نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

مصاحبه با رتبه 4 کنکور هنر1400

مصاحبه درسا جوانشیر

“مصاحبه با رتبه برتر”

رتبه ی 4(منطقه) و 8(کشور) کنکور هنر منطقه ی 1خانم درسا جوانشیر از اصفهان

⭕️خانم درسا جوانشیر، از شاگرد های قدیمیِ آکادمی محسوب می شوند که تقریبا از سال نهم شان از همایشی که در سال 97 به مناسبتِ رتبه‌ی یک کنکور هنر در اصفهان برگزار کردیم و ایشان در آنجا حضور داشتند، ما را می شناسند و اواخر خرداد 1398 بود که به آکادمی ملحق شدند. ایشان بسیار دانش آموزِ بااخلاق و وفاداری هستند و همچنین از دانش آموزانی هستند که تمام مطالبی را که گفته می شد، خیلی خوب و عالی انجام می دادند و در نهایت به رتبه‌ی درخشانِ 8 کشوری دست پیدا کردند. خب، داستانِ ورودتان به هنرستان تا این دوره ای که طی شد و شما به این رتبه‌ رسیدید، چگونه بود؟

✔️من از بچگی همیشه می خواستم وارد رشته‌ی هنر شوم و هیچ تردیدی وجود نداشت که بخواهم به ریاضی یا تجربی فکر کنم و خانواده هم مانع این موضوع نشدند.

✔️من دبیرستان دوره‌ی اول را در یک دبیرستانِ نمونه دولتی بودم و بعد که وارد هنرستان شدم، جَو آن با چیزی که فکر می کردم فرق داشت، چون من در نمونه دولتی بودم و آن جا همه بر سر تیزهوشان با یکدیگر رقابت می کردند و من انتظار داشتم، هنرستان هم همین اوضاع ادامه پیدا کند چون که کنکور خیلی مهم تر بود ولی دیدم که بچه ها خیلی بی خیال هستند و بخاطر همین من برعکس خیلی از آنها که سال دوازدهم مشاور می گرفتند، به محضِ اتمامِ پایه ی دهم با شما مشاوره را شروع کردم.

⭕️اشاره کردید که وقتی وارد هنرستان شدید یک جو بی خیالی نسبت به کنکور بود، که البته من هم با این موضوع موافقم. نه اینکه بحث هنرستانِ شما باشد بلکه در تمامی هنرستان ها، در سال دهم و یازدهم درکی از سخت بودنِ کنکور هنر و این که باید هرچه سریع تر شروع کنند و کار کنند وجود ندارد. درسا خانم، انسانِ بسیار متفکر و باهوشی است، یعنی نه تنها بحث آی کیو، بلکه هوشِ هیجانی و جهان بینی ای که به دنیا دارد. اگر حرفی به او زده می شود، آن را بسیار کند و کاو و بررسی می کند. به همین دلیل می خواهم بیشتر روی تفکر ایشان صحبت کنیم. شما اولین بار کِی اندیشه‌ی رتبه برتر شدن در ذهنت شکل گرفت؟

✔️من هدفم این بود که بتوانم در یک دانشگاهِ خوب قبول شوم و بعد از این که پیش شما آمدم و گفتید که می توانی تک رقمی شوی؛ من به این فکر کردم که اگر تک رقمی شوم می تواند در آینده‌ی شغلیِ من بسیار موثر باشد. تنها هدفم از این که رتبه‌ی یک بشوم این بود که در آینده‌ی شغلی ام موثر باشد ولی در کل خیلی برایم مهم نبود.

⭕️یعنی تفکرِ این که برای رتبه‌ی یک شدن حرص بزنید، در شما وجود نداشت و فقط می خواستید رتبه‌ برتری بشوید که به دانشگاه بروید و آنچه را که می خواهید به دست بیاورید؟

✔️ بله.

⭕️شما از همان ابتدا چگونه درس خواندید؟ چگونه این تفکر را در بازه‌ی دوساله ای که تا کنکور داشتید، حفظ کردید و پیوسته تا کنکور مطالعه داشتید؟

✔️این که می گویند از سال یازدهم شروع نکنید اشتباه است؛ چون به هر حال عمومی داطلبانِ هنر خیلی ضعیف است و باید خودشان را بالا بکشند. درس های اختصاصی هم که سخت هستند و به نظر من هیچ اشکالی ندارد که بچه ها از سال یازدهم شروع کنند.

