نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

مصاحبه با رتبه 778 کنکور تجربی 1400

مصاحبه مینا صباغیان

“مصاحبه با رتبه برتر”

رتبه ی 778 کنکور تجربی منطقه 2 خانم مینا صباغیان از کاشان

⭕️شما دقیقا از چه زمانی وارد آکادمی شدید؟

✔️خرداد سال 98. اواخر سال دهم، وارد آکادمی شدم.

 

⭕️تمام دو سال پشت سرهم بود یا انقطاع هم وجود داشت؟

✔️خیر، پشت سر هم در آکادمی بودم.

⭕️ایشان از آن دانش آموزانی بودند که یک بار اذیت نکردند و برنامه ها را بدون نیاز به تذکر و یا اخطار،‌ به طور کامل اجرا می کردند و به چنین رتبه ی درخشانی در منطقه ی 2 رسیدند. خانم صباغیان، از داستان موفقیتِ خود در کنکور، برای ما بگویید.

✔️من از همان دوره ی متوسطه ی اول، اصلا قصدِ این که رشته ی تجربی را بخوانم نداشتم و بیشتر به علت رقابت سنگینی در این رشته، باعث شده بود این رشته در انتخاب های من نباشد. فکر می کردم که رتبه برتر شدن خیلی سخت، خاص و عجیب هست. من دانش آموز درس خوانی بودم و به خودم می گفتم: به رشته انسانی می روم و رشته خوبی قبول می شوم، و رشته ای که مد نظر داشتم، روان شناسی بود.
از طرفی، خیلی در درس های حفظی مشکل داشتم و برایم سخت بودند و درس های فیزیک و ریاضی برایم راحت تر بودند. روانشناسی رشته ای هست که از تجربی هم می شد رفت؛ به خاطر همین وارد رشته ی تجربی شدم ولی اصلا به رتبه برتر شدن فکر نمی کردم. چون روان شناسی در رشته ی تجربی، رتبه ی خیلی خوبی هم نمی خواهد.

✔️سال دهم، درس ها را طبقِ روالی که در متوسطه ی اول داشتم می خواندم و نمرات خوبی هم داشتم ولی تصویری که از آینده داشتم خیلی مبهم بود. سال دهم به همین منوال گذشت و تمرکزم روی تشریحی خواندن بود و اصلا تست کار نکردم و نمراتم در امتحانات بالا بود و ترازم هم آن موقع، حدود 5300 بود؛ تا این که مادرم به طور اتفاقی با کانال شما آشنا شدند و من از همان اواخر دهم کانال شما را دنبال می کردم و وویس ها و مطالب را به طور دقیق بررسی می کردم و اواخر خرداد 98 بود که وارد آکادمی شدم اما همچنان به رتبه برتر شدن فکر نمی کردم.

آکادمی باعث شد جرقه ی رتبه برتر شدن در ذهن من ایجاد شود؛ چون مشاورم خودشان رتبه ی 1 بودند، پشتیبانم رتبه ی برتر بودند و کم کم این باور در من به وجود آمد که من هم می توانم رتبه ی برتر بشوم.
وقتی وارد آکادمی شدم، همه ی دغدغه ام درس خواندن و اجرای برنامه شد. با توجه به سیستمِ برنامه ریزیِ روزانه ی آکادمی، هر روز برنامه دریافت می کردم و گزارش می دادم و همین باعث شده بود که مطالعه ام منظم باشد، همچنین سرعت مطالعه ام بالا رفت. همه ی این موارد باعث شد که پیشرفت زیادی داشته باشم.
من به آقای دکتر میرهلی اطمینانِ کامل داشتم و همین باعث می شد که در نهایتِ آرامش درس بخوانم و هر چه به کنکور نزدیک می شدیم آرامش من بیشتر می شد و در نهایت کنکور خیلی خوبی داشتم.

⭕️شما در دوران دبیرستان چه مدرسه ای بودید؟

✔️من نمونه دولتی بودم.

