامه‌ی مناسب را دقیق مطالع کنید و با تحلیل گزینه‌های تست‌های درست و نادرست به مهارت و دانش کافی در این زمینه خواهید رسید. در این درس عنصر زمان بسیار بسیار حائز اهمیت است. توصیه می‌کنم روزانه یک آزمون 25 سواله‌ شبیه به کنکور به عنوان کوییز به صورت زما‌دار بزنید.

 

در نهایت در روزهای منتهی به کنکور

  1. تست‌های ترجمه عربی در قالب جامع عمومی کار کنید و اگر ضعف داشتید می‌توانید از منابع قبلی خود، تست پوششی بزنید.
  2. قواعد عربی به دلیل ماهیت تکنیکال آن، باید مشابه دروس اختصاصی با آن برخورد شود و به صورت تک کتاب یا تک درس جمع‌بندی شود.
  3. در ارتباط با درک مطلب عربی، اگر طی سال‌ کار کرده‌اید و مسلط هستید، در قالب جامع عمومی و سراسری کار کنید.

اگر در این بخش ضعیف هستید؛ توصیه می‌کنم آن را کنار بگذارید و مرور مباحث دیگر را در اولویت قرار دهید.

 

جمع‌بندی درس دینی

 

دینی درسی است که در ماه پایانی می‌توان به خوبی از آن نتیجه گرفت. این درس در قسمت آیات و ارتباط آن با متن، درسی مفهومی است، اما اساسا ماهیت حفظی دارد و مرور زیاد آیات و نکات آن بسیار اهمیت دارد. در این درس تعداد تست بالا نیاز نیست و شرط اصلی برای گرفتن نتیجه‌ی خوب در این درس داشتن تسلط کافی به متن کتاب و ارتباط آن با آیات و مفاهیم بسیار حائز اهمیت است. توصیه می‌کنم حتما کلمات و عبارات کلیدی هر درس را پیدا کنید. ارتباط آن‌ها را با آیات همان درس و بقیه‌ی دورس برسی کنید.

 

در نهایت در روزهای منتهی به کنکور

  1. از کتاب‌های جمع‌بندی استفاده کنید.
  2. تست‌های کنکور سال‌های اخیر را، حتما در قالب جامع عمومی و جامع سراسری کار کنید تا با ایده‌ها و دیدگاه طراح آشنا شوید.
  3. پس از تسلط بر تست‌های سراسری، برای آشنایی با سوالات چالشی تر و کسب درصد بیشتر می‌توانید کمی هم تست تالیفی کار کنید. استفاده از کتاب‌هایی مثل سفیر خرد یا آی‌کیو برای دسته‌ای از داوطلبان که دوره و مرور خوبی داشته‌اند و درصد بالایی می‌زنند نیز توصیه می‌شود.

 

جمع‌بندی درس زبان:

برای لغات زبان همان درس ادبیات روش فیش‌نویس را توصیه می‌کنم. در ابتدا باید به لغات کتاب درسی مسلط شوید و سپس به یادگیری لغات ضروری فراتر از کتاب بپردازید. روزانه به یادگیری تعدادی لغت بپردازید و روز بعد هم در کنار یادگیری لغات جدیدی واژگان روز قبل را مرور کنید. با تست حتما به تثبیت یادگیری خود در این زمینه کمک کرده‌اید. در ارتباط با بخش گرامر به درسنامه کتاب کمک درسی مسلط شوید سپس با تست دانش و مهارت خود را ارتقا دهید. برای کسب درصد بالا در این درس روزانه  یک ریدینگ و کلوز تمرین کنید.

 

در نهایت در روزهای منتهی به کنکور

  1. مرور واژگان کتابی و فراکتابی را در برنامه‌ی هر روز خود قرار دهید. در همین راستا، می‌توانید مقداری تست، در قالب جامع عمومی یا جامع سراسری بزنید و حتما بعد از آن، آزمون را تحلیل کنید.
  2. برای گرامر هم مشابه قواعد عربی، تست زنی و جمع‌بندی کنید.
  3. کارکردن درک مطلب و کلوز تست هم به صورت لقمه‌ای و مرتب در برنامه‌ی خود داشته باشید.

اگر در این بخش ضعیف هستید، می‌توانید با یادگیری تکنیک‌های زدن درک مطلب و کلوز تست، سوالات آسان این دو قسمت را تشخیص دهید و تمرین کنید.

 

آمادگی خود را در زمان جمع‌بندی دائما محک بزنید!

 

 

حتما در آزمون‌های شبه‌ساز به هدف سنجش سطح آمادگی و توانایی شرکت کنید. از سازمان‌های متفاوت و کنکورهای سراسری آزمون‌های جمع‌بندی سال‌های گذشته را تهیه کنید و بسته به میزان سطح دانش خود در برنامه بگنجانید. قسمت‌هایی که نقطه‌ی ضعف شما ست به صورت کوییز شبانه کار کنید. در دوران امتحانات پایان سال برای آزمون‌های جامع بار علمی خود را در نظر بگیرید. اگر بخش زیادی از دروس را خواندید و تسلط خوبی دارید، از جامع‌های سراسری غافل نشوید و در هفته حداقل یک تا دو آزمون را را کار کنید. در صورتی که ضعف‌های علمی زیادی دارید؛ بهتر است در این فرصت پیش آمده؛ درس‌های نصفه و نخوانده خود را تکمیل کنید. شما فرصت برسی و تحلیل جامع سراسری را ندارید و رفع مشکلاتتان در اولیت است.

 

صحبت پایانی

در این مقاله سعی کردم چند نکته از زبان رتبه‌های برتر مجموعه برای جمع‌بندی دروس عمومی خدمت شما عزیزان ارائه دهم. در نهایت به یاد داشته باشید برای کسب رتبه‌ی برتر دروس عمومی را جدی بگیرید. دوره کردن آیات دینی، واژگان زبان انگلیسی و عربی و واژه و املای ادبیات اهمیت زیادی دارند.  همچنین از تست زدن قرابت معنایی، درک مطلب عربی و زبان و دستور زبان فارسی و قواعد عربی و انگلیسی غافل نشوید. با سایت مشاوره‌ی تحصیلی امیر میرهلی همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در زمینه‌ی کنکور کسب کنید.

خروج از نسخه موبایل