نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

مصاحبه با رتبه 327 کنکور انسانی99 – قبولی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی روزانه

مصاحبه با رتبه 327 کنکور انسانی 99 رتبه برتر کنکور انسانی 99

پرسش و پاسخ با زهرا شرافت رتبه 327 کنکور انسانی 99 منطقه 3، قبولی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی روزانه (دانش آموز مشاوره تحصیلی، امیر میرهلی)

✔️ لطفا خودتان را معرفی کنید.

🔰زهرا شرافت هستم. دانشجوی زبان و ادبیات فارسیِ دانشگاه شهید بهشتی، رتبه ۳۲۷ کنکور انسانی ۹۹.در دبیرستان معمولی دولتی در منطقه ۳ اصفهان درس خواندم.

✔️از چه زمانی درس خواندن به طور جدی برای کنکور را آغاز کردید؟

🔰من از ابتدای تابستان سال ۹۸ شروع به درس خواندن کردم و از مهرماه به طور جدی مطالعه کردم.

✔️میانگین ساعت مطالعتان قبل و بعد از عید چقدر بود؟

🔰میانگین ساعت مطالعه ام ۶ ساعت بود. بعضی روزها ۵-۴ ساعت و بعضی روزها تا ۱۰ ساعت هم مطالعه داشتم؛ با این وجود گاهی رکوردِ خودم را می زدم ولی به دلیل وجودِ نوسان در ساعت مطالعه ام، در نهایت میانگین ساعت مطالعه پایینی داشتم و تلاشم این بود که پیوستگیِ آن را حفظ کنم.

✔️دروس اختصاصی و عمومی را به چه صورت در طول روز تقسیم میکردید؟

🔰من برای عربی که جز دروس عمومی و اختصاصی ام بود به اندازه ی یک درس اختصاصی زمان می‌گذاشتم. فارسی هم بخش آرایه ها و قرابتش‌ را با علوم فنون ادبی، ترکیب می‌کردم و به صورت یکجا به عنوان یک درس تخصصی برایش زمان صرف می کردم. نهایتا درس دینی، زبان، بخش واژه و دستور زبان فارسی باقی می‌ماند. در مجموع، من یک چهارم یا یک پنجم زمانم را به دروس عمومی اختصاص می‌دادم و بقیه ی زمانم را برای درس های اختصاصی می‌گذاشتم.

✔️برای هر درس قبل و بعد از عید چند یا چه کتابکارهایی مطالعه کردید؟

🔰من تعدد منبع نداشتم ولی کتابهایی را که کار کردم، چند بار مرور کردم.تقریبا همه ی کتاب هایم از انتشارات خیلی سبز بود. برای درس اقتصاد از انتشارات مشاوران و برای فارسی از نشر دریافت و نشر الگو استفاده کردم. برای ریاضی، یکی از دفترچه‌های نکته های کنکوری مهر و ماه هم داشتم.

✔️در سال کنکور تفریحات شما در چه حد بود؟

🔰قصد دارم که به سوال ۶ و ۱۰ با هم پاسخ دهم.
من زمانی یک فایل پادکست یا یک فایلِ درسی را می شنیدم یا به صحبت‌های آقای میرهلی گوش می‌دادم؛ اگر نیاز به نکته برداری نبود همزمان با گوشی ام در حد ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بازی هم می کردم.
4 الی 5 روز در هفته،هنگام شام خوردن و استراحتم حدود ۴۵ دقیقه سریالی را که معمولاً طنز بود تماشا می‌کردم.
ماهی یک یا دوبار، معمولاً جمعه شب ها بعد از آزمون هایم فیلم سینمایی می‌دیدم که بیشتر جنبه انگیزشی داشتند و به آرام شدن ذهنم کمک می‌کردند.

تفریحات بیرون از خانه ام خیلی کم و محدود بود. ماهی یک بار به مادر بزرگ‌هایم سر میزدم.بهترین و خاطره انگیزترین تفریحاتم، زمان هایی بود که برای خرید کتاب بیرون می‌رفتم. به دلیل اینکه فاصله زیادی را برای خرید کتاب باید طی می‌کردم؛ در طول مسیر انگیزه ام را مرور می‌کردم و با انرژی جدید و احساس بهتر به خانه برمی گشتم و مطالعه می‌کردم.

✔️مواقعی که خسته میشدید یا کمی درس خواندن برایتان سخت میشد چه کار میکردید؟

🔰خستگی برای همه داوطلبان پیش می‌آید و در مسیر کنکور طبیعی است.

