نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

روش مطالعه دینی عمومی ( رشته های تجربی، ریاضی، هنر و انسانی )

روش مطالعه دینی عمومی ( رشته های تجربی، ریاضی، هنر و انسانی )

دینی عمومی مبحثی از کنکور سراسری است که می‌تواند نتیجه‌ی نهایی شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. به همین خاطر اساتید و مشاوران کنکور همواره به شما توصیه می‌کنند که خیلی خوب این درس را بخوانید و با تصور راحت بودن، آن را به روزهای پایانی موکول نکنید. اما دلیل این توصیه چیست؟ چرا این درس، که تمام سوالاتش را می‌توان با سه کلمه‌ی ایمان، تقوا، عمل صالح پاسخ داد، به این اندازه در موفقیت شما تاثیر دارد؟ اگر به راستی سوالات دین و زندگی می‌توانند آینده‌ی شما را عوض کند، چگونه باید این درس را مطالعه کنید تا از پس آن‌ها بربیایید؟ با ما همراه باشید زیرا در این جا به تمام سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

دینی عمومی، وزنه‌ای برای بر هم زدن کفه ترازو کنکور

دلیل اهمیت این درست، آسان بودن آن است. کنکور مسابقه رقابت است. در آن هر نه افراد خوب، بلکه آن‌هایی که بهتر از دیگران‌اند، موفق می‌شوند. به همین خاطر اگر شما در محبثی که سطح دیگران در آن خوب است، عالی باشید؛ پیروز میدان خواهید شد. اما برعکس آن نیز ممکن است. اگر در مبحثی که رقیبان شما در آن خوب هستند، تنها متوسط باشید، بدون شک از آن‌ها جا خواهید ماند.

آشنایی با سوالات دینی عمومی در کنکور سراسری

درس دین و زندگی در دفترچه‌ی عمومی کنکور سراسری، 25 سوال را به مباحث خود اختصاص داده است. زمان در نظر گرفته شده برای این سوالات تنها 17 دقیقه می‌باشد. پس وقتی برای از دست دادن وجود نخواهد داشت. بلکه آمادگی شما باید به اندازه‌ای باشد که به محض دیدن سوال پاسخ آن را تشخیص دهید. گفته بودیم که کنکور، آزمون سرعت نیز هست؟ بیشترین تعداد سوالات به کتاب سال یازدهم و بعد به سال‌های دهم و دوازدهم اختصاص دارد. به علاوه محبث پرسوال آن نیز، آیات و روایات می باشد.

روش مطالعه کنکوری دین و زندگی

تا اکنون با اهمیت این درس، و تعداد سوالات آن در کنکور سراسری آشنا شدید. حال که این موارد را درک کردید، زمان آن است که بهترین روش مطالعه صحیح و اصولی دینی عمومی را برای شما بازگو کنیم. اگر تمام مواردی که ذکر می‌شود را رعایت کنید، خواهید توانست از رقیبان خود پیشی بگیرید و گوی سبقت را بربایید. پیش از آن ایمان، تقوا و عمل صالح را فراموش کنید. این پاسخ تنها در امتحانات کلاسی به کار شما می‌آید. کنکور بیش از هر چیزی مسابقه حافظه و دقت است. سوالات، جواب دقیق و صریح را از شما می‌خواهند. پس اگر شما نکته به نکته را یاد گرفته باشید، کلاهتان پس معرکه است.

مهم‌ترین اصل برای موفقیت در هر کاری، داشتن برنامه‌ ای انعطاف‌پذیر و منظم است. برای پیروزی در کنکور نیز این اصل صدق می کند. شما می‌بایست از زمانی که شروع به مطالعه برای کنکور می‌کنید، مطالعه درس دین و زندگی را نیز در برنامه‌ی خود جا بدهید. به علاوه برنامه ی شما باید دو بخش مهم داشته باشد. ابتدا یاد گرفتن مطالب جدید. و سپس مرور آن چه آموخته‌اید تا فراموش نشود.

اغلب با برترین رتبه‌های کنکور مصاحبه می‌کنیم و درباره‌ی روش مطالعه ی دینی عمومی آن‌ها می‌پرسیم. اکثر آن‌ها یک پاسخ مشابه به ما می‌دهند. من هر روز یک درس از کتابم را می‌خواندم. این پاسخ هم اهمیت دین و زندگی و هم روش مطالعه برترین رتبه‌ها را برای ما مشخص می‌کند. شما نیز باید مطالعه دینی را در برنامه‌ی هر روز خود بگنجانید. زیرا تعداد آیات زیاد است و به دلیل شباهتشان، نیاز به تسلط کامل به تک تک آن‌ها دارید.

دومین بخش از برنامه ی شما باید مرور مطالب قبلی باشد. این درباره ی تمام دروستان صدق می‌کند. اما در درس دین و زندگی از اولویت بالایی برخوردار است. زیرا ماهیت این درس تا حدودی حفظی است از این رو به راحتی از ذهنتان پاک می‌شود. مرور آموخته‌ها به دو دلیل اهمیت دارد. اول آن که از فراموش شدن آن چه یاد گرفته‌اید جلوگیری می کند. و مهم‌تر از آن، باعث انتقال مطالب به حافظه بلند مدت و تسلط شما بر آن‌ها می شود.

