نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

راهکارهای عدم پیشرفت در آزمون های آزمایشی کنکور

حتما برای شما هم پیش آمده که در آزمون های آزمایشی پیشرفت کندی دارید و یا نمی توانید پیشرفت خوبی در آزمون های آزمایشی داشته باشید.تعداد زیادی از داوطلبان به رغم بالا بودن ساعات مطالعه در آزمون ها پیشرفت خوبی حاصل نمی کنند یا درصد و ضریب مطلوب خود را به دست نمی آورند یا حتی سر جلسه حوصله تست زدن نداشته یا به اندازه ای خسته می شوند که تمرکز لازم را برای پیدا کردن پاسخ صحیح تست ندارند.

برخی افراد هم با وجود قهار بودن در دروس تشریحی توانایی درست تست زدن ندارند و حتی با تست زنی موفق در خانه،در آزمون های آزمایشی از خود ضعف نشان می دهند.

حال باید چه کرد؟

ابتدا باید سرمنشاء ضعف و مشکلات را یافت تا بتوان با آن مقابله کرد.

اکثر مشکلات دانش آموزان به چند مشکل بزرگ بر می گردد

1-روش مطالعه اشتباه

مسلماً با روش مطالعه غلط نمی توان پیشرفت شایانی در حوضه درسی داشت.

عادات زیر از مضر ترین عادت ها برای مطالعه محسوب میشوند و ترک هرچه سریع تر این عادت ها برابر با سرعت بخشی به پیشرفت در آزمون ها می باشد

تکرار کردن بلند بلند کلمات

هر چند تکرار بلند بلند کلمات باعث تثبیت کلمات و متون در حافظه می شوند اما باعث کاهش سریعتر انرژی و در نتیجه کاهش بازدهی مطالعه و کم شدن زمان مفید مطالعه می شود که به شدت در کاهش بازدهی مطالعه تاثیر دارد.

تکرار بیش از حد کلمات

تکرار بیش از حد کلمات باعث کاهش ساعت مفید مطالعه می شود پس حتی اگر در حین مطالعه موارد صفحات قبل را از یاد بردید نگران نباشید چون در هنگام حل مسئله و تست زدن آنها را به خاطر می آورید.

لم دادن و دراز کشیدن

به یاد داشته باشید حالت بدن در هنگام مطالعه بشدت نقش به سزایی در یادگیری مطالب دارد.لم دادن و دراز کشیدن باعث کاهش قابل توجه فشار خون و در نتیجه به سرعت باعث خواب آلودگی می شود که راندمان مطالعه مفید را به شدت کاهش می دهد. بهترین حالت مطالعه نشستن پشت میز و مطالعه است.

تماشای تلویزیون یا نشستن پشت کامپیوتر

بین ساعات مطالعه، تماشای تلویزیون یا استفاده ازکامپیوتر به عنوان استراحت اشتباه محض است چون تمام تمرکز شما را مختل کرده و راندمان مطالعه مفید را به شدت کاهش می دهد.

راه رفتن

راه رفتن در حین مطالعه بخشی از مغز را برای این فعالیت به خود اختصاص می دهد و علاوه بر این باعث افزایش مصرف انرژی و کاهش انرژی می شود.

2-عدم داشتن تمرکز

تمرکز روی مطالعه و مخصوصاً در جلسه آزمون از مهم ترین و اثر گذارترین پارامتر های موجود است. قابل توجه است که نداشتن تمرکز مشکل بزرگی محسوب می شود.

در ادامه به چند روش مهم برای حفظ تمرکز و جلوگیری از پرت شدن حواس در جلسه آزمون و حین مطالعه می پردازیم

توضیح مبحث

یکی از روش های خیلی خوب برای ماندن مطالب در ذهن این است که پس از مطالعه یک مبحث کامل، کتاب را بسته و کل آن مبحث را برای خودمان یا دوستان و اطرافیان تکرار کنیم.

قانون 15 دقیقه

نتایج تحقیقات نشان داده بازدهی انسان پس از یک ساعت مطالعه نصف می شود. یکی از پیشنهادهایی که بسیار توصیه می شود این است که پس از یک ساعت تمام مطالعه، به مدت 15 دقیقه به ذهنتان استراحت دهید. با دوستان یا خانواده صحبت کنید، مقداری آب نوشیده یا کمی خوراکی بخورید، مقداری نرمش انجام دهید و غیره. در این صورت راندمان مطالعه شما دوباره به 100 در صد می رسد و برای یک ساعت مطالعه مفید آماده می شوید.

خستگی

اگر علت تمرکز نداشتن شما در هنگام مطالعه خستگی است یکی از پیشنهاد های موجود این است که مبحث درسی را عوض کنید و به سراغ مبحث دیگری بروید. مثلاً اگر ریاضی می خوانید و از ریاضی خسته شده اید می توانید به سراغ درسی مانند فیزیک بروید.

