نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

روش مطالعه صحیح آمار و احتمال

روش مطالعه صحیح آمار و احتمال

🌀روش مطالعه درس آمار در کنکور برای دانش آموزان دغدغه مهم است زیرا آمار یک درس تحلیلی و محاسباتی است. برای به دست آوردن مهارت در درس آمار، باید بسیار تمرین و نمونه سوال حل کنید.

برای کنکور از همان مقطع پایه ای خود شروع به حل تست در درس آمار کنید. حل تست های زمان بر را فراموش نکنید
مطالعه آمار را به آخر سال موکول نکنید. زیرا ممکن است هنگام مطالعه آن با مشکلات زیادی رو به رو شوید و در آن زمان معلم در درسترس شما نخواهد بود.
شرط پاسخگویی کامل به سوالات درس آمار، تسلط کافی روی موضوع است
تست ها و سوالهای درس آمار ممکن است در ظاهر بسیار سخت و وقت گیر باشد، اما هنگام پاسخگویی به آن متوجه می شوید که پرسش به راحتی حل می شود
احتمال دارد با خود بگویید تعداد سوالات این درس در کنکور کم است و لزومی ندارد روی آن وقت بگذارید ولی چون معمولا سوالات راحتی در کنکور مطرح می شود میتوان با تمرین به سوالات جواب داد

باید با سه دیدگاه به مطالعه این درس پرداخت:

💠در اولین مرحله نخست باید درس ریاضی و آمار را به خوبی فراگرفت. ابزاهای مناسب برای یادگیری این درس شامل:
🔺 کلاس های کنکور
🔺مطالعه منابع پیشنهادی فوق می باشد.
افرادی که به هر دلیلی در یادگیری این درس مشکل دارند، فصل تابستان را به یادگیری اختصاص دهند. به عبارت دیگر دانشجو می بایست در تابستان وقت خود را به کلاس رفتن اختصاص دهد. لذا دوستانی که به کلاس های آموزشی می روند باید در نظر داشته باشند که همراه کلاس­ها، موارد ارائه شده، مطالعه شود و تست های لازمه نیز مطالعه گردد. آنهایی که به کلاس نمی روند نیز سعی کنند که هر منبعی که به آنها کمک می کند تا خوب یاد بگیرند را به تعداد دفعات لازمه برای یادگیری مطالعه کرده و خلاصه برداری کنند و تا حدی نیز تست بزنند. از مهر ماه تا زمان کنکور نیز باید به مرور و تست زنی پرداخت.

 

💠برای یادگیری این درس شما نباید مطالب را حفظ کنید بلکه باید مطالب را درک کنید. برای درک صحیح این درس مراحل ذیل را بپیمایید:

🔺 شرح درس را با دقت خوانده و نکات مهم را مشخص نمایید.

🔺تمرین شرح داده شده پس از هر شرح درس را مطالعه کنید: برای این کار ابتدا سعی کنید که با توجه به آنچه که فراگرفته اید حتی نادرست تمرین را خودتان شخصاً حل کنید، سپس به راه حل توجه کرده و اشکالات حل خود را دریابید. پس از مجدداً تمرین را حل نمایید.

🔺پس از خواندن هر فصل یا هر نیم فصل تست های مربوطه در همان روز یا نهایتا با فاصله یک روز مطالعه شود: برای این کار نیز مانند مرحله قبل سعی کنید هر تست را خودتان حل کنید. هر چه قدر که می خواهید وقت صرف کنید، هر چه قدر که میخواهید به مطلب برگردید و از روی تمرین یا نکات مطرح شده تست مورد نظر را حل کنید اما به جواب نهایی نگاه نکنید. هر زمان که احساس کردید وقت گذاشتن بیشتر، شما را به نتیجه نهایی نمی رساند، جواب نهایی تست را مطالعه کرده و آن را مجدد برای خود حل نمایید.