⭕️شما از همان اول روزی چند ساعت مطالعه داشتید؟ ساعت مطالعه‌ ی شما در سال اول و دوم چگونه بود؟

✔️من همه‌ی کلاس های اختصاصی را در سال یازدهم می رفتم. برای همین ساعت مطالعه ی خودم کمتر بود و بیشتر زمانم صرف کلاس ها می شد؛ مثلا در سال یازدهم حدودا 4 الی 5 ساعت مطالعه داشتم.

⭕️کلاس های مدرسه منظورتان است؟

✔️ نه کلاس های اختصاصیِ کنکورِ هنر مثلِ درک عمومی هنر، ریاضی و… را می رفتم.

⭕️این کلاس ها را در خارج از مدرسه می رفتید یا مربوط به مدرسه بودند؟

✔️بیشتر آن ها در مدرسه بود و تعدادی را هم بیرون از مدرسه می رفتم.

⭕️ساعت مطالعه ی شما در سال کنکور مثل سال یازدهم بود یا بیشتر شد؟ و بعد از عید چقدر می خواندید؟

✔️سال دوازدهم، ساعت مطالعه ام را تا 12_13 ساعت افزایش دادم و این موضوع از مهرماه تا یک ماه مانده به کنکور به همین شکل بود، اما ماه آخر مقداری کمتر خواندم و این عدد، چند ساعتی کاهش پیدا کرد.

⭕️ علتش چه چیزی بود؟ آیا خسته شده بودید یا به یک اشباع اطلاعاتی رسیده بودید؟

✔️مطالب برایم تکراری شده بودند و دلم می خواست چیز های جدید را مطالعه کنم ولی می دانستم که در کنکور نمی آیند. چند روز آخر که دیدم خیلی کاهش پیدا کرده، دوباره ساعت مطالعه ام را به 14 ساعت رساندم.

⭕️درسا خانم از سال یازدهم که وارد مجموعه شدند با ساعت مطالعه‌ی خوبی شروع کردند، یعنی یک ذهنِ منسجم برای درخشش در کنکور داشتند. در طول یازدهم، در تابستانی که به دوازدهم می رفت با همین رویکرد مطالعه داشت و پاییز و زمستان 99 هم به همین شکل بود. در بهار 1400 به جایی رسیده بود که چیز اضافه ای نبود که بخواند و با توجه به این که فقط می خواست آزمون بزند و دوره کند، یک مقدار ساعت مطالعه اش پایین آمده بود، یعنی در زمانی که همه درگیر استرس بودند، استرسی فزاینده که تبدیل به اضطراب می شود، ایشان به جایی رسیده بودند که بعد از عید نه اینکه استرسی نداشته باشد؛ به هر حال یک میزانی طبیعی است، اما بسیار آرام بود و بیشتر آزمون می زد و دوره می کرد. نکته‌ی جالبِ دیگر این که، ایشان در طول سال یازدهم در تمام آزمون های سنجش رتبه‌ی یک بود و در سال دوازدهم هم همین اتفاق افتاد و بیشتر آزمون ها رتبه‌ی یک می شد و در آزمونِ آخر سنجش که دو هفته مانده به کنکور بود، رتبه 28 کشوری را در آزمون به دست آورد ولی توانست سریع خودش را جمع و جور کند. در درک عمومی، شما رکورد دارِ کشوری بودید و در آزمون ها خیلی بالا می زدید. در کنکور درصد 52/3% را کسب کردید. چه شد؟ آیا در کنکور این درس سخت بود؟

✔️نه سخت نبود، فقط سوالاتی که در آزمون سنجش می دادند با سوالاتی که در کنکور آمد منابع شان مقداری فرق داشت.

