نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

روابط عاطفی در سال کنکور درست است؟

روابط عاطفی

سلام خدمت همه‌ی شما دوستان عزیز. خیلی خوشحالم که با یکی دیگر از مقالات کاربردی از سایت مشاوره‌ی کنکور امیر میرهلی در خدمت شما عزیزان هستم. در این مقاله قصد دارم در ارتباط با روابط عاطفی در سال کنکور صحبت کنم. با من همراه باشید تا در این مقاله تجربه‌ی خوبی رقم بزنیم.

رابطه‌ی عاطفی نوعی نیاز اساسی

روابط عاطفی و دوست داشتن یکی از نیازهای بنیادی و بخش بسیار مهمی از روند زندگی یک انسان به عنوان موجود اجتماعی هست. کم و بیش تاثر این نوع نیاز در بعد فردی و اجتماعی دیدیم. این نوع رابطه مرتبط به سن و سال مشخصی نیست. رفتار محبت‌آمیز پدر به دختر یا مادر به پسر نوعی از این رابطه است که خانواده به فرزند خود دارد. این نوع نیاز با توجه به رده‌ی سنی و نحوه‌ی پاسخ‌دهی اثرات مختلفی بر افراد می‌گذارد. بنابراین نحوه‌ی رفع این نیاز با توجه به اختلاف سنی، شرایط زندگی، زمان رویارویی با این احساس در هر شخصی متفاوت است. همچنین با توجه به سبک رفع این نیاز اثرات متفاوتی بر زندگی افراد خواهد داشت. گاهی اوقات افراد تشویق به تشکیل خانواده‌ی موفق از راه درست و متاسفانه گاهی هم منجر به از هم پاشیده شدن زندگی خود شخص می‌گردد.

مواجه با روابط عاطفی در سال کنکور

گروهی از بچه‌ها در سال کنکور با شخصی در رابطه هستند. گروهی هم علاقه‌منداند در این بازه‌ی زمانی سریع‌تر وارد رابطه بشن. دسته‌ای از افراد رابطه‌ای در گذشته داشتند و به هر علتی به پایان رسیده و ذهن اونها درگیر گذشته است. با مرور مدام تکرار خاطرات و یا حتی در بعضی موارد سرزنش خود به خاطر آسیبی که خوردند یا بعضا آسیبی که زدند به اصطلاح در قبرستان گذشته باقی مانده‌اند. دوست من آینده می‌تونه هیچ شباهتی با گذشته‌ی تو نداشته باشه. فقط باید یک سری معیارها و اولویت‌ها جاشون عوض بشه. باید به این نیاز اساسی در موقعیت صحیح، زمان درست، روش درستی، با آگاهی و شناخت کامل از خودت پاسخ داده بشه. در غیر این صورت قربانی رابطه‌ی اشتباه کسی جز خودت نیستی.

روش صحیح پاسخ‌دهی به نیاز عاطفی

توصیه‌ی من این هست که قبل از ورود رابطه باید آگاهی داشت نسبت به خود و همچنین نسبت به یک سری از اولویت‌های دورانی که در آن هستیم. مسلما در سنین 18 تا 20 سال و حتی کمتر از این بازه اولویت اصلی درس هست. برای داشتن یه زندگی خوب در کنار رفع این نیاز باید فرصت داد تا در ابتدا به اولویت‌های اصلی پرداخت. که برای هر شخصی در هر رده‌ی سنی متفاوت هستند. برای شخصی ممکنه کار باشه و برای افرادی درس و موارد دیگه.

اما اولویتی بسیار مهم:

به نظرم برای داشتن زندگی سالم نیاز هست همه‌‌ به یک اولویت مهم توجه کنیم. که اون آگاهی و شناخت نسبت به خودمون هست. دوست خوبم خیلی از موارد آگاهی شفا بخشه، خیلی از جاها می‌تونه پیشگیری کنه از بروز اتفاقات ناخوشایند. این که قبل از شروع رابطه من بشناسم خط قرمزهام چه چیزهایی هستند، بدونم چه چیزهایی من رو خوشحال می‌کنند چه مسائلی ناراحت؛ مسلما بعد که وارد رابطه با هر شخصی شدم، چه فرد جنس موافق و چه مخالف تعیین می‌کنم تا چه حدود اجازه داره وارد حریم من بشه. به نسبت ارزش‌ها و اولویت‌های خودم و بعد رفتارم تعیین می‌کنم آیینه‌ی مقابل‌م که یک شخص هست چه طور با من رفتار کنه.

