نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

معرفی رشته روانشناسی

روانشناسی یکی از محبوب‌ترین رشته‌های گروه انسانی است. هر چند این رشته جز رشته‌های شناور به به حساب می‌آید. و از طریق هر سه گروه تحصیلی امکان پذیرش آن در دانشگاه‌های کشور وجود دارد. اما ظرفیت اصلی آن مربوط به گروه انسانی است. با توجه به محبوبیت آن و داشتن طرفداران زیاد؛ ما در این مقاله سایت دکتر امیر میرهلی قصد داریم به معرفی آن و بازارکار و درآمد آن و همچنین به طور کامل به واکاوی و بررسی آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی و آشنایی با رشته روانشناسی

در واقع روانشناسی یا سایکولوژی(Psychology) علمی است که از طریق روش‌های علمی به مطالعه کردن در رابطه با ذهن، فرایندهای ذهنی و رفتار انسان و دیگر موجودات زنده می‌پردازد. همچنین در این گروه به بررسی رفتار و حالات انسان نیز بررسی و‌ مورد تحقیق قرار می‌گیرد. این شاخه نسبت به دیگر شاخه‌هایی که در خصوص درمان انسان هستند، رشته‌ای جدیدتر محسوب می‌شود. که امروزه پیشرفت‌های در این علم رخ داده است. که طرافداران زیادی را به سمت خود جلب کرده است. به طور کلی روان‌شناسی بر اساس شیوه‌های علمی به احساسات و ادراک و حواس و ذهن و… انسان می‌پردازد. جالب است بدانید که تاریخچه‌ی این شاخه به دوران و دیدگاه‌های فلسوف‌های بزرگ یونان باستان، مانند ارسطو، افلاطون و سقراط بر می‌گردد. به نمودار زیر توجه کنید.

نمودار بالا نشان دهنده‌ی ویژگی‌های کیفی این رشته است. همانطور که مشاهده کردید، درصد قبولی در کلیه‌ی دانشگاه‌های کشور بالا است. یعنی اینکه کلیه دانشگاه‌ها برای روان‌شناسی پذیرش دانشجو دارند. اعم از دانشگاه‌های دولتی(روزانه و شبانه)، دانشگاه آزاد اسلامی، غیر انتفاعی و پیام نور. اما در خصوص پذیرش در دانشگاه‌ها برتر کشور باید بگوییم که کمی کارتان سخت‌تر است. زیرا برای قبولی در دانشگاه‌ها برتر رقابت سنگین‌تر است. در رابطه با طولانی بودن دوره‌ی ورود به بازارکار نیز باید بگوییم که کارآموزی به موفقیت شغلی شما در این مسیر بسیار کمک خواهد کرد. سختی کار نیز بستگی به روحیات فردی دارد که این حوزه را انتخاب می‌کند، دارد. و دیگر ویژگی‌های که در بالا به طور واضح قابل مشاهده است.

توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز

اگر فردی هستید که به این حوزه علاقه مندید، باید بگوییم که علاقه بخشی از این مسیر در رشته روانشناسی است. و علاقمند بودن در کنار دیگر فاکتور‌ها و مهارت، باعث موفقیت شما در این شاخه می‌شود. خوب علاوه بر علاقمند بودن به این حوزه، باید توانایی‌های دیگری نیز داشته باشید که در ادامه به شما خواهیم گفت. مهارت‌هایی چون مهارت تصمیم گیری صحیح، انعطاف پذیری رفتار، توانایی حل مسائل دیگران و کمک کردن و همیاری به آن‌ها، داشتن حوصله، روابط اجتماعی بالا، گوش دادن دقیق و گذاشتن وقت کافی برای طرف مقابل و… و همچنین از مهم‌ترین این مهارت‌ها این است که بتواند برای رفع کردن و حل مشکلات مراجع خود راهکاری علمی پیدا کند.

بازارکار و درآمد روانشناسی به چه صورت است؟

حال که این گروه را انتخاب کرده‌اید یا اینکه می‌خواهید در خصوص آن اطلاعات به دست بیاورید تا انتخاب صحیح‌تری انجام بدهیم، خوب است که در رابطه با بازارکار و درآمد نیز اطلاعاتی را کسب کنید. هر چند که این برای زندگی بهتر و در حال حاضر به توجه زندگی انسان‌ها این شاخه از اهمیت بالایی برخوردار است. اما هنوز در برخی از جاها و شهرها اهمیت چندانی به این شاخه داده در نظر نگرفته اند. و افراد زیادی هنوز هستند که متاسفانه به روانشناس‌ها اعتماد نمی‌کنند. البته این را هم بگوییم که در شهرهای بزرگ به طبیعتا این شاخه بیشتر در بین مردم شناخته شده است. و به تبع آن نیاز آن‌ها به روانشناس بیشتر است و در نتیجه در شهرهای بزرگ درآمد بیشتری را نیز می‌توانید کسب کنید.

