نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

فاکتور های انتخاب رشته ی صحیح

فاکتورهای انتخاب رشته صحیح

فاکتورهای انتخاب رشته

انتخاب رشته، آخرین گام کنکور سراسری است. فرایندی که در یک قدمی ورود به دانشگاه قرار دارد و در سرنوشت و آینده ی شما تاثیرگذار است.
بهتر است با دید باز و اطلاعات کامل، رشته ی خودرا انتخاب کنید.
به فاکتورهای زیر بها دهید:

علاقه و استعداد خود را در نظر بگیرید.

از علایق خود نگذرید. شما باید نسبت به توانایی های خود شناخت داشته باشید و در بحث انتخاب رشته، آن هارا در نظر بگیرید.

با افراد آگاه مشورت کنید.

استفاده از تجارب دیگران همیشه کارآمد است. با افراد آگاه مشورت کنید و منطقی تصمیم بگیرید.
خانواده ، دلسوز شما هستند و در این امر، کمک شایانی به شما خواهند کرد همچنین می توانید به دانشجویان موفق در رشته های مختلف رجوع کنید و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تست های استعدادیابی، مسیر انتخاب رشته را تسهیل می کنند.

این دسته سوالات به شما کمک می کنند که خود را بهتر بشناسید و با ویژگی های پنهان خود آشنا شوید.
در نظر داشته باشید که استعداد ذاتی، تنها یکی از موارد مدنظر است.

توجه به رشته و شهر انتخابی ، امری حیاتی

محدودیت ها و رده بندی دانشگاه های مختلف را بررسی کنید. از مدت زمان تحصیل غافل نشوید. دفترچه راهنمای انتخاب رشته را خوب بخوانید و اطلاعات را رصد کنید برای مثال به بعضی از دانشگاه ها خوابگاه تعلق می گیرد و بعضی، مشمول این شرایط نمی شوند.
گروهی از دانش آموزان ، تحصیل در شهر خود را به شهرهای دیگر ترجیح می دهند. این افراد باید وضعیت دانشگاه های شهر خودرا به طور موشکافانه تری بررسی کنند زیرا انتخاب های محدودتری دارند.

رشته ی مورد نظر خود را از همه جوانب بسنجید.

بازارکار، درآمد،مدت زمان تحصیل،آینده ی شغلی ، شرایط خانواده و غیره را باید در نظر بگیریئ.

در ادامه به یکی از رایج ترین سوالات داوطلبان پیرو بحث انتخاب رشته پاسخ می دهیم :

آیا برای انتخاب رشته، به مشاور احتیاج دارید؟

گروهی از داوطلبان مایلند که خود به تنهایی فرایند انتخاب رشته را انجام دهند. با این کار مخالفتی نداریم اما باید توجه داشته باشید که شما برای انتخاب رشته نیازمند اطلاعات درست و کافی هستید .
می توانید از یک مشاور کمک بگیرید تا کلیت ماجرا را به شما توضیح دهد، رشته هارا معرفی کند و تیپ شخصیتی شمارا برایتان شرح دهد.
اگر مراجعه به مشاور برای شما مقدور نیست ، می توانید از کتب راهنما مانند کتاب گاج استفاده کنید همچنین نرم افزارهای انتخاب رشته سنجش و قلم چی و باقی سایت های معتبر نیز به شما کمک خواهند کرد.
دربحث انتخاب رشته دانش آموزان به دو دسته تقسیم می شوند :

* دسته ی اول شامل رتبه های برتر و داوطلبانی می شود که نسبت به علایق و رشته ی مورد نظر خود، شناخت دارند.
این دسته افرادی هستند که با توجه به رتبه و توانایی های خود، می توانند انتخاب رشته کنند و نیاز خاصی به مشاور ندارند مگر برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد ترتیب و چیدمان رشته ها، سوالات اجرایی و غیره….

*دسته ی دوم ، داوطلبانی هستند که رتبه های مرزی دارند و یا افرادی هستند که می خواهند انتخاب رشته ی گسترده تری داشته باشند.
انتخاب رشته ی این دو گروه از حساسیت بالایی برخوردار است و بهتر است به مشاور رجوع کنند اما اگر آگاهی و دانش بالایی در این زمینه داشته باشند، خود نیز می توانند انتخاب رشته کنند.

 

ویژگی های یک مشاور خوب برای انتخاب رشته چیست؟


* یک مشاور خوب، بی طرف است و شخصا انتخاب رشته ی شمارا انجام می دهد.
*نسبت به تست های روانشناسی و مشاغل شناخت کافی دارد.
* بازار کار تمامی رشته هارا می شناسد.
* علایق و استعدادهای شمارا در فرایند انتخاب رشته در نظر می گیرد.
* با خانواده شما ارتباط برقرار می کند و به تنهایی درمورد آینده ی شما تصمیم نمی گیرد.
* مشاور باید در ارتباط با رتبه در زیرگروه ها و نتایج آن ها اطلاعات کافی داشته باشد.
فراموش نکنید که هیچ مشاوری وظیفه مایوس یا ترغیب کردن داوطلب را ندارد و صرفا می تواند با آگاهی بخشی، اطلاعات درستی را در اختیار دانش آموز و خانواده او قرار دهد.

گروهی از داوطلبان علاقه ی زیادی به قبول شدن در شهرهایی دور از خانه دارند و یا شرایط اینگونه ایجاب می کند که از خانه و خانواده فاصله بگیرند به نکات زیر دقت کنید :

1.محیط زندگی به صورت مستقیم روی ذهن، رفتار و آینده ی شما تاثیر می گذارد بنابراین، انتخاب شهر مناسب، یکی از مهم ترین فاکتورهای انتخاب رشته است.

2. بهتر است در این مورد با خانواده مشورت شود و تمام جوانب یک شهر مورد ارزیابی قرار گیرد.
نظر والدین، تعامل و رضایت آن ها در این فرایند اهمیت زیادی دارد اما خانواده ها باید توجه داشته باشند که اگر فرزندشان، واقعا به رشته ی خاصی علاقه دارد و آن رشته از بازار کار خوبی برخوردار است، منطق را ضمیمه ی کار کنند و علایق فرزندشان را بپذیرند.

3. اگر ساکن شهری هستید که دانشگاه خوبی از نظر کیفیت و سطح علمی دارد، پیشنهاد می شود در فرایند انتخاب رشته شهرتان را در اولویت قرار دهید.

انتخاب رشته یا پشت کنکور ماندن؟

بعضی از دانش آموزان دار ای رتبه ی کنکور مرزی هستند. این دسته افراد نمی دانند بهتر است انتخاب رشته کنند یا پشت کنکور بمانند.
داوطلبان در این مورد به سه دسته تقسیم می شوند :

* کسی که در سال اول رتبه ی مرزی کسب کرده، با یک سال مداوم خواندن و تلاش کردن، می تواند به رتبه ی بهتری برسد. پس با در نظر گرفتن شرایط برای این گروه پشت کنکور ماندن، توصیه می شود.

*کسی که پشت کنکوری  است و در سال دوم رتبه اش نسبت به سال اول پیشرفت چشمگیری کرده باشد، می تواند یک سال دیگر هم بماند و به هدف خود برسد .

* ممکن است کسی تجربه ی چندسال پشت کنکور ماندن را داشته باشد اما پیشرفت زیادی در رتبه او دیده نشود. در این شرایط بهتر است انتخاب رشته صورت بگیرد و فرد به دانشگاه رود.

نقش سهمیه مناطق مختلف در انتخاب رشته چیست؟

سهمیه شامل سه منطقه ی یک، دو و سه می شود . معمولا در منطقه ی سه ، درصدها و میانگین دروس کمتر است و البته به دلیل شرایط جغرافیایی و کمبود امکانات، داوطلب زیادی نیز ندارد.
منطقه ی یک شامل کلان شهر ها و مناطق مهم می شود و منطقه ی دو مشمول باقی مکان ها است.
توجه داشته باشید که تعداد شرکت کننده ها در منطقه ی دو بسیار زیاد است و به همین نسبت پذیرش بیشتری نیز دارد.
* در انتخاب رشته، رتبه ی هر زیرگروه مدنظر است و رتبه ی کشوری ملاک نمی باشد*

در آخرین مطلب این محتوا، به یکی دیگر از سوالات شما پاسخ خواهیم داد:

 

 

رشته های انتخابی خود را چگونه بچینیم؟


به تقسیم بندی زیر دقت کنید :

1. انتخاب های خوشبینانه اولویت اول دفترچه ی شما هستند. رشته هایی که رتبه های بهتری را می طلبند و احتمال قبولی آن ها برای شما اندک است.

2.انتخاب های واقع بینانه در جایگاه دوم قرار دارند. انتخاب هایی که طبق قبولی های سال های گذشته، با رتبه ی شما فاصله ای ندارند و احتمال قبولی بسیار زیاد است.
این رشته هارا براساس معیار شهر، رشته و یا دانشگاه اولویت بندی کنید.

3.انتخاب های ذخیره، تیر نهایی دفترچه ی انتخاب رشته ی شما هستند. رشته هایی که قبولی شما در آن ها قطعی است و نسبت به رتبه ی موردنیازشان وضعیت بهتری دارید.

فراموش نکنید که فرایند انتخاب رشته، فرایندی حساس و بسیار دقیق است که وقت و حوصله ی زیادی را می طلبد. اطلاعات خود را نسبت به این فرایند افزایش دهید و با دید باز و در منطقی ترین حالت ممکن نسبت به انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر خود، گام بردارید

خروج از نسخه موبایل