نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

فلسفه و منطق را چگونه مطالعه کنیم؟

درس فلسفه و منطق درسی است که برای داوطلبین رشته‌ی انسانی از اهمیت زیادی برخوردار است. این درس با ضریب سه برای افرادی که هدف‌شان رشته‌های حقوق و علوم قضایی است می‌بایست به این درس توجه ویژه‌ای داشته باشند. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با مطالعه‌ی این دو درس مطالبی به شما داوطلبین عزیز ارائه دهیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

فلسفه و منطق جزء دروس تکنیکال

منطق و فلسفه تقریبا مثل عربی باید قواعد، استدلال، اصولی که مطالعه می‌کنید خوب یاد بگیرید و خوب تمرین تشریحی انجام دهید و خوب تست بزنید. به عبارتی تا یک درس پایه‌ای را به تسلط نرسیدید اجازه‌ی ورود به مباحث بالاتر را ندارد. چرا که روی هم جمع می‌شوند و می‌بیند چیزی بلد نیستید. بنابراین بسیار مهم است که شما مباحث پایه را به خوبی یاد بگیرید. به خوبی مطالعه و تمرین کنید. با باور اینکه می‌توان این درس را به خوبی یاد گرفت و عالی زد در کنکور جلو بروید.

تست جدید در فلسفه و منطق

این دو درس جز دروس مهارت محور است که می‌توان چندین و چند بار تست‌های قبلی را زد. اما زمانی که تست‌ها تکراری شد در هر بازه‌ی زمانی بهتر است کتاب جدید را امتحان کنید.

تست‌زنی مکرر داشته باشید

یکی از دروس انسانی که مهم است تست زنی آن به طور مکرر ادامه پیدا کند فلسفه و منطق می‌باشد. تست‌ها را به تعداد زیادی بزنید. البته به شرط اینکه قبل از آن تست های سراسری را به خوبی کار کرده باشید.

کسب درصد بالا از فلسفه و منطق حتی در ماه‌های پایانی

این درس بر خلاف عقیده‌ی خیلی از افراد در ماه‌های پایانی هم به راحتی می‌توان یاد گرفت و درصد خوبی کسب کرد. تنها کافی است درک‌‌تان را بالا ببرید ‌و عمیق‌تر به جریان نگاه کنید. بچه هایی که در این زمینه ادراک‌شان پایین‌تر است و یا حوصله‌ی مطالعه‌ی آن را ندارند از هر کتابی هم که استفاده کنند نمی‌توانند درصد خوبی کسب کنند. اما اگر درک بالایی بگذارید و عمیق بخوانید و صبر داشته باشید می‌توانید درک کنید و تست‌ها را به خوبی بزنید.

مرور قبل از آزمون برای فلسفه و منطق

نکات نوشته شده خلاصه ها و جمع‌بندی‌ها روز قبل از آزمون مرور شوند. تست های هایلایت شده حتماً کار شود مثل سایر دروس نباید تست جدید بزنید.

روش فایمن در مطالعه ی فلسفه و منطق

در مطالعه این دو درس اگر روش فایمن برای شما وقت‌گیر است حتماً جاهایی که مطالب را درک نمی‌کنید از این روش استفاده کنید. به این صورت که در درسی مثل فلسفه که پر از مطالب واژه‌ها و عبارت‌های سنگینی است.

عبارت‌هایی که تا به حال در کتاب‌های درسی با آنها روبرو نشده‌ایم. معمولا مطالبی از جنس مطالب روانشناسی مادی زمینی مثل مواردی که در جامعه شناسی در اقتصاد وجود دارد موادی هستند که معمولاً می‌شناسیم. ناگهان به مفاهیم فرا زمینی و مطالب سنگین فلسفی مواجه می‌شویم که خیلی از اوقات واقعا متوجه نمی شویم که منظور چیست. به ویژه برای اشخاصی که درک درستی برای رتبه برتر شدن ندارند، صرفاً می‌خوانند و حفظ می‌کنند در نهایت در تست با مشکل مواجه می‌شوند.

بنابراین توصیه‌ای که به بچه‌ها می‌کنیم این است که:

۱. حتماً خلاصه نویسی به شکل حاشیه نویسی به صورتی که هر پاراگرافی که مطالعه می‌کنند کنار آن پاراگراف برداشت خود را به روش فایمن یادداشت کنند. برداشت کاملا شفاف روشن بدون اینکه بخواهید گنگ صحبت کنید.

۲. در منطق هم همین سبک را پیاده کنید. منتها با شکل متفاوت به نوعی چیزی را که می‌خوانیم بیشتر در قالب کشیدن تصاویر، کشیدن چرخه‌ها، فلش‌ها، بین عبارات و بین کلمات به نوعی با عبارات و کلمات بازی کنیم. این روش‌ها را که انجام دهیم تست زنی برای ما راحت تر انجام می‌شود.

۳. زمانی که تست فلسفه و منطق می‌زنیم پاسخ تست‌ها را با برداشت‌های خودمان مقایسه کنیم. ببینیم برداشت ما از مطالب درست بوده است یا خیر. آیا توانسته‌ایم خوب صحبت کنیم. به خوبی روی کاغذ پیاده کنیم.
یه مقدار باید با فلسفه و منطق بازی کرد و سر سری آن‌ها را مطالعه نکنیم.

 

جایگاه کتب جمع‌بندی در درس فلسفه و منطق

در فلسفه و منطق کتاب‌های جمع‌بندی بسیار خوبی در بازار برای آن‌ها وجود دارد. اما به قول بزرگی مطالعه کتاب‌های تلخیصی خوب است اگر بعد از خواندن کتاب اصلی باشد. ما باید در ابتدا کتاب اصلی خودمان را  مطالعه کنیم و بعد که مطالب را خلاصه کردیم؛ حاشیه نویسی کردیم و هایلایت کردیم؛ بعد به سراغ کتاب‌های جمع‌بندی شده برویم.

اما اینکه کتاب‌های جمع بندی بتواند جایگزین خلاصه‌های ما بشوند چه قبل از امتحانات آزمایشی چه قبل از کنکور اصلا قابل قبول نیست. حتماً باید خلاصه نویسی خودمان انجام شود و آن ها را مرور کنیم.

به  دلیل اینکه

ما خلاصه‌نویسی که انجام می‌دهیم اصلاً فرایند یادگیری برای ما راحت‌تر صورت می‌گیرد. خیلی از افراد فکر می‌کنند خلاصه نویسی صرفا برای مرور است. در صورتی که فقط برای مرور نیست. بلکه فرایند نوشتن در یادگیری کمک زیادی به شما می کند. ما برای یادگیری گفتیم اساسا چه در کلاس و چه حتی در زمانی که خودتان مطالب را مطالعه می‌کنید حتما باید یادداشت برداری و خلاصه نویسی داشته باشید.

چرا که کمک می‌کند به فرایند یادگیری. بنابراین کتاب های جمع بندی خوب هستند به شرطی که کتاب اصلی را مطالعه کرده باشید یادداشت های خودتان را دوره کرده باشید و تست های هایلایت شده را مرور کرده باشید و در نهایت از این کتاب استفاده کنید.

بودجه بندی منطق پایه دهم انسانی

ترازوی اندیشه: 1 سوال

لفظ و معنا: 1 سوال
مفهوم و مصداق: 1 سوال
اقسام و شرایط تعریف: 1 سوال
اقسام استدلال استقرایی: 1 سوال
قضیه حملی: 1 سوال
احکام قضایا: 1 سوال
قضیه شرطی و قیاس استثنایی: 1 سوال
سنجشگری در تفکر: 1 سوال

بودجه بندی فلسفه پایه یازدهم انسانی

چیستی فلسفه : 1 سوال
ریشه و شاخه‌های فلسفه : 1 سوال
آغاز تاریخی فلسفه: 1 سوال
زندگی بر اساس اندیشه: 1 سوال
امکان شناخت: 1 سوال
نگاهی به تاریخچه معرفت: 1 سوال
چیستی انسان: 1 سوال
انسان، موجود اخلاق‌گرا: 1 سوال

بودجه بندی فلسفه پایه دوازدهم انسانی

هستی و چیستی: 1 سوال
جهان ممکنات: 1 سوال
جهان علی و معلولی: 2 سوال
کدام تصویر از جهان؟: 1 سوال
خدا در فلسفه: 1 سوال
خدا در فلسفه (2): 1 سوال
عقل در فلسفه (2) 1 سوال

استفاده از کتب کمک درسی در درس فلسفه و منطق

برای این درس اگر در فهم مطالب مشکل دارید حتما از کتابی استفاده کنید که درسنامه‌های مفصلی داشته باشد. مشاوران و خیلی سبز این درسنامه‌ها را دارند و می‌توانند به شما کمک کنند. اما اگر در فهمیدن متن مشکلی ندارید و بر متن کتاب مسلط هستید و قصد دارید به درصدهای بالایی برسید مسلما کتاب‌هایی که تست‌های چالشی بیشتری دارند مثل مهر و ماه یا آبی کانون بیشتر می‌توانند به شما کمک کنند. این کتا‌ب‌ها سطح بالایی دارند و اول کار به سراغ آن نروید.

فلسفه و منطق هر پایه را به چه سبکی مطالعه کنیم؟

سوالات کنکور این دو درس، از سه کتاب منطق و فلسفه یازدهم و فلسفه دوازدهم طرح می‌شوند. اگر به طور  کلی به این دروس نگاه کنید شاید به نوعی بتوان گفت که حفظی هستند. اما با مطالعه‌ی کتاب‌های درسی و بررسی سوالات کنکور متوجه خواهید شد که کدام به صورت جداگانه سبک خاصی از مطالعه را می‌طلبند. نکته‌ی حائز اهمیت در بررسی این سه درس این است که می‌بایست مطالب به طور پیوسته مرور کنید.

 

درس منطق پایه دهم

درسی حفظی و مفهومی است. در نتیجه برای مطالعه آن می‌بایست از روش حفظیات و خواندن مفهومی استفاده کنید. به نوعی همان طور که اشاره شد به طور مداوم باید مطالب را مرور کنید. مطالب سخت را با زبان خودتان تحلیل کنید و با دید مفهومی‌تری به آن‌ها نگاه کنید. از روش فایمن برای مطالب سخت مفهومی غافل نشوید.  از هیچ جزئی از کتاب منطق غافل نشوید. تمامی مطالب مهم هستند. حتی پاورقی‌ها هم باید مطالعه شوند. سبک مطالعه ی منطق سال دهم و فلسفه سال یازدهم تا حدودی شبه به هم هستند.

سبک مطالعه‌ی این درس

قبل از تدریس معلم حتما پیش زمینه‌ای از قبل داشته باشید. هنگام تدریس حتما یادداشت‌برداری کنید. اگر مطلبی را به خوبی درک نکردید حتما از معلم خود بپرسید. بعد از مطالعه به تست‌زنی بپردازید.
حتما پاسخ تشریحی تست‌ها را بررسی کنید و با برداشت خودتان مقایسه کنید. این امر به درک مفاهیم به شما بیشتر کمک می‌کند. جنس مطالب این درس به گونه‌ای هستند که می‌توان به راحتی خلاصه و دسته‌بندی کرد.
برای یادگیری و درک مفاهیم توصیه می‌کنیم حتما مثال‌های کتاب را یاد بگیرید. مطالب این درس به صورت زنجیروار بهم مربوط هستند بنابراین تا به تسلط کامل بر مبحثی نرسیدید به سراغ درس جدید نروید.

چند نکته‌ی بسیار مهم

1. منطق را باید به صورت ترتیبی مطالعه کنید. سعی کنید به درک عمیقی از مفاهیم برسید.

2. قبل از شروع مطالعه‌ی درس جدید حتما مطالب درس قبلی را مرور کنید.

3. خلاصه‌برداری را به هیچ عنوان فراموش نکنید. این امر مرور  و درک مطالب را برای شما راحت‌تر می‌کنند.

 

فلسفه‌ پایه  یازدهم را چگونه باید مطالعه کرد؟

این درس بیشتر حالت حفظی دارد. برای تسلط بیشتر راه کار نهایی مرور پیوسته‌ی مطالب است. از این کتاب سوالات مفهومی کمتری طرح می‌شود. لزومی به مطالعه تحلیلی زیاد نیست. اما علل اربعه را با دقت و تمرکز بالا مطالعه کنید. از خلاصه نویسی برای مطالب این کتاب هم غافل نشوید.

برای اینکه با سبک سوالات و نکات مهم این کتاب بیشتر آشنا شوید که در روند خلاصه نویسی هم به شما کمک می‌کند حتما سوالات کنکور چند سال اخیر را بررسی کنید.

سبک مطالعه ی فلسفه دوازدهم

از کتاب‌های بسیار پر چالش، پیچیده و بسیار مفهومی است. تا حدودی سبک مطالعه منطق برای این درس هم کارآمد است:

– قبل از تدریس معلم حتما با پیش زمینه‌ای از درس سر کلاس حاضر شوید.

– در زمان تدریس از یادداشت برداری غافل نشوید.

– اگر مطلبی را متوجه نشدید به هیچ عنوان آن را نگه ندارید حتما به دنبال پاسخ آن بگردید.

– توجه کنید که مطالبی که سر کلاس یادداشت می‌کنید حتما باید همان روز مطالعه کنید.

– در ابتدا یادداشت‌های خود را مطالعه کنید سپس به سراغ کتاب درسی بروید.

– در زمان مطالعه کتاب مطالب برداشت شده‌ی خودتان را حاشیه نویسی کنید.

– مطالب مفهومی و حفظی را طبقه‌بندی کنید. سپس به طور عمیق مطالعه کنید و خلاصه نویسی انجام دهید.

– بعد از مرور مطالب تست بزنید.

– همانند درس منطق توصیه می‌کنیم حتما پاسخ تشریحی هر تست را بررسی کنید.

با بررسی تست‌ها مخصوصا تست‌های سراسری متوجه می‌شوید که اکثریت سوالات ترکیبی هستند. از چند مبحث در یک تست استفاده شده. بنابراین علاوه بر مطالعه‌ی مفهومی مطالعه‌ی ترکیبی شما را هم مطلبد. مطالب مرتبط را سعی کنید اگر فراموش می‌کنید در یک جا یادداشت کنید.

بنابراین برای مطالعه درس فلسفه دوازدهم و منطق باید دیدگاه مفهومی‌تری داشت تا بتوان نتیجه‌ی مطلوب را کسب کرد.

در پایان

در این مقاله سعی کردیم به نحو احسن تمامی نکاتی که برای مطالعه درس فلسفه و منطق حائز اهمیت بود خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. با پیاده کردن این نکات در کنار باور به این که می‌توان درصد خوبی از این درس کسب کرد حتما به نتیجه‌ی دلخواه خود خواهید رسید.

خروج از نسخه موبایل