البته این را هم در نظر بگیرید این گرایش در دانشگاه‌های مختلف کشور تعداد بالایی از دانشجویان را پذیرش دارد. و همین باعث شده است که کمی رشته روانشناسی را اشباع نماید. اما با این وجود، شما با داشتن مهارت‌ها و توانایی‌های زیاد می‌تواند شرایط خوبی را از حیث کاری و درآمد برای خود فراهم کنید.

درآمد:

نهایتا درآمد آن با توجه به مهارت و توانایی‌های فرد و همچنین بر اساس مدرک تحصیلی و بر طبق شاخه‌های مختلف این گرایش می‌تواند متفاوت باشد. و ما نمی‌توانیم یک قیمت واحدی را برای آن تعیین کنیم. به عنوان مثال اگر شما استخدام آمورش و پرورش، یا دیگر نهادهای دولتی کشور شوید، یک درآمد ثابتی بر اساس قانون کار دریافت خواهید کرد‌. اما اگر در مقاطع بالاتر این گرایش تحصیل کنید و مجوز کلینیک بگیرید، طبیعتا درآمد بالاتری خواهید داشت. به طور کلی حوزه‌ی درمان رشته روانشناسی درآمد بالاتری نسبت حوزه‌ی پژوهش این گرایش دارد. در کل درآمد شما با توجه به توانایی، مهارت، خلاقیت، تلاش، پشتکار و … می‌تواند متغییر باشد.

بازارکار:

در خصوص مسیر شغلی و بازارکار نیز باید بگوییم که با توجه به تقسیم بندی‌های روان‌شناسی، بازارکار متفاوتی را نیز دارد. به عنوان مثال،
1/ اگر در زمینه‌ی روانشناسی بالینی مشغول به کار شوید، در کلینیک‌های شخصی یا روانشناسی مشغول به کار خواهید شد.
2/ اگر شاخه‌ روان‌شناسی کودک تحصیل کنید، در در مدارس، مهد کودک‌ها و یا در مراکز خصوصی و دولتی مشغول به کار می‌شوید.
3/ شاخه روان‌سنجی، در حوزه مدارس و مرکزهای تشخیصی شروع به فعالیت خواهید کرد.
4/ با تحصیل نمودن در شاخه مشاوره خانواده نیز در مرکزهای خصوصی و دولتی مشغول کار می‌شوید.
5/ شاخه روان‌شناسی سازمانی و کار در حوزه مشاوره و سازمان‌ها ممکن است فعالیت خود را آغاز کنید.

ضرایب رشته روانشناسی در کنکور چگونه است؟

همانطور که می‌دانید روانشناسی از سه گروه تجربی، انسانی و ریاضی پذیرش دانشجو در دانشگاه دارد. اما این تفاوت که در هر این سه گروه ضرایب متفاوتی دارد و در زیر گروه‌های متفاوتی قرار دارد. با دانستن این ضرایب می‌توانید بهتر برنامه ریزی کنید و احتمال و شانس خود را در این شاخه بالاتر ببرید. این نکته را مدنظر قرار دهید که اولویت روان‌شناسی با داوطلبان گروه انسانی است. و کسانی که از گروه تجربی این را انتخاب می‌کنند، تنها گرایش بالینی آن را می‌توانند انتخاب نماید و ادامه تحصیل دهند. اما ضرایب آن به چه صورت است؟

گرایش‌های مختلف این رشته

اگر قصد دارید که این شاخه را انتخاب نمایید اما هنوز مردد هستید و قصد دارید اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کنید، به نظر ما بهتر است علاوه بر بررسی دیگر المان‌ها، گرایش‌های روان شناسی را در مقطع کارشناسی ارشد نیز مدنظر قرار دهید. حتی پیشنهاد ما این است که حتی قسمتی از دروس کارشناسی روانشناسی را دانلود کنید و مطالعه کنید و اگر دیدید علاقه دارید این شاخه را با آگاهی بیشتر انتخاب کنید.
اما در واقع در مقطع کارشناسی گرایشی ندارد. و به صورت عمومی برای همه پذیرفته‌شدگان این گروه قابل ارائه است. اما در مقطع کارشناسی آن دارای گرایش‌های مختلفی است. نظیر روانشناسی بالینی، عمومی، روان‌سنجی، روان‌شناسی اسلام گرا، صنعتی و سازمانی، کودک و نوجوان، کودکان استثنایی، سلامت، تربیتی، علوم اعصاب شناختی و … این را نیز مدنظر داشته باشید که بازارکار این گروه در کارشناسی خیلی قابل توجه نیست. به گونه‌ای که فارغ التحصیلان این گروه در مقطع لیسانس، اجازه و مجوز لازم برای تاسیس نمودن خانه سالمندان و مهدکودک و یا اینکه مطلب شخصی را ندارند.

