نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

نحوه صحیح زمان بندی در آزمون ها

زمان بندی در آزمون ها و مدیریت وقت اختصاص داده شده برای هر سوال، یک مسئله بسیار مهم تلقی می شود. زمان و وقت شما باید به گونه ای تنظیم شود که از پس همه دروس و سوالات موجود بر بیایید و حدالامکان زمانی برای مرور دوباره دروس و سوالات داشته باشید.

به همین منظور داشتن اطلاعات کافی و دانش مخصوص به زمان بندی در آزمون ها، یک مسئله مهم تلقی می شود. شما باید با در نظر گرفتن مناسب ترین زمان بندی در آزمون ها، هر پرسش را در وقت مخصوص خود پاسخ دهید. به این ترتیب دچار مشکل کمبود وقت برای پاسخ دهی نخواهید شد.

زمان بندی در آزمون ها

بسیاری از داوطلبان موفق در آزمون های المپیاد، کنکور و امثال این ها، در بین کسانی بوده اند که فوت و فن زمان بندی در آزمون ها را به درستی آموخته اند و این موارد را برای پاسخگویی به سوالات خود به کار می برند.

زمان بندی در آزمون ها بازدهی دروس شما را افزایش می دهد و در زمینه موفقیت شما تاثیر گذار خواهد بود. برای به دست آوردن مهارت زمان بندی در آزمون ها، باید تمرینات به خصوصی را انجام دهید تا سرعت تست زنی شما افزایش یابد و مهارت تنظیم وقت را در آزمون های خود به دست آورید.

شرایط مربوط به هر سوال در آزمون ها

زمان بندی در آزمون ها، یک مسئله بسیار مهم تلقی می شود. برای این منظور باید ابتدا با نحوه رو به رو شدن با هر سوال تستی آشنا شوید. در وهله اول باید یک دور با دقت به سوالات و گزینه های موجود نگاه کنید؛ در حد توان  گزینه صحیح را در میان گزینه های موجود پیدا کرده و حدس بزنید. برخی موارد شرایط به گونه ای است که به سوال پیش رو مسلط هستید و جواب را به سادگی به دست می آورید. با این شرایط به پاسخ خود مطمئن هستید و نیازی به آزمون و خطا نیست و به این ترتیب زمان شما نیز کمتر صرف سوال خواهد شد.

یکی از شرایط متداول در آزمون ها، نرسیدن به جواب مورد نظر است. برخی از سوالات برای شما مبهم هستند و هر قدر هم در رابطه با پاسخ آن ها فکر می کنید، متوجه راه حل درست نمی شوید. در چنین شرایطی برای مدیریت بهتر و زمان بندی در آزمون ها، در کنار سوال مورد نظر یک علامت خط تیره بگذارید و از آن عبور کنید. وضعیت بعدی، وقتی است که در یک سوال بین دو گزینه مردد هستید؛ در این شرایط در کنار سوال پیش رو یک ضربدر بگذارید و بیشتر از این وقت خود را صرف آن نکنید.

با استفاده از تکنیک های یاد شده در هر یک از شرایط موجود سوالات، در حدود 20 درصد در وقت و زمان خود صرفه جویی خواهید کرد و زمان خود را به درستی استفاده می کنید. در نظر داشته باشید که یکی از عوامل تاثیر گذار در روند موفقیت شما در آزمون های سراسری، حل متعادل سوالات و ترازهای متعادل در همه دروس است. به این ترتیب مسئله زمان بندی در آزمون ها برای پاسخ به همه سوالات یکی از مهمترین موارد تلقی می شود.

زمان بندی در آزمون ها در هر یک از دروس

به طور کلی یک استاندارد دقیق و مشخص برای هر یک از دروس از نظر تعداد سوالات وجود دارد. به این ترتیب دانش آموزان به درستی می توانند، برای زمان بندی در آزمون ها در پاسخ دهی به هر یک از سوالات برنامه ریزی کنند. در این زمینه، انجام تست های آزمایشی مربوط به هر درس نیز تاثیر گذار می باشد. در ادامه با نحوه زمان بندی در آزمون ها در مورد هر درس به طور تخصصی شرح داده شده است.

دروس عمومی و مشترک

زمان بندی در آزمون ها در رابطه با دروس عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است. این دروس بسیار سرنوشت ساز هستند و رتبه و نتیجه کنکور و آزمون های شما را به شدت تغییر می دهند. در وهله اول سوالات درس زبان و ادبیات فارسی وجود دارند که بیست و پنج تست به استقبال دانش آموزان می آیند. میانگین زمان مناسب برای حل هر یک از این تست ها، 43 ثانیه در نظر گرفته شده است. بهتر است، سوالات این درس را در کمتر از 18 دقیقه پاسخ دهید.

در قسمت دوم با سوالات عربی رو به رو می شویم که 25 سوال تستی در این زمینه مطرح می شود و هر یک از آن ها به طور معمول در 48 ثانیه پاسخ داده خواهد شد. زمان پیشنهادی برای حل سوالات عربی 20 دقیقه است. در بخش بعدی با 25 تست زبان خارجه رو به رو می شوید که زمان لازم برای پاسخ به همه تست ها 20 دقیقه است. مدیریت و زمان بندی در آزمون ها در رابطه با درس معارف نیز یکی از مهمترین ها است. در این جا نیز با 25 سال معارف رو به رو هستیم که باید زیر 17 دقیقه به آن ها پاسخ دهیم.

