نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

توضیحاتی در مورد روشهای ایجاد انرژی و انگیزه در صبح

روشهای ایجاد انگیزه

این قضیه بیشتر از آن جهت اهمیت دارد که کنکور برای سه رشته ریاضی،تجربی و انسانی در نوبت صبح برگزار میشود و نداشتن انرژی در این زمان،باعث میشود که نتیجه ای که میخواهیم و برای آن زحمت کشیدیم را بدست نیاوریم.
البته این یک موضوع طبیعی است که ساعتهای اوج انرژی افراد با هم متفاوت باشد اما این هم نباید باعث شود که مثلا اگر فردی عصرها بیشتر انرژی دارد،صبح را کاملا از دست بدهد و بخواهد تا دیروقت بیدار بماند و صبح دیر از خواب بلند شود چون این ساعت خواب،به سلامتی هم آسیب میزند.

یک سری دیدگاههای تجربی وجود دارد که‌ قابل تعمیم به همه افراد نیست مثلا فردی پیشنهاد میکند که اگر دیروقت خوابیدید و نزدیکهای ظهر بیدار شدید،مشکلی ندارد اما چند ماه مانده به کنکور این را تغییر دهید درحالیکه آن چند ماه جزو طلایی ترین زمانهای دوران کنکور است و همین تطبیق پیدا کردن با زمان خواب جدید،ساعتهای زیادی را هدر میدهد.
بهترین کار ان است که از همین حالا به بیدار شدن در ساعت ۷ یا نهایتا ۸ صبح عادت کنیم.
یک نکته ای که اینجا وجود دارد این است که همه ما اغلب اوقات وقتی کاری را باور داریم و آنرا انجام میدهیم برای گرفتن نتیجه،به اجرای آن کار تداوم نمیبخشیم.

ما باور داریم که بیدار شدن صبح زود خوب است و به قول مولانا در نسیم صبح اسراری نهفته است . وقتی ما صبح زود از خواب بیدار میشویم،احساس قدرت خاصی داریم و آن سکوت صبحگاهی انرژی خاصی دارد اما این سحر خیزی را با مداومت، به عادت خود تبدیل نمیکنیم.

و نکته دیگر اینکه همواره ایجاد تغییر و از بین بردن عادات بد،زمانبر است و ممکن است یک ماه طول بکشد و باید به این موضوع توجه داشت.
بحث دیگر به خواب شب برمیگردد،بعضی از دانش آموزان میگویند که من کم خواب هستم و اشکالی ندارد تا ۲-۳ شب بیدار باشم درحالیکه در همه ما خصلتهای مشترکی وجود دارد و کسی پیدا نمیشود که کم بخوابد و صبح بسیار سرحال باشد.
باید حتما ۶ ساعت خواب مفید و منظم وجود داشته باشد و یک شب از ۱۲ تا ۶ صبح نباشد،زمانی دیگر ۲ شب تا ۸ صبح و این صحبت ،هم‌ مبنای علمی و هم تجربی دارد.

نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه خواب بعد از ظهر هم بسیار به داشتن انرژی تا پایان روز کمک میکند اما در مورد این قضیه هم بعضی افراد میگویند آن نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه را به خواب شب اضافه می کنیم که این هم اشکالی ندارد.
صبحانه مفصل ، بسیار بااهمیت است هرچند بعضی به آن توجهی ندارند.کسی که بدون صبحانه شروع به مطالعه میکند،قند پایینی دارد و تمرکز لازم را نیز موقع مطالعه ندارد.

هر ۱/۵ ساعت یکبار البته باز بسته به عادت مطالعاتی فرد که پس از چه مدتی نیاز به استراحت داشته باشد،برای خود محرکهای انگیزشی ایجاد کنید.این محرک میتواند قدم زدن در محوطه کتابخانه،نوشیدن چای،موسیقی و…باشد.
یک ربع ورزش روزانه را داشته باشید و نرمش کنید.صبحها آب سرد به صورت خود بزنید تا خواب از سرتان بپرد.
رعایت مجموع این کارها کمک میکند که صبح با انرژی مطالعه کنید.

دانلود

توضیحات مفصل و علمی در مورد روش های ایجاد انرژی و انگیزه برای مطالعه در تایم صبح
خروج از نسخه موبایل