نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

مصاحبه با رتبه 707 کنکور تجربی 1400

مصاحبه مهدیه روزبهانی

“مصاحبه با رتبه ی برتر”

رتبه ی 707 کنکور تجربی منطقه 2 خانم مهدیه روزبهانی از شهریار

 

⭕️لطفا خودتان را معرفی کنید.

✔️مهدیه روزبهانی هستم، متولد سال 1382 از شهریار که موفق به کسب رتبه 707 منطقه 2 در کنکور تجربی 1400 شدم.

⭕️از چه زمانی درس خواندن را به طور جدی برای کنکور آغاز کردید؟

✔️من از زمانی که وارد دبیرستان شدم، درس را جدی می‌گرفتم؛ البته نه اینکه کنکوری بخوانم اما تست می‌ زدم و آزمون هم شرکت می کردم و از مرداد 99 که وارد آکادمی شدم درس خواندن را به طور جدی برای کنکور آغاز کردم.

⭕️میانگین ساعت مطالعه تان، قبل و بعد از عید چقدر بود؟

✔️در روزهای قبل از عید بدون احتساب مدرسه، به طور میانگین 9 ساعت مطالعه‌ ی مفید داشتم و بعد از عید هم میانگین 13 الی 14 ساعت بود که بعضاً به 16 ساعت هم می رسید. روزهای جمعه را صرفا به آزمون، تحلیل آزمون و استراحت اختصاص می‌ دادم و معمولا مطالعه نداشتم. البته ساعت مطالعه‌ی من از همان ابتدا بالا نبود؛ در تابستان، میانگین 8 ساعت مطالعه‌ ی مفید داشتم و به مرور زمان، با کم کردن زمان های اتلافی، توانستم آن را افزایش دهم.

⭕️در سال کنکور تفریحات شما در چه حد بود؟

✔️جمعه ها بعد از آزمون زمانی را به تفریح و استرحت اختصاص می‌ دادم.

⭕️مواقعی که خسته می شدید یا کمی درس خواندن برایتان سخت می شد چه کار می کردید؟

✔️هر دانش آموزی خستگی را تجربه می کند و این موضوع همیشه وجود دارد؛ چون شما برای یک بازه‌ ی طولانی به طور بی وقفه درس می‌ خوانید، اما نکته مهم این است که اجازه ندهید این خستگی ها مانع شما شود، یک زمانی را به استراحت اختصاص دهید اما دوباره شروع کنید و سعی کنید انگیزه‌ی خود را بالا نگه دارید.

⭕️شده بود که نگران آینده بشوید و در مورد مسیرتان تردید یا ترس داشته باشید؟

✔️به نظرم نگرانی برای آینده در هر فردی وجود دارد. ابتدا که می‌ خواستم این مسیر را شروع کنم چون هیچ آگاهی و اطلاعاتی از آن نداشتم و نمی دانستم که می خواهم چه کاری انجام بدهم، روش مطالعه ام چگونه باشد و به چه شکل باید تست بزنم باعث شده بود که بسیار نگران باشم اما به مرور زمان و با آزمون و خطا، این موارد را یاد گرفتم و به تدریج نگرانی ام کمتر شد.

⭕️افت شدید در آزمون برایتان اتفاق افتاده بود؟ چه راه حلی برای آن پیدا کردید؟

✔️در آزمون ها گاهی که نتیجه‌ی خوبی کسب نمی کردم، احساس نگرانی به سراغم می آمد ولی نهایت یک ساعت من را درگیر می‌کرد؛ در این مواقع با خودم صحبت می‌کردم و هدف هایم را بررسی می‌کردم؛ این موارد باعث می شد نگرانی هایم از بین بروند و دوباره به خودم اعتماد کنم و مسیر را ادامه بدهم.

⭕️علت بالا زدن درصد درس زیست(73%) و سه درسِ عمومی عربی، دینی و زبان(87%)؟

✔️من قبل از عید برای هر درس یک منبع داشتم و بعد از عید هم چون به کتابی با سطح بالاتر نیاز داشتم به سراغ یک منبع دیگر رفتم‌. در سال کنکور حرف و حاشیه زیاد است، اما هر دانش آموز کنکوری باید با توجه به سطح خود یک منبع و همینطور یک آزمون را انتخاب کند، و آن را به طور کامل کار کند، سپس اگر باز هم نیاز داشت از یک منبع با سطح بالاتر استفاده کند.

