نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

معرفی رشته ساخت پروتز های دندان

رشته ساخت پروتز های دندان

🔷رشته ساخت پروتزهای دندانی شاخه‌ای از علوم پزشکی است که در آن یک کاردان (تکنسین) پروتزهای دندانی بعنوان عضوی مؤثر در تیم درمان دندانپزشکی، عهده‌دار ساخت و ترمیم انواع پروتز می‌باشد. تکنسین پروتز هرگز بطور مستقیم کاری را بر روی بیمار انجام نمی‌دهد و معمولاً تحت نظر دندانپزشک در امر درمان کمک می‌کند.

هدف این رشته تربیت متخصصان مورد نیاز لابراتوارهای دندانپزشکی مراکز آموزشی، درمانی دولتی و خصوصی است. افرادی که با ساختن عضو مصنوعی برای کار ثابت مانند دندان مصنوعی (دندانپزشک، قالب دندان را تهیه می‌کند و متخصص پروتزهای دندانی براساس قالب، دندان را می‌سازد) و عضو مصنوعی برای کار متحرک مانند پلاک‌های ارتودنسی در لابراتورهای دندانسازی و کلینیک‌های دندانپزشکی حضوری فعال دارند. در ایران فقط امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی برای این رشته وجود دارد.

🔷توانایی‌های مورد نیاز:

این کار بسیار حساس ودقیق است و باید دارای دستان توانمند و ماهر باشند تا از پس این کار برآیند. درس های فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی در این رشته ی تحصیلی اهمیت زیادی دارد.

🔷بازار کار و آینده شغلی:

با توجه به توانمندی هایی که دانشجوی این رشته در طی تحصیل کسب می کند ، به راحتی می تواند جذب بازار کار شود. فارغ التحصیلان این رشته می توانند هم به صورت مستقل اقدام به تاسیس لابراتور کنند و هم در کلینیک های دندانپزشکی فعالیت نمایند. در این رابطه باید بیان کنیم که خوشبختانه به دلیل اشباع نشدن این رشته در کشور نسبت به بقیه ی رشته ها ، رشته ی پروتز دندان بازار کار خوبی را دارا میباشد.

🔷حداقل رتبه موردنیاز برای قبولی در دانشگاه دولتی رشته ساخت پروتز های دندانی سال 98-99در منطقه 1 حدودا 3600،منطقه 2 5500 و منطقه 3 3300 بوده است که سال به سال ممکن است متفاوت باشد.

 

 

📽 مشاهده ویدیو در تلگرام

خروج از نسخه موبایل