اگر خستگی ام جسمی بود،مثل دردِ چشم یا زمان‌هایی که از نشستن روی صندلی خسته میشدم با کمی خوابیدن برطرف می‌شد.
اگر از نظر ذهنی خسته می شدم انگیزه ام را مرور می‌کردم که کمک کننده بود. در همین جهت من یک کانال داشتم که تنها عضو و مخاطبش خودم بودم، وقتی که انرژی و انگیزه زیادی داشتم؛ پیام‌های انرژی بخش و مثبتی را که داشتم در آن کانال می‌فرستادم یا وویس هایی از استاد میرهلی که از نظر خودم مهم تر بودند و احساس می‌کردم مخاطب آنها من هستم در آن کانال می‌گذاشتم.

یکی دیگر از کارهایی که در ۹۰ روز مانده به کنکور در اوج خستگی انجام دادم این بود که، یک مقوا برداشتم و به تعدادِ روزهای باقی مانده تا کنکور مربع هایی در آن کشیدم و در آخرین مربع واژه ی کنکور را نوشتم، داخل هر کدام از آن مربع ها تاریخِ روزهای مانده تا کنکور را یادداشت کردم.

هر شب ساعت مطالعه ام را داخل این مربع ها ثبت می کردم و به خودم قول داده بودم که تا روز کنکور هیچ کدام از این خانه ها خالی نماند و آخر هر هفته ساعت مطالعه ام را جمع می زدم.همین عینی کردن باعث می‌شد که تشویق شوم و با انگیزه ی بیشتری ادامه دهم. صحبت کردن با مشاور هم راه خوب و کمک کننده ای است.

✔️شده بود که نگران آینده بشوید و در مورد مسیرتان تردید یا ترس داشته باشید؟

🔰بله. گاهی حس نگرانی و ترس داشتم. ترس از اینکه آن چیزی که می‌خواهم نشود.البته خب این حس ها وجود دارند، مهم این است که در این حس‌ها نمانیم، این حس‌ها را ببینیم و بگذاریم بیایند و بروند.”ماندگار نشدنشان اهمیت دارد”. احساس تردید را تجربه نکردم به این دلیل که می دانستم مسیرم همان مسیری است که باید باشد.

✔️افت شدید در آزمون برایتان اتفاق افتاده بود؟ چه راه حلی برای آن پیدا کردید؟

🔰بله. یک بار افت شدید در آزمون برایم پیش آمد. میانگین ترازم حدود ۶۴۰۰_۶۳۰۰ بود و دامنه اش بین ۵۹۰۰_۶۸۰۰. یکبار تراز آزمونم ۵۵۰۰ شد و استاد هم علت را از من پرسیدند، حتی خطرِ اخراج هم داشتم. بعد از دیدن نتیجه آزمون یک مقدار حس منفی داشتم ولی بعد که علت یابی کردم متوجه شدم که ساعت مطالعه ام پایین بوده و به بودجه آزمون به طور کامل نرسیده بودم و در وارد کردن جواب ها در پاسخبرگ بی دقتی کرده بودم که باعث شده بود یکی از درس هایم را منفی بزنم.

برای آزمون بعدی که دو هفته زمان داشتم، ساعت مطالعه ام را افزایش دادم و موقع آزمون دادن، دقت کردم تا پاسخها را به درستی وارد پاسخنامه کنم. این موضوع باعث شد یکی از بهترین نتایجم را بعد از همان افت شدید کسب کنم و فکر می‌کنم ترازم ۶۴۰۰ شد.

✔️تفریحات شما در سال کنکور به چه صورت بود؟

🔰در سوالاتِ قبل به صورتِ یکجا پاسخ دادم.

✔️خانواده در کسب موفقیت شما چه نقشی داشتند؟

🔰 خانواده‌ام سعی می‌کردند امکانات و کتاب‌هایی که نیاز دارم را برایم فراهم کنند.محیط خانه را آرام نگه دارند. رفت و آمدها را کمتر کنند. همچنین اگر آنها به مهمانی می‌رفتند من همراهشان نمی‌رفتم و در خانه می‌ماندم.

✔️بارزترین خصوصیت شما که به نظرتان تاثیر زیادی در پیشرفت شما داشت،چیست؟

🔰یکی از ویژگی هایم این بود که انگیزه زیادی داشتم و در زمان هایی که خیلی نگران می شدم یا ناامید بودم، سعی می‌کردم که نگاه مثبتی به شرایط داشته باشم. بارز ترین ویژگی ام استمرار، ادامه دادن و پا پس نکشیدن بود.

✔️توصیه شما به سایر کنکوری ها؟

🔰 میخواهم به داوطلبانی که از جانب اطرافیان و یا مدرسه فشاری را روی خود حس می‌کنند، بگویم که من هم، چنین تجربه‌ای داشتم. عزیزی به من گفت: تنها کسی که قرار است به او پاسخ بدهی خودت هستی. من هم همین توصیه را به شما می کنم.

