نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

مباحث قابل حذف کنکور کدام اند؟

حذف بعضی از مطالب در آزمون موضوعی بسیار کلیدی است. این مسئله به شرایط هر داوطلب کنکوری بستگی دارد. اگر ویس‌های کانال را بررسی کرده باشید اشاره شد که تا نزدیکی عید توصیه به حذف دروس نمی‌کنیم. بعضی از مطالب در بازه‌ای از زمان صرفا در اولویت نیستند. در این مقاله‌ی کاربردی از سایت مشاوره‌ی کنکور قصد داریم به مباحث قابل حذف کنکور بپردازیم. با ما همراه باشید.

از چه بازه‌ی زمانی به بعد باید مباحث قابل حذف را در نظر بگیریم؟ 

از چه بازه‌ی زمانی به بعد باید مباحث قابل حذف را در نظر بگیریم؟ 

در نظر نگرفتن بعضی از مطالب،معمولاً بعد از دوران طلایی جمع‌بندی در دوران نوروزی صورت می‌گیرد. قبل از این دوران توصیه می‌کنیم به فکر از دور خارج کردن مطالب نباشد. بلکه تنها در اولویت شما نباشد. قبل از عید به بررسی و مطالعه مطالب بپردازید و بعد از پشت سر گذاشتن مراحل تست زنی اگر بازهم می‌بینید که در مبحثی ضعف دارید در ابتدا پیشنهاد می‌کنیم یک معلم برای رفع اشکال تک مبحثی و سپس در در مرحله بعد اگر این شرایط وجود نداشت در صورتی که مطلب به بخش‌های دیگر پیوسته نیست می‌توان آن را کنار گذاشت.

حذف یک درس به طور کامل اکیدا ممنوع

برخی از داوطلبان با بعضی از دروس از همان ابتدای کار نمی‌توانند ارتباط خوبی برقرار کنند.  ترجیح می‌دهند اصلاً به سراغ این مباحث نروند. به نوعی مخالف این هستند که کمی خود را به چالش بکشند و با آن درگیر شوند. علت آن می‌تواند ترس، بی‌انگیزگی یا هر علت دیگری داشته باشد. اما این کار اشتباه بزرگی است و به شدت در رتبه شما تاثیرگذار است. حتی درسی مثل زمین شناسی که برای برخی از رشته‌ها بدون ضریب است در نهایت کار می‌تواند نتیجه مطلوبی برای قبولی افراد به همراه داشته باشد. اکثر مشاوران توصیه می‌کنند در زمان مناسب به بررسی برخی از مطالب پرداخته شود.

آیا مجاز به ندید گرفتن مبحث قابل حذف کنکور هستید؟

این بخش از مقاله شرایط حذف مطالب را بررسی می‌کنیم:

_ داوطلبان سال دوازدهم:

مطمئنا دانش‌آموزان سال دوازدهم از یک داوطلب فارغ التحصیل فرصت بسیار کمتری دارند. طبیعتا زمان کافی برای مطالعه‌ی تمامی مطالب ندارند. بنابراین طبق نکته‌ای که اشاره شد اولویت اول باید درس‌های پر اهمیت و تست خیز و همچنین مباحث پایه که پیش نیاز مطالب دیگر هستند باشد. اگر زمانی نداشتند می‌توانند بر مبحث‌های قابل حذف کنکور تمرکز نکنند.

_ اگر هدف رتبه برتر شدن دارید چیزی را از دور خارج نکنید.

داوطلبی که هدف آن قبولی در یک رشته‌ی عالی و در یک دانشگاه برتر است مسلما باید سعی کند هیچ مبحثی را از قلم نیندازد. از تابستان نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. با یک برنامه‌ریزی صحیح آن‌ها را به نقطه قوت خود تبدیل کنید.

_ مباحثی که پاشنه آشیل شما هستند.

اگر در درسی ضعیف هستید در قدم اول اینکه اگر ذهنیت منفی نسبت به آن مبحث دارید کنار بگذارید. سپس با درسنامه‌ی ساده و روان‌تر و در مرحله‌ی بعد با تست‌های ساده کار شروع به کار کنید. کم کم درجه‌ی سختی تست‌ها را افزایش دهید. یا اینکه از یک مدرس برای رفع اشکال تک مبحثی استفاده کنید. اگر واقعا تایم زیادی تا کنکور ندارید با توجه میزان اهمیت آن قسمت شاید بهتر است نادیده گرفته شوند.

_ چه مدتی تا کنکور فاصله است؟

 اگر تنها یک ماه تا کنکور باقی مانده مطالعه مطلب جدیدی که تا الان به هیچ عنوان سراغ آن نرفتید یا  به خاطر مرور نامناسب در لایه‌های پایین حافظه شما قرار گرفته است مطالعه آن‌ها در این بازه زمانی تنها به شما استرس می دهد. بنابراین شاید عقلانی‌ترین کار این است که آن‌ها را جزء بخش‌های قابل حذف کنکور حساب کنید.

_ مباحث کم سوال جز مباحث قابل حذف کنکور هستند.

دسته‌ای از بخش‌ها تعداد سوال زیادی ندارند و برای مباحث دیگر هم پایه و اساس نیستند. مثل اعراب گذاری در درس عربی که تنها یک تست دارد یا هندسه رشته‌ی تجربی. توصیه می‌کنیم بودجه‌بندی مرتبط با رشته خود را بررسی کنید.  طبق بازه زمانی که در پیش دارید تصمیم بگیرید که مطالب کم تست را جزء مباحث قابل حذف کنکور قرار دهید یا خیر.

_ مباحثی که سوالات بسیار چالشی دارند.

بعضی از دروس مثل هندسه رشته تجربی بسیار سوالات پر چالشی دارند. معمولاً داوطلبان می‌بایست در آخر زمان به این بخش‌ها پاسخ دهند. چرا که در غیر این صورت به احتمال زیاد با کمبود زمان برای پاسخ‌گویی به سوالات دیگر مواجه خواهند شد. چنین مباحث مرتبط با رشته خود را از تابستان شناسایی کنید.  روزانه بر این بخش‌ها کار کنید. اگر فرصت نشد و با توجه به سطح علمی‌تان در اولویت نبود جزء بخش‌های قابل حذف آزمون در نظر بگیرید.

_ مباحثی که با وجود معلم هنوز موفق نشدید به نقطه قوت خود تبدیل کنید.

 

اشاره شد که مباحثی که به قول معروف پاشنه آشیل شماست با درسنامه و تست آسان شروع به کار کردن کنید.  اگر مشکل حل نشد معلم بگیرید.  در نهایت اگر با کمبود زمان مواجه بودید آن‌ها را نادیده بگیرید.

در این قسمت به بخش‌های قابل حذف هر درس در رشته‌ی تجربی می‌پردازیم

مباحث قابل حذف کنکور (دروس عمومی)

ادبیات فارسی:
زبان فارسی معمولا با تعداد سوال ۴ الی ۵ تست جز پاشنه آشیل اکثر داوطلبین کنکور است. اگر قصد شما کسب رتبه‌ی برتر است سعی کنید روی این درس به تسلط کافی برسید. سوالات شمارشی‌ مثل ساختمان واژه یا ترکیب‌های وصفی و اضافی سوالات پر ریسکی هستند که مطالعه‌ی دقیق شما را می‌طلبد.

 

 درس عربی
اکثر داوطلبین درک مطلب را جز مباحث قابل حذف کنکور قرار می‌دهند. اما چه بهتر که از اعراب و تحلیل صرفی چشم پوشی نکنید‌. این بخش را جز دروس لقمه‌ای قرار دهید. شبانه یک بازه‌ی زمانی را برای آن‌ها در نظر بگیرید.

مباحث قابل حذف کنکور در درس دینی

درس دینی از جمله دروسی است که بیشتر به مطالعه و خواندن عمیق نیاز دارد تا تست زنی. تعداد زیادی از سوالات مفهومی و ترکیبی هستند. به این دلیل که دینی درسی است که راحت‌تر از دروس دیگر می‌تواند به کسب رتبه‌ی برتر شما کمک کند حتما تمامی بخش‌ها را جدی بگیرید و عمیق مطالعه کنید.

 

مباحث قابل حذف کنکور در درس زبان انگلیسی
به ایده‌ی اکثریت شاید ریدینگ و کلوز جز مباحث قابل حذف کنکور باشد. اما اگر شخصی از همان ابتدای تابستان به عنوان دروس لقمه‌ای شبانه به این مباحث بپردازد به راحتی می‌تواند پاسخ دهد.

 

 درس ریاضی
هندسه و مقاطع مخروطی از جمله مباحثی است که با تعداد سوالی ۶ الی ۷ مورد از مباحث پر چالشی است. اگر زمان کافی ندارید و سطح علمی شما به گونه‌ای است که مباحث دیگر باید اولویت کار شما باشد این دو بخش را جز مباحث قابل حذف کنکور در نظر بگیرید.
زیست شناسی
از این درس به شدت سوالات ترکیبی دارد. اکثریت مد نظر دارند که بخش گیاهی را جز مباحث قابل حذف کنکور در نظر بگیرند. اما به خاطر این که درسی ترکیبی است با چالش مواجه خواهند شد.
مباحث قابل حذف کنکور در درس فیزیک
گرما و فشار از جمله مباحثی هستند که با وجود مطالعه‌ی عمیق و تعداد تست بالا افراد کمی می‌توانند به سوالات این مباحث پاسخ دهند.
درس شیمی
این درس مثل درس زیست کمی ترکیبی است. اما فصل یک شیمی دوازدهم را می‌توان جز مباحث قابل حذف کنکور در نظر گرفت.

در پایان

در این مقاله به بررسی مباحث قابل حذف کنکور پرداختیم.  توصیه می‌کنیم اگر فرصت زیادی تا آزمون بسیار مهم دارید به هیچ عنوان مطلبی را از دور خارج نکنید. برای کسب اطلاعت بیشتر در زمینه‌ی کنکور با سایت مشاوره‌، برنامه‌ریزی کنکور و موفقیت امیر میرهلی همراه باشید.
خروج از نسخه موبایل