نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

راهکارهای طلایی سحرخیز بودن

احتمالا ضرب المثل و داستان‌های زیادی درباره‌ی ارتباط مستقیم فرد با سحرخیزی را شنیده‌اید. اگر شما به دیر بیدار شدن و دیر خوابیدن عادت کرده‌اید، نمی‌توانید بدون عوارض و یک‌ دفعه آن را تغییر دهید. باید آرام آرام زمان خواب خود را تغییر بدهید. همچنین می‌توانید با عوامل و فعالیت‌های موثر در این زمینه، سحرخیزی را امتحان کنید. از خود می پرسید که چرا باید سحرخیز شویم؟ چگونه زود بیدار شویم، و راهکارهای سحرخیز بودن چیست؟ چرا آن را به عادت مفید و همیشگی تبدیل کنیم؟ ما به عنوان تیم تحریریه سایت دکتر امیر میرهلی می خواهیم به طور کامل به بررسی این موضوع بپردازیم و راهکارهای سحرخیز بودن را به شما بگوییم. با ما همراه باشید.

 

سحرخیزی چه فایده‌ای برای ما دارد؟

افرادی که راهکارهای سحرخیز بودن را پیدا کرده‌اند، در زندگی خود موفق‌تر، و از روحیات قوی‌تری برخوردار هستند. سحرخیز بودن در کنترل استرس به شما کمک می کند، تا در مسائل مهم و حساس راحت‌تر تصمیم عاقلانه بگیرید. سحرخیزی را می‌توان یکی از عوامل مهم موفقیت در زندگی و درس خواندن دانست. حساس‌ترین کار در برنامه ریزی برای افراد کنکوری بیدار شدن در صبح زود است.

همچنین بسیاری از افراد برای حفظ این موضوع سعی می‌کنند، آن را به عادت خود تبدیل کنند. اما در عین حال اکثر افراد آن را بسیار دشوار و غیر ممکن می‌پندارند. طبیعی و درست است که هر تغییر در ریتم درس خواندن و سبک زندگی در ابتدای کار دشوار به نظر برسد. اگر بدانید این تغییر تا چه حد بر‌ روی کیفیت درس خواندن و زندگی اثر گذار خواهد بود، نظر خود را تغییر می‌دهید و سختی‌ها را تحمل می‌کنید.

چگونه صبح زود بیدار شویم و راهکارهای سحرخیز بودن چیست؟

همیشه جایگزین‌هایی برای تفریحات و مهمانی‌ها وجود دارد. با کمی انعطاف پذیری و داشتن برنامه‌ مرتب و دقیق برای سحرخیزی می‌توانید به تمام برنامه‌هایی که از شب قبل ریخته‌اید برسید. در ادامه چند راهکار مناسب را برایتان آورده‌ایم که می تواند به شما در این راستا کمک کند.

هیجان خود را برای زود بیدار شدن بالا ببرید

برای اینکه بتوانید راحت‌تر در صبح بیدار شوید، نیاز به محرک و انگیزه دارید. این کار باعث تشویق شدن شما برای سحرخیزی است. بنابراین سعی کنید چیزی را پیدا کنید که برای انجام دادن آن شما را به هیجان بیاورد. اگر نتوانستید چیزی را پیدا کنید روی فواید عادت‌های جدید خود تمرکز کنید تا زود بیدار شوید.

انتخاب کردن زمان مناسب، و به اندازه کافی خوابیدن

یکی از عوامل مهم که باعث می شود فرد با سحرخیزی مشکل داشته باشد، عدم خواب کافی است. در اصل خواب کافی زمینه را برای زود بیدارشدن هموار می‌کند. زمان مناسب و خواب کافی برای بدن شش تا هشت ساعت است. از طرفی دیگر بستگی به فرد دارد که با هشت ساعت خواب خستگی او برطرف می‌شود یا خیر.

 

 

15 دقیقه زودتر زنگ ساعت خود را کوک کنید

اگر همیشه دیر از خواب بیدار می شوید و خواب را به سحرخیزی ترجیح می‌دهید، نمی‌توانید یک‌ دفعه صبح زود بیدار شوید. و برای تمرین و آماده کردن خود برای بیدار شدن صبح زود، ساعت خود را 15 دقیقه زودتر کوک کنید تا بتوانید این تغییر را بپذیرید. اگر برای شما صبح بیدار شدن سخت است، هر دو روز یک‌بار این کار را انجام دهید.

