نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

دلیل افت تراز در ماه‌های پایانی

افت تراز

سلام خدمت همه‌ی شما همراهان عزیز. خیلی خوشحالم که با یکی دیگر از مقالات سایت مشاوره‌ی کنکور امیر میرهلی در خدمت شما هستم. اکثر داوطلبان در ماه‌های پایانی دچار افت ترازی می‌شوند که می‌تواند در آزمون اصلی کنکور تاثیرگذار باشد. دسته‌ای از این افت ترازها طبیعی است و دسته‌ی زیادی از داوطلبان با آن مواجه می‌شوند. اما عوامل بسیار زیادی هستند که به عملکرد و خود داوطلب بستگی دارد. در این مقاله قصد دارم چند مورد از دلایل افت تراز در آزمون‌های آزمایشی ماه‌های پایانی را با هم برسی کنیم. بعد از مطالعه‌ی این مقاله از شما می‌خواهم حتما اگر شما هم با این مساله مواجه شدید عملکرد خود را بازبینی کنید و هر جایی از کارتان که ایراد داشت اصلاح کنید تا در آزمون اصلی کنکور به نتیجه‌ی دلخواه خود برسید. با من همراه باشید.

 

افت تراز و عدم سازماندهی مناسب ذهن

تصور نکنید با یک آزمون که عملکرد به نسبت عالی داشتید کنکور تمام شده است. قرار بر این نیست که کنکور هم به این منوال پیش برود. اگر نتیجه‌ی مطلوب خود را هم نگرفتید نباید بگوییم حتما در کنکور هم نتیجه همین است. یک آزمون آزمایشی است. نتیجه‌ی مناسبی گرفتید بسیار هم خوب اما اگر کم کاری کنید احتمال اینکه در آزمون‌های بعدی موفق نشوید وجود دارد. ذهن خود را سازماندهی کنید. سعی کنید حس و  حال خود را بهتر کنید. این مسئله را در ذهن خود داشته باشید که «الان این نتیجه را گرفتم اگر کم کاری کنم رقبای من قطعا در آینده جلو خواهند زد.» مثل مسابقه‌ی رالی که شما جلو بزنید بعد سرعت را کم کنید. شخصی که از عقب شما با سرعت بیشتری حرکت می‌کند از شما جلو می‌زند. به یاد داشته باشید که هیچ کدام از درصد های شما در کنکور لزوما تکرار نخواهد شد.

 

 

 

افت تراز و عملکرد سایر شرکت‌کنندگان

هر چه به دوران پایانی نزدیک می‌شویم مسلما به سطح علمی شرکت‌کنندگان افزوده می‌شود. هر چه سطح علمی رقبای شما بالاتر رود، روند کسب تراز بالاتر کمی دشوارتر است. البته گاهی بر عکس این موضوع هم صدق می‌کند. مباحث و دروسی هستند که دانش‌آموزان زیادی از آن‌ها فراری‌اند. شما می‌توانید با کارکردن روی این مباحث در این فرصت باقی‌مانده از سایرین جلو بزنید. مثلا از عمومی‌ها مثل درس عربی، درک مطلب و کلوز زبان انگلیسی و دستور زبان درس ادبیات. نکته‌ی دوم باید بگویم تراز با سطح علمی داوطلبان آزمون رابطه‌ی مستقیمی دارد. اما این خیلی مساله‌ی خوبی است که در آزمون‌های دانشگاه‌ها و همچنین رشته‌های مختلف به همراه تغییر ضرایب در هر درس آزمون اصطلاحا سخت و ساده می‌شود. بنابراین جهت کسب تراز عالی با استفاده از توان علمی خود، به تغییر ضرایب هر درس با توجه به رشته‌ی مد نظرتان سعی کنید عملکرد مناسبی داشته باشید.

 

 

 

افت تراز و نداشتن مطالعه‌ی مناسب

 بسیاری از شما عزیزان تصور می‌کنید هرچه بیشتر درس بخوانید تراز بالاتری بدست می‌آورید. ولی معنی این قانون صرفا زیادخوانی نیست. دوران منتهی به کنکور باید در کنار افزایش کمیت، کیفیت را هم ارتقا داد. هوشمندانه باید مطالعه کرد. هم می‌دانید و هم دیده‌اید که فقط مطالعه تعداد زیادی صفحه و یا صرف ساعات زیاد نتیجه بخش نیست. هوشمندانه خواندن را باید یاد بگیرید. به این نکته اشاره کنم که 80 درصد سوالات تنها از 20 درصد کتاب طرح می‌شوند. شما باید این 20 درصد را به خوبی بشناسید و بیشتر روی این مباحث تمرکز کنید. بنابراین توصیه می‌کنم مباحث مهم را بیابید به شیوه‌ی درست و اصولی در این مدت زمان مرور کنید. در جامع‌های سراسری توجه ویژه به این قسمت‌ها داشته باشید. هر قسمتی که پاشنه‌ی آشیل شما هست به صورت کوییز شبانه، زمان‌دار کار کنید. تا در نهایت به نقطه‌ی قوت‌تان تبدیل شوند.