⭕️در انتخاب رشته ی سال نهم، علاقه به روان شناسی داشتید؟

✔️بله.

⭕️چه چیزی این علاقه رو به وجود آورد؟ چون علاقه به روان شناسی در آن بازه ی سنی عجیب است.

✔️من درباره ی این رشته اطلاعاتِ زیادی نداشتم و طبق تحقیقاتی که در مورد رشته ی انسانی انجام داده بودم، به روانشناسی خیلی علاقه مند شدم و تصمیم گرفتم روان شناسی بخوانم.

 

⭕️از همان سال نهم این علاقه به وجود آمد یا زودتر؟

✔️نه از همان سال نهم که می خواستم انتخاب رشته کنم، علاقه داشتم.

⭕️اگر امکان دارد بگویید پدر و مادر هر کدام چه شغلی دارند.

✔️مادرم فرهنگی(معلم فیزیک)و پدرم مهندس مکانیک هستند.

⭕️چند فرزند هستید؟

✔️تک فرزند هستم.

⭕️این علاقه به روان شناسی برای من جالب بود که به چه صورت ایجاد شده و علی القاعده شما هم دنبال روان پزشکی هستید؟

✔️بله

 

⭕️بسیار عالی، گفتید که سال دهم را به نوعی از دست دادید؟

✔️بله.

 

⭕️نکته جالبی که اشاره کردید. شما گفتید:‌ به برنامه ها و مسیری که آمدید؛ مثل انتخابِ آکادمی، اطمینان داشتید و جزئی از مسیرِ راهِ شما بوده. شما آدم امیدواری هستید؟

✔️بله.

⭕️ما می دانیم که امید تعریفِ مشخصی دارد؛ امید یعنی من اراده ی انجا کاری را دارم، اطمینان دارم که بهترین مسیر ها را انتخاب می کنم و آن را جدی دنبال می کنم و به آن مسیر ها اعتماد میکنم، این سه پایه ی امید هست و امید، پایه ی ساخت اعتماد به نفس است.

نکته ی دیگری که شما اشاره داشتید بحث آرامش بود، در این دو سال، ایشان به من نگفت به من برنامه ندهید من حوصله ندارم و کلامی حرف اضافه نزد فقط برنامه می گرفت و انجام می داد. این هم یکی از رموز موفقیت رتبه های برتر هست. من به خوبی به خاطر دارم که ایشان بعد از عید به قدری آرام بود که یک جاهایی من که پر از آرامش بودم به او تذکر می دادم که دارید برنامه ها را خوب انجام می دهید؟ می گفت: همه چیز خوب است. در مورد ساعت مطالعه ی خود قبل و بعد از عید بفرمایید.

✔️من قبل از عید که مدرسه داشتم حدود 8_9 ساعت درس می خواندم و روز هایی که مدرسه نداشتم 10_11 ساعت. بعد از عید هم میانگین ساعت مطالعه ام 13 ساعت بود ولی به 16 ساعت هم رسیده بود.

⭕️شما در سال کنکور تفریح خاصی هم داشتید؟

✔️من فقط جمعه ها بعد از آزمون خانه ی مادربزرگم می رفتم.

⭕️در مورد تحلیل آزمون چه نکاتی می خواهید بگویید.

✔️نتیجه ی آزمون که می آمد، من نه زیاد خوشحال می شدم و نه خیلی ناراحت. یک ساعت در جو آزمون بودم و سریع تحلیل آزمون را شروع می کردم که ببینم مثلا برای پیشرفت و پسرفتم علت چه بوده و سعی می کردم در طول هفته از این بررسی ها استفاده کنم.

⭕️ در سال کنکور، دچار نگرانی و اضطراب برای آینده می شدید؟ اگر این طور بوده چه کار می کردید؟

✔️زیاد به آینده فکر نمی کردم، فقط به همین مسیری که داشتم فکر می کردم و بیشتر تمرکزم این بود که درسم را خوب بخوانم. و اگر ناامید می شدم مادرم به من دلگرمی می دادند و می گفتند تلاشت را بکن شد شد، اگر هم نشد مهم نیست.