دروس تخصصی رشته تجربی

در مرحله اول سوالات زمین شناسی مخصوص رشته تجربی پیش روی دانش آموزان عزیز قرار دارند. این تست ها در 25 سوال تنظیم شده اند و برای پاسخگویی به آن ها در حدود 20 دقیقه زمان لازم دارید. در قسمت بعدی به سراغ درس تخصصی ریاضی می رویم که هر سوال آن در 94 ثانیه قابل حل خواهد بود. برای درس ریاضی اغلب 47 دقیقه زمان لازم است. همچنین در قسمت بعدی درس زیست شناسی با زمان بندی 36 دقیقه به استقبال دانش آموزان می آید. در رابطه با این درس 50 تست تخصصی طراحی شده اند.

زمان بندی در آزمون ها برای 30 تست فیزیک که برای رشته تجربی طراحی شده اند، بسیار اهمیت دارد. در این زمینه 74 ثانیه برای حل هر سوال زمان لازم است و کل سوالات در 37 دقیقه قابل حل خواهند بود. در بخش شیمی نیز 35 سوال تستی وجود دارد که هر یک از آن ها در یک دقیقه پاسخ داده می شوند و برای حل کامل آن ها 35 دقیقه وقت لازم دارید. این زمان بندی در آزمون های ریاضی و فیزیک، رشته علوم انسانی و غیره وجود دارد و برای رسیدن به نتیجه ایده آل، رعایت بازه های زمانی یاد شده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

تکنیک های مدیریت زمان در آزمون ها

برای بهبود نمرات و رتبه های خود، باید به برخی از تکنیک های مربوط به زمان بندی توجه داشته باشید. در وهله اول به سراغ سوالات آسان تر بروید؛ سوالات کنکور، بین سه دسته سخت، متوسط و آسان طبقه بندی می شوند و هر یک از آن ها امتیاز خاص خود را در قبولی شما در رشته مورد نظر به همراه دارند. به همین خاطر برای پاسخ دهی به همه سوالات پا فشار نکنید و به سراغ سوالاتی بروید که پاسخ آن ها را بدانید.

پاسخگویی هدفمند  داشته باشید! این تکنیک برای موفقیت در کنترل زمان بسیار اهمیت دارد. در روز آزمون از یک کرنومتر استفاده کنید و به این ترتیب زمان خود را کنترل کنید و پاسخگویی هدفمند داشته باشید. در نظر داشته باشید که در برخورد با سوالات سخت، روحیه خود را از دست ندهید.

برخی از داوطلبان در مواجهه با برخی سوالات سخت، نگران می شوند و کنترل هیجان خود را از دست می دهند و همین امر زمان زیادی را از آن ها ضایع می کند. این داوطلبان پس از بروز این مشکلات، کنترل ذهنی خود را از دست می دهند و پاسخ به سوالات آسان نیز برای آن ها دشوار خواهد شد. به این ترتیب به نتیجه دلخواه نخواهند رسید. برای دستیابی به یک زمان بندی دقیق و اصولی، از تکنیک وقت اضافه غافل نشوید. برای این منظور، زمان حل هر سوال را کمی کمتر در نظر بگیرید تا وقت بیشتری برای دوره کردن سوالات داشته باشید.

تکنیک های تست زنی در آزمون

برای بهبود وضعیت نمرات و ترازها در آزمون ها، باید به برخی موارد مهم دقت داشته باشید. یکی از تکنیک های مهم در این زمینه، بازخوانی 5 تست قبلی است. استفاده از تمرینات تست های زمان دار نیز بسیار اهمیت دارد. بهتر است، این تمرینات را از نیم سال دوم آموزشی آغاز کنید. برخی از داوطلبان کنکور، روش ها و تکنیک های خاصی را برای پاسخ دهی به برخی سوالات انتخاب می کنند.

روش جایگزینی یکی از این تکنیک ها محسوب می شود. در این روش، پاسخ های موجود را در جواب سوال جایگزین می کنند تا به جواب صحیح برسند. این روش برای پاسخ دهی به سوالات سخت ریاضی و فیزیک توصیه می شود. روش استنتاج فازی نیز در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش هیچ یک از چهار گزینه را برای رسیدن به جواب درست حذف نمی کنیم. در این روش باید به هر یک از گزینه های موجود امتیاز دهید.

روش رد گزینه نیز یکی از مهمترین تکنیک های مورد استفاده دانش آموزان است. در این روش هر یک از گزینه ها را بر اساس معلومات و مطالعات پیشین بررسی کرده و مواردی که امتیاز کمتری دارند را حذف کرده و به جواب صحیح می رسیم. در مواجهه با برخی از سوالات کنکوری، باید به برخی نکات دقت داشته باشید. برخی از سوالات در زمینه پیدا کردن گزینه صحیح طراحی شده اند که از سخت ترین سوالات موجود به شمار می روند و باید در حل آن ها دقت بیشتری به خرج دهید.

برای مشاوره تحصیلی می توانید با ما در ارتباط باشید.

خروج از نسخه موبایل