 

توقع بیش از حد  نداشته باشید.

گاهی اوقات داوطلبان فکر می‌کنند برای افزایش تراز حتما می‌توانند با مطالعه‌ی زیاد به یکباره رشد چشم‌گیری داشته باشند. و حتی همین تفکر باعث اضطراب در آن‌ها می‌گردد. در عین حال نباید اجازه دهید ناامیدی بر شما چیره گردد. توجه کنید که افزایش تراز باید منطقی و معقول باشد. به هیچ‌ عنوان به یکباره  انتظار پیشرفت نجومی نداشته باشید. صبر داشته باشید شاید نیاز به زمان بیشتری است برای پیشرفت. در این مدت باقی‌مانده از فرصت‌هایتان به خوبی استفاده کنید. کمی به عقب برگردید اشتباهات خود را بیابید، جای سرزنش درس عبرت بگیرید و مجدد تا آخرین لحظه به راه‌تان ادامه دهید. در این زمینه توصیه می‌کنم حتما آن‌ها را یادداشت کنید. یک دفتری تهیه کنید تا زمان تحلیل آزمون اشتباهی که مرتکب شده بودید را به عنوان یک نکته و تجربه یادداشت کنید. کم کم با ادامه‌ی فرآیند تست زنی متوجه نقاط ضعف‌تان خواهید شد.

 

 

 

تاثیر انگیزه‌ی درونی در پیشرفت

بسیاری از داوطلبان گلایه‌مند هستند چرا در آزمون‌های متوالی افزایش تراز نداشتند. چه بسا افت را تجربه کردند. اینجا عاملی به نام انگیزه مطرح می‌گردد.  عاملی دورنی است و همانند چتری بقیه‌ی عوامل را هم پوشش می‌دهد. انگیزه یعنی قدرت تغییر، تغییر شرایط، تراز، وضعیت موجود و… و سوق دادن آن به سمت وضع بهتر. اگر دانش‌آموزی آزمون به آزمون پیشرفت تراز نداشته باشد، نشان می‌دهد این فرد انگیزه‌ی کافی و لازم را برای کار کردن و به دنبال آن برای پیشرفت کردن را ندارد. انگیزه در طول زمان کسب می‌شود. محیطی که در آن قرار دارید بر روی انگیزه‌ی شما بسیار تاثیر گذار است. اگر انسانی می‌خواهد موفق شود باید بستر آن را فراهم کند و در چارچوب موفقیت قرار بگیرد. اطرافیان، افکار شما، مطالبی که دنبال می‌کنید، حتی کتاب‌هایی که می‌خوانید همه باید در راستای هدف شما باشد. مجموعه‌ای از این عوامل  انگیزه ایجاد می‌کند.

 

چه‌طور انگیزه‌ی خود را همچنان حفظ کنیم؟

درونیات یک فرد و انگیزه‌ی درونی بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به انگیزه‌ی بیرونی هم معنا دهد. اگر کسی انگیزه‌ی درونی نداشته باشد، هیچ عامل بیرونی و انگیزشی خارجی نمی‌تواند او را به کار کردن وادار کند. یکی از عواملی که می‌تواند انگیزه‌ی فرد را در راستای رسیدن به هدف حفظ کنند، بررسی عملکرد و بازخوردهای کیفی و کمی به صورت مکرر است. اینگونه که  هر شب یا هر هفته به صورت آمارهای دقیق فرد خود را  برسی کند. هر شب برای خود کوییز طرح کند و عملکردش را بسنجد. در آزمون های هفتی شرکت کند و از آن‌ها در جهت پیدا کردن نقاط ضعف‌ش بهره ببرد. می‌تواند با خلاقیت درس بخواند و سر خود را با درس خواندن گرم کند. همچنین برنامه‌ای سنگین اما معقول و متناسب با ویژگی‌های خود را تنظیم کند و البته خود را ملزم کند تا آن را به خوبی اجرا کند.

 

صحبت پایانی

در این مقاله سعی کردم چند مورد از دلایل افت تراز به همراه راهکار خدمت شما ارائه دهم. در نهایت باید بدانید بعد از هر آزمون، ممکن است افزایشِ تراز نداشته باشید یا حتی ترازتان، افت کند. بنابراین عملکردِ درست، آن است که به جای اینکه خودتان را درگیر تراز آزمون‌های آزمایشی کنید؛ خوب و باکیفیت درس خواندن را، سرلوحه کار خود قرار دهید. برای دریافت مقالات کاربردی بیشتر با تیم قوی و حرفه‌ای مشاوره‌ی کنکور امیر میرهلی همراه باشید.

خروج از نسخه موبایل