نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

تکنیک‌های تست‌زنی ریدینگ و کلوز کنکور

ریدینگ

سلام خدمت همه‌ی شما همراهان عزیز. خیلی خوشحالم که با یکی دیگر از مقالات کاربردی از سایت مشاوره‌ی کنکور امیر میرهلی در خدمت شما هستم. یکی از دغدغه‌های شما داوطلبان نحوه‌ی پاسخگویی به سوالات ریدینگ و کلوز است. در این مقاله قصد دارم شما را با نحوه‌ی پاسخگویی به سوالات این بخش راهنمایی کنم.

 چگونه باید ریدینگ زبان را بخوانیم؟

بعضی از بچه‌ها هستند که دایره‌ی واژگان ‌آن‌ها بسیار پایین هست.

 وقتی به سراغ متن می‌روند باید ساعت‌ها وقت بگذارند بفهمند. خودتان را خیلی درگیر ترجمه‌ی تک تک واژگان نکنید. سعی کنید به سراغ تیپ‌شناسی سوالاتی که خیلی کمتر به زمان نیاز دارند بروید. این نیازمند تمرین روی تیپ‌های مختلف سوالی در درک‌مطلب است. چند تیپی هستند که خیلی از اوقات اصلا نیازی ندارد که به متن رجوع کنیم‌. یا اینکه بخواهیم همه‌ی متن را بخوانیم‌. پس ابتدا تیپ‌هایی را بزنید که می‌گویند واژه‌ای که زیر آن خط کشیده شده است به چه چیزی ارتباط دارد. یا سوالاتی که مثلا یک واژه‌ای را گفته است. شاید معنی آن را خیلی راحت می‌توان بدون نگاه کردن متن جواب بدهید. یا اینکه از پس و پیش آن واژه حدس بزنید. پس تیپ‌های سوالی داریم که می‌توان خیلی ساده و بدون درگیر شدن با متن به آن پاسخ داد.

 بچه‌هایی که می‌خواهند تقویت کنند.

به هر حال طبیعی است که روزهای اول یه مقدار در واژگان مشکل داشته باشند. نکته‌ای که ما اشاره کردیم این است که سعی کنند اول اگر دایره‌ی واژگان آن‌ها پایین است متن را بخوانند. سعی کنند با مهارت‌ها به متن هرچه می‌توانند با آرامش پاسخ بدهند. ولی در عین حال بعد از اینکه پاسخ دادند، واژگانی که در حین خواندن بلد نبودند و برای آن‌ها سنگین بوده و زیر آن خط کشیدن؛ به دیکشنری بزنند و به دایره‌ی واژگان اضافه کنند.

بنابراین

درک‌مطلب کار کنید. حتی اگر واژگان شما نصفه نیمه است.

-در ابتدا از متون ساده آغاز کنیم

-تستِ زمان دار تمرین نکنیم

-سعی کنیم واژگان را بهم بچسبانیم و معنای کلی را بفهمیم

-روش های حلِ درک‌مطلب را امتحان و یاد بگیریم.

–  سعی کنید تیپ‌هایی را جواب دهید که می‌توانید بدون نیاز به واژگان یا مهارت‌های کمی در واژه پاسخ دهید.

– در عین حال بعد از اینکه متن را زدید یک به یک واژگانی که بلد نبودید کار کنید. یاداشت کنید و کد گذاری کنید. کاربرد آن را در متن برسی کنید.

این می‌تواند کمک کند که به مرور زمان مهارت ریدینگ بالا برود.

 

کلوز تست را چگونه حل کنیم؟

کلوز تست یک بحث تکنیکال است. تکنیکی است که سریع می‌توان یاد گرفت. یعنی دانش‌آموز اگر از عید هم شروع بکند کلوز تست بزند ولی واژگان آن خوب باشد مشکلی ندارند. کلوز یکسری متریال دارد که واژگان است. به شرط اینکه هر روز کلوز کار کنید به راحتی می‌توانید پاسخ دهید. نکته‌ای که باید مد نظر قرار داد نیازی نیست تک‌تک واژگان را بلد باشید. خیلی از اوقات کلوز تست یا درک مطلب مهارتی است از این نظر که به واژگان خیلی نیازی ندارید. نه این که کلا واژگان را کنار بگذارید. واژگان مهم است اما دانش‌آموز می‌تواند همان کلوز تستی که می‌زند می‎تواند واژگانی که بلد نیست را نادیده بگیرد بقیه‌ی آن را بخواند، شاید بتواند جواب بدهد. و همان طور که اشاره شد لغات ناآشنا را در بیاورید. یعنی در قالب کلوز و درک مطلبی که میزند واژگان جدید را یاد بگیرد .