 

💠یک نکته بسیار مهم این است که تستهایی که مطالعه می کنید به سه دسته تقسیم می­شوند:

🔺مسائلی که آسان هستند و برای بار اول بدون نگاه کردن به پاسخ تشریحی قادر به حل آن خواهید بود،

🔺تستها و مسائلی که نکات مهمی دارند و شما به دلیل حضور ذهن و مطالعه دقیق توانسته اید در همان بار اول آن را حل کنید

🔺تستها و مسائلی که دشوار هستند و شما بدون مطالعه پاسخ تشریحی قادر به حل آن نبوده اید.
پیشنهاد می شود که هر یک از تستها و مسائل دسته دوم را با علامتی خاص مشخص نمایید. این علامت گذاری به شما کمک می کند که در هنگام مرور مطالب ابتدا تست های دشوار و سپس تست های دارای نکات جالب مورد مطالعه قرار گیرد. لازم به ذکر است که این روش را می توان در مورد تست­های دروس توصیفی نیز به کار برید.

 

💠جهت مرور و تست زنی می توان دو راهکار پیش گرفت:

🔺برای آن دست از مطالبی که گمان می کنید آن ها را به فراموش نکردید، بدون مرور مطلب به سراغ تست زدن بروید.

🔺برای آن دست از مطالب که هیچ چیز به خاطر نمی آورید ابتدا به صورت کلی مطالب به خصوص نکات مهم و مشخص شده را مطالعه کرده و پس از آن تست زدن بروید.

 

🌀اولویت رئوس مطالب

احتمال

💠فصل اول، استدلال ریاضی

🔺اصول و پایه این مبحث استدلالات ریاضی هستند که باید با تمرین زیاد ابتدا مفاهیمی که در مباحث وجود دارند را تشخیص بدهند که هر کدام از سوالات یا مسائلی که عنوان شده با چه فرمول و استدلالی حل خواهد شد.
انواع استدلالات رضی عبارتند از: قضایای شرطی شده / اثبات برگشتی/ برهان خلف / استدلال ریاضی / مثال نقض استدلال استنتاجی / استدلال تعمیم یافته / درک شهودی / استدلال تمثیلی / استدلال استقرایی / اصل لانه کبوتری و … مجموعه استدلالاتی هستن که میبایست هر داوطلبی مسلط باشد و بداند بر اساس هر کدام از این مسائل و سوالات کنکوری چه استدلالاتی را شامل میشود تا به پاسخ برسیم.

💠فصل دوم، مجموعه ضرب دکارتی و رابطه

🔺مطالعه جبر و احتمال های ریاضی عضویت و جزئیات و موارد دیگر را از اولا در این درس داوطلب با مبحث مجموعه آشنایی پیدا می کند و فعالیت مجموعه ها ارزیابی می کند و ضمنا موضوعاتی چون رابطه در مجموعه ها نیز عنوان خواهد شد هم چنین مسائلی چون ضرب دو مجموعه در یکدیگر که از مباحث مطرح شده در ضرب دکارتی می باشد .
پس از این ها که دانش آموز مسلط به مباحث شد، روابط ریاضی مطرح میشود و باید برای این که سوالات کنکوری را بتواند حل کند لازم است که روابط ریاضی را ارزیابی و تجزیه و تحلیل کند.

💠فصل سوم، احتمال و پدیده‌های تصادفی

🔺مبحثی که مورد علاقه دانش آموزان و حتی غیره است، پیش بینی کردن اتفاقاتی است که قابل پیش بینی نیستند، که در این فصل بحث میشود. برای شروع مطالعه باید پدیده های تصادفی رو از پدیده های غیر تصادفی تشخیص بدهید و وجه تمایزش را بدانید.
موضوع مهمی که در این مبحث مطالعاتی وجود دارد این است که میتوانیم پیشامدهای مستقل و وابسته و پدیده هایی که تصادفی پیوسته و گسسته هستند را با روابط و قواعد ریاضی مشخص کنیم.

💠فصل چهارم، احتمال

🔺اندازه‌گیری شانس، پایه و اساس این فصل احتمالات است، که پیش زمینه مطالعاتش فصل قبلی است. این فصل شاید ظاهری سخت در تست¬ها داشته باشد اما با تمرین زیاد میتوانید سرعت و دقت تست زنیتان را بالا ببرید.

 

نویسنده : آرمان جامعی

خروج از نسخه موبایل