ساعت زنگ‌دار خود را دور‌تر از خود قرار دهید

همان‌ طور که می‌دانید ذهن قبل از خواب تمام کارهایی را که انجام داده را بررسی و به خاطر می‌سپارد. اگر ساعتی را برای سحرخیزی خود کوک کرده باشید و بالای سر خود بگذارید، به محض اینکه زنگ بخورد بر اساس تصویر‌هایی که ذهن ضبط کرده است. آن را خاموش می‌کنید ولی برای بیدار شدن، از رختخواب خود جدا نمی‌شوید. راهکار ما برای این کار این است که ساعت خود را کمی دور‌تر از خود قرار داده. تا در هنگام زنگ خوردن مجبور باشید برای خلاصی از زنگ ساعت از رختخواب بلند شوید. به این ترتیب، باعث می شود خواب از سرتان بپرد و احتمال اینکه دوباره به رختخواب برگردید کم‌تر است.

تعیین کردن کارهایتان در شب قبل برای روز بعد

یادداشت کردن و اولویت بندی کردن کارهای مهم که قرار است بعد از بیدار شدن انجام دهید، می‌تواند شما را برای سحرخیزی و شروع کارهای روزمرگی‌‌تان محکم‌تر و ثابت قدم کند.

در روز‌های تعطیل سحرخیز باشید

اگر هر روز زود از خواب بیدار می شوید، در روز‌های تعطیل هم این روند را ادامه دهید. مخصوصا داوطلبان کنکوری که نباید روز‌های تعطیل را از روز‌های کاری جدا کنند. این امر باعث می‌شود در روند عادت خود تداخل ایجاد شود.

در رختخواب از مطالعه کردن و استفاده از تلفن‌ همراه خودداری کنید

چندین دقیقه که در رختخواب به سر می‌برید سعی کنید، افکار خود را آرام کنید. همچنین کمی قبل گفتیم که کارهای خود را شب قبل یادداشت کنید، تا کم‌تر دچار استرس شوید. سعی کنید کمتر از تلفن همراه و کارهای جدید که باعث می‌شود خواب شما را به تعویق بیندازید خودداری کنید.

 

برای سحرخیزی، به خودتان جایزه بدهید

نباید همیشه برای بیدار شدن با این تفکر همراه باشد که کلی کار دارید. روح تازه نفس خود را که آماده کار است، با این کار و استرس‌های بی‌جا به خطر نیندازید. در صورتی که زود از خواب بیدار شدید به خودتان جایزه بدهید. مانند نیم ساعت نگاه کردن به برنامه تلویزیونی که برای شما خوشایند است. خوردن صبحانه‌ای که می‌تواند شما را در ترک رختخواب و بیدار شدن کمک کند. همچنین می‌تواند انگیزه‌ای برای روزهای دیگر برایتان باشد.

استفاده از نرم افزارهای موبایل برای بیدار شدن

همانطور که گفتیم  استراحت و خواب مناسب و کافی نقش بسیار مهمی در بیدار شدن به موقع دارد. یکی از راهکارهای سحر خیز بودن هم استفاده از همین نرم افزارهای موبایل موجود است. شما با استفاده از این برنامه‌ها دیگر دغدغه و استرس بیدار شدن به موقع را نخواهید داشت. زیرا می‌توانید با به کار گیری این برنامه ساعت مناسبی را که قصد بیدار شدن در آن زمان را دارید تنظیم کنید. تا سر موقع بیدار شوید. همچنین با این کار می‌توانید بر کیفیت خواب خودتان بیفزایید و با آرامش بیشتری بخوابید. همانطور که گفتیم نرم افزارهای زیادی برای این کار وجود دارد. اگر قصد دارید که به طور کامل با آن‌ها آشنا شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله معرفی بهترین اپلیکیشن‌ های موبایل برای خواب راحت را مطالعه کنید. در نهایت بخوانید خوابتان را به درستی کنترل کنید.