⭕️در سایر دروس، نسبتِ سنجش با کنکور چگونه بود؟

✔️ریاضی به آن شکلی که ما فکر می کردیم نبود؛ سوالات محاسباتیش بسیار سخت بود. من حتی از دوستانم هم که پرسیدم به این سوالات پاسخ نداده بودند. در ترسیم فنی هم دوتا سوالِ جدید آمده بود که در کنکورِ سال های قبل تکرار نشده بود که ما بخواهیم شبیهش را حل کرده باشیم.

⭕️با توجه به این که هر دو سال سنجش شرکت کردید، آیا این آزمون ها در شناختِ سوالات به شما کمک کرد؟

✔️نه، خیلی کمکی نکرد. از این جنبه کمک کرد که من ببینم حدودا ترازم چقدر است و حدود رتبه ام را بفهمم وگرنه به نظر من آزمون ها خیلی با یکدیگر تفاوتی ندارند.

⭕️در مورد منابع کنکور هنر که خیلی دغدغه‌ی بچه هاست و در بحثِ کتاب های وزارتی و کتاب های کمک درسی آن ها را چگونه می بینی؟ در کل آنالیزت از کنکورِ امسال چه بود و چه توصیه ای برای بچه های هنر در سال های آینده داری؟

✔️کنکور های نظام قدیم، بیشتر به این شکل بود که سوالات از منابع اضافه می آمدند ولی از کنکور 97 به بعد اکثر سوالات از کتاب های وزارتی می آیند و امسال هم که کاملا درک عمومی وزارتی بود. خلاقیت نمایشی هم اکثر سوالاتش وزارتی بود و کلا سوالات تئوری آزمون وزارتی بودند؛ یعنی به جز ریاضی، ترسیم فنی و موسیقی که حل کردنی‌ اند، سایرین از کتاب های وزارتی طرح شده بودند.

⭕️توصیه ی شما برای خلاقیت نمایشی که اشاره کردید، چیست؟ این درس را چگونه خواندید؟ مخصوصا که درصد 46/7 را کسب کردید، رویکرد شما با این نرم افزار چگونه بود؟

✔️ من توصیه می کنم اول کتاب های رشته‌ی انیمیشن، تلویزیون و نمایشِ وزارتی را بخوانند و بعد اگر اطلاعاتِ اضافه تری خواستند سراغِ سایر کتاب ها بروند.

⭕️فکر نمی کنید اطلاعاتی که در کتاب های وزارتی آمده در کتاب های کمک درسی جمع و جور تر و دسته بندی شده اند؟ و همچنین این کتاب ها می توانند اطلاعات اضافه تری به داوطلب بدهند؟

✔️همین اطلاعاتِ اضافه باعث شده اسم ها خیلی زیاد شوند و بچه ها نتوانند آن ها را حفظ کنند.

⭕️ نظر شما در مورد دایره المعارف چیست؟ چطور باید آن را بخوانند؟

✔️از دایره المعارف در خلاقیت تصویری، ممکن است فقط چند سوال بیاید و در درک عمومی هم دو یا سه تا می آید ولی بقیه‌ی سوالات از وزارتی ها هستند و اگر داوطلبان وقت ندارند، پیشنهاد نمی کنم این کتاب را بخوانند.

⭕️با توجه به این که وقت زیادی هم داشتید، آیا کتاب های سنگین مثل گاردنر و… را مطالعه کردید؟

✔️خیر من این ها را نخواندم.

⭕️ایشان دیدگاه خیلی خوبی دارد و ما در موارد مختلف، با هم مشورت و گفت و گو می کنیم. مخصوصا الان که کنکورشان تمام شده است، اگر چه اختلاف نظرهایی داریم. ایشان اطلاعات زیادی دارد و نمونه ی بارز یک رتبه برتر است که خود را به آب و آتش نمی زند که حتما عدد های یک و دو و سه را کسب کند ایشان رتبه برتری را به عنوان یک موفقیت می بیند نه یک بنده شدن‌ و از این جنبه نگاهشان قابل توجه است. اگر چه ممکن است از نظر شخصی، من خودم نپسندم ولی ایشان نوع نگاه و جهان بینی اش این چنین است که البته بسیار هم قابل احترام است. ایشان می گویند من پتانسیلِ رتبه ی یک را با توجه به این که در همه‌ی آزمون ها یک می شدم، داشتم ولی چیزی که در کنکور دنبالش بودم این بود که رتبه ی خوبی کسب کنم و با سواد وارد دانشگاه شوم و برای کسب اطلاعات باید به دانشگاه بروم و بعد ببینم که چه می شود. در این دو سالی که درگیر کنکو بودید، تفریحات شما چگونه بود؟

✔️ من بیرون نمی رفتم و هر وقت خسته می شدم سعی می کردم فیلم ببینم، فیلم هایی که برای خلاقیت نمایشی مفید بود و می توانست به من کمک کند.

