نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

تست زماندار و اهمیت آن

به طور کامل مطالعه کرده‌ام اما نمی‌توانم به خوبی به سوالات آزمون پاسخ بدهم! شر جلسه فکر می‌کنم که همه مطالب را فراموش کرده‌ام! از نتیجه‌ام در آزمون‌ها راضی نیستم! علت چیست؟ این‌ها تنها نمونه از جملاتی که ذهن دانش آزمون ما را درگیر کرده است و مدام به دنبال راه حل و راهکاری برای آن هستند. اما به نظر شما علت اصلی این مشکل چیست؟ بله درست است. عدم کار کردن تست زماندار می‌تواند یکی از علل مهم در این رابطه باشد. ممکن است دانش آموزان در جلسه آزمون نتوانند به برخی سوالات پاسخ بدهند و در حالت بدون‌ زمان به خوبی به آن پاسخ بدهند. همانطور که کمی قبل گفتیم، این نوع تست‌‌زنی فاکتور مهمی در رابطه با این موضوع است. در ادامه به عنوان تیم تحریریه سایت دکتر میرهلی قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

علت اهمیت تست زماندار

همانطور که در قسمت قبل متوجه شدید، این نوع تست‌زنی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما فواید این نوع تست‌زنی چیست؟ در واقع می‌توانیم به سه فاکتور مهم، یعنی افزایش دقت، مدیریت زمان و افزایش سرعت اشاره کنیم. در ادامه این سه مورد را بیشتر با هم بررسی خواهیم کرد.

افزایش دقت

حتما با من موافق هستید که تمرین و تکرار به صورت مداوم برای رسیدن به آن زمان تعیین شده برای هر درس در کنکور سراسری، باعث افزایش دقت شما می‌شود. پس تکرار و تمرین و پایبندی به زمان استاندارد کنکور سراسری برای هر درس، باعث می‌شود تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید. همچنین در مراحل بعدی تست‌زنی با دقت‌ بیشتری از پس سوالات بربیایید.

مدیریت زمان

زدن تست‌ها در این قالب باعث می‌شود تا بعد از مدتی به راحتی بتوانید زمان خود را مدیریت و یا تنظیم کنید. هنگامی که تست زماندار می‌زنید در واقع در حال افرایش سرعت و دقت در تست‌زنی نیز هستید. یعنی به ذهن خود را طوری آموزش می‌دهید که بتوانید در زمان مقرر سوالات را حل کنید. به مرور زمان این‌ مهارت در شما افرایش می‌یابد.

افزایش سرعت

معمولا محدودیت زمانی برای تست‌زنی باعث افزایش کیفیت و دقت شما می‌شود. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که در همان ابتدا لازم نیست تست‌ها را متناسب با زمان مقرر کنکور بزنید. ابتدا یک زمان برای خودتان مشخص کنید و سپس کم کم آن را به زمان استاندار تعیین شده کنکور سراسری نزدیک کنید.

چه تعداد تست در یک روز باید بزنیم؟

تعداد تست‌ها، به ضعف‌های هر فرد در هر درس بستگی دارد و یک عدد مشخص را نمی‌توان برای همه گفت. یادگیری یک بحث سلسله مراتبی است. (نگران نباشید در ادامه در خصوص تست زماندار و زمان مناسب آن نیز توضیح خواهیم داد.) برای مثال اگر گفتار اول فصل پنجم زیست یازدهم، 100 تست دارد و بخواهید که تمام این تست‌ها را در یک مرحله بزنید، کار درستی نیست.

باید برای شروع 40 الی 50 تست را در مرحله اول بزنید. حتی ممکن است ببینید امروز زمان کافی ندارید که همه این 50 سوالات را حل کنید. در این صورت می‌توانید 20 سوال را امروز حل کنید و فردا باقی‌ تست‌ها را بزنید. به همین صورت اولویت بندی کرده، سپس آنها را حل کنید. پیشنهاد  ما این است که از شیوه اولویت بندی کردن استفاده کتید زیرا با این کار، قبلی ها را نیز مرور می‌کنید. پس این موضوع کاملاً به تعداد تستی که هر دانش‌ آموز نیاز دارد، بستگی دارد. آیا با شیوه صحیح و انواع تست‌‌زنی آشنایی دارید؟ در مرحله بعد از تست‌هایی که در مرحله ی پیشروی و بدون زمان می زنید، باید به سراغ تست پوششی بروید. در ادامه توضیح کوتاهی در این خصوص برای شما ارائه خواهیم داد.

تست پوششی و روش اجرای آن

بعد از مرحله‌ی آموزش، وارد مرحله‌ی تست‌‌زنی پوششی می‌شوید. نکته‌ای که در این مرحله حائز اهمیت است، زدن تست زماندار است. اما چگونه تست پوششی کار کنیم؟ رعایت سلسله مراتب یادگیری بسیار اهمیت دارد. هنگامی که شما یک مبحث را می‌خوانید و به سراغ مبحث بعدی می روید، مجددا تست‌های نشاندار قبلی را به صورت زماندار کار می‌کنید.