⭕️در سال کنکور چه آزمون هایی می دادید؟ بیش ترین و کم ترین تراز شما چقدر بود؟

✔️سال کنکور آزمون قلم چی می دادم. بیش ترین ترازم 7200 و کم ترین هم 6200 بود. بعد از عید هم آزمون های سنجش را شرکت کردم.

⭕️یعنی میانگین حول و حوش 6700 بوده؟

✔️بله تقریبا

⭕️درصد هایی که زدید به جز ادبیات خیلی خوب بوده و از اختصاصی هم به جز ریاضی که سخت بوده، مثلا زیست را تقریبا 80 درصد زدید. صحبتِ خاصی در مورد این درصد ها دارید؟

✔️من طبق آزمون هایی که در خانه می زدم، از زیست شروع می کردم بعد فیزیک و ریاضی و بعد شیمی را جواب می دادم و در کنکور هم همین کار را کردم و از پسِ سوالات هم به خوبی بر آمدم. سوالات ریاضی برایم سخت بود ولی آرامشم را از دست ندادم و اون سوالاتی که بلد بودم را جواب دادم و به سراغ شیمی رفتم.

⭕️در مورد نقش خانواده در این مسیر به عنوان نکته ای که برای والدین هم ممکن است مفید باشد بفرمایید. پدر مادر شما چه کارهایی انجام دادند؟

✔️هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی خیلی به من کمک میکردند و آن زمان هایی که من درس میخواندم، در خانه سکوت کامل بود و حتی وقتی تلفن هم داشتند به حیاط می رفتند که مزاحم درس خواندن من نشوند وقتی هم که خسته یا ناامید می شدم خیلی به من امیدواری می دادند.

⭕️چند ویژگی بارز از خودتان که باعث موفقیت در کنکور شد، بفرمایید.

✔️امیدواری و آرامشم و این که خیلی صبورم.

⭕️این صبوری کجا برای شما کاربرد داشته؟

✔️مثلا وقتی یک درس را متوجه نمی شدم، یا زیاد می خوندم ولی متوجه نمیشدم، اصلا ناامید نمی شدم و با صبری که داشتم بیشتر سراغش می رفتم و تلاش بیشتری می کردم.

⭕️البته که این با بحث پشتکار هم ارتباط دارد و مشخص است بحث فراشناخت را به کمال در خودتان ایجاد کردید. اگر نکته ای برای کنکوری های ما مد نظر دارید، بگویید.

✔️اصلا به نتیجه فکر نکنید و فقط و فقط تلاش کنید، حتی اگر به نتیجه ی دلخواهتان نرسیدید، افسوس و حسرت گذشته را نداشته باشید. منتظر نباشید همه ی شرایط مهیا شود تا شما درس بخوانید، شما شروع کنید، کم کم اوضاع باب میلتان می شود.

✔️درگیر حاشیه ها نشوید و ذهنتان را کاملا روی درس متمرکز کنید. درس خواندن یک فرآیند دیر بازده هست و نباید انتطار داشته باشید با کمی تلاش به درصد بالایی برسید. اگر شما تلاش کنید، حتما به خواسته هایتان می رسید.

⭕️اگر به جای 778، رتبه ی7778 می شدید، چه می کردید؟

✔️مسلما ناراحت می شدم ولی هیچ وقت افسوس و حسرت گذشته را ندارم چون می دانم تلاشم را کردم و نهایت من همین بود و بهتر از این نمی توانستم بشوم.

⭕️بله من هم یقین دارم. شما علی رغم این که می توانستید تهران و… را بزنید، ولی نظر خانواده این بود که کاشان را بزنید. آخر هم همین شد. درسته؟

✔️بله.

 

https://amirmirhelli.ir/wp-content/uploads/2021/10/record2.ogg?_=1
خروج از نسخه موبایل