نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

راه های کاهش وسواس مطالعاتی

کاهش وسواس مطالعاتی

📝وسواس مطالعاتی

وسواس مطالعاتی ممکن است برای هر داوطلبی اتفاق بیفتد چه در هنگام پیشروی و خواندن درسنامه و متن ها برای اولین بار، چه در هنگام مرور مطالب.اصول مطالعاتی توسط ایده هایی که روانشناسان دارند و این ایده هارا در اختیار مشاوران و برنامه نویسان قرار میدهند شکل میگیرد.
در یادگیری مطلب اصل بنیادی به نام پرسشگری وجود دارد.چیزی که از یونان باستان و از سقراط و ارسطو برای ما باقی مانده و امروزه در روش هایی مانند لایتنر متجلی شده است.

به طور مثال
حتی در درسی مانند تاریخ که حفظی است، اگر ما مرورش را بر اساس اصل پرسشگری انجام دهیم این به ما نشان میدهد مطلب را یاد گرفتیم و وسواس مارا کنار میزند.
بعد از حل تست و تمرین و آگاهی از یادگیری و کنار زدن وسواس مروری دیگر روی مطلب داشته باشیم، یعنی بازیابی اطلاعات نه بازخوانی.
اگر شما به جای بازیابی،باز خوانی کردید این باعث اتلاف وقت می شود و یادگیری نیز به همراه ندارد.
برخی ها بر اساس لجاجت تاکید دارند که ما اگر یک مطلب را سریع بخوانیم یادگیری صورت نمی گیرد این بهانه نیز توسط اصل تند خوانی رد میشود.هر چه سرعت پردازش ذهن ما بالاتر رود به همان نسبت دقت ذهن هم بالا میرود.
کنکور یک اصل کاملا علمی است و نوعی پرسشگری در قالب تست است،پرسشگری در قالب تست شمارو بین ۴ گزینه مخیر می کند.بنابراین سعی کنید بیشتر در قالب تست، مطالب را مرور کنید.

مورد دیگری که در برخی ایجاد وسواس در مطالعه میکند نوشتنِ زیاد هست.
درست است که در روش مطالعه فاینمن از اصل نوشتن برای یادگیری صحبت شده اما گاها این نوشتن حالتی وسواس گونه پیدا می کند و در بحث کنکور ثانیه ها برای ما ارزشمند هستند.
خود فرایند زیاد نوشتن یک وسواس است و اگر بتوانیم وسواس را یک عملکرد در بحث روانشناسی در نظر بگیریم، عملکرد از مجموع چندین رفتار مختلف ایجاد شده است،چندین رفتار مختلف یعنی شما چندین بار مطلبی را به طور مکرر نوشتید تا این تبدیل به عملکرد،وسواس یا عادتِ بد در مطالعه شده است.
اگر وسواس را یک عملکرد در نظر بگیریم این عملکرد از مجموع چندین رفتار مختلف تشکیل و به عادت تبدیل‌ شده است‌.
عادت ها قابل تغییراند و تغییر عادت دو گام دارد :
۱.آگاهی از عادتِ بد
۲.مداومت در کار کنار زدن آن عادت

💎راه های کاهش وسواس مطالعاتی💎

🔸دورِ سؤالاتی که تصور می‌کنید هنوز آن‌ها را یاد نگرفته‌اید با یک مداد خط بکشید تا قبل از شروع حل تمرین دوباره آن‌ها را مرور کنید. با این کار به خودتان یادآوری می کنید که آن را فراموش نمی‌کنید.

🔸وقتی حس می کنید مطلبی را نمی توانید یاد بگیرید بدون این‌که به جزوه نگاه کنید آن را برای خود روی کاغذ بنویسید تا بدانید که در کدام قسمت دچار ضعف هستید. با انجام این کار نه‌تنها زمان شما گرفته نمی‌شود، بلکه آرامش هم پیدا می کنید.

🔸در ابتدای شروع مطالعۀ هر مبحث ، مدت زمان آن را هم مشخص کنید .

🔸 اگرفکر می کنید که برای همان دور اول که یک مبحث را می خوانید، باید تمام مطالب آن قسمت را دقیق حفظ شده باشید این فکر شما کاملا غلط هست زیرا وقتی می خواهید دور اول تمام مطالب را یاد بگیرید ، هم وسواس پیدا می کنید و هم یک مبحث کم حجم از شما مدت زمان زیادی را خواهد گرفت . پس تصمیم بگیرید که یک مبحث را در زمان یک هفته یک یا دو بار مرور و تست های آن را بررسی کنید.

🔸برای رفع وسواس مطالعاتی بعد از پایان هر دور مطالعه ی یک مبحث 15 الی 20 تست نشان دار از آن مبحث بزنید .

🔸تمرکز اصلی شما باید بر روی همان مباحث و نکات مهم باشد و به عنوان اولویت قرار دهید تا خیالتان راحت شود که توانسته اید مباحث مهم را مطالعه کنید.

🔸 هنگام مطالعه برگشت نداشته باشید یعنی مطالب را دوباره نخوانید .مرور زمان خودش را دارد ، شما باید مرور مطالب را در زمان مناسب خود انجام دهید.

🔸 مطالبی را که یاد نگرفته اید علامت گذاری کنید تا زمانی که می خواهید مطالعه کنید دوباره سراغ آن مطلب بروید و مطالعه دوباره آن برای مرور، در اولویت باشد.

🔸مواردی را که فکر می کنید یاد نگرفته اید به صورت ذهنی(بدون نگاه کردن به جزوه)، روی یک برگه یادداشت کنید تا متوجه شوید که در کدام قسمت ضعف دارید.

خروج از نسخه موبایل