زماندار زدن تست‌ها در مرحله‌ی پوششی الزاما به معنی زدن آنها در تایم استاندارد کنکور نیست. ممکن است اوایل کار، کندتر عمل کنید یا زمان بیشتری نیاز داشته باشید. این امر کاملا طبیعی است و با گذشت زمان بهتر می‌شود. ولی در نظر گرفتن چارچوب زمانی و زدن تست‌ها به صورت پشت سر هم، اهمیت زیادی دارد.

از چه زمانی به بعد می‌توانیم تست زماندار بزنیم؟

به طور کلی، مطالعه دو رویکرد دارد. رویکرد آموزشی و یادگیری، و رویکرد دیگر سنجشی است. رویکرد آموزشی، مرحلهٔ اول خوانش است. که درس را می‌خوانید و به صورت تک به تک، تست‌ها را می‌زنید. پاسخنامه را چک می‌کنید و رفع اشکال می‌کنید. دفعات بعدی، شامل تست زماندار می‌شود. به این روش، recalling می‌گویند.

اما این روش به چه معناست؟ در واقع به معنی بازخوانی اطلاعات از حافظه است. یعنی به جای اینکه دفعات بعدی، درسنامه را بخوانید و سپس تست بزنید، سعی می‌کنید ابتدا تست زده و مباحث درسنامه‌ای که آموخته‌اید را با یک فاصله زمانی به خاطر بیاورید.

چند نکته در باب تست زماندار

دفعه اول که یک مطلب را می‌خوانید، به ویژه اگر ضعف علمی داشته باشید؛ بایستی بدون زمان گرفتن و همراه با آرامش سوالات را حل کنید. سپس به بررسی پاسخ آن ها بپردازید. اما حتما باید زمانبندی قبل از اجرای برنامه داشته باشید برای مثال اگر ۳ ساعت به درس ریاضی اختصاص داده اید، به گونه‌ای نباشد که زمان خیلی زیادی را روی یک‌ سوال بگذارید و زمانی بیشتر از ۳ ساعت روی مبحث مورد نظر بگذارید.

نکته دیگر این است که ابتدا تست‌های آسان را بزنید تا سرعتتان بالا برود و ذوق بیشتری را نسبت به درس پیدا کنید. سپس سطح تست‌ها را بالا ببرید.

کدام دسته از سوالات را برای تست زماندار انتخاب کنیم؟

بهتر است که همان تست‌هایی که برای دفعه اول و به طور کلی در سری‌های قبل زده‌اید را به صورت زماندار کار کنید. ممکن است دانش آموزی در دفعات اولی که تست زماندار می زند، نیاز داشته باشد بیشتر از زمان استاندارد کنکور اختصاص بدهد. ایرادی ندارد، این فرد می‌تواند در دورهای بعدی این زمان را کمتر کند‌.

فراموش‌ نکنید که صبر و شکیبایی در یادگیری اهمیت به سزایی دارید، بنابراین هیچ گاه کیفیت را فدای کیمیت نکنید.

کارکردن کوییز و تمرین مهارت های آزمون، گامی مهم برای موفقیت

یا شما نیز جزء آن دسته از دانش آموزان هستید که به کوییزها و تمرین مهارت‌های آزمون توجه ویژه‌ای نمی‌کنید؟ یکی از آیتم های مهمی که باید در برنامه های خود قرار دهید، زدن آزمون‌ها و کوییزهای شبانه مختلف است.

به طریقی که سه ویژگی مهم زماندار بودن، ترکیبی بودن و رعایت تکنیک‌های آزمونی در آن پیاده شود. مسلما هرچه بیشتر شرایط آزمون را تمرین و تکرار کنید، مهارت بیشتری کسب می‌کنید. در نتیجه بهتر می‌توانید اشکالات خود را پیدا و اصلاح کنید.

سخن آخر

در این مطلب متوجه شدیم که گاهی ممکن است که دانش آموزان ساعت مطالعه بالا و مطلوبی داشته باشند اما در تست‌زدن موفق نباشند و نتوانند به خوبی از پس سوالات بربیایند. موفقیت در تست‌زنی هنگامی اتفاق می‌افتد تا گام به گام مراحل تست‌زنی را سپردی کرده باشید. همچنین شناخت این مراحل به شما کمک زیادی می‌کند تا بتوانید مهارت لازم را در این زمینه به دست بیاورید. اگر نمی‌دانید که تست‌زنی چه مراحلی دارد و مرور درس ها چه اهمیتی دارد؟، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله انواع روش های تست زنی و  اهمیت مرور درس‌ها در کنکور چیست؟+چگونه و چه زمانی درس‌ها را مرور کنیم؟ و همچنین مقاله‌ی معرفی بهترین روش های مرور، بلاگ دکتر میرهلی را مطالعه کنید.

در آخر امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشیم به سوالاتی که ممکن بود برای شما در این زمینه پاسخ بدهیم. اگر هنوز سوالی دارید که پاسخ آن را نیافته‌اید، می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها با ما مطرح کنید. همچنین نظرات خود را در این زمینه با ما اشتراک بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

خروج از نسخه موبایل