یک مقدار نگاه از سمتِ بیرون را کم کنید و بیشتر به خودتان معطوف شوید. واقعا سعی کنیم به خودمان پاسخ دهیم چرا که اگر هدفمان برایمان مهم باشد، برای آن تلاش می‌کنیم، اگر مهم نباشد به دنبال هدفی می‌رویم که برای ما اهمیت داشته باشد.

مورد بعدی مقایسه نکردن خودمان با دیگران است، چرا که اگر کسی از ما بالاتر باشد ممکن است استعدادمان، توانایی‌ مان، امکاناتمان اصلا با هم یکی نباشد که بخواهیم مورد قیاس قرار بگیریم. اگر کسی از ما پایین تر باشد و ما خودمان را بالاتر از او فرض کنیم ممکن است باعث به وجود آمدن حس امیدواری و اعتماد به نفس کاذب شود و نتوانیم نسبت به خودمان رشد کنیم.

من در سال کنکورم، هیچ وقت به کنکور سال آینده فکر نکردم و فقط به کنکور سال پیش رویم توجه داشتم. این حرفم اصلا به معنی نفی پشت کنکور ماندن و بد بودن این موضوع و… نیست. در واقع فکر نکردن به کنکورِ سالِ بعد، باعث باعث می‌شد تلاشم را بیشتر کنم.

مورد بعدی مهارت آزمون است. بین دو دانش آموز با سطح علمی یکسان، کسی می‌تواند نتیجه بهتری کسب کند که مهارت آزمون بیشتری داشته باشد. در همین راستا، تکنیک ضربدر منها را جدی بگیرید تا بتوانید سوالاتِ وقت گیر را تشخیص دهید و زمانتان را به سوالات بعدی اختصاص دهید. اگر سوالی را بلد نبودید و جز حذفیاتتان بود، کنارش منها بگذارید.

تکنیک زمان های نقصانی را تمرین و اجرا کنید،چرا که خیلی اهمیت دارد.برای هر درس یک زمان مشخصی را از قبل در نظر بگیرید و حین آزمون به زمانبندی تان پایبند باشید و اگر زمانتان برای یک درس تمام شد، آن درس را رها کنید و در زمان بازگشت،روی درس هایی که باقیمانده تمرکز کنید.

تجربه ی خانم زهرا شرافت رتبه ی ۳۲۷ کنکور انسانی در ارتباط با مهارت آزمون: سر جلسه ی کنکور هنگامی که با سوالات ادبیات مواجه شدم سطح اضطرابم، برای چند دقیقه به شدت بالا رفت. نمی‌توانستم سوالات را بخوانم و اگر از سوالات نمی‌گذشتم، هم زمانم هدر می رفت،هم روحیه ام را از دست می دادم. با این وجود دور اول تنها به سه سوال ادبیات پاسخ دادم اما ادامه دادم و به عربی، دینی و زبان پاسخ دادم.

وقتی دوباره به درس ادبیات برگشتم، با ذهن باز تر و با روحیه بیشتر به بسیاری از سوالات جواب دادم.

پیشنهاد می کنم حتما مستند دیوانگی را تماشا کنید. یک مستند یک و نیم ساعته است.

سعی کنید توکلتان به خدا باشد. تلاشتان را بکنید و ذهنِ نتیجه‌گرای خود را به ذهنِ تلاشگرا تغییر دهید. البته رعایت چنین مواردی زمان بر است ولی به خودتان بگویید تلاش می کنم و نتیجه را به خدا میسپارم.

✔️در طول سال کنکور و حضور شما در مجموعه مشاوره کنکور امیرمیرهلی چه تغییراتی در شما رخ داد؟

🔰 من در آکادمی و در جهتِ کنکور، مهارت آزمون اجرای برنامه و زمان مندی را یاد گرفتم اما فراتر از آن یاد گرفتم که در نتیجه منفی نمانم. تلاش کردن، مقاومت کردن در برابر سختی ها،دوری از حاشیه، عملگرایی نیز مواردی بود که با حضور در آکادمی به دست آوردم. خدا را شکر می‌کنم و خوشحالم که تجربه بودن در این مجموعه را داشتم و از استاد میرهلی و مجموعه ی ایشان تشکر می‌کنم. 

دانلود ویس این مصاحبه

برای دسترسی به سایر مصاحبه ها کلیک فرمایید

مشاهده سایر مصاحبه ها در آپارات

https://amirmirhelli.ir/wp-content/uploads/2021/04/زهرا-شرافت.mp3?_=1
خروج از نسخه موبایل