مطالعه غیر درسی

کتاب را دوست خود بدانید! اگر هدف شما رسیدن به یک مطالعه درسی موثر و مفید است باید به یاد داشته باشید که صرفاً مطالعه درسی ذهن را خسته و از حالت تمرکز خارج می کند پس باید در کنار مطالعه درسی به میزان قابل توجهی مطالعه غیر درسی هم داشته باشید برای مثال هر روز نیم ساعت کتاب غیر درسی بخوانید. رمان، داستان های علمی تخیلی، کتب تاریخی، حتی کتاب های مستند  از وقایع جهان و غیره. این ها تنها مثال هایی از کتاب های غیر درسی بودند.

3-استرس

استرس داشتن از معضلات همیشگی و ضربه زننده به مطالعه بوده و هست. اگر این اتفاق مدیریت نشود حتی میتواند کل روند درسی را مختل کند و بر هم زند.

در این بخش ما چند راه مقابله با استرس را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم:

مطالعه موثر

یک دانش آموز باید به نحوه ای درس بخواند و آن درس را حفظ کند که هرگاه اراده کرد آن مطالب را به سرعت به یاد آورد نه این که بلافاصله بعد از مطالعه درس کل مبحث را از یاد ببرد.

محیط مطالعه

یکی از عواملی که در کاهش اضطراب بسیار موثر می باشد عوامل محیطی در محیط مطالعه است. قبل از شروع کردن مطالعه حتماً بررسی کنید که دمای اتاق نه خیلی سرد باشد و نه خیلی گرم، نور به اندازه کافی در اتاق موجود باشد، برای مثال صندلی یا چهار پایه ای که روی آن مطالعه می کنید به اندازه کافی نرم باشد، میز مطالعه مرتب باشد و بسیاری مطالب از این دست.

نظم

در یک مورد می توانم به شما اطمینان دهم و آن مورد، این است که اگر محل مطالعه شما(اعم از خانه، اتاق، میز مطالعه و یا حتی کتابی که دارید آن را مطالعه می کنید) نظم نداشته باشد مطالعه و یا حتی کار های دیگری که پیش رو دارید، همه به هم می ریزد. این را به یاد داشته باشید که ذهن شما همان قدر که اتاق یا میز مطالعه تان مرتب است، آرامش و نظم و ترتیب دارد. این اتاق شماست که نشان دهنده میزان نظم ذهن شماست. پس، اگر میز مطالعه یا اتاق نامرتبی دارید همین الان شروع کنید به مرتب کردن آن چون اگر محل مطالعه شما در همین حال بماند مطمئناً پیشرفت چشمگیری در آزمون ها و یا حتی قبل از آن،در مطالعه درسی که پیش رو دارید، نخواهید داشت.

علاقه به درس و رشته

اگر شما به مطلبی علاقه داشته باشید می توانید به سرعت آن مطالب را فرابگیرید حتی اگر آن مطلب، مطلبی نسبتاً سخت و سنگین باشد.شاید با خودتان بگویید که چون آن مطلب، مطلبی است که فراگیری آن به طور معمول دشوار است. حتی علاقه هم کارساز نیست. اما برعکس، علاقه یکی از مهم ترین و پر اثر ترین و یا حتی مهم ترین پارامتر موجود در مطالعه است. اگر شما برای مثال به درسی مانند تاریخ یا جغرافیا(دروسی که از نظر اکثر مردم برای یادگیری مشکل هستند). از ته دل علاقه دارید من به شما تضمین می دهم که می توانید در مدتی کمتر از دوسال، نام نود درصد کشور های جهان را به خاطر بسپارید. درمورد بقیه دروس و سایر رشته ها هم به همین روال است.

عدم علاقه به مبحث مورد مطالعه

شاید با خود بگویید که حال که به مبحث مورد مطالعه ام علاقه ای ندارم باید چه کنم؟

در ادامه چند راه حل در این مورد را برای شما آماده کرده ایم:

تغییر نگرش

این فکر که شما در این مبحث به جایی نمی رسید یا حتما شکست می خورید فکر بسیار بسیار خطرناکی برای پیشرفت در دروس مختلف است. اگر دائم در این فکر به سر می برید مطمئن باشید که با این ذهنیت در این مورد پیشرفت چندانی نخواهید داشت.جمله “من نمی توانم حفظ کنم” یا “من این مطلب را یاد نمی گیرم” و یا حتی “من کشش این درس را ندارم” از مخرب ترین جملات موجود در دنیا برای مطالعه است. به خاطر داشته باشید که انتهای این مطالعات و این تلاش ها موفقیتی منتظر شماست.

پیش مطالعه

یکی از عوامل بسیار موثر در ایجاد علاقه، از پیش مطالعه کردن دروسی است که قرار است معلم آنها را تدریس کند. برای مثال قرار است فردا معلم تدریس هندسه داشته باشید. کافی است شما نگاه کوتاهی به کتاب یا جزوه ای که دبیر داده بیندازید. همین که روز بعد سر کلاس ببینید حتی کمی بیشتر از سایر دانش آموزان تسلط بر دروس دارید خودش ایجاد علاقه می کند.

 

با بقیه مباحث دکترمیرهلی همراه شوید

خروج از نسخه موبایل