✔️همچنین لطفا تفکر صفر تا صدی را کنار بگذارید، زیرا بسیار مخرب است؛ اینکه باید همه‌ی آزمون ها را شرکت کنیم، همه‌ی تست ها را بزنیم تا بتوانیم در کنکور نتیجه بگیریم، اصلا درست نیست. مسلما وقت نمی شود ما همه‌ی آزمون‌ها را کار بکنیم؛ من به طور منظم در آزمون‌های قلم چی و آزمون های آکادمی شرکت می کردم و بعد از عید هم آزمون های جامع سنجش را شرکت کردم. همچنین من همه‌ی آزمون هایی را که شرکت می کردم، به طور کامل تحلیل می کردم؛ تحلیل هایی که انجام می دادم هم فقط بررسی نکات نبود و در آن همه‌ی موارد و عملکردم در دو هفته را بررسی می کردم.

⭕️خانواده در کسب موفقیت شما چه نقشی داشتند؟

✔️من یک برادر 14ساله و یک بردار 3 ساله دارم و یکی از چالش هایی که در این مسیر با آن مواجه شدم این بود که برادر کوچکم مدام سر و صدا داشت اما من سعی می‌کردم اجازه ندهم مزاحم درسم شود و برای اینکه یک میزانی از این سر و صدا دور شوم، پدرم در پشت بام یک اتاقی را آماده کرد و من در آن مشغول مطالعه شدم.

⭕️بارز ترین خصوصیت شما که به نظرتان تاثیر زیادی در پیشرفت شما داشت، چیست؟

✔️من در مسیر کنکور با چالش های زیادی رو به‌ رو شدم، یکی از این چالش ها این بود که دایی مادرم فوت کردند و چون شهرستان بودند، خانواده مجبور شدند بلافاصله بعد از شنیدن خبر به شهرستان بروند من مجبور شدم یک روز کامل در خانه تنها بمانم.
یک بار هم مجبور شدم به مسافرت بروم ولی باز هم من کتاب های خود را برده بودم و آنجا هم درس می خواندم، حتی در ماشین این کار را انجام می دادم۰

✔️وقتی با این چالش ها رو به رو می شدم اول ناراحت می شدم ولی من اجازه نمی دادم که احساساتم بر من غالب شوند، نهایت یک ساعت آن احساسات اولیه طول می کشید، و چون من می دانستم که هدفم چیست و آن را برای خودم مشخص کرده بودم و در آغاز هم با خودم عهد بسته بودم که اجازه ندهم هیچ مانعی در مقابل پیشرفت برای اهدافم قرار بگیرد، پس مسلما باید از این موانع هم می‌ گذشتم و همیشه با هر اتفاقی که مواجه می‌شدم همین رفتار را داشتم. هیچ وقت پیش نیامد که من یک روز کامل هیچ درسی را نخوانده باشم، حتی شده فقط روزی دو ساعت ولی باز مطالعه داشتم. اگر دچار بیماری می شدم، روزهای بعد از مریض شدنم که حالم بهتر می‌ شد روند همیشگی را در پیش می گرفتم. با همه‌ی این چالش ها، این طوری نبود که وقفه ای در درس خواندن من ایجاد شود و اگر هم پیش می آمد که کمی از درس فاصله بگیرم به مدت چند ساعت بود و همیشه این درس خواندن و مداومت رو در خودم داشتم.

✔️هدف داشتن من باعث این اتفاق شده بود؛ چون وقتی آدم هدفی داشته باشه و برای آن هدف حاضر باشد از هر چیزی بزند مسلما هیچ اتفاقی نمی تواند جلوی او را بگیرد و برای هر مشکلی هم که پیش بیاید قطعا بلافاصله خودش یک راه حلی را ارائه می دهد.

⭕️درس چالش برانگیزی بود که با آن به مشکل خورده باشید؟ راهکار شما برای بهبود آن درس چه بود؟

✔️من هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم، من همیشه سعی می کردم مشکلاتم را خودم حل کنم. در سال کنکور هم به همین شکل با آزمون و خطا و تست زیاد اشکالاتم را پیدا می‌ کردم و اگر ضعفی هم داشتم در ابتدا خودم تلاش می کردم که آن را برطرف کنم و در شرایط ضروری از کمک معلم ها و دوستانم استفاده می‌ کردم.

