نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

خواب آلودگی هنگام مطالعه و دلایل آن

علل مختلف خواب آلودگی

هنگامیکه تاریخ امتحانات نزدیک می شود،  سعی می کنیم ساعت های بیشتری را درس بخوانیم. بسیاری از ما هنگام مطالعه احساس خواب آلودگی می کنیم که پدیده ای طبیعی است و ممکن است هر دانش آموز یا دانشجویی از آن رنج ببرد، در چنین زمانی ما دو تصمیم داریم، تسلیم خواب شویم یا خود را بیدار نگه داریم؛ خوابیدن راهکار ساده ایست اما اگر نیاز به افزایش نمرات و عملکرد خود دارید، باید تمرکز کنید و با این احساس مقابله کنید. این مسئله دلایل روانی مثل نداشتن انگیزه تا دلایل جسمانی مثل مسائل پزشکی دارد. گاهی دلایل پیچیده هستند مثل افت قند خون که هم اگر غذا نخورید ممکن است دچار شوید و هم اگر زیاد بخورید. با شناسایی دلایل میتوان آن را رفع کرد. در این مقاله به بررسی علل خواب آلودگی حین مطالعه میپردازیم و تکنیک هایی برای اجتناب از خواب در حین مطالعه را معرفی میکنیم.

علل خواب آلودگی هنگام مطالعه:

1. نداشتن انگیزه

چرایی خود را پیدا کنید- سعی کنید از خود بپرسید که چرا باید این موضوع را بخوانید و چرا به این موضوع نیاز دارید. اهمیت آن را در برنامه درسی خود درک کنید.
بنابراین  سعی می کند روی درسی که باید یاد بگیرد تمرکز کند. در همین حین، تمام افکار دیگر را از بین می بریم. اگر در انجام این کار موفق شوید، مغز شما احساس آرامش می کند و به تدریج تمرکز شما بهبود می یابد.

راهکار پیشنهادی

سوالاتی مانند سوالات زیر از خود بپرسید:

2. جذاب نبودن مطالبی که میخوانید.

اگر چیزی را میخوانید که دوست دارید، از آن لذت خواهید برد. اگر در حال خواندن چیزی هستید که دوست ندارید، احساس خواب آلودگی خواهید کرد، زیرا در نوعی حالت ذهنی مراقبه هستید، جایی که همه افکار از بین می روند و مغز شما آرام است.

راهکار پیشنهادی

3. تنظیم انتظارات/اهداف غیر واقعی

شما محدودیت های خود را میدانید ولی اگر برنامه ی درسی ای بنویسید که از پتانسیل واقعی شما بیشتر باشد، ذهن شما واقعیت را میداند و تصمیم نهایی را میگیرد تا شما را از آن برنامه ناممکن رها کند و به همین منظور بخاطر ترس از شکست احتمالی شما دچار خواب آلودگی می شوید.

راهکار پیشنهادی

4. چرخه تبدیل ATP به ADP

علت اصلی خواب حین مطالعه در مغز نهفته است چون مغز هنگام مطالعه مقدار زیادی ATP (آدنوزین تری فسفات-واحد انرژی مغز) را به سرعت به ADP (آدنوزین دی فسفات)تبدیل میکند که برخلاف ATP که مغز را بیدار نگه میدارد و عملکرد صحیح بدن را حفظ میکند، ADPنمیتواند پاسخگوی انرژی مغز باشد به همین دلیل عملکرد مغز کند میشود و توانایی بیداری و قدرت تمرکز کاهش مییابد و رفته رفته فرد دچار خواب آلوگی میشود.

راهکار پیشنهادی

5. چرخه‌خواب و بیداری

در هر روز دو دوره وجود دارد که بدن تمایل طبیعی به استراحت دارد. این دو دوره در ساعات آخر شب (بین نیمه شب تا 7 صبح) و دوباره در اواسط بعد از ظهر (در ساعت 13 و 16 بعد از ظهر) است. وقتی افراد در این دو زمان بیدار هستند، ناخواسته میخوابند. این امر به ویژه زمانی اتفاق می افتد که فرد استراحت کافی نداشته باشد.

راهکار پیشنهادی

6. افت قند خون

قند خون پایین باعث خواب آلودگی و بیحالی می شود و با تحریک پذیری، خستگی و تمرکز ضعیف همراه است. همچنین اگر قند یا نشاسته تصفیه شده را به عنوان کربوهیدرات می خورید، به خصوص در مقادیر زیاد (مانند نان، ماکارونی، کیک، کلوچه و غیره) بدن شما برای تنظیم سطح قند خون خود دچار مشکل می شود و کاهش می یابد که باعث خواب آلودگی شما می شود.
وعده های غذایی بزرگ نیز می توانند باعث خواب آلودگی شوند، زیرا بدن شما انرژی را از مغز و سایر عملکرد ها می گیرد تا در هضم غذای شما شرکت کند.

راهکار پیشنهادی

7. خواب آلودگی به علت خستگی جسمانی

در روزهایی که باید برای ساعتهای متمادی میخوانید از ورزش سنگین اجتناب کنید. چون باعث کاهش سطح انرژی شما میشود و نمیتوانید عصر و شب تمرکز داشته باشید و درس بخوانید ولی بطور کلی حداقل 3 بار در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش هوازی کنید چون باعث ایجاد احساسات مثبت در شما میشود و سطح انرژی شما را بطور طبیعی تنظیم میکند وبا پمپاژ خون در اطراف بدن باعث ایجاد حس آرامش و افزایش تمرکز میشود.
اگر بعد از ساعت های متمادی از مدرسه برگشته اید و میخواهید درس بخوانید بهتر است اول کمی استراحت کنید.

8. خواب آلودگی به دلیل شرایط پزشکی و داروهای مختلف

مثل : بیماری مزمن – بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، آسم و نارسایی احتقانی قلب، افسردگی یا سایر بیماری های دردناک می توانند باعث اختلال در چرخه‌خواب شوند.
داروها – برخی از داروهای فشار خون بالا، داروهای آسم و داروهای قلب نیز باعث خستگی و بی حالی در هنگام مطالعه می شوند.
در این شرایط بهتر است به پزشک مربوطه یا روانشناس مراجعه شود.

برخی نکات که در هنگام خواب آلودگی ممکن است کمک کننده باشند

خمیازه دلایل متعددی دارد که خستگی یکی از آنهاست.

سعی کنید تا حد امکان از انواع مختلف مزاحمت ها و حواسپرتی خودداری کنید. به عنوان مثال، نباید تلویزیون تماشا کنید.

خروج از نسخه موبایل