تاثیر نور را بر سحرخیزی خود جدی بگیرید

یکی‌از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر کیفیت خواب‌تان، تاثیر نور است. بدن تکامل یافته است، که در هنگام شب خود را برای خوابیدن آماده کند. و با طلوع خورشید از خواب شبانه خود بیدار شود.
فعالیت‌های مختلف روزانه وجود دارد که باعث می‌شود ریتم سیرکادین یا همان ریتم شبانه روزی را بر هم زند. Circadian rhythm می‌تواند در فعالیت‌های روزانه، کارایی شما را تحت تاثیر قرار بدهد. پس بسیار اهمیت دارد، و باید برای نظم این چرخه‌ی طبیعی بدن تلاش کرد.

سعی کنید با نور چراغ اتاق و یا حتی روزنه‌ای که از بیرون اتاق به داخل می تابد نخوابید. این کار باعث می‌شود پیام زمان استراحت هنوز فرا نرسیده، از طریق سلول‌های حساس به نور در شبکیه‌ی چشم این پیام را بدهد و از خواب شما جلوگیری کند.

چرا باید تحرک داشته باشید؟

این کار باعث می‌شود از خواب‌آلودگی در طول روز جلوگیری شود. نرمش‌های سبک و مناسب را برای بعد از بیدار شدن با کوک ساعت انتخاب کنید. همچنین از ورزش‌های سنگین که باعث افت فشار می‌شود خودداری کنید. تا بدنتان کل روز را بدون ضعف جسمانی ادامه بدهد. به فکر این باشید که انجام دادن نرمش‌های صبحگاهی سلامت بدن شما را تضمین می‌کند، و شما را به سحرخیزی نزدیک می‌کند.

انتخاب زمان مناسب برای خوردن صبحانه

سعی‌کنید بعد از بیدار شدن یک لیوان آب بخورید و دو ساعت بعد صبحانه خوردن را شروع کنید. اگر مشکلات قند خون یا بیماری های زمینه‌ای دارید، حداقل یک ساعت بعد از بیدار شدن صبحانه را صرف کنید. کنترل این عمر باعث حفظ کورتیزول طبیعی در بدن می‌شود، و از استرس و قند خون جلوگیری می‌کند. همچنین با این کار، از پرخوری جلوگیری می‌شود و عادت غذایی سالم‌تری و سحرخیزی را خواهید چشید.

 

چرا باید سحرخیزی را به عادت مفید و همیشگی تبدیل کنیم؟

همان طور که گفتیم سحرخیز بودن یک پله شما را به موفقیت نزدیک می کند. سلامتی جسمی و روحی را در بر می‌گیرد و انرژی شما را در طول روز برای انجام فعالیت‌ها افزایش می‌دهد. به طور مداوم، فواید زود بیدار شدن از خواب را به خود یادآوری کنید. این کار برای تمامی افراد از جمله داوطلبان رشته‌های کنکوری مفید و موثر است.

اکثر کنکوری‌ها این اشتباه را می کنند که بدن آنها با خواب کم و کوتاه تامین می‌شود. اما نمی‌دانند که سلامت خود را به خطر می‌اندازند و در طول روز خواب‌آلود هستند. صبح بیدار شدن این امکان را می دهد تا مسائل را راحت‌تر و به دور از بداخلاقی و استرس حل کنید. با راهکار‌هایی که در بالا گفتیم می‌توانید سحرخیزی را به یک عادت مفید و موثر تبدیل کنید. زود بیدارشدن می تواند به داوطلبان کنکوری در تغییر تدریجی و به موقع سبک زندگی و درس خواندن کمک کند.

سخن آخر…

هیچ راهنمایی، بهتر از راهنمایی خودتان به خودتان نمی تواند شما را در این زمینه کمک کند. این کار باعث می‌شود زود بیدار شدن را عادت خود کنید. سعی کنید سحرخیزی را برای خودتان کاملا شخصی سازی کنید. تاثیرات مثبت صبح زود بیدار شدن را نادیده نگیرید. همچنین آن را برای پیشرفت خود سازمان دهی کنید تا به موفقیت نزدیک شوید.

هیچ وقت نخواهید برای عادت به زود بیدار شدن، یک‌دفعه عمل کنید. وقتی به طور کامل این عادت را پذیرفتید که باید صبح‌ها از خواب بیدار شوید راهکارهای سحرخیز بودن را انجام دهید. امیدواریم که در این مقاله کمکی به شما در زمینه سحرخیز بودن کرده باشیم.

 

خروج از نسخه موبایل