 

سوال‌های غلط کلوز و ریدینگ را چگونه تمرین کنیم؟

 چون تنوع سوال و کتاب در این زمینه زیاد داریم خیلی نمی‌پسندم. مگر اینکه یک متنی را علامت‌گذاری کنید که بعد بخواهید کل متن را بزنید. اما بیشتر سعی کنید در درک‌مطلب و کلوز تست جدید بزنید تا این که پوششی بزنید. برای زبان کتاب‌های درک‌مطلب و کلوز تست و همچنین واژگان کتابی و فراکتابی را ترجیحا مستقل تهیه کنید که در این زمینه معمولا تمامی کتاب های چاپ شده در بازار مناسب هستند.

 

برای مدیریت آزمون کلوز و ریدینگ را در چه زمانی بزنیم ؟

کاملا بحث شخصی است و بستگی دارد که شما می‌گویید من بر این بخش تسلط دارم. یا اینکه اول کار حالم با این بهتر است تا اینکه واژه بزنم. اما نرمال این است که اول گرامر بعد واژه و بعد کلوز و ریدینگ. من کلا با جابه‌جایی دفترچه زیاد موافق نیستم. چه درون یک درس یا کلیت ترتیب دفترچه. چرا که بر اشتباهات افقی عمودی و سرعت تاثیرگذار است. همچنین طبق نظرسنجی‌ها، بچه‌ها معمولاً ترجیح می‌دهند که طبق دفترچه جلو بروند. در کل من نظرم بر ترتیب دفترچه است. اما ممکن است شخصی بگوید من در کلوز و ریدینگ خیلی خوب هستم و در برسی‌ها به این نتیجه رسیدم اکثر رقبا در کنکور به آن نمی‌رسند و پاشنه آشیل داوطلبین است. بنابراین اول به این بخش می‌پردازم. استدلالی است که اشتباه هم نیست. به شرط تمرین و کار کردن روی این قسمت تا روز کنکور که ملکه‌ی ذهن او شود.

 

چرا از حل سوالات کلوز و ریدینگ ترس دارم؟

گاهی اوقات مسائل را خیلی پیچیده می‌کنیم. هیچ راه‌حل خاصی نیست به جز روبه‌رو شدن با سوالات. یکی از رموز رتبه برتر شدن دقیقا همین است که ما با ترس‌های‌مان روبه‌رو شویم. یعنی یک دانش‌آموز باهوش و با فراشناخت دانش‌آموزی است که می‌گوید من صرفا به سراغ نقاط قوت نمی‌روم. نه صرفا مواردی که آسان هستند و لذت می‌بریم. به سراغ بخشی از سوالاتی می‌روم که اتفاقا نقاط ضعف من هستند. من می‌رنجم زمانی که فاصله‌ی زیادی تا کنکور باقی مانده دانش‌آموز پشت کنکوری می‌گوید بخشی را برای من حذف کنید. رموز موفقیت ساده است. تلاش، کوشش وقت گذاشتن بیشتر و روبه‌رویی با ترس‌ها است.

 

با وجود اینکه دایره لغات خوبی دارم، چرا کلوز و ریدینگ به مشکل بر میخورم؟

طبیعی است اگر در حدی هستید که نیاز دارید یک به یک جملات و لغات را بخوانید، جمله‌بندی کنید یا اینکه  نمی‌توانید جواب تست‌ها را بدهید بعد از اینکه تمام شد بنشینید یک بار متن را بخوانید. خاطرتان باشد این متن‌ها چون خیلی از اوقات گزینشی است. متن‌هایی که خیلی تخصصی هستند ورود نکنید‌. بیشتر به واژگان عمومی‌تر و مواردی که در متن بلد نبودید بعد از اینکه جواب دادید آن‌ها را هم یک رونویسی انجام دهید.