⭕️یعنی مرتبا سرگرم درس و کلاس و کنکور بودید؟

✔️بله.

⭕️من خاطرم هست که ایشان در طولِ این دو سال، اصلا یک بار نگفتند مثلا “من با دوستانم بیرون رفتم” یا مثلا “من تفریح بودم، سینما بودم” ؛ یعنی هر روز و هر ثانیه درس می خواندند و بسیار شخصیتِ مثبت و سالمی دارند که از جنبه های مختلف روی حد و مرز و خط خودش حرکت می کنند و نظم و انصباطِ رتبه ی برتر شدن را کامل در خود ایجاد کرده بودند. آیا دچار نگرانی و استرس و اضطراب می شدید؟ چگونه آن را کنترل می کردید؟

✔️من هیچ نگرانی ای نداشتم و با توجه به این که در آزمون ها رتبه ی یک می شدم، می دانستم دانشگاهی که مد نظرم است را می آورم.

⭕️ایشان از معدود شاگردهایی بود که من اصلا یاد ندارم غر زده باشد که “استاد من می ترسم” یا “نگرانم” . شاید بخشی از آن به خاطر زود شروع کردن باشد و بخش دیگر به این علت بود که ایشان به خودش خیلی سخت نمی گرفت. در مورد خواصِ مواد، شما همیشه بالا می زدید و درصد های خوبی کسب می کردید، با توجه به این که این درس حفظی بود، از چه زمانی شروع کردید و چگونه حفظ می کردید؟

✔️من از سال یازدهم این درس را در برنامه ام داشتم البته بعد از عید، من از همان موقع شروع کردم و هر روز یک فصل را تا خود کنکور دوره می کردم.

⭕️آیا بعد از عید سنگین ترش هم کردید؟

✔️بله.

⭕️در مورد خانواده و نقش خانواده در کنکور اگر صحبتی دارید یا قصد تقدیر و تشکر دارید بفرمایید.

✔️من باید یک تشکر ویژه از مادرم بکنم، چون پدرم در قید حیات نبودند و برای کنکورِ من به ایشان خیلی فشار آمد. من حتما می خواستم دانشگاه تهران قبول بشوم و همین موضوع فشار سنگینی داشت، همچنین از برادرم که علاوه بر این که در برخی از دروس به من کمک می کرد، رفت و آمد کلاس هایم را نیز برعهده داشت.

⭕️بارز ترین خصوصیتی که در خودت می بینی که باعث رتبه برتر شدنت شد، غیر از چیزهایی که من گفتم چیزِ دیگری هست که باید بگویید؟(البته که می دانم خیلی اهل نوشتن نیستید و مسائل را در ذهن حلاجی می کنید)

✔️بله، درسته. ویژگیِ بارزِ من پشتکارم است و اینکه به هدفم با پشتکارم می رسم.

⭕️شما نکته بینی عجیب و غریبی دارید و یک موضوع که را با دقت و جزئیات باز می کنید، می شکافید و تمام اجزایش را در می آورید تا بفهمید در آن چیست؟ از کجا آمده؟ چگونه است؟ یعنی ارثی بوده یا در خودتان به وجود آوردید؟

✔️من چیزی را در خودم به وجود نیاوردم و فکر میکنم این را از پدرم به ارث بردم.

⭕️بله پدر ایشان یک نخبه‌ی علمی بود و فکر میکنم این هم به درسا رسیده ولی خوب خودش هم به هر حال در ان نقش دارد.

https://amirmirhelli.ir/wp-content/uploads/2021/09/record-2.ogg?_=1

«دانلود وویس مصاحبه»

خروج از نسخه موبایل