رشته روانشناسی برای چه افرادی مناسب است؟

افرادی که در این زمینه مشغول به فعالیت با اینکه در لایه‌های دورنی افراد رسوخ می‌کنند‌ و به طور کلی با ذهن و روان انسان‌ها در ارتباط هستند. باید یک‌سری ویژگی‌های اخلاقی را داشته باشند و این از ضروریات است. در ابتدا خود دانشجو باید به طور کامل از سلامت روانی برخوردار باشد تا بتواند به دیگران و کمک و راهنمایی کند. و همچنین باید با متدهای روز دنیا نیز آشنایی کامل داشته باشند. همچنین ویژگی‌هایی مانند همدردی، نوع دوستی و انسان دوستی و شنونده‌ی خوبی باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید داشته باشد این است که هوش هیجانی بالایی داشته باشد و بتوانند در هر شرایطی آرامش خود را حفظ نماید و احساسات خودش را کنترل نماید.

وظایف روانشناسان

تیپ‌های شخصیتی مناسب برای این شغل

همانطور که کمی قبل گفتیم که علاقه یکی از فاکتور‌های لازم برای انتخاب‌رشته است. و این غیر قابل انکار است که علاقه و استعداد و داشتم مهارت لازم برای یک حرفه باعث پیشرفت در آن مسیر خواهد شد. اما در کنار این فاکتور‌ها داشتن این شروط کافی نیست و باید ابعاد دیگری را نیز بررسی کنید. اگر شخصیت شما مناسب آن شغل نباشد دیر یا زود خسته می‌شوید و یا اینکه بازدهی کافی را نخواهید داشت. بر اساس این مطالبی که گفتیم، هر شغل و حرفه‌ای تیپ شخصیتی مخصوص به خودش را دارد. و اگر شغلی انتخاب کنید که متناسب با تیپ شخصیتی شما باشد مسیر پیشرفت شما سریع‌تر و پر بازده‌تر خواهد شد.

روانشناسان معمولا خیلی معاشرتی و به شدت اجتماعی هستند. انگیزه در متقاعد کردن دیگران و تمایل به کمک رساندن به دیگران هستند. و تیپ شخصیتی MBTI متناسب با شخصیت آن‌ها، ESFJ، INTJ، ENTJ، INFP، INFP، ENFP، INFJ، ENFJ است. (اگر تیپ شخصیت خود را نمی‌دانید می‌توانید در این سایت به صورت رایگان آن را انجام دهید. تست تیپ‌ شناسی شخصیتی mbti)

سخن پایانی …

در این مقاله قصد ما بر این بود که معرفی رشته روانشناسی، بازارکار، درآمد و توانایی‌های لازم برای آن بپردازیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده، و توانسته باشیم تا حدودی شما را با آن آشنا کنیم. اما این را حتما مدنظر خود قرار دهید که برای موفقیت در هر حوزه‌ای لازم است که مطالعات زیادی در زمین‌های مختلف انجام دهید. و بسیار پویا و به‌روز باشید. و سعی نمایید که با شرکت در دوره‌های مختلف، اطلاعات خود را همیشه به‌روز نگه دارید. یک نکته دیگر این است که برای آگاهی از ظرفیت پذیرش هر دانشگاه و یا آگاهی از اینکه کدام دانشگاه‌های کشور برای این شاخه پذیرش دارند، می‌توانید از سایت سازمان سنجش دفترچه‌های انتخاب‌رشته چندین سال اخیر را بررسی کنید. و به طور احتمالی در رابطه با اطلاعاتی را کسب کنید.

اگر کنکوری هستید با اینکه سوالاتی در این زمینه‌ها دارید می‌توانید از دکتر امیر میرهلی مشاوره کنکور و موفقیت تحصیلی راهنمایی بخواهید. منتظر نظرات شما در قسمت دیدگاه‌ها هستیم.

خروج از نسخه موبایل