 

راهکار مواجه با لغات ناآشنا

دفترچه‌ای برای لغات ناآشنا درست کنید و از آن استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید همیشه در کنکور یک سری مواردی هستند که ممکن است شما نتوانید آن‌ها را بفهمید. اما دایره‌ای لغات‌تان که بالاتر برود می‌توانید هم حدس بزنید. همین‌طور تکنیکی هست که ممکن است شما واژه‌ای را در جمله متوجه نشوید اما پس و پیش آن را که می‌خوانید می‌توانید حدس بزنید آن واژه چیست. زیاد کار کنید و ترجمه کنید تا به این مهارت برسید.

 

تیپ‌شناسی سوالات درک‌مطلب

1) مرجع ضمیر یا کلمه و گاهی عبارت 

در ساده‌ترین تیپ سوالات بر زیر یک ضمیر خط کشیده شده و مرجع ضمیر را باید تشخیص داد. معمولا و نه همیشه مرجع ضمیر به نزدیک‌ترین اسم نزدیک ضمیر برمی‌گردد.

 

2) معنی کردن کلمه یا عبارت

این واژه معمولا نا آشنا و فراتر از سطح کتاب است. که با توجه به متن قبل و بعد از کلمه می‌توان آن را حدس زد. حتما برای معنی متن را ملاک قرار دهید. ممکن است واژه دو یا چند معنی داشته باشد و باید گزینه‌ای را انتخاب کرد که با توجه به متن مد نظر طراح است.

 

3) معنای کدام واژه در متن تعریف شده؟

این تیب معنای واژه را نمی‌خواهد. باید با مرور متن متوجه شد که معنای کدام واژه به آن اشاره شده است. با استفاده از علائم نگارشی مثل ویرگول و پرانتز یا با وجود لغاتی مثل MEANS می‌توان معنی را تشخیص داد.

 

4) پیدا کردن عنوان یا موضوع پاراگراف یا متن

جمله‌ی اول هر پاراگراف و آخرین جمله‌ی هر پارگراف را با توجه ویژه بخوانید.

 

5) سوال مستقیم از جزئیات متن

راه‌حل برسی گزینه‌ها و حذف آن‌ها است. این تیپ سوالات معمولا چندان دشوار نیست و با تمرین می‌توان پاسخ داد.

 

6) سوالات استباطی

پاسخ به طور مستقیم در متن نیست و با تجزیه و تحلیل متن قابل استنباط است.

 

7) در متن به کدام سوالات پاسخ داده شده است؟

ابتدا واژگان کلیدی هر گزینه را بیابید. با نگاه اجمالی شروع کار می‌توان متوجه شد پاسخ هر کدام در کدام بخش است.

 

8) مشخص کردن هدف و منظور نویسنده

باید گزینه‌ها را با توجه به متن بسنجید. تا به منظور نویسنده نزدیک شوید.

 

 

 

اگر با کمبود زمان در بخش کلوز و ریدینگ مواجه شدیم چه کار کنیم؟

ممکن است به ریدینگ نرسیم یا دست کم از ۴ الی ۵ سوالی که دارد به تیپ‌های مفهومی و استنباطی نتوانیم جواب دهیم. بنابراین بحثی است که برای دانش‌آموز طبیعی است. ممکن است ریدینگ آخر را نتواند پاسخ دهد پس این مورد را در نظر داشته باشید ریدینگ اساسا چنین مشکلاتی هم دارد.

 

در پایان

در این مقاله سعی کردم شما را برای حل تست‌های کلوز و ریدینگ راهنمایی کنم. به یاد داشته باشید حتی اگر در همه دروس بدون نقص باشیم ، ضعف در یک درس می‌تواند از اعتماد به نفس ما بکاهد. یکی از راهکار های ایجادِ اعتماد به نفس این است که کارهایی که برای ما سخت و ناخوشایند هستند را برای رسیدن به هدفمان ، تقویت کنیم. برای دریافت مطالب بیشتر در راستای کنکور با سایت مشاوره‌ی تحصیلی امیر میرهلی همراه باشید.

خروج از نسخه موبایل