⭕️میزان زمان اتلافی در روز را چطور مدیریت میکردید؟

✔️من هر شب پایشِ شبانه داشتم به این شکل که هر شب، 15 الی 20 دقیقه را به بررسی عملکرد روزانه ام اختصاص می‌ دادم و اگر متوجه می‌ شدم که مانعی کیفیت و ساعت مطالعه ام را کاهش داده است آن را برای روزهای بعد حذف می کردم. البته گاهی اوقات پیش می آمد که کیفیت کاهش یابد، در این شرایط با خودم می گفتم: خوب امروز گذشت. امروز، امروز بود و فردا، فرداست؛ پس امروز چه خوب گذشته چه بد، نباید من را مغرور یا ناامید کند و روی عملکرد روز بعدم تاثیر بگذارد و در نهایت کل اتفاقات آن روز را کنار می گذاشتم و برای روز بعد برنامه ریزی می‌ کردم.

⭕️وقتی سر جلسه کنکور با بعضی سوالات بسیار سخت روبرو شدید، چگونه آرامش خود را حفظ کردید؟

✔️سوالات دروس ادبیات و ریاضی سخت طراحی شده بودند و درس ریاضی جزء نقاط قوت من بود به طوری که در آزمون ها 70% الی 80% به بالا می زدم و من روی آن سرمایه گذاری جدی کرده بودم ولی در کنکور فقط توانستم 28% را کسب کنم؛ وقتی با آن سوالات سخت رو به رو شدم، خودم را نباختم، آرامشم را حفظ کردم و اجازه ندادم که این سختیِ سوالات عملکرد من را در دروس دیگر کاهش بدهد.

✔️وقتی به سوالات سخت می رسیدم اگر در همان نگاه اول متوجه سختی سوال می شدم، با علامت دار کردن سوال، آن را رها می کردم، اما اگر در بین حل کردن متوجه می‌شدم، سعی می‌کردم تا جایی که امکان دارد سوال را حل کنم اما وقتی متوجه می‌ شدم که واقعا نمی‌ شود باز سوال را علامت دار می‌ کردم و به سراغ سوال بعدی می‌ رفتم.

✔️من با شرکت در وبینار های آکادمی مدیریت بحران را یاد گرفته بودم که سر جلسه ی کنکور خیلی به کمکم آمد و همچنین این وبینار ها کمک کرد که من احساسات بیهوده مثل حس فراموشی دروس و … را کامل کنار بگذارم، چون متوجه شده بودم که این احساسات صرفا توهم هستند.

⭕️توصیه شما به سایر کنکوری ها؟

✔️توصیه ای که برای کنکوری های عزیز سال های بعد دارم این است که علاوه بر درس خواندن و یادگیری روش های مطالعاتی، روی مباحث فراشناختی و خودآگاهی به شدت کار کنند؛ چون این دو مورد در کنار هم قرار است در جلسه‌ی کنکور برایتان موثر باشد و اگر فرضا یک فرد با سطح علمی بالا و فراشناخت پایین بخواهد در کنکور شرکت کند، رتبه‌اش بدتر از شخصی می شود که با سطحِ علمیِ متوسط اما فراشناخت بالا کنکور می دهد.

⭕️در انتخاب رشته چه رشته هایی را انتخاب کردید و فکر می کنید کدام یک را قبول می شوید؟

✔️برای انتخاب رشته اولویت اول خودم را به دندان پزشکی اختصاص دادم و فکر می کنم دندان پزشکی اصفهان یا نهایت بابل را قبول شوم.

⭕️به عنوانِ حرفِ آخر اگر نکته ای هست بفرمایید.

✔️از خانواده ام، به ویژه مادرم که در مسیر کنکور همراهم بودند، تشکر میکنم. همچنین از آقای میرهلی و مجموعه ی آکادمی واقعا ممنونم.

 

https://amirmirhelli.ir/wp-content/uploads/2021/08/record-1.ogg?_=1

«دانلود وویس مصاحبه»

خروج از نسخه موبایل