بعد از آن که برنامه ریزی دقیق و همچین قابل انعطافی برای خود نوشتید، زمان مطالعه فرا می رسد. همان طور که گفتیم درس دین و زندگی تا اندازه ای ماهیت حفظی دارد. اما بسیاری از مطالب آن نیز مفهومی هستند. در واقع این درس چند بعدی است و نیازمند به کارگیری بخش‌های مختلف مغز شما می‌باشد. به همین خاطر در زمان مطالعه نیز سعی کنید مطالب آن را به روش‌های مختلفی یاد بگیرید و از تمام قسمت‌های مغزتان کار بکشید. در ادامه تمام روش های مطالعه مناسب این درس را بازگو می‌کنیم. شما با به کار گیری تمام آن ها، در کنکور تبدیل به حریفی بی‌رقیب خواهید شد.

احتمالا بسیار شنیده اید که معلمانتان توصیه کنند پیش از تدریس، درس را روزنامه‌وار بخوانید. هر چند مطمئنا شما هیچ وقت این کار را نکرده‌اید. اما بهتر است برای پیروزی در کنکور به این توصیه عمل کنید. آن زمان از تاثیر عجیبش شگفت زده خواهید شد. زیرا ذهن شما با روخوانی سطحی، برای شروع یادگیری آماده می شود. در واقع یک نقشه کلی از آن درس دین و زندگی که قرار است در ذهنتان نگهداری شود، به حافظه کوتاه مدت خود می‌دهید. به علاوه این کار به حافظه تصویری نیز کمک خواهد کرد.

از بهترین ابزاری که می‌توانید سر جلسه کنکور برای پاسخ به تست‌های دینی عمومی از آن بهره ببرید، حافظه تصویری است. به همین خاطر بهتر است سعی کنید در زمان روخوانی کردن، برای آیات و روایات تصویرسازی کنید. سپس در تمام زمان‌های مرور مطلب و تست زدن آن تصویر را در ذهنتان ذهنتان مجسم کنید. بدون شک در زمان آزمون اصلی نیز، آن تصویر در ذهنتان تداعی می‌شود و متعاقبا مطالبی که مربوط به آن است یادآوری می شوند.

از دیگر ابزارهای مفید برای یادآوری بهتر مطالب هنگام زدن تست‌های دین و زندگی، نشانه گذاری است. می‌توانید یکی از کلمات برجسته در آیات و احادیث را به عنوان نشانه‌ای از کل متنشان حفظ کنید. به این شکل سر جلسه کنکور، تنها با دیدن یک کلمه، کل متن و پاسخ آن در ذهنتان تداعی می شود.

پیش‌تر گفتیم که درس دین و زندگی، تا اندازه‌ای حفظی و تا اندازه‌ای مفهومی است. به همین خاطر لازم است ابتدا معنای آیات و روایات را درک کنید سپس کل آن، یا نشانه‌ای از آن‌ها را در خاطر بسپارید. به علاوه روش مطالعه آیات تا حد زیادی مشابه قرابت معنایی در ادبیات کنکور است. زیرا آیات نیز گاها مفاهیمی شبیه به هم دارند. به علاوه گاهی ظاهر معنیشان مشابه اما مفهموشان متفاوت است.

از بهترین روش های تضمینی برای یادگیری عمیق مطالب، تهیه فلش کارت و مطالعه موارد مهم هر درس به صورت نکته ای است. این روش برای درس دینی عمومی نیز کاربرد خوبی دارد. شما می توانید آیات دشوار یا آن هایی که بیشتر در کنکور تکرار می شوند را به فلش کارت تبدیل کنید.

پس از آن که درس را خواندید و از تمام ابزارهای یادگیری عمیق استفاده کردید، نوبت به مرتب کردن مطالب آموخته شده در ذهنتان می رسد. هر آن چه در ذهن بی‌نظم باشد، محکوم به فنا است. اما اگر مطالب درهم برهم را مرتبط کنید و در ذهنتان به آن نظم دهید، احتمال انتقالشان به حافظه بلند مدت، بالا می رود.

پس از یادگیری دروس و جمع‌بندی آن در ذهنتان، تیر نهایی برای شکست دیوار میان حافظه کوتاه مدت و بلند مدت، نوشتن است. زیرا اگر چیزی که در ذهنتان دارید را به روی کاغذ بیاورید، دیگر هیچ گاه آن را فراموش نخواهید کرد. به همین خاطر با وجود آن که نوشتن اندکی زمان بر است، بسیار باارزش و مفید می‌باشد.

بدون شک می‌دانید در مسابقه‌ی برتری جوی کنکور، اکتفا به کتاب درسی کار عاقلانه‌ای نمی‌باشد. به همین خاطر بهتر است کتاب‌های کمک آموزشی را نیز در کنار مطالب کتاب، مطالعه کنید. به علاوه اکثرا کتاب‌های کمکی برای درس دینی عمومی، دسته‌بندی مناسبی دارند که به مرور و جمع‌بندی مطالب کمک می کنند.

در انتها مهم‌ترین کار برای کنکور، زدن تست‌های آموزشی پس از خواندن مطالب و سپس بررسی تست‌های سال‌های پیشین است. به علاوه برای مرور دوره‌ای دروس خوانده شده دین و زندگی نیز، تست زدن کمک بسیار خوبی است.

سخن آخر

در این جا تمام مواردی را که می‌توانند برای موفقیت در دینی عمومی کنکور سراسری به شما کمک کنند، گرد هم آورد‌ه‌ایم. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتری دارید کامنت بذارید.

خروج از نسخه موبایل