نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

معرفی رشته پرتو درمانی

پرتو درمانی

رشته پرتو درمانی

🔶 پرتو درمانی یا رادیو تراپی یکی از مهمترین شاخه های فیزیک پزشکی است که به درمان بیماری ها با استفاده پرتو می پردازد. این پرتوها با جلوگیری از رشد و تقسیم سلول های سرطانی، باعث از بین رفتن یا کوچک شدن بافت سرطانی می شوند و اگرچه علاوه بر سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم نیز آسیب می‌رسانند ولی اکثر سلول‌های سالم بهبودی خود را دوباره بدست می‌آورند.

بنابراین هدف از پرتو درمانی، از بین بردن حداکثر سلول‌های سرطانی با حداقل آسیب به بافت های سالم است. علاوه بر این، انجام نقشه درمانی و تکنیک درمانی در بالاترین کیفیت زیر نظر متخصصین و نیز کنترل کیفی و ایجاد شرایط مناسب جهت تضمین کیفیت در مراحل مختلف درمان، از دیگر توانمندی های فارغ التحصیلان این رشته است.

تفاوت این رشته با تکنولوژی پرتوشناسی (رادیولوژی) در این است که متخصص رادیولوژی با استفاده از دستگاه های تصویربرداری، از اعضای مختلف بدن تصویربرداری می کند اما متخصص رادیوتراپی، از اشعه برای درمان بیماری استفاده می ‌کند و اجرای عملیات درمانی را برعهده دارد. این رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی ارائه می شود.

🔶 توانایی‌های مورد نیاز :

این رشته نیازمند دقت و ظرافت فراوان است زیرا همان اشعه ای که میتواند بهبود بیمار را رقم بزند، در صورت استفاده ی نابجا جان وی را میگیرد.این رشته بیشتر با افرادی که با مشکل سرطان دست و پنجه نرم می کنند سروکار دارد، بنابراین داشتن مهارت کلامی و شرایط روحی روانی مناسب، میتواند روح امید و زندگی دوباره و تلاش برای به دست آوردن سلامتی گذشته را در آنها زنده کند.

تسلط بر درس ریاضی و فیزیک دبیرستان، به خصوص آشنایی کامل با قوانین فیزیک نور و همچنین درس زیست شناسی لازمه ی موفقیت در این رشته است. فردی که قصد تحصیل دراین رشته را دارد باید دارای عقل سلیم، مهارت قدرت حل مسئله و مهارت های تفکر انتقادی و مهارت ها ارتباطی شفاهی و کتبی خوبی باشد تا بتواند با تیم مراقبت های بهداشتی ارتباط موثری را برقرار کند.

🔶 آینده شغلی و بازار کار:

فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در درمانگاه های پرتو درمانی، مراکز پرتودرمانی بیمارستان ها و مراکز تحقیقاتی به پرتودرمانی های ساده و تخصصی بپردازند.
دانش آموختگان علاوه بر انجام فعالیت های آموزشی برای دانشجویان پیراپزشکی(نظیر کاردانی رادیوتراپی، کارشناسی رادیولوژی، پرستاری و مامایی، فیزیک پزشکی)، می توانند در آموزش مهارتهای عملی و آموزش کار با دستگاه ها و فنون اجرایی تکنیک‌های رادیوتراپی با اساتید گروه رادیوتراپی نیز همکاری نزدیکی داشته باشند.

 

🔶 حداقل رتبه موردنیاز برای قبولی در دانشگاه دولتی رشته پرتو درمانی سال 98-99در منطقه 1 حدودا 9800،منطقه 2 11300 و منطقه 3 11400 بوده است که سال به سال ممکن است متفاوت باشد.

 

 

📽 مشاهده ویدیو در تلگرام
خروج از نسخه موبایل