منتظر ناجی نباش

اگر خاطرتون باشه از همون اول ابتدایی داشتیم بابا آب داد. آن مرد با اسب آمد. حرف من این هست که متاسفانه به خاطر یکسری آموزش‌های نادرست باور ما این شده توی زندگی منتظر یه ناجی باشیم. انتظار داریم این ناجی بیاد و ما را از تمامی بحران‌ها نجات بده و زنده بودن و زنده‌ ماندن ما گره می‌خوره به وجود این ناجی. الان این شخص ناجی را کامل بهت معرفی می‌کنم. فقط ازت می‌خوام بعد از خوندن پاراگراف بعدی با خودت فکر کنی این شخص ناجی در زندگی تو کی هست؟ آیا نیاز هست کس دیگه‌ای جایگزین‌اش بشه؟

ناجی زندگی‌ات کی هست؟

 آدم ناجی شخصی هست که هر زمانی که کنار من هست من حالم خوبه. وقتی نیست مثل یه شی تو خالی با هر چیزی ممکنه وجود من از هم بپاشه. به عبارتی من به تنهایی هیچ ارزشی ندارم. این اصلا خوب نیست. در صورتی که ما به عنوان یک انسان در هر موقعیت و سطح اجتماعی به ذات ارزشمندیم. حتی فرد مجرم هم ارزشمند هست. خطا داشته که حتما تاوان میده و ارتباطی به ارزشمندی اون نداره. پس ارزشمندی تو:  به مدرک‌ تحصیلی‌ات نیست. به ظاهرت نیست. به شخصی که باید در کنار تو قرار بگیره نیست. تو به عنوان انسان به ذات ارزشمند هستی.

ناجی زندگی‌ات رو عوض کن!

دوست من اگر بخوای برای خوشبختی‌ات منتظر حضور شخصی باشی، خوشبختی واقعی اتفاق نمی‌افته. زندگی تو یک نجات‌دهنده بیشتر نداره. اون کسی جز خودت نیست. خوشبختی‌ات رو به حضور شخصی وابسته نکن. در این صورت بدون حضورش از زندگی لذت نمی‌بری. قبل از ورود این نجات‌دهنده بلند شو و خودت بساز زندگی‌ای رو که دوست داری و لایق‌ش هستی.

برای داشتن یک رابطه‌ی عاطفی خوب در گذشته باقی نمون.

این قسمت صحبتم با گروهی از افراد هست که به هر دلیلی یک رابطه رو تمام کردند. حتی ممکن آسیب جدی هم خوردند. بخشی از این افراد دست از سرزنش خودشون برنمی‌دارند. زمانی که حس دوست داشتن نسبت به شخصی در یک نفر ایجاد میشه در بدن هورمون ترشح میشه. بنابراین طبیعی است بعد از اتمام رابطه برای بهبود این ضربه نیاز به گذر زمان باشه. اما به خاطر داشته باش گذشته کاملا حذف نمیشه چون در این صورت خیلی از اشتباهات ما تکرار میشند. باید از اشتباهات درس گرفت. به خاطر اشتباهت خودت را سرزنش نکن. زیباترین باغچه را هم که بیل بزنی حداقل یه کرم توش پیدا می کنی. (حاج اسماعیل دولابی.)  بنابراین اگر متوجه اشتباه‌ات شدی حتما درس بگیر و تمرکزت رو روی اولویت‌های زندگی‌ات بذار.

با توجیه‌های نادرست به روابط عاطفی ادامه ندهید.

دسته‌ای هم با ارائه‌ی دلایلی قصد دارند رابطه‌‌شون رو با جنس مخالف در سال کنکور حفظ کنند. اینکه ما هر دو کنکوری هستیم و بهتر درس می‌خونیم. همدیگه رو تشویق می‌کنیم و با انگیزه‌ی بیشتر درس می‌خونیم. اولا که اصلا توجیه مناسبی نیستند. برای رفع اشکال از یک معلم بهتر میتونید کمک بگیرید. این نوع انگیزه کاملا بیرونی است‌ و دیر یا زود از بین میره. همچنین افت کیفیت و کمیت مطالعه خواهید داشید. بیرون رفتن‌، چت کردن، تماس‌ها حتما زمان زیادی از شما می‌گیرند. خیال‌پردازی زیاد در این دوران تاثیر منفی بر کیفیت مطالعه داره. ممکن ساعت‌ها پشت میز باشید و متاسفانه به علت عدم کنترل احساسات و خیال‌پردازی بیهوده هیچ درکی از مطالب نداشته باشید. مجدد توصیه می‌کنم اگر به فکر داشتن آینده‌ی خوبی هستید اولویت‌ها را تغییر دهید. بعضی از این موارد با توجه به رده‌ی سنی و موقعیت قرار گیری باید فعلا از لیست خارج شوند.

در پایان

در این مقاله سعی کردم روابط عاطفی در سال کنکور را با هم برسی کنیم. به عنوان نکته‌ی پایانی این مقاله، برای خودت و زمانت ارزش قائل باش و به این نیاز اساسی به شکل و روش و در زمان درست پاسخ بده. برای کسب فراشناخت بیشتر در سال کنکور  با سایت مشاوره‌ی تحصیلی امیر میرهلی همراه باشید.

خروج از نسخه موبایل