نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

زیست گیاهی کنکور را چگونه مطالعه کنم؟

زیست گیاهی کنکور

زیست گیاهی کنکور

همانطور که می‌دانید در کنکور تجربی رقابت بین داوطلبان بسیار تنگاتنگ بوده و حتی اختلاف یک درصدی می‌تواند رتبه و تراز داوطلبان را تاحدود زیادی جابه جا کند؛ حال آنکه این درس بیشترین تاثیر را داشته باشد. درس زیست را می‌توان مهم‌ترین درس در رشته تجربی نامید، چرا که دارای بیشترین ضریب در دروس تخصصی است. از طرفی در کنکور تجربی داوطلبان با 50 تست زیست رو به رو هستند که هر تست دو درصد از صد درصد این درس را تشکیل می‌دهد لذا برای دستیابی به درصد و رتبه مطلوب تسلط بر مباحث مختلف آن ضروری است. یکی از این مباحث زیست گیاهی است که در ادامه بیشتر به آن پرداختیم.

معرفی زیست گیاهی و درصد آن در کنکور

زیست گیاهی برای اغلب داوطلبان چالش برانگیز بوده که علت اصلی این مشکل پراکنده بودن مطالب مربوط به آن در کتاب‌های درسی است. در نگاه اول برای اکثریت افراد بخش گیاهی مبحث دشواری به نظر می‌رسد اما با توجه به درصدی که در کنکور به خود اختصاص داده نباید از آن صرف نظر کرد.

از 50 تست زیستی که در کنکور طراحی می‌شود 10 الی 12 تست مربوط به مبحث گیاهی است یعنی حدودا 20 تا 24 درصد! لذا برای رسیدن به درصد دلخواه به هیچ وجه نباید زیست گیاهی را کنار گذاشته و از آن چشم پوشی کرد.

از طرفی دشواری بخش گیاهی از نگاه داوطلبان بیشتر به‌ دلیل مطالعه آن بدون علاقه است چرا که این مبحث از زیست در میان داوطلبان از محبوبیت چندانی برخوردار نیست. پس با کمی تلاش و تغییر دیدگاه نسبت به آن میتوان به درصدهای بالایی دست یافت.

مطالعه زیست گیاهی

همانطور که اشاره کردیم مطالب مربوط به زیست گیاهی پراکنده بوده و همچنین قابلیت ترکیب با برخی از مباحث دیگر را دارند. برای تسلط کامل در این بخش باید بر موضوعات زیر تسلط داشته باشید:
فصول مربوط به زیست گیاهی در کتاب های دهم و یازدهم
تقسیم یاخته در یازدهم
فتوسنتز و ژنتیک در دوازدهم

برای مطالعه گیاهی توصیه می‌شود که مباحث را از پایه مطالعه کنید یعنی ابتدا از یاخته گیاهی و فرایندهای یاخته‌ای شروع کرده ودر پایان به رفتارهای گیاهان در محیط بپردازید.

منابع موضوعی موجود در بازار

علاوه بر کتاب های جامع و کتاب های سال به سال موجود در بازار کتاب‌های موضوعی جداگانه ای برای زیست گیاهی تالیف شده که در ادامه به معرفی اسامی آن ها میپردازیم.

✔زیست گیاهی به زبان آدمیزاد از انتشارات مهروماه
✔لقمه زیست گیاهی از انتشارات مهروماه
✔زیست گیاهی مینی میکروطلایی از انتشارات گاج
✔زیست گیاهی 98_10 از انتشارات قلمچی
✔زیست گیاهی موضوعی از انتشارات خیلی سبز
✔زیست گیاهی از انتشارات تخته سیاه
✔زیست گیاهی از انتشارات کلک معلم
✔جی بی زیست گیاهی از انتشارات خیلی سبز

خروج از نسخه موبایل