نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

ماهیت انگیزه و پاسخ صحیح به نیاز های فطری انگیزه بخش

انگیزه چیست و افزایش انگیزه

انگیزه چیست؟

انگیزه عاملی درونی است که به رفتار شخص جهت می دهد و آن را هماهنگ می سازد.انگیزه را به طور مستقیم نمی‌توان مشاهده کرد ولی وجود آن را از روی رفتار شخص می توان استنباط کرد.کسی که انگیزه دارد به راحتی از فرد بی انگیزه تمایز میابد و این موضوع در رفتار،گفتار و افکار فرد نمود میابد.

انگیزه باید درونی باشد و در هر انسانی باید بوجود بیاید نه اینکه از خارج به زور به فرد تزریق شود.بنابراین اکثر کلیپ های به ظاهر انگیزشی که فردی با صدای بلند متن هایی تکراری را می‌گوید و تعدادی تصویر و موزیک کلیشه‌ای آن را همراهی می‌کنند هیچ کاربردی ندارد.در واقع این ها تزریق انگیزه می کنند که این کار سودی ندارد و همانطور که گفته شد انگیزه باید درون خود فرد ایجاد شود. در واقع این نوع کلیپ ها را افرادی درک می کنند که به موفقیت رسیده اند نه آنها که در صدد رسیدن به موفقیت اند!

نحوه ایجاد انگیزه

پس باید انگیزشی به نوعی باشد که درون فرد ایجاد انگیزه کند. حال میتواند یک فیلم باشد یا حتی یک جمله کوتاه مانند”جنگنده باش”.

ذهن ما انسان ها ماشین باورسازی است بنابراین هر چیزی که به آن فکر کنید،مطمئن باشید اتفاقات به گونه‌ای رقم خواهد خورد که همان اتفاق بیفتد .ذهن در کسری از ثانیه می تواند باور غلط را به باور درست تبدیل کند و همچنین در کسری از ثانیه باور درست را به باور غلط تبدیل کند.پس شایسته است که همواره در زندگیمان مثبت نگر باشیم و به اتفاقات خوب فکر کنیم تا همان اتفاقات رخ دهد.این دقیقا همان چیزی است که به آن انگیزه‌های درونی می گویند. در واقع نحوه گفتمانمان فضای ما را می سازد، آینده ما را می سازد.حتی نوع چیدمان اتاق ما گفتمان ما را نشان می دهد و خود گفتمان ما آینه تفکر ماست.پس خوب فکر کنیم تا بهترین اتفاقات برای ما رقم بخورد.

چگونه به انگیزه خود در سال کنکور پاسخ مناسب دهیم؟

همه انسان ها علاوه بر غذا،آب،هوا و… به نیازهای فطری انگیزه بخش هم نیازمند است.پاسخ صحیح به این نیازها در گرو القای اعتماد‌به‌نفس از سوی اطرافیان است یعنی اگر اطرافیان یک فرد به او توجهی نکنند به مرور زمان انگیزه‌اش را از دست می دهد.از طرفی اگر اطرافیان به فرد بیش از حد توجه کنند هم انگیزه اش را از دست میدهد، زیرا احساس می‌کند به آنچه میخواسته رسیده است و این روحیه جنگجو بودنش را برای رسیدن به هدف از دست می‌دهد.

همانطور که گفته شد اطرافیان در ایجاد انگیزه فرد تاثیر بسزایی دارد اما این به این معنی نیست که اگرفردی در میان امواج منفی اطرافیان رشد کند؛هیچگاه موفق نخواهد شد؛زیرا که همه چیز به ذهن خود فرد بستگی دارد. ذهن ما حتی می تواند از امواج منفی در جهت رسیدن به هدف استفاده کند.فقط باید باور داشته باشد.درست مثل قایقران های محلی و بومی که از قایق های بادبانی استفاده می کنند و حتی از بادهای مخالف هم در جهت رسیدن به هدف شان استفاده می کنند.

در انتهای متن مفید است که به تعدادی از راه های افزایش انگیزه اشاره کنم.البته چیزی که مبرهن است این است که به تعداد انسان های روی کره زمین میتوان راه برای افزایش انگیزه ذکر کرد و هر فرد باید راه مختص به خود را پیدا کند.برای این متن من به موارد زیر بسنده میکنم.

💡راهکار های افزایش انگیزه:

۱. تعیین یک هدف کلی:

هر انسانی موظف است که برای آینده خود یک هدف و غایت کلی تعیین کند.البته شایسته است که علاوه بر آن هدف بلند مدت که بر فرض مثال قبولی درکنکور است؛تعدادی هدف میان مدت و هدف کوتاه مدت هم برای خود درنظر بگیرد.البته نکته قابل توجه این است که پس از تعیین هدف نباید هر لحظه به آن هدف فکر کنیم.نباید این فکر کردن به گونه ای باشد که مارا از رسیدن به هدف اصلی بازدارد.

۲. تجسم آینده مثبت:

همانطور که گفته شد ذهن ما ماشین باور سازی است و به راحتی می تواند هر آینده ای را تصور کند.پس شایسته است که باور مثبت را نسبت به آینده داشته باشیم و تلاش کنیم تا اتفاقات به گونه ای رقم بخورد که به آن آینده درخشان تجسم شده برسیم.

۳. در اولویت قرار دادن کارهایی که علاقه بیشتری داریم:

خیلی از اوقات ما هدف را برای خود تعیین میکنیم اما برای شروع انگیزه کافی را نداریم.در این هنگام باید آن کاری که به آن علاقه بیشتری داریم را در اولویت قرار دهیم تا هم بخش زیادی از مسیر رسیدن به هدفمان را پیموده باشیم و هم اینکه انگیزه کافی برای انجام باقی مسیر را کسب کرده باشیم.

۴.محاسبه و بررسی پیشرفت های هر چند جزئی و یادآوری آن ها:

خیلی از اوقات ما فکر می کنیم که در مسیر رسیدن به هدفمان اصلا موفق نشده ایم و تا الان همواره شکست خورده ایم.علت این اتفاق این است که ما ارزیابی درستی از عملکردمان نداریم.ما باید همواره به خودمان پیشرفت های هرچند جزئی خودمان را یادآوری کنیم. آنها را مکتوب کنیم،درصورت نیاز نمودارکشی،جدول کشی و…. کنیم تا دید بهتری نسبت به پیشرفت هایمان داشته باشیم.این موضوع به خودی خود تاثیر بسزایی در افزایش انگیزه ما دارد.

۵. تلاش برای بهترین شدن:

این تفکر بهترین شدن و بهترین بودن،تفکر همه آدم های موفق است.یعنی آن ها همواره تلاش می کنند که در حوزه فعالیت خود بهترین باشند.این موضوع باعث می شود که آنها هیچگاه در مسیر رسیدن به قله موفقیت، کم نیاورند و از هدفشان دست نکشند.این انسان ها به بمب انگیزه ای تبدیل می شوند که تا به مقصود نهایی خود نرسند، آرام نمی گیرند.

خروج از نسخه موبایل