نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

عوامل بی دقتی در پاسخگویی به سوالات آزمون های آزمایشی

بی دقتی در پاسخگویی به سوالات آزمون آزمایشی

عوامل بی دقتی در پاسخگویی به سوالات آزمون در کنکور و آزمونهای آزمایشی

✔️عوامل بیرونی

عواملی که بیرون از ذهن هستند.

🔷خستگی و تغذیه نامناسب

گاهی اوقات بی دقتی ها ناشی از خستگی هستند یعنی اینکه شما مثلا شب قبل از آزمون نخوابیده اید یا اینکه برنامه خواب و تغذیه شما در طول هفته ی گذشته ی قبل از آزمون، تنظیم نبوده است.

ممکن است دانش آموز تصور کند این موارد تاثیری ندارند در حالی که من به شما با تکیه بر مدرک و سند از کتاب های معتبر علمی و پزشکی که در مورد خواب هستند، اثبات می‌کنم که اگر شما در طول چند ماه گذشته برنامه منظمی از منظر خواب یا حتی غذا نداشته باشید، حتی اگر هفته ی قبل یا روز قبل آن ها را اصلاح کنید، فایده ای ندارد و به مرور زمان این عملکرد نامناسب در دقت، حافظه و تمرکز شما تاثیر می‌ گذارد پس سعی کنید از نظر خواب و خوراک زندگی فوق حرفه ای داشته باشید.

✔️عوامل درونی

به عواملی که به ذهن مرتبط هستند، گفته می شود مثل:

🔷ضعف در مهارت آزمون

بی دقتی های ناشی از مهارت نداشتن در تست زنی مثل عدم توانایی در خواندن تست ها ، افعال یا قیود آنها، جابه جا گذاشتن عدد ها و…

🔷کم سوادی

بخشی از بی دقتی ها به کم سوادی شما بر می گردد یعنی شما صرفا تعداد کمی تست در باب موضوعی زده اید و هنوز در آن مبحث مسلط و روان نشده اید و قاعدتا ممکن است بی دقتی ها و تعداد اشتباهاتتان در آزمون بالا برود به خاطر اینکه می خواهید به همه ی سوالات پاسخ بدهید درحالی که تسلط لازم را روی مبحث ندارید و این طبیعی است به هرحال آزمون می دهید، آن را تحلیل و بررسی می کنید تا تسلط پیدا کنید و درمورد شک در گزینه هم گفته ایم تا جایی که می شود اگر بین دو گزینه شک کردید و یکی از آنها بیشتر به نظرتان درست بود، پاسخ دهید و پس از بررسی پاسخنامه در دفترتان یادداشت کنید که آیا آن تست درست بود یا خیر.

اکثرا می گویند سوالات شک دار را پاسخ ندهید اما ما می گوییم اگر به یکی بیشتر باور دارید که درست باشد چه از نظر شهودی، ادراکی یا منطقی حتما پاسخ دهید و بعد آن را حین تحلیل آزمون، بررسی کنید مثلا در درس زیست هرگاه من به سوالات شک دار پاسخ می دهم، شکم درست است پس دفعات بعد هم این کار را انجام می‌دهم چون میزان اطمینان در یک آزمون روی همه سوالات به ویژه آزمونهای اولیه خیلی زیاد نخواهد بود.

پس این سوالات شک دار را اگر پاسخ دادید، حتما یادداشت کنید و اگر واقعا دیدید در یک درسی معمولاً سوالات شک دار را اشتباه می زنید در آزمون های بعدی به سوالات شک دار پاسخ ندهید و سعی کنید تا زمانی که به مهارت کافی در آن درس نرسیدید، از این سوالات سر جلسه رد شوید. پس بحث کم سوادی در بالارفتن تعداد غلط ها حائز اهمیت است.

🔷عدم مرور خوب

بسیاری از اوقات کلیتی از مطلب در ذهن ما وجود دارد اما عمق ندارد و خوب مرور نشده است و خوب در ذهن جا نیفتاده است و باعث پاسخهای اشتباه می شود.
پس مرور ها اگر خوب باشند به ویژه در آزمون های بعدی،نمره تراز ما افزایش پیدا می کند.

🔷 اضطراب و دستپاچگی

این موضوع ناشی از عدم مهارت آزمون است. یعنی شما به نوعی هنوز مدیریت زمان را یاد نگرفته اید، تکنیک های ضربدر و منها را استفاده نمیکنید، به دور دوم و سوم پاسخگویی(استراتژی بازگشت) اعتقاد ندارید و می خواهید همه سوالات را در دور اول پاسخ دهید و این سبب اضطراب و دستپاچگی و در نهایت افزایش تعداد غلطها می شود.

دانلود

https://amirmirhelli.ir/wp-content/uploads/2020/01/عوامل-بی-دقتی-در-پاسخگویی-به-سوالات-آزمون.mp3?_